Problemen met 535i :(
Problemen met 535i :(
Beste mensen,
Ik hoop dat jullie me enigzins in de juiste richting kunnen sturen, aangezien mijn eigen garage geen goede informatie aanleverd.
Situatie:
Reed vrijdag terug van werk naar huis, net 300 meter voor de laatste afslag van de snelweg merkte ik dat er wat niet goed was met mijn auto (bmw 535i).
Ik stopte direct beneden aan de afrit van de snelweg en deed mijn deur open om te horen hoe de moter liep. Hier hoorde ik een hard geratel terwijl de auto stationair liep. Bij iets gas geven ging het ratelen met het toerental mee naar boven.
Geen meldingen op het dashboard, moter toch uit gezet, opnieuw op contact, geen meldingen. Gestart en wederom geratel. Het was nog ongeveer 1 kilometer naar huis, dus ik denk ... geen melding ... maar proberen om thuis te komen. 50 meter voor mijn huis rood olielampje met melding op dashboard olie druk - stop.
Direct moter uitgezet. Nu staat hij bij de garage, maar de monteur geeft aan dat het mogelijk 3000,- euro gaat kosten en dat hij dan na 2000 km waarschijnlijk weer stil staat .... hij denkt aan iets van distributie ketting, maar dat geloof ik niet helemaal.
Wat is jullie mening ? Wat kan het zijn, wat zullen de mogelijke kosten zijn om het te repareren en wat is wijsheid om te doen .... is moter revisie misschien een idee ? Ik wil hem eigenlijk namelijk niet kwijt
Graag hoor ik van jullie.
Ik hoop dat jullie me enigzins in de juiste richting kunnen sturen, aangezien mijn eigen garage geen goede informatie aanleverd.
Situatie:
Reed vrijdag terug van werk naar huis, net 300 meter voor de laatste afslag van de snelweg merkte ik dat er wat niet goed was met mijn auto (bmw 535i).
Ik stopte direct beneden aan de afrit van de snelweg en deed mijn deur open om te horen hoe de moter liep. Hier hoorde ik een hard geratel terwijl de auto stationair liep. Bij iets gas geven ging het ratelen met het toerental mee naar boven.
Geen meldingen op het dashboard, moter toch uit gezet, opnieuw op contact, geen meldingen. Gestart en wederom geratel. Het was nog ongeveer 1 kilometer naar huis, dus ik denk ... geen melding ... maar proberen om thuis te komen. 50 meter voor mijn huis rood olielampje met melding op dashboard olie druk - stop.
Direct moter uitgezet. Nu staat hij bij de garage, maar de monteur geeft aan dat het mogelijk 3000,- euro gaat kosten en dat hij dan na 2000 km waarschijnlijk weer stil staat .... hij denkt aan iets van distributie ketting, maar dat geloof ik niet helemaal.
Wat is jullie mening ? Wat kan het zijn, wat zullen de mogelijke kosten zijn om het te repareren en wat is wijsheid om te doen .... is moter revisie misschien een idee ? Ik wil hem eigenlijk namelijk niet kwijt
Graag hoor ik van jullie.
Re: Problemen met 535i :(
Klinkt als idd kettingproblemen. Die zie je niet op je dash...
Bij de M62 breken de kettinggeleiders nog wel eens af en ook de bouten van de oliepomp willen wel eens lostrillen en tussen de ketting e.d. Gaan zitten met alle gevolgen van dien...
Wat zegt je garage dan precies? Hebben ze de boel al losgehaald?
Bij de M62 breken de kettinggeleiders nog wel eens af en ook de bouten van de oliepomp willen wel eens lostrillen en tussen de ketting e.d. Gaan zitten met alle gevolgen van dien...
Wat zegt je garage dan precies? Hebben ze de boel al losgehaald?
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
✓ '08 BMW E61 525dA T
Re: Problemen met 535i :(
Mijn garage heeft hem nog niet los gehaald. Daarom twijfel ik ook een beetje aan de diagnose.
Laatste keer dat de auto gestart is, is bij de garage kwamen ook geen dashboard error's / lampjes in beeld. Ook geen olie lampje dus, maar de auto heeft daar maar voor maximaal 10 seconden gedraaid.
