BMW E46 318i koel problemen
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 06 jan 2015, 07:22
BMW E46 318i koel problemen
Hallo bmw fans!
Ik had een vraagje over mijn bmw 318i 1999 m43en hoop dat jullie mijn kunnen helpen.
Heb de bmw nog geen week maar binnen een dag deden de eerste problemen zich alweer voor qua koeling ( zoals Bij al mijn andere BMW's )
Had die dag 350 km gereden met de auto, s avonds voor mijn huis even rustig een sigaretje roken in de auto na een stuk rijden, zie ik na ongeveer 10 minuten dat de temperatuur begint op te lopen, dus ik zette de auto uit, en ineens een grote rookwolk en gesis onder de kap vandaan, zag dat het ergens achter het blok weg kwam.
Dus volgende dag zoeken wat het was, was het de koelwater flens op de achterzijde, lekker pruts werkje om te vervangen.. Nou die dus vervangen en ook de multiriem, brak me een stuk plastic af waar zon klik/schuif aan sluiting voor op het blok, die op een beun manier vast gezet nu en een nieuwe slang Inc aansluiting besteld.
Maar ik vond het toch raar hoe die zo snel kon overhitten dus ging kijken, en constateerde dat mijn koelvin niet aan springt. Waardoor die geen wind vangt als de auto stilstaat natuurlijk.
Nu ga ik morgen kijken of die het doet door hem rechtstreeks naar de accu te doe, ga er vanuit dat die het doet anders de visco vervangen ?
Maar waar moet in het dan gaan zoeken waardoor die niet gelijk aan springt, bij d'r temperatuur sensor en bij de thermostaat?
Zie dat als ik de dop van het expansie vat afhaal het water straaltje mooi spuiten dus de waterpomp is lijkt mij niet kapot ?
Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven of helpen
Groetjes Masteraerox
Ik had een vraagje over mijn bmw 318i 1999 m43en hoop dat jullie mijn kunnen helpen.
Heb de bmw nog geen week maar binnen een dag deden de eerste problemen zich alweer voor qua koeling ( zoals Bij al mijn andere BMW's )
Had die dag 350 km gereden met de auto, s avonds voor mijn huis even rustig een sigaretje roken in de auto na een stuk rijden, zie ik na ongeveer 10 minuten dat de temperatuur begint op te lopen, dus ik zette de auto uit, en ineens een grote rookwolk en gesis onder de kap vandaan, zag dat het ergens achter het blok weg kwam.
Dus volgende dag zoeken wat het was, was het de koelwater flens op de achterzijde, lekker pruts werkje om te vervangen.. Nou die dus vervangen en ook de multiriem, brak me een stuk plastic af waar zon klik/schuif aan sluiting voor op het blok, die op een beun manier vast gezet nu en een nieuwe slang Inc aansluiting besteld.
Maar ik vond het toch raar hoe die zo snel kon overhitten dus ging kijken, en constateerde dat mijn koelvin niet aan springt. Waardoor die geen wind vangt als de auto stilstaat natuurlijk.
Nu ga ik morgen kijken of die het doet door hem rechtstreeks naar de accu te doe, ga er vanuit dat die het doet anders de visco vervangen ?
Maar waar moet in het dan gaan zoeken waardoor die niet gelijk aan springt, bij d'r temperatuur sensor en bij de thermostaat?
Zie dat als ik de dop van het expansie vat afhaal het water straaltje mooi spuiten dus de waterpomp is lijkt mij niet kapot ?
Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven of helpen
Groetjes Masteraerox
Re: BMW E46 318i koel problemen
Vervelend dat je meteen problemen met de auto hebt. Wat je evt. zou kunnen proberen is de thermoschakelaar door te verbinden (Paperclip, splitpen of stukje kabel). In princiepe zou dan je ventilator moeten gaan lopen. Als de ventilator op dit moment gaat lopen kun je er bijna vanuit gaan dat je thermoschakelaar verkeerde waardes geeft en deze de koelvin te laat in laat slaan. Als de ventilator nou niet begint te lopen zou ik nog eens proberen direct op de fan spanning te zetten , zo kun je testen of de fan het uberhaupt doet. Succes
Bmw e36 318iS -> 325i Coupé (track tool, Sold)
Bmw e39 525i Sedan (sold)
Bmw e36 318i Touring (Sold)
Bmw e46 328i Sedan (Sold)
Bmw e46 325Ci Cabrio (Sold)
Bmw e53 X5 3.0i (Sold)
Bmw e46 330i Touring (Sold)
Bmw e39 525i Fl Sedan (Daily)
Bmw e39 525i Sedan (sold)
Bmw e36 318i Touring (Sold)
Bmw e46 328i Sedan (Sold)
Bmw e46 325Ci Cabrio (Sold)
Bmw e53 X5 3.0i (Sold)
Bmw e46 330i Touring (Sold)
Bmw e39 525i Fl Sedan (Daily)
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 06 jan 2015, 07:22
Re: BMW E46 318i koel problemen
dankje wel voor je reactie!!
Heb een paperclip in die stekker aansluiting gestoken in allebijde gaten. En de auto gestart.. De vin sloeg niet aan.
Ook heb ik net die stekker boven op de vin eraf getrokken en een rechtstreekse plus in min getrokken. Ook nu sloeg de vin niet aan dus ik denk dat we het probleem hebben gevonden ; kapotte vin.
Of heeft iemand anders nog suggesties?
Heb een paperclip in die stekker aansluiting gestoken in allebijde gaten. En de auto gestart.. De vin sloeg niet aan.
Ook heb ik net die stekker boven op de vin eraf getrokken en een rechtstreekse plus in min getrokken. Ook nu sloeg de vin niet aan dus ik denk dat we het probleem hebben gevonden ; kapotte vin.
Of heeft iemand anders nog suggesties?
Re: BMW E46 318i koel problemen
Heb ik met mijn E46 ook ooit gehad. In mijn geval was de vin niet kapot, maar het stuurtoestel dat achter op de vin zit. De E46 is namelijk uitgerust met een traploos regelbare vin (mits er geen visco vin uitvoering op zit).
Je kunt met INPA de vin proberen aan te sturen, dat is betrouwbaarder omdat de vin niet reageert op alleen plus en min, maar ook op een pulsdraad (ik neem aan dat je drie draden op de stekker hebt).
Je kunt met INPA de vin proberen aan te sturen, dat is betrouwbaarder omdat de vin niet reageert op alleen plus en min, maar ook op een pulsdraad (ik neem aan dat je drie draden op de stekker hebt).
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 06 jan 2015, 07:22
Re: BMW E46 318i koel problemen
Ja klopt, ik heb ook niet zon visco koppeling maar een zwart plastic kastje aan de linker onderkant. Plus en min werkt niet nee. Maar hoe bedoel je met inpa want weet niet wat dat betekend?
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 06 jan 2015, 07:22
Re: BMW E46 318i koel problemen
Hier even een foto van mijn vin en stekker en kastje
Re: BMW E46 318i koel problemen
INPA is een uitleesprogramma, daarmee kun je ook dingen aansturen in je auto. Er is een gedeelte op het forum waar je mensen kunt vinden die die apparatuur hebben en je misschien kunnen helpen.
In jouw geval zou ik ervan uitgaan dat het stuurtoestel kapot is, die kun je ook los vervangen, maar meestal vervangt men die compleet met vin tegelijk. Compleet is iets duurder en als je handig bent en een stuurtoestel op de kop weet te tikken ben je voordeliger uit. Zelf heb ik toen een imitatievin gekocht, ik geloof bij carparts. Dat ding kwam echter op mij nogal gammel over waarop ik het stuurtoestel eraf heb gehaald en op mijn originele vin heb geplaatst. Die oplossing werkt 100.000 km later nog steeds.
Zo'n soort vin was het ongeveer: http://www.mister-auto.nl/fl/koelventil ... 47442.html
In jouw geval zou ik ervan uitgaan dat het stuurtoestel kapot is, die kun je ook los vervangen, maar meestal vervangt men die compleet met vin tegelijk. Compleet is iets duurder en als je handig bent en een stuurtoestel op de kop weet te tikken ben je voordeliger uit. Zelf heb ik toen een imitatievin gekocht, ik geloof bij carparts. Dat ding kwam echter op mij nogal gammel over waarop ik het stuurtoestel eraf heb gehaald en op mijn originele vin heb geplaatst. Die oplossing werkt 100.000 km later nog steeds.
