Clint Arends - E46 323i sedan '98

Nieuw op het forum? Stel jezelf even voor
ClintArends
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 aug 2016, 09:03
Locatie: Tolkamer

Clint Arends - E46 323i sedan '98

Bericht door ClintArends » 21 aug 2016, 10:04

Beste BMW-liefhebbers,

Wie ben ik
Mijn naam is Clint Arends, ben 20 jaar en woonachtig in Tolkamer (nabij de Duitse grens :driving: ) Komend schooljaar ga ik in het tweede leerjaar beginnen met TechnischSpecialistPersonenauto's in Apeldoorn. Hiervoor heb ik twee jaar heel wat anders gestudeerd, namelijk accountancy. Maar dat lag me niet. Heb bijna een heel tussenjaar gehad, en de keuze voor deze opleiding gemaakt. Auto's zit in de familie ... en ben er al jaren mee bezig in de zin van websites als Autoblog/Autoweek in de gaten houden, naar beurzen gaan etcetc. Waarom ik nu pas de keuze maak om daarmee ook wat te gaan doen ... Joost mag het weten. Enfin, na drie jaar hoop ik de opleiding afgerond te hebben en door te gaan naar de HAN om daar op HBO-niveau automotive te gaan studeren.

Wat rij ik en wat heb ik gereden
Momenteel heb ik een E46 323i uit '98. Hiervoor heb ik een jaar een e36 compact (316i) uit '98 gehad en daarvoor een e36 touring (316i). Maar die had ik twee dagen nadat mijn lieftallige broer deze met de A-stijl tegen de boom parkeerde. Fijn he, die Benz-rijders...

Omdat ik een student ben heb ik niet heel veel te besteden. Na het ongeluk met de station, heb ik een zo goedkoop mogelijke e36 gekocht. De station was total-loss, maar alleen de a-stijl, voorruit, motorkap en spatbord waren beschadigd. Ik kon dus veel onderdelen overzetten.


De e36 compact
De compact heb ik een jaar gehad, en was een fantastische auto. Hij had de typische kwalen die bij dat type hoorde, roest, olieverbruik en een tikkende motor. (Op het laatst een hangend hemeltje, omdat hij te lang in de zon heeft gestaan denk ik) De roest heb ik proberen op te lossen, maar door mijn onervarenheid (heb geen nieuwe delen gelast) kwam de roest logischerwijs weer terug. Het olieverbruik sterk verminderd, maar de carterpakking was nog aan vernieuwing toe. De tik kon alleen nog een drijfstanglager zijn. Heb veel plezier aan deze auto beleefd, maar er waren twee wensen: meer deuren en een zes-cilinder.


Mijn nieuwe aanwinst
Ik heb op Autoscout gezocht naar een BMW sedan of touring tot bouwjaar 1998, en handgeschakeld. En daar stond dan ineens de auto die ik nu heb. Een zwarte e46 323i sedan. De compact erop ingeruild en natuurlijk nog wat bijgelegd, rij ik in een auto met een luxe ... schuif/kanteldak, stoelverwarming, lederen bekleding, climate control, automatisch dimmende binnenspiegel, zonnescherm achter, cruise control, multifunctioneel stuurwiel, CD-wisselaar en navigatie (alhoewel de CD ontbreekt. CD want mk1 navigatiesysteem). Ik bezit hem nu drie weken, en rij nog zonder radio, genietend van de rust, de smeuïgheid van het blok en die bescheiden maar heerlijke zes-cilinder-sound. En heb je die velgen gezien! Even wat anders dan die 15'' ballonbanden van de compact.


