Betere banden voor of achter
Betere banden voor of achter
De tijd is weer gekomen om de zomerbanden te plaatsen. Nu heb ik 2 banden met 5,5 mm en 2 banden met 8 mm profiel. (nieuw) Mijn vraag is: waar plaats ik de nieuwe banden? Voor of achter? Zelf denk ik voor omdat 1: Op een zeer nat wegdek de voorbanden het meeste water hebben weggehaald voordat de achterband over hetzelfde wegdek rijdt. 2: Tijdens het remmen de voorbanden veel meer belast worden dan de achterbanden.
Tweede vraag is: Welke banden slijten het hardst? Ik heb de auto 2e hands gekocht en heb geen ervaring met voor- en achterbanden met dezelfde profieldikte dus ik kan het zelf niet constateren.
Vroeger had ik een voorwiel aangedreven auto waarbij de voorbanden duidelijk harder sleten. (aandrijving en remmen)
Heeft iemand een idee hierover?
Tweede vraag is: Welke banden slijten het hardst? Ik heb de auto 2e hands gekocht en heb geen ervaring met voor- en achterbanden met dezelfde profieldikte dus ik kan het zelf niet constateren.
Vroeger had ik een voorwiel aangedreven auto waarbij de voorbanden duidelijk harder sleten. (aandrijving en remmen)
Heeft iemand een idee hierover?
- twanheering
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 11 jul 2012, 23:21
Re: Betere banden voor of achter
Ik zou de beste banden altijd voorop leggen! En bij achterwiel aangedreven auto slijten de achterbanden altijd harder.
Laatst gewijzigd door twanheering op 25 mar 2016, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Betere banden voor of achter
Beste banden moeten ALTIJD achteraan ongeacht welke wielen aangedreven worden. Dit is het eerste wat ze je leren op een slipcursus.
Reden als je de grip achteraan verliest, is controle terug krijgen veel moeilijk dan als je de grip vooraan verliest.
Grip vooraan verliezen = onderstuur en veel onschuldiger dan overstuur.
Reden als je de grip achteraan verliest, is controle terug krijgen veel moeilijk dan als je de grip vooraan verliest.
Grip vooraan verliezen = onderstuur en veel onschuldiger dan overstuur.
525d E61 2007 pre-LCI
- PaulHeynen
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 03 dec 2014, 22:04
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
Re: Betere banden voor of achter
8 mm. achter, die slijten harder. Zowel op 5,5 mm. als op 8 mm. moeten de banden nog regenwater afvoeren en remmen. Lijkt me dus dat je deze beslissing eerder wil maken op grond van de slijtage en wat tom_il zegt.
Re: Betere banden voor of achter
Beste banden ALTIJD achter, ZEKER bij achterwielaandrijving!
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Re: Betere banden voor of achter
Let er even op of je geen BREEDset hebt in je velgen... Dan zijn je achtervelgen namelijk breder dan voor en zullen die ook een andere bandenmaat hebben. Wisselen met voor is dan niet eens een issue.
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
Re: Betere banden voor of achter
Het is mij duidelijk. De nieuwe banden komen achter. Bedankt voor jullie adviezen heren!
Nieuwere banden voor of achter
Interessante discussie : beste banden voor of achter ?
Ik heb nog geen objectieve argumenten gelezen : reproduceerbare testgegevens ontbreken.
Ik noteer toch even een mooie argumentatie van Hennie :
"Zelf denk ik voor omdat
1: Op een zeer nat wegdek de voorbanden het meeste water hebben weggehaald voordat de achterband over hetzelfde wegdek rijdt.
2: Tijdens het remmen de voorbanden veel meer belast worden dan de achterbanden".
Ikzelf monteer de beste banden steeds vooraan.
Wij spreken duidelijk over dezelfde bandenmaat voor en achter met een deugdelijk profiel van minstens vier mm of zo.
Bij droog weer is er m.i. geen meetbaar onderscheid, zelfs bij een meer ingesleten loopvlak.
Bij nat weer zijn het ook hier vooral de voorwielen die de grootste remkracht opbrengen.
Daar speelt je profiel een grote rol.
De voorbanden moeten het grootste volume water verplaatsen.
Onderstuur bij aquaplaning maakt van de bestuurder een instant passagier.
Overstuur is natuurlijk niet comfortabel maar je kan nog tegensturen als het wat meezit.
Je achterbanden moeten minder water verwerken dan de voorbanden, die het spoor reeds hebben geledigd.
Het stuurgevoel is met nieuwe banden vooraan onvergelijkbaar beter ( is geen veiligheidsargument ).
De nauwelijks meetbare schuine slijtage van een half versleten band stoort vooraan aanzienlijk meer.
Er is dan meer tramlining voelbaar in het stuur.
Die tramlining is trouwens ook vaker voelbaar bij MISCHBEREIFUNG
( Dat ken ik maar al te goed van mijn Z4 E86 : vooraan 225 achteraan 255.