Ik heb het idee dat de performance voordat het gebeurde wat minder was dan normaal, maar dat is maar een gevoel.
Misschien dat dat stukje informatie nog handig is
Laatste keer dat de auto gestart is, is bij de garage kwamen ook geen dashboard error's / lampjes in beeld. Ook geen olie lampje dus, maar de auto heeft daar maar voor maximaal 10 seconden gedraaid.
Ik heb het idee dat de performance voordat het gebeurde wat minder was dan normaal, maar dat is maar een gevoel.
Misschien dat dat stukje informatie nog handig is
Re: Problemen met 535i :(
Even ter informatie voor diegene die er geinteresseerd in zijn .... ik laat de motor kompleet reviseren ... dus my precious zal van mij blijven
Revisie gaat me wel wat kosten, maar het is me het wel waard
535i zal voorlopig blijven rijden
Joy joy
Revisie gaat me wel wat kosten, maar het is me het wel waard
535i zal voorlopig blijven rijden
Joy joy
Re: Problemen met 535i :(
btw ... het gaat hier om deze:
En ik wil even @Sjonnie bedanken voor zijn reactie.
Voor meer foto's:
viewtopic.php?f=104&t=34812
En ik wil even @Sjonnie bedanken voor zijn reactie.
Voor meer foto's:
viewtopic.php?f=104&t=34812
Re: Problemen met 535i :(
Heuyy nog een 535i E39 bestuurder, haha.
Even paar vraagjes:
-Was de olie goed op pijl?
-Wat voor olie gebruik je?
-Wanneer was de laatste keer dat je olie hebt vervangen?
-Hoeveel KM'ers heeft je auto gelopen?
Even paar vraagjes:
-Was de olie goed op pijl?
-Wat voor olie gebruik je?
-Wanneer was de laatste keer dat je olie hebt vervangen?
-Hoeveel KM'ers heeft je auto gelopen?
Re: Problemen met 535i :(
Hallo @ e39V8,
De olie was goed op pijl ...
Kilometers = 250.000
15w40 olie
En zo ziet hij er nog uit
De olie was goed op pijl ...
Kilometers = 250.000
15w40 olie
En zo ziet hij er nog uit
Re: Problemen met 535i :(
Hmm en wanneer heb je hem voor het laatst vervangen?
En ziet er netjes uit man haha.
En ziet er netjes uit man haha.
Re: Problemen met 535i :(
Kan me niet herinneren dat ik de olie eens volledig heb vervangen ... dus denk niet dat het gebeurd is ... kan wel alle rekeningen na gaan kijken, maar daar heb ik niet zoveel zin in
Re: Problemen met 535i :(
Je hebt nooit de olie volledig vervangen?? Dat lijkt me sowieso niet al te best voor de motor en kan wellicht het eea verklaren...
Re: Problemen met 535i :(
Ikzelf niet nee, maar ik doe ook vrij weinig aan de auto, daar is mijn garage monteur voor.
Daarom zei ik ook dat ik wel de rekeningen na kan kijken etc etc.
Trouwens, als de moter straks gereviseerd is ... moet die dan nog ingereden worden ?
Daarom zei ik ook dat ik wel de rekeningen na kan kijken etc etc.
Trouwens, als de moter straks gereviseerd is ... moet die dan nog ingereden worden ?
Re: Problemen met 535i :(
Uiteraard moet een gereviseerde motor ingereden worden.
Meningen verschillen daarover maar hieronder mijn werkwijze na revisie van een 523i:
Hier betrof het geen complete binnenstebuiten revisie maar motor moest een nieuwe kop waarbij ik ook de ketting heb vervangen. Verder wat klein grut zoals drijfstanglagers etc.
Na revisie en uiteraard alles dubbel gechecked te hebben:
Motor starten, wegrijden en vervolgens rustig in de lage toerentallen blijven rijden om de motor geleidelijk aan warm te laten worden.
Als alles op bedrijfstemperatuur is kun je de snelheid geleidelijk opbouwen maar vermijd hierbij hoge toerentallen en vollast (doortrappen). Toerentallen afwisselen is overigens geen probleem verder. Naar mijn ervaring kun je het beste binnen de bebouwde kom blijven zodat je kan accelereren en decelereren bij kruispunten etc. Na een tijdje rijden kun je de motor al wat meer belasten.
