Koelvloeistof lekkage niet te vinden.....
Re: Koelvloeistof lekkage niet te vinden.....
Als je hem kunt missen, zou ik hem laten staan. Met een niet-turbo kun je nog wel eens een gokje nemen en doorrijden, maar met jouw twin-turbo (die ook op t systeem zitten) zou ik het niet zomaar doen... Wel bij een gewone lekkage, maar niet bij zo'n onbekende interne oorzaak.
Heb je automaat? Dan misschien ook je versnellingsbakolie even checken. Sommige modellen hebben een koeler met warmtewisselaar op het koelvloeistofcircuit die nog eens wil sneuvelen. Weet niet of de 535d ook betroffen is, maar wellicht dat een andere forummer dat even kan aanvullen. Dat zou wel kunnen verklaren waarom je geen rook ziet. En het duurt een tijdje voordat je bak bagger begint te schakelen. Geen idee of dit voor jouw auto een mogelijkheid is hoor, maar het schoot me ineens te binnen. En mede-forummers, als dit onzin is, schiet het gerust af!
Heb je automaat? Dan misschien ook je versnellingsbakolie even checken. Sommige modellen hebben een koeler met warmtewisselaar op het koelvloeistofcircuit die nog eens wil sneuvelen. Weet niet of de 535d ook betroffen is, maar wellicht dat een andere forummer dat even kan aanvullen. Dat zou wel kunnen verklaren waarom je geen rook ziet. En het duurt een tijdje voordat je bak bagger begint te schakelen. Geen idee of dit voor jouw auto een mogelijkheid is hoor, maar het schoot me ineens te binnen. En mede-forummers, als dit onzin is, schiet het gerust af!
-
Op zich een goed punt wat Jonaserv aankaart, de oliekoeler.
Zowel de oliekoeler van de motorolie als die van de versnellingsbak (als deze als warmtewisselaar is uitgevoerd) kunnen koelvloeistof en olie met elkaar uitwisselen.
Met een druktest zou deze echter aan het licht moeten komen. Je geeft aan dat je het koelsysteem onder druk hebt gezet, hoe lang heb je dit gedaan? geef een druktest voldoende tijd, bij een druktest bouw je een "luchtkussen" op boven het koelwater, als het water via een minuscuul gaatje wegloopt, kan het even duren voor je luchtkussen voldoende is gekrompen voor deze op de manometer zichtbaar is...
Zowel de oliekoeler van de motorolie als die van de versnellingsbak (als deze als warmtewisselaar is uitgevoerd) kunnen koelvloeistof en olie met elkaar uitwisselen.
Met een druktest zou deze echter aan het licht moeten komen. Je geeft aan dat je het koelsysteem onder druk hebt gezet, hoe lang heb je dit gedaan? geef een druktest voldoende tijd, bij een druktest bouw je een "luchtkussen" op boven het koelwater, als het water via een minuscuul gaatje wegloopt, kan het even duren voor je luchtkussen voldoende is gekrompen voor deze op de manometer zichtbaar is...
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Nog nooit gehoort van de automaat koeler die water lekt naar de automaat toe. Is niet onmogelijk waar wel onwaarschijnlijk.
525d E61 2007 pre-LCI
Ik heb gisteren de bmw op de krik gezet en de beschermplaat verwijderd. Ik heb geen lekkage kunnen vinden, terwijl ie een paar dagen stil heeft gestaan, niet op de beschermplaat en niet met een zaklamp.
Een dikke week terug had ik dus bij de garage, met een warme motor, druk op het koelsysteem gezet. We hebben hem ongeveer 15 min laten staan, ik geloof op 1,6 bar, maar niks kunnen vinden van een lek. De druk werd een heel klein beetje minder, maar dat was normaal volgens de monteur.
@jonaserv; ik heb inderdaad een automaat. Ik heb de bmw nu een kleine maand en 3 weken geleden constateerde ik het koelvloeistof verlies. 1,5 week geleden heb ik de automaat laten flushen, ik heb nog gevraagd naar de kwaliteit vd (oude)olie vd automaat, maar zij gaven aan dat deze nog wel ok was, maar wel vervangen mocht worden. Ik neem aan dat zij wel geconstateerd hadden, als er koelwater doorheen zat, of.......?
Blijft wel lastig hoor, er is gewoon NOG niet een aanwijzing, waar het 'lek' zit.
Een dikke week terug had ik dus bij de garage, met een warme motor, druk op het koelsysteem gezet. We hebben hem ongeveer 15 min laten staan, ik geloof op 1,6 bar, maar niks kunnen vinden van een lek. De druk werd een heel klein beetje minder, maar dat was normaal volgens de monteur.