Deze auto moest boven 200 Km/h continu bijgestuurd worden met een synthetisch aanvoelend elektrisch bekrachtigd stuur. Heb hem vorige week overigens verkocht ).
Jullie doen zelf wat je wilt met de banden die je zelf koopt. En plaats die dan maar waar je wilt.
Ik geef zelf de voorkeur aan Pirelli Cinturato P7 ( Ref. AutoBild van deze week 25-03-2016) in vierkante setting en bewust niet de breedste : 225-50-17 ( beter comfort met onvergelijkbare rechtuitstabiliteit ) en dat voor 325 PK met 650 Nm.
Is wel een heel snelle auto, maar absoluut geen sportwagen.
Ik vervang een band bij 4 mm profiel, dat lijkt mij het belangrijkste.
Ik wacht nog altijd op een representatief uitgevoerde proef in een serieus tijdschrift om dit allemaal precies uit te testen met bewijskrachtige cijfers.
Dan zal ik zo nodig mijn visie aanpassen.
Prettige Paasmaandag.
Ik heb nog geen objectieve argumenten gelezen : reproduceerbare testgegevens ontbreken.
Ik noteer toch even een mooie argumentatie van Hennie :
"Zelf denk ik voor omdat
1: Op een zeer nat wegdek de voorbanden het meeste water hebben weggehaald voordat de achterband over hetzelfde wegdek rijdt.
2: Tijdens het remmen de voorbanden veel meer belast worden dan de achterbanden".
Ikzelf monteer de beste banden steeds vooraan.
Wij spreken duidelijk over dezelfde bandenmaat voor en achter met een deugdelijk profiel van minstens vier mm of zo.
Bij droog weer is er m.i. geen meetbaar onderscheid, zelfs bij een meer ingesleten loopvlak.
Bij nat weer zijn het ook hier vooral de voorwielen die de grootste remkracht opbrengen.
Daar speelt je profiel een grote rol.
De voorbanden moeten het grootste volume water verplaatsen.
Onderstuur bij aquaplaning maakt van de bestuurder een instant passagier.
Overstuur is natuurlijk niet comfortabel maar je kan nog tegensturen als het wat meezit.
Je achterbanden moeten minder water verwerken dan de voorbanden, die het spoor reeds hebben geledigd.
Het stuurgevoel is met nieuwe banden vooraan onvergelijkbaar beter ( is geen veiligheidsargument ).
De nauwelijks meetbare schuine slijtage van een half versleten band stoort vooraan aanzienlijk meer.
Er is dan meer tramlining voelbaar in het stuur.
Die tramlining is trouwens ook vaker voelbaar bij MISCHBEREIFUNG
( Dat ken ik maar al te goed van mijn Z4 E86 : vooraan 225 achteraan 255.
Deze auto moest boven 200 Km/h continu bijgestuurd worden met een synthetisch aanvoelend elektrisch bekrachtigd stuur. Heb hem vorige week overigens verkocht ).
Jullie doen zelf wat je wilt met de banden die je zelf koopt. En plaats die dan maar waar je wilt.
Ik geef zelf de voorkeur aan Pirelli Cinturato P7 ( Ref. AutoBild van deze week 25-03-2016) in vierkante setting en bewust niet de breedste : 225-50-17 ( beter comfort met onvergelijkbare rechtuitstabiliteit ) en dat voor 325 PK met 650 Nm.
Is wel een heel snelle auto, maar absoluut geen sportwagen.
Ik vervang een band bij 4 mm profiel, dat lijkt mij het belangrijkste.
Ik wacht nog altijd op een representatief uitgevoerde proef in een serieus tijdschrift om dit allemaal precies uit te testen met bewijskrachtige cijfers.
Dan zal ik zo nodig mijn visie aanpassen.
Prettige Paasmaandag.
Re: Betere banden voor of achter
Aquaplaning achteraan tegen hoge snelheid ? Die wil ik wel eens zien corrigeren. Vergeet het, daarom altijd beste banden achteraan. Al de rest is een mooie theorie.
Ik heb een slipcursus gevolgd en de cursus start met : de grootste fout die gedaan word is de beste banden vooraan te zetten, deze horen achteraan, omdat aquaplaning tegen hoge snelheid niet meer te corrigeren is, tegen lage snelheid misschien als je plaats hebt en snel genoeg bent, onderstuur wil je ook niet maar is onschuldiger dan de achterkant die uitbreekt en de auto achterste voor zet. En zij kunnen het toch wel weten.
Doe eens een slipcursus dan ga je zien dat een auto uit slip brengen een heel stuk moeilijker is dan het lijkt, mij lukte het niet tot nauwelijks.
Of op sneeuw welke auto is het moeilijkst een fwd of rwd. Sorry maar met een fwd op een ijzige weg rijden is veel gemakkelijker dan een rwd waar het gat alle kant opgaat. Laatste is wel veel meer fun .