Wat nu?
De e46 heb ik gelijk gepolijst en gewaxt met Meguiair's maar heeft nog wat schoonheidsfoutjes en afwerkingsmissers. Hij lekte een behoorlijke hoeveelheid olie, maar dit is al opgelost met alleen maar een klepdekselpakking te vervangen die gescheurd en krokant was. Geen koppakking of carterpakking. Een meevaller dus. Hij lekte ruitenwisservloeistof, nieuwe pomp erin en problem solved. De pakking bij het uitlaatspruitstuk is nog lek, heeft roest, en geeft nogal klappen bij het schakelen. Het laatstgenoemde heb ik gisteren proberen op te lossen met een nieuwe hardy-schijf die zijn beste tijd had gehad. Maar het probleem is er nog. Verder onderzoek lijkt het differentieel te zijn die teveel kantelt, een rubber daarvan vervangen lijkt de oplossing. Maar op het oog heel veel werk :roll: Het airbaglampje brandt, de ontstekerssensor van de airbag in de deur RV is kapot, wordt als het goed is deze week opgelost. De stoelverwarming aan de rechterzijde doet het niet (schakelaar is niet defect). Dan heb ik tot nu toe het volgende wensenlijstje:

1. De huidige Action-matten moeten nog vervangen door originele die niet wegschuiven;
2. Ander stuurwiel;
3. De navigatie werkend maken door een CD of een upgrade van mk 1 naar mk 4;
4. Van de 323 een echte 325 maken, door wat ik tot nu toe weet het in- en uitlaatspruitstuk te vervangen door die van de 325.
5. Roest verwijderen, maar dit wil ik nu zelf lassen met een bekende, en het professioneel laten spuiten (maar ook daar heb ik een mannetje voor).

Dit alles moet zo goedkoop mogelijk gebeuren, met onderdelen van de sloop etc. Maar bij de sloop valt het aanbod momenteel wat tegen, verder dan een nieuwe pook en koplamprubbers ben ik niet gekomen.

Waarom dit forum?
Als laatste nog waarom ik me bij dit forum heb aangemeld. Ik ben inmiddels een aardige BMW-fan geworden en vind het leuk om ook de verhalen en ervaringen van anderen te lezen. Hoop hier en daar wat te leren en vragen te kunnen stellen over dingen die ik tegen kom bij mijn eigen auto, en anderen te kunnen helpen.

Freude am Fahren und freundlichen Grüßen,

Clint
Laatst gewijzigd door Bart70 op 19 feb 2020, 16:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolinken verwijderd

oempf
Berichten: 168
Lid geworden op: 19 okt 2013, 16:48

Re: Even voorstellen: Clint Arends - E46 323i sedan '98

Bericht door oempf » 21 aug 2016, 11:29

Wát een voorstelling :duim: ; moet ik ook nog eens doen :bang:

Welkom hier en de 6-cilinder sound blijft inderdaad verslavend.

Gebruikersavatar
BMWf20 2.0d
Berichten: 1341
Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23

Re: Even voorstellen: Clint Arends - E46 323i sedan '98

Bericht door BMWf20 2.0d » 21 aug 2016, 11:49

Welkom, dat van dat 6 in-lijn geluid is herkenbaar, heb ook nooit de radio aan...... :)

Mooie auto, mankeert nog wel wat aan zo te lezen maar hij is bij jou in goeie handen.
Op de sloop, is mijn ervaring, moet je het net treffen dat er een lading auto's binnen is.
Als de oudijzer prijs goed is persen ze extra auto's weg, is de prijs minder laten ze wat meer staan.(beter voor ons sloopspeurders :P )

Nick-e36
Berichten: 69
Lid geworden op: 01 apr 2015, 16:04

Re: Even voorstellen: Clint Arends - E46 323i sedan '98

Bericht door Nick-e36 » 21 aug 2016, 18:51

Welkom!
Met plezier je voorsteltopic gelezen!

Ziet er goed uit je E46!

Gr.
Nick

Gebruikersavatar
mieske90
BimmerPortal Team
Berichten: 5559
Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
Locatie: Noord-Brabant

Re: Clint Arends - E46 323i sedan '98

Bericht door mieske90 » 23 aug 2016, 19:21

Welkom Clint,

Ten eerste complimenten voor je voorstel-topic :duimen:

Je wagen ziet er netjes uit, velgen staan hem goed :ja:

Meer foto's van je wagen kunnen wij hier altijd wel waarderen ;)

als je iets zoekt kun je het beste de zoekfunctie rechtsboven gebruiken.
als er vragen zijn over het forum neem gerust contact met een van ons, wij helpen uw graag.

