323ti Compact project and some F20 shizzle
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: 323ti Compact project
Tuurlijk, vind het zelf ook prettig als ik met een How-to uit de voeten kan, hoop nog veel opgeknapt leer te zien binnenkort.......
Re: 323ti Compact project
BMW 323i 1998 _____ Estoril blau
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: 323ti Compact project
Nog maar ff een foto gemaakt buiten, bij daglicht, met die flits komt het toch niet zo mooi uit:
Vandaag beide Bimmers uitgelaten, heerlijk!
Onze snoeten:
Na het uitlaten het leerwerk voor en achter nog een keer in de Protector gezet, zodat het lekker kan intrekken.
Nou nog ff in de achtertuin genieten van de zon..........
Vandaag beide Bimmers uitgelaten, heerlijk!
Onze snoeten:
Na het uitlaten het leerwerk voor en achter nog een keer in de Protector gezet, zodat het lekker kan intrekken.
Nou nog ff in de achtertuin genieten van de zon..........
- woutervandriel
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 13 apr 2015, 21:57
- Locatie: Borne
Re: 323ti Compact project
goed gelukt! heb mijn stuur ook gedaan met colorlock, echt mooi wat je hier nog mee kunt herstellen
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: 323ti Compact project
Vandaag de winterbanden eraf gehaald en de zomervelgen er weer op:
(wagen zakt nog )
Wilde hem hierna buiten zetten maar had wederom geen prik genoeg.
Wederom omdat ik vorige week ook al met startkabels stond te klooien, want toen wou ie ook niet rond.
Hierna ruim 200 km lang gereden naar een vriend van me, volgende ochtend tikken en lopen, 200 km terug, en nu na een week weer dood.
Dus of de accu is aan barrels, of de dynamo:
Is een originele BMW accu, heb hem nu aan de oplader staan, in de hoop morgen de boel te kunnen doormeten.
Iemand nog tips over welke accu (BMW, Varta, Duracell or whatever) en zal ik dezelfde sterkte nemen of een treetje hoger?
Heb geen dikke versterkers oid te voeden.
(wagen zakt nog )
Wilde hem hierna buiten zetten maar had wederom geen prik genoeg.
Wederom omdat ik vorige week ook al met startkabels stond te klooien, want toen wou ie ook niet rond.
Hierna ruim 200 km lang gereden naar een vriend van me, volgende ochtend tikken en lopen, 200 km terug, en nu na een week weer dood.
Dus of de accu is aan barrels, of de dynamo:
Is een originele BMW accu, heb hem nu aan de oplader staan, in de hoop morgen de boel te kunnen doormeten.
Iemand nog tips over welke accu (BMW, Varta, Duracell or whatever) en zal ik dezelfde sterkte nemen of een treetje hoger?
Heb geen dikke versterkers oid te voeden.
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: 323ti Compact project
Net de stroomvoorziening doorgemeten, accu was weer vol, 12,68v zonder belasting.
Met draaiende motor echter gaf ie net aan 14,2v,.
Met lichten en blower vol aan dook ie onder de 14v, naar zo'n 13,8.
http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Dynamo/dynamo.htm
Moet goed zijn, dus accu kaduuk, zal een nieuwe bestellen......
Dit zal hem waarschijnlijk worden:
https://www.accudienst.nl/prod/71432/va ... 5x175.html
Met draaiende motor echter gaf ie net aan 14,2v,.
Met lichten en blower vol aan dook ie onder de 14v, naar zo'n 13,8.
http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Dynamo/dynamo.htm
Moet goed zijn, dus accu kaduuk, zal een nieuwe bestellen......
Dit zal hem waarschijnlijk worden:
https://www.accudienst.nl/prod/71432/va ... 5x175.html
Re: 323ti Compact project
Inderdaad je bent op de juiste weg, dynamo is te controleren door op de accupolen te meten met draaiende motor. De laadspanning zal ongeveer 14,5V bedragen.
Ik heb zelf al een paar keer een stroomverbruiker gehad die de accu leeg trok terwijl de auto "uit" stond. 1 x een portierslotverwarming die bleef doorstoken en 1 x een anti-marter unit die ook teveel stroom trok.
Ik heb voor een E30 forum ooit eens geschreven hoe je de "lekstroom" in rust kunt meten, ik meende dat dit iets van 120mA mag zijn. Als dit hoger is dan kun je heel eenvoudig door de zekeringen er 1 voor 1 uit te trekken ontdekken wie de eventuele grote stroom verbruiker is. Als je meer info nodig hebt laat maar even weten.