Zo'n soort vin was het ongeveer: http://www.mister-auto.nl/fl/koelventil ... 47442.html
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 06 jan 2015, 07:22
Re: BMW E46 318i koel problemen
Oke thanks man!
Ga morgen er eentje ophalen laat jullie dan weten ! Bedankt tot zo ver!
Ga morgen er eentje ophalen laat jullie dan weten ! Bedankt tot zo ver!
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 06 jan 2015, 07:22
Re: BMW E46 318i koel problemen
Hallo
De koelvin met kast vervangen maat alsnog slaat die niet aan
Heeft iemand nog andere tips
De koelvin met kast vervangen maat alsnog slaat die niet aan
Heeft iemand nog andere tips
Re: BMW E46 318i koel problemen
Wat meet je op de stekker, 12 volt constant op een van de draden?
Re: BMW E46 318i koel problemen
Als nr.11 defect is, geeft deze geen signaal meer af naar de ECU>fan.
http://www.realoem.com/bmw/nl/showparts ... Id=11_2082
http://www.realoem.com/bmw/nl/showparts ... Id=11_2082
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 06 jan 2015, 07:22
Re: BMW E46 318i koel problemen
12 volt.
Ik ga er vanuit dat nummer elf kapot is idd.
De paperclip doorlussen werkte niet maar de stekker er af ( op nr 11) de auto aan en na 5 seconden begint de fan te blazen.
Ga er van uit dat nummer 11 kapot is heb gelukkig er nog een liggen
Bedankt voor jullie hulp
Ik ga er vanuit dat nummer elf kapot is idd.
De paperclip doorlussen werkte niet maar de stekker er af ( op nr 11) de auto aan en na 5 seconden begint de fan te blazen.
Ga er van uit dat nummer 11 kapot is heb gelukkig er nog een liggen
Bedankt voor jullie hulp
Re: BMW E46 318i koel problemen
De elektrische fan wordt aangestuurd door de ECU via het al genoemde kastje. De ECU bepaalt het moment van inschakelen en de snelheid aan de hand van twee zaken:
- sensor in de onderste slang van de radiator,
- druksensor van de airco.
Het aansturen van de fan gaat via een PWM-signaal ofwel een zaagtandsignaal. Dat kun je dus niet zomaar simuleren met een draadje en 12V. Wel kun je de waardes van de sensor meten. Bij de huidige temperatuur moet deze zo'n 10 kOhm geven en bij opwarmen wordt dit steeds lager tot ca. 1 kOhm (of minder) bij 80 graden.
Het is handig om iemand te vinden met INPA, zodat je de sensorwaarde direct kunt meten. De nummer 11 die je noemt is de sensor die de temperatuur van het koelwater meet.
Succes,
Rob
- sensor in de onderste slang van de radiator,
- druksensor van de airco.
Het aansturen van de fan gaat via een PWM-signaal ofwel een zaagtandsignaal. Dat kun je dus niet zomaar simuleren met een draadje en 12V. Wel kun je de waardes van de sensor meten. Bij de huidige temperatuur moet deze zo'n 10 kOhm geven en bij opwarmen wordt dit steeds lager tot ca. 1 kOhm (of minder) bij 80 graden.
Het is handig om iemand te vinden met INPA, zodat je de sensorwaarde direct kunt meten. De nummer 11 die je noemt is de sensor die de temperatuur van het koelwater meet.
Succes,
Rob
-
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 15 jun 2014, 22:37
- Locatie: ijmuiden
Re: BMW E46 318i koel problemen
waar kom je vandaan ?
rij niet harder, dan je bescherm engel vliegen kan
Re: BMW E46 318i koel problemen
Ik woon in Oud-Beijerland, net onder Rotterdam. Is een beetje uit de richting, denk ik.
Gewoon een multimeter pakken en meten kan al wonderen doen.
Groet,
Rob
Gewoon een multimeter pakken en meten kan al wonderen doen.
Groet,
Rob