vele veilige en probleemloze kilometers toegewenst
veel plezier op het forum, hopelijk zien we jou en je E46 een keer op één van onze meetings/events.
dus hou onze meeting topics goed in de gate voor de gezelligste meetings en events :driving:
Afbeelding
Volgende evenement:


ClintArends
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 aug 2016, 09:03
Locatie: Tolkamer

Re: Clint Arends - E46 323i sedan '98

Bericht door ClintArends » 24 aug 2016, 11:20

Bedankt voor de leuke reacties. :duim:

Ik heb wat coole ideeën met mijn auto, maar daar moet ik flink wat centjes voor neertellen. Eerste prioriteit: roest weghalen.

18 september wil ik naar het Bimmerfest in Venlo gaan (ik probeer m'n buurjongen met e60 ook zover te krijgen) Wellicht ontmoeten we elkaar daar.
Tot die tijd laat ik van me horen op dit forum.

Groet,

Clint

Gebruikersavatar
Miquel
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 aug 2016, 21:14

Re: Clint Arends - E46 323i sedan '98

Bericht door Miquel » 24 aug 2016, 15:09

Werkelijk een prachtige "voorstel" ronde Clint! Mooi verhaal, goede foto's...cristal clear!
Ik ga denk ik met veel plezier je verhaal volgen!

Gebruikersavatar
mieske90
BimmerPortal Team
Berichten: 5559
Lid geworden op: 04 okt 2013, 20:20
Locatie: Noord-Brabant

Re: Clint Arends - E46 323i sedan '98

Bericht door mieske90 » 25 aug 2016, 17:56

ClintArends schreef:18 september wil ik naar het Bimmerfest in Venlo gaan (ik probeer m'n buurjongen met e60 ook zover te krijgen) Wellicht ontmoeten we elkaar daar.
Ik zou niet naar Venlo toe rijden maar naar Venray ;)
Afbeelding
Volgende evenement:


ClintArends
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 aug 2016, 09:03
Locatie: Tolkamer

Re: Clint Arends - E46 323i sedan '98

Bericht door ClintArends » 08 jan 2017, 10:48

Ik ben nu alweer ruim vijf maanden onderweg met de BMW, en wat een plezier heb ik aan de auto.
Tot op heden rij ik zonder problemen. En heb overigens voor dit seizoen winterbanden kunnen lenen. Dit zijn gewoon zwarte stalen velgen, en die misstaan hem niet moet ik eerlijk zeggen.

Gedurende die vijf maanden zijn er wat dingetjes verbeterd. Het 'wensenlijstje' die hierboven staat is daarbij niet geheel vergeten, maar is nu ook verandert.

Ik heb nieuwe naafdoppen en andere logo's op de auto gezet, de mattenset is vervangen door bijna originele velours M-matten van Offenga, de auto heeft een grote beurt gehad. Daarnaast trilde de auto in het stuur, en naar wat blijkt waren de velgen krom. Deze heb ik laten richten bij De Velgendokter in Uden, en het trillen is zo goed als weg. Zo goed als: niet helemaal, ik heb de wielen op een bandenbalanceerapparaat gegooid, en er zit nog steeds een grote afwijking in helaas. Maar goed balanceren neemt veel onbalans weg. Kostte ex. btw 154 euro voor 4 stuks.

De botssensor rechtsvoor is vervangen en het airbaglampje is uit. Toch maar door een dealer laten doen, bij Broekhuis Oost in Doetinchem ... kostte me 230 euro. Krijg je wel een gewassen auto voor terug. Niet dat 'ie op dat gebied wat te kort komt, maar goed.

Verder heb ik van de sloop een heel mooi stuur gehaald voor 20 euro, en wat blijkt ... de knoppen op het stuur zijn ook verlicht. Tevens was ik op zoek naar een parafan-afdekking. Die hadden ze ook 3 keer liggen, maar allemaal met dezelfde scheurtjes in het plastic/rubber. Toch besloten om er een nieuwe op te zetten. Deze heb ik wederom bij Offenga besteld. Dat kostte incl. BTW en verzendkosten 54 euro.