De laatste accu's die ik heb aangeschaft zijn van Varta, de laatste is mijn MINI beland en daar gebleven....
Het is de Silver Dynamic, die wordt o.a. verkocht bij de Brezan.
Ik heb zelf al een paar keer een stroomverbruiker gehad die de accu leeg trok terwijl de auto "uit" stond. 1 x een portierslotverwarming die bleef doorstoken en 1 x een anti-marter unit die ook teveel stroom trok.
Ik heb voor een E30 forum ooit eens geschreven hoe je de "lekstroom" in rust kunt meten, ik meende dat dit iets van 120mA mag zijn. Als dit hoger is dan kun je heel eenvoudig door de zekeringen er 1 voor 1 uit te trekken ontdekken wie de eventuele grote stroom verbruiker is. Als je meer info nodig hebt laat maar even weten.
De laatste accu's die ik heb aangeschaft zijn van Varta, de laatste is mijn MINI beland en daar gebleven....
Het is de Silver Dynamic, die wordt o.a. verkocht bij de Brezan.
BMW 323i 1998 _____ Estoril blau
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: 323ti Compact project
Hoe meet je de lekstroom dan, ben wel benieuwd eigenlijk.
Heb er, behalve de radio, niks nieuws ingebouwd maar kan ook zijn dat er idd iets blijft aanstaan zonder dat ik het merk.....
Heb er, behalve de radio, niks nieuws ingebouwd maar kan ook zijn dat er idd iets blijft aanstaan zonder dat ik het merk.....
Re: 323ti Compact project
De "lekstroom" meet je als alles uit is, dus de auto staat niet op contact. Sterker nog de sleutel zit er niet eens in, als je dan met behulp van een multimeter gaat meten tussen een accu-pool en een klem meet je hoeveel stroom er loopt als de auto helemaal uit staat. (niet meten als de sleutel is omgedraaid, dan loopt er veel stroom!)
Ik demonteer zelf altijd de "min-pool" als eerste, dus zou daar ook tussen gaan meten.
Ik heb even een schetsje van internet afgejat
Er lopen altijd wel een paar stroompjes, van b.v. het klokje, radio etc.... maar dat kan nooit heel veel zijn.
Als je er niet uit komt kan ik bij mijn auto wel even foto's maken hoe je dit eenvoudig kunt doen, weet ik gelijk wat mijn compact doet
Succes!!
Ik demonteer zelf altijd de "min-pool" als eerste, dus zou daar ook tussen gaan meten.
Ik heb even een schetsje van internet afgejat
Er lopen altijd wel een paar stroompjes, van b.v. het klokje, radio etc.... maar dat kan nooit heel veel zijn.
Als je er niet uit komt kan ik bij mijn auto wel even foto's maken hoe je dit eenvoudig kunt doen, weet ik gelijk wat mijn compact doet
Succes!!
BMW 323i 1998 _____ Estoril blau
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: 323ti Compact project
Ga het morgen ff testen, laat het wel ff weten, heb nog 10 dagen de tijd om een nieuwe accu te bestellen, daarna KNACvoorjaarsrit.
Re: 323ti Compact project
Varta is idd prima accu, heb deze ook in mijn huidige bmw. Heb echter wel de blauwe variant
Current: | E46 330XI | E36 325 cabrio |
Previous: | E46 330D | E36 M3 cabrio | E36 328 | E21 323i |
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23
Re: 323ti Compact project
Geprobeerd, mijn multimeter meet niks in de amperestand.........
Re: 323ti Compact project
Gebruik je ook de juiste aansluiting van de multimeter? Ik meen dat je voor de amperemeting een andere aansluiting moet pakken. (let op dat je de multimeter niet doorbrand)..
Zover rijkt mijn kennis hiervan
Zover rijkt mijn kennis hiervan
Current: | E46 330XI | E36 325 cabrio |
Previous: | E46 330D | E36 M3 cabrio | E36 328 | E21 323i |
Re: 323ti Compact project
Inderdaad een multimeter heeft een aparte aansluiting voor het meten van stroom (de Ampères) deze is inwendig ook extra gezekerd. Deze zekeringen willen wel eens kapot gaan. Is meestal vrij eenvoudig te controleren door de multimeter even los te schroeven.
BMW 323i 1998 _____ Estoril blau
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot
- BMWf20 2.0d
- Berichten: 1341
- Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23