Wie ben ik
Mijn naam is Clint Arends, ben 20 jaar en woonachtig in Tolkamer (nabij de Duitse grens

Wat rij ik en wat heb ik gereden
Momenteel heb ik een E46 323i uit '98. Hiervoor heb ik een jaar een e36 compact (316i) uit '98 gehad en daarvoor een e36 touring (316i). Maar die had ik twee dagen nadat mijn lieftallige broer deze met de A-stijl tegen de boom parkeerde. Fijn he, die Benz-rijders...
Omdat ik een student ben heb ik niet heel veel te besteden. Na het ongeluk met de station, heb ik een zo goedkoop mogelijke e36 gekocht. De station was total-loss, maar alleen de a-stijl, voorruit, motorkap en spatbord waren beschadigd. Ik kon dus veel onderdelen overzetten.
De e36 compact
De compact heb ik een jaar gehad, en was een fantastische auto. Hij had de typische kwalen die bij dat type hoorde, roest, olieverbruik en een tikkende motor. (Op het laatst een hangend hemeltje, omdat hij te lang in de zon heeft gestaan denk ik) De roest heb ik proberen op te lossen, maar door mijn onervarenheid (heb geen nieuwe delen gelast) kwam de roest logischerwijs weer terug. Het olieverbruik sterk verminderd, maar de carterpakking was nog aan vernieuwing toe. De tik kon alleen nog een drijfstanglager zijn. Heb veel plezier aan deze auto beleefd, maar er waren twee wensen: meer deuren en een zes-cilinder.
Mijn nieuwe aanwinst
Ik heb op Autoscout gezocht naar een BMW sedan of touring tot bouwjaar 1998, en handgeschakeld. En daar stond dan ineens de auto die ik nu heb. Een zwarte e46 323i sedan. De compact erop ingeruild en natuurlijk nog wat bijgelegd, rij ik in een auto met een luxe ... schuif/kanteldak, stoelverwarming, lederen bekleding, climate control, automatisch dimmende binnenspiegel, zonnescherm achter, cruise control, multifunctioneel stuurwiel, CD-wisselaar en navigatie (alhoewel de CD ontbreekt. CD want mk1 navigatiesysteem). Ik bezit hem nu drie weken, en rij nog zonder radio, genietend van de rust, de smeuïgheid van het blok en die bescheiden maar heerlijke zes-cilinder-sound. En heb je die velgen gezien! Even wat anders dan die 15'' ballonbanden van de compact.
Wat nu?
De e46 heb ik gelijk gepolijst en gewaxt met Meguiair's maar heeft nog wat schoonheidsfoutjes en afwerkingsmissers. Hij lekte een behoorlijke hoeveelheid olie, maar dit is al opgelost met alleen maar een klepdekselpakking te vervangen die gescheurd en krokant was. Geen koppakking of carterpakking. Een meevaller dus. Hij lekte ruitenwisservloeistof, nieuwe pomp erin en problem solved. De pakking bij het uitlaatspruitstuk is nog lek, heeft roest, en geeft nogal klappen bij het schakelen. Het laatstgenoemde heb ik gisteren proberen op te lossen met een nieuwe hardy-schijf die zijn beste tijd had gehad. Maar het probleem is er nog. Verder onderzoek lijkt het differentieel te zijn die teveel kantelt, een rubber daarvan vervangen lijkt de oplossing. Maar op het oog heel veel werk

1. De huidige Action-matten moeten nog vervangen door originele die niet wegschuiven;
2. Ander stuurwiel;
3. De navigatie werkend maken door een CD of een upgrade van mk 1 naar mk 4;
4. Van de 323 een echte 325 maken, door wat ik tot nu toe weet het in- en uitlaatspruitstuk te vervangen door die van de 325.
5. Roest verwijderen, maar dit wil ik nu zelf lassen met een bekende, en het professioneel laten spuiten (maar ook daar heb ik een mannetje voor).
Dit alles moet zo goedkoop mogelijk gebeuren, met onderdelen van de sloop etc. Maar bij de sloop valt het aanbod momenteel wat tegen, verder dan een nieuwe pook en koplamprubbers ben ik niet gekomen.
Waarom dit forum?
Als laatste nog waarom ik me bij dit forum heb aangemeld. Ik ben inmiddels een aardige BMW-fan geworden en vind het leuk om ook de verhalen en ervaringen van anderen te lezen. Hoop hier en daar wat te leren en vragen te kunnen stellen over dingen die ik tegen kom bij mijn eigen auto, en anderen te kunnen helpen.
Freude am Fahren und freundlichen Grüßen,
Clint