Achteras Remblokken vervangen BMW E60, met foto's

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
frazz

Achteras Remblokken vervangen BMW E60, met foto's

Bericht door frazz » 28 mei 2016, 13:46

Ik heb laatst mijn remblokken zelf vervangen en wilde ook bijdragen aan de DYI sectie, ik bedoel, sharing is caring.
Achterremblokken vervangen;

1) Wiel er af :gek:
2) Plastic doppen achter de remklauw voor de twee remklauw-bouten verwijderen. In onderstaande afbeelding heb ik ze er al af gehaald met een spitse knijp tang.
Afbeelding

3) Twee bouten van de remklauw verwijderen, hiervoor heb je een 7 mm hex bit nodig, gebruik een ratelsleutel. Als je de bouten niet lost krijgt, moet je even met de ratelsleutel met bit even op en neer wringen, dan krijg je de bout wel makkelijk los.
Afbeelding

4) Nu kun je voorzichtig de remklauw verwijderen. LET OP, laat hem nooit aan de slang hangen. (Ik heb het op de ophanging gelegd. Je kan het ook ergens aan hangen met een haak zodat de slangen vrijhangen), hier zie je dat ik een nieuwe remblokje er al in heb geplaatst, dit heb ik gedaan om straks de zuiger een stuk terug te duwen met een tool.
Afbeelding

5) Verwijder de slijtindicator. Wees niet bang dat ie kapot gaat, zoals e39-528i (Joop) aangaf, zal je zeer waarschijnlijk toch een nieuwe nodig hebben om de service status opnieuw in te stellen in je iDrive, deze kosten gelukkig niet zo veel (ca. 15 euro, hierover plaats ik onderin nog een Howto). Bedankt Joop.
Heb hier helaas geen foto van gemaakt, maar wel een opgezocht op het net:
Afbeelding

6) Verwijder de versleten remblokken
Afbeelding

7) Poets de 7 mm hex bouten met een staalborstel en smeer ze al vast in met wat siliconen vet, ik heb siliconen vet van ATE (plastilube) gebruikt. LET OP; vet nooit op contact punten van de remblokken of op de remschijf smeren!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

8.) Om de nieuwe remblokken te kunnen plaatsen in de remklauw moet je de zuiger een stuk terugduwen om ruimte te maken voor de nieuwe remblokken, ik gebruikte een lijmklem van 5 Euro! 8)
Afbeelding

9) Nadat dat gedaan is, kun je de remblokken er in plaatsen...
Afbeelding

en de remklauw terugplaatsen aan de schijfrem.
Afbeelding

10) De 7 mm hex bouten er terug in draaien en doppen er op.
Afbeelding

11) De slijtindicator sensor terug er op. Zie punt 5.

12) Als tip van tom_il, remvloeistof reservoir checken en zo nodig, bijvullen.
Als alles goed is, voor dat je gaat rijden (testen), eerste even een paar keer pompen met de rem.

Ik geloof dat je meteen de remblok slijtage waarschuwing moet resetten nadat je je remblokken heb verwvanegn en je slijtage indicator.

Hieronder zie je hoe dat moet:

En testen. :driving:

Hopelijk hebben mensen hier wat aan, als ik iets vergeten ben of iets verbeterd kan, hoor ik dat graag.
Laatst gewijzigd door frazz op 28 mei 2016, 19:23, 3 keer totaal gewijzigd.

tom_il

Re: Achteras Remblokken vervangen BMW E60, met foto's

Bericht door tom_il » 28 mei 2016, 13:59

Remvloeistof reservoir checken, mogelijks loopt dit over. Zeker als je ze alle 4 vervangt samen met de remschijf.
525d E61 2007 pre-LCI

e39-528i

Bericht door e39-528i » 28 mei 2016, 15:41

Slijtindicator mee vernieuwen, ik denk dat je hem anders niet opnieuw in kan stellen in de I-drive .

Gr.Joop
BMW E39-528I /Sold
BMW E60-530i -2003
Chevrolet Camaro -1967

frazz

Bericht door frazz » 28 mei 2016, 19:02

tom_il schreef:Remvloeistof reservoir checken, mogelijks loopt dit over. Zeker als je ze alle 4 vervangt samen met de remschijf.

Dank, zal het er bij zetten.

frazz

Bericht door frazz » 28 mei 2016, 19:03

e39-528i schreef:Slijtindicator mee vernieuwen, ik denk dat je hem anders niet opnieuw in kan stellen in de I-drive .

Gr.Joop
Na het opnieuw plaatsen van de slijtindactor werkte die niet inderdaad, eerste gedachten was dat het komt omdat het een stuk afgebrokkeld was, maar de contactpunt was nog goed, dus was sceptisch betreft eerste gedachte.
Heb al nieuwe besteld.

Zal het erbij zetten, dank.

Ora

Bericht door Ora » 08 mar 2017, 07:49

Hoi, ik moet mijn remblokken ook vervangen. Als ik op internet zoek op kenteken zie ik te veel soorten. Hoe weet ik zeker dat ik de juiste bestel? En hoe kan ik zien wanneer ik mjjn schijven moet vervangen?

Grt Ora

frazz

Bericht door frazz » 24 mar 2017, 12:36

Ora schreef:Hoi, ik moet mijn remblokken ook vervangen. Als ik op internet zoek op kenteken zie ik te veel soorten. Hoe weet ik zeker dat ik de juiste bestel? En hoe kan ik zien wanneer ik mijn schijven moet vervangen?

Grt Ora
Gebruik websites zoals winparts of mijnautoonderdelen.nl.
Je kan hierbij je kenteken invoeren, daarna krijg je een lijst van producten, deze websites zijn over het algemeen vrij accuraat.
En anders gewoon even bellen met een van de webshops, ze helpen je graag.

deliyuregim83

Bericht door deliyuregim83 » 25 mar 2017, 00:41

Lijmklem is idd handig, maar meen dat de achterremmen met draaiende beweging terug te duwen was. Of heb ik het verkeerd... bij vag was dit wel zo.
Zoekende naar een benzine.. E60 545 540 530 :duimen: :s
Verkocht :nee: BMW E60 535D :///m:

tom_il

Bericht door tom_il » 25 mar 2017, 06:15

Draaiende beweging is niet nodig bij de E60/61 daar de handrem een aparte trommelrem is.
525d E61 2007 pre-LCI

deliyuregim83

Bericht door deliyuregim83 » 28 mar 2017, 19:01

Thanks voor info :duimen:
Zoekende naar een benzine.. E60 545 540 530 :duimen: :s
Verkocht :nee: BMW E60 535D :///m:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) DIY: Do It Yourself”