@jonaserv; ik heb inderdaad een automaat. Ik heb de bmw nu een kleine maand en 3 weken geleden constateerde ik het koelvloeistof verlies. 1,5 week geleden heb ik de automaat laten flushen, ik heb nog gevraagd naar de kwaliteit vd (oude)olie vd automaat, maar zij gaven aan dat deze nog wel ok was, maar wel vervangen mocht worden. Ik neem aan dat zij wel geconstateerd hadden, als er koelwater doorheen zat, of.......?
Blijft wel lastig hoor, er is gewoon NOG niet een aanwijzing, waar het 'lek' zit.
Telefoontje gehad vd garage. Het blijkt de EGR idd te zijn. Die was helemaal schoon gespoeld door het lek.
Voor de rest was de compressie getest en die was prima. Ze konden verder ook niks anders vinden...
Wat zou een normale offerte zijn voor deze ingreep?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Voor de rest was de compressie getest en die was prima. Ze konden verder ook niks anders vinden...
Wat zou een normale offerte zijn voor deze ingreep?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Als je hem verwijdert en afblokt met plaatjes ongeveer € 10 ex arbeid
nog beter voor je motor ook
nog beter voor je motor ook
I don't have a short temper but do have a quick response to bullshit.
Bedankt voor de tip. Dit deed ik vroeger bij mijn audi tdi, dat afdoppen. Maar is dat ook zo simpel bij deze bmw? Dit is een gekoelde EGR....., kan dat?
Mijn egr koeler was ook lek. Deze heb ik bij Van Vught Tuning in Marum laten verwijderen. Zij hebben alle aansluitingen netjes afgelopen.
Kost een heel stuk minder dan een nieuwe egr
Kost een heel stuk minder dan een nieuwe egr
EGR en de EGR koeler zijn toch we 2 totaal verschillende dingen.
Check dit topic eens : http://www.bimmerboard.be/forum/index.p ... =29983.360
Hij dacht ook aan de koeler maar het bleek hem niet te zijn, oorzaak blijkt nog niet gevonden te zijn.
Check dit topic eens : http://www.bimmerboard.be/forum/index.p ... =29983.360
Hij dacht ook aan de koeler maar het bleek hem niet te zijn, oorzaak blijkt nog niet gevonden te zijn.
525d E61 2007 pre-LCI
Dat afdoppen vd egr lijkt mij beter, ik ga morgenochtend direct overleggen met het bedrijf.
Ik denk eigenlijk wel dat het de egr is, mede omdat de monteur aangeeft, dat de egr normaal met roet gevuld is, maar bij een defect, waarbij ie het koelwater lekt, schoongespoeld is en dus het roet daar weg is. Dit bleek volgens hem Geconstateerd te zijn....
Waarom ie bij bij dit hoge koelvloeistof verbruik geen witte rook geeft...., vanochtend zag ik wel wat rook opgaan, toen er een auto met zijn lampen aan achter me stond....., is ook niet altijd makkelijk te zien......
Ik denk eigenlijk wel dat het de egr is, mede omdat de monteur aangeeft, dat de egr normaal met roet gevuld is, maar bij een defect, waarbij ie het koelwater lekt, schoongespoeld is en dus het roet daar weg is. Dit bleek volgens hem Geconstateerd te zijn....
Waarom ie bij bij dit hoge koelvloeistof verbruik geen witte rook geeft...., vanochtend zag ik wel wat rook opgaan, toen er een auto met zijn lampen aan achter me stond....., is ook niet altijd makkelijk te zien......
Ok, egr koeler vervangen. Jammer dat dit gewoon niet afgedopt kan worden. De garage zelf heeft gekeken, of er een alternatief was en ik heb nog met een andere neutrale monteur gesproken, ook die gaf aan, dat de egr koeler de beste optie was......
We zijn weer 900 euro verder en het lijkt er nu wel op dat de koelvloeistof behouden blijft.
Nu maar weer genieten vd beamer;-)
We zijn weer 900 euro verder en het lijkt er nu wel op dat de koelvloeistof behouden blijft.
Nu maar weer genieten vd beamer;-)
Op voorwaarde dat de EGR buiten werking gesteld is kan deze verwijderd worden. Er bestaan kitjes op ebay om dan af te doppen. De gast in de link die ik hierboven geplaatst heb heeft dit gedaan. Kost ook vele malen minder dan die 900€.
525d E61 2007 pre-LCI
525d E61 2007 pre-LCI