Ik heb een slipcursus gevolgd en de cursus start met : de grootste fout die gedaan word is de beste banden vooraan te zetten, deze horen achteraan, omdat aquaplaning tegen hoge snelheid niet meer te corrigeren is, tegen lage snelheid misschien als je plaats hebt en snel genoeg bent, onderstuur wil je ook niet maar is onschuldiger dan de achterkant die uitbreekt en de auto achterste voor zet. En zij kunnen het toch wel weten.
Doe eens een slipcursus dan ga je zien dat een auto uit slip brengen een heel stuk moeilijker is dan het lijkt, mij lukte het niet tot nauwelijks.
Of op sneeuw welke auto is het moeilijkst een fwd of rwd. Sorry maar met een fwd op een ijzige weg rijden is veel gemakkelijker dan een rwd waar het gat alle kant opgaat. Laatste is wel veel meer fun .
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Betere banden voor of achter
Ik concludeer hieruit dat een auto met betere banden achter makkelijker uit een slip te halen is MAAAAR dat een auto met betere banden voor moeilijker in de slip gaat. Daarbij maakt het nog uit of je rechtdoor in een aquaplaning situatie komt of in een bocht. Bij rechtdoor kun je m.i. beter de betere banden voor hebben omdat zoals eerder gezegd de band met het meeste profiel minder kans maakt op aquaplaning en de weg wat droger gemaakt heeft voor de achterband die in hetzelfde spoor rijdt. Bij aquaplaning in de bocht gaat dat niet op en wil je liever de beste banden achter hebben. Mijn ervaring is dat je eerder in een aquaplanning situatie komt bij rechtdoor rijden. In een bocht rijd je meestal al wat rustiger. Ik denk toch dat ik mijn eerdere beslissing weer bijstel en de betere banden voor monteer.
Re: Betere banden voor of achter
Gewoon op beide assen banden met minimaal 5mm profiel, dan is er weinig aan de hand lijkt me...
Je kunt beter je banden vervangen bij 5 a 5,5 mm en de oude banden dan op Marktplaats verkopen.
Dan vang je er ook nog best een leuk bedrag voor en je rijdt altijd op goede banden.
Je kunt beter je banden vervangen bij 5 a 5,5 mm en de oude banden dan op Marktplaats verkopen.
Dan vang je er ook nog best een leuk bedrag voor en je rijdt altijd op goede banden.
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
Re: Betere banden voor of achter
Ik zei het toch : interessante discussie.
Dank voor jullie reacties.
Toch nog geen harde argumenten gehoord.
Dank voor jullie reacties.
Toch nog geen harde argumenten gehoord.
Re: Betere banden voor of achter
Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat zowat alle sites op het net de voorkeur geven aan nieuwe banden op de achteras, los van de wijze van aandrijving.
Pneusonline ( weliswaar in het Frans ) :
En résumé, il convient de toujours monter les meilleurs pneus sur les roues arrières, cela permet d’éviter le pire lors de situations extrêmes.
Ik zal er dus nog een nachtje over slapen.
Prettige avond samen.
Pneusonline ( weliswaar in het Frans ) :
En résumé, il convient de toujours monter les meilleurs pneus sur les roues arrières, cela permet d’éviter le pire lors de situations extrêmes.
Ik zal er dus nog een nachtje over slapen.
Prettige avond samen.
Re: Betere banden voor of achter
Bizarre redenering.Hennie schreef:Ik concludeer hieruit dat een auto met betere banden achter makkelijker uit een slip te halen is MAAAAR dat een auto met betere banden voor moeilijker in de slip gaat. Daarbij maakt het nog uit of je rechtdoor in een aquaplaning situatie komt of in een bocht. Bij rechtdoor kun je m.i. beter de betere banden voor hebben omdat zoals eerder gezegd de band met het meeste profiel minder kans maakt op aquaplaning en de weg wat droger gemaakt heeft voor de achterband die in hetzelfde spoor rijdt. Bij aquaplaning in de bocht gaat dat niet op en wil je liever de beste banden achter hebben. Mijn ervaring is dat je eerder in een aquaplanning situatie komt bij rechtdoor rijden. In een bocht rijd je meestal al wat rustiger. Ik denk toch dat ik mijn eerdere beslissing weer bijstel en de betere banden voor monteer.
Specialists zeggen achteraan, doe dus wat de specialisten zeggen.
Bij een voorwiel aangedreven kan je nog twijfelen, bij een achterwiel aangedreven gewoonweg niet.
Ik heb een BMW weten zijn grip verliezen achteraan op een rechte weg, de kerel heeft veel geluk gehad. Wil je gewoon niet voor hebben.
Stel je voor achterwielen aquaplannen, daar ze zijn aangedreven beginnen ze te spinnen, en nu maar hopen dat het goed eindigd, meer moet er niet gebeuren.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Betere banden voor of achter
Heren, bedankt voor het meedenken. Als de specialisten zeggen dat de betere banden achter moeten dan gaan ze natuurlijk gewoon achter.