Verder zou ik korte ritjes altijd vermijden, dus plan wat langere ritten in. Zo heb je ook kans om te onthaasten en goed naar de motor te luisteren voor eventuele bijgeluiden en te ervaren hoe de vermogensopbouw loopt (lineair en zonder stotteren).
Na de rit de auto wegzetten en volledig laten afkoelen. Eventueel een visuele inspectie van de motor achteraf om te kijken of er nergens iets lekt etc.
Tevens is er speciale 'inrij'-olie op de markt die je na een x aantal km moet vervangen door de definitieve olie maar de meningen daarover zijn verdeeld en het hangt ook heel erg af van het type motor. Hiervoor kun je informeren bij het bedrijf dat de revisie uitvoert of simpelweg opzoeken via internet.
Ik heb de 523i motor zo'n 1500km ingereden met Kroon 5w40 die ik vervolgens bij de eerstvolgende oliebeurt (na 15.000km) pas weer vervangen heb. Die heeft sinds de revisie tot aan de uiteindelijke verkoop (ca. 35.000km na revisie) altijd als een zonnetje gereden zonder enig olieverbruik of rare mankementen.
Meningen verschillen daarover maar hieronder mijn werkwijze na revisie van een 523i:
Hier betrof het geen complete binnenstebuiten revisie maar motor moest een nieuwe kop waarbij ik ook de ketting heb vervangen. Verder wat klein grut zoals drijfstanglagers etc.
Na revisie en uiteraard alles dubbel gechecked te hebben:
Motor starten, wegrijden en vervolgens rustig in de lage toerentallen blijven rijden om de motor geleidelijk aan warm te laten worden.
Als alles op bedrijfstemperatuur is kun je de snelheid geleidelijk opbouwen maar vermijd hierbij hoge toerentallen en vollast (doortrappen). Toerentallen afwisselen is overigens geen probleem verder. Naar mijn ervaring kun je het beste binnen de bebouwde kom blijven zodat je kan accelereren en decelereren bij kruispunten etc. Na een tijdje rijden kun je de motor al wat meer belasten.
Verder zou ik korte ritjes altijd vermijden, dus plan wat langere ritten in. Zo heb je ook kans om te onthaasten en goed naar de motor te luisteren voor eventuele bijgeluiden en te ervaren hoe de vermogensopbouw loopt (lineair en zonder stotteren).
Na de rit de auto wegzetten en volledig laten afkoelen. Eventueel een visuele inspectie van de motor achteraf om te kijken of er nergens iets lekt etc.
Tevens is er speciale 'inrij'-olie op de markt die je na een x aantal km moet vervangen door de definitieve olie maar de meningen daarover zijn verdeeld en het hangt ook heel erg af van het type motor. Hiervoor kun je informeren bij het bedrijf dat de revisie uitvoert of simpelweg opzoeken via internet.
Ik heb de 523i motor zo'n 1500km ingereden met Kroon 5w40 die ik vervolgens bij de eerstvolgende oliebeurt (na 15.000km) pas weer vervangen heb. Die heeft sinds de revisie tot aan de uiteindelijke verkoop (ca. 35.000km na revisie) altijd als een zonnetje gereden zonder enig olieverbruik of rare mankementen.
BMW E39 528ia Cosmosschwarz
Re: Problemen met 535i :(
@FrankB
Dank je wel voor de duidelijke informatie. Zal het er zeker ook over hebben met het revisie bedrijf.
Vandaag wordt hij opgehaald en woensdag of donderdag beginnen ze er aan ... dan zou het ongeveer een week duren.
Dank je wel voor de duidelijke informatie. Zal het er zeker ook over hebben met het revisie bedrijf.
Vandaag wordt hij opgehaald en woensdag of donderdag beginnen ze er aan ... dan zou het ongeveer een week duren.
Re: Problemen met 535i :(
Ter informatie, hij rijd weer als een zonnetje
Dank aan iedereen voor de reacties.
Dank aan iedereen voor de reacties.
-
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 05 dec 2015, 00:09
Re: Problemen met 535i :(
Gerepareerd bij Carrec? Veel plezier er mee!