Dan het gebonk waarover ik het in het voorstelbericht had. De hardy-schijf/cardanaslager was dus vervangen, en de klacht was nog niet weg. Mijn auto 'leed' (ja dat is nu dus verleden tijd geworden) aan het kwaaltje dat in het Engels ''bushing'' heet. Het subframe dat achter onder de auto is gemonteerd, is opgehangen op 4 rubbers, waarvan 3 er voor het differentieel zijn. De reden om dit zo te construeren is simpel: tijdens het rijden en schakelen komen er kortstondig 'klappen' (laten we het aandrijfreacties noemen) op de aandrijflijn, die de rubbers moeten opvangen. Na 19 jaar en 278.000 km kan ik me voorstellen dat deze rubbers op zijn. Deze rubbers moeten dus vervangen worden.

Na enig onderzoek op internet, kom ik wederom op de website van Offenga terecht, waar je dus 7 rubbers kan bestellen van ruim 20 euro per stuk. Het voornemen was om dus het subframe onder de auto vandaan te halen, en de geperste rubbers er uit te drukken met een daarvoor geschikt apparaat. Dat zou een best langdurige, en redelijk prijzige reparatie worden. Ik had ook geen idee hoe moeilijk of makkelijk die rubbers zich laten verwijderen en monteren. Nou zag ik op dezelfde website een compleet subframe met rubbers staan, die uiteraard gebruikt was, voor 100 euro. Gebeld met de klantenservice: de rubbers zijn goed, geen bushing-gebeuren, maar de rubbers zijn ook niet nieuw meer. Ik heb dat subframe besteld en thuis netjes roestvrij gemaakt en high-gloss zwart gespoten. Gisteren onder mijn auto gemonteerd, wat toch vies tegen viel qua werk. Ik heb gebruik gemaakt van 3 video's van Han's Garage op Youtube. Dat heeft erg geholpen, maar ben ervan overtuigd dat hij niet alle zaken genoeg uitlicht. Bijvoorbeeld hoe rottig het is om de handremkabels te verwijderen. Heb nieuwe besteld want die oude zaten muurvast. Rij nu dus zonder handrem. Maargoed, die dingen kosten 12 euro, waarvan je er twee nodig hebt.

Ik ben de hele dag er mee bezig geweest, en het resultaat mag er dan ook zijn. Het probleem is opgelost! Wat rijdt dat anders zeg.

Mocht er iemand zijn die meer wil weten over het bushing-probleem en het oplossen daarvan, dan heb ik nog wat aanvullingen op de video's van Han's Garage, die ik toch aan kan bevelen te bekijken.

Wat ik verder nog van plan ben met de auto te doen:
1. Dat wat ik in het voorstelbericht schreef over die navigatie, laat ik links liggen. Als er al een nieuw systeem in komt, dan wordt dat waarschijnlijk een systeem van Dynavin.
2. Het upgraden van 323i naar 325i is ook gewijzigd. Bij de 325i zijn er veel meer zaken elektronisch geregeld, waar het bij de 323i nog mechanisch gaat. Simpel overzetten van dingen is dan niet zo makkelijk. Ik heb in plaats daarvan het hele in- en uitlaattraject gekocht van een 330i voor veel te veel geld. Ook hier heb ik te maken met elektronische zaken als een elektronische gasklep, waar de mijne nog ouderwets met kabel werkt. Wil dit passend erop gemonteerd kunnen worden, heb ik een elektronisch gaspedaal nodig, en misschien dat de cruise-control aangepast moet worden. Dan weet ik ook nog niet of ik dit zaakje in kan leren in de auto. Maar ik zat te kijken, wellicht dat de gasklep van het vorige type 3 liter erin kan (m50). Die is namelijk wel met kabel.
3. De roest is nog niet weg, maar ik wacht op vervangbare delen op marktplaats in de kleur van de auto. Schijnt veel goedkoper te zijn dan spuiten.

En last but not least, heb ik in die paar maanden tijd 3 keer aangifte gedaan van bekrassing van mijn auto. Maar zonder bewijs kan de Politie daar natuurlijk niks mee. De deur linksvoor, rechtsachter en de achterklep zijn bekrast. Wederom gaat het hier om afneembare delen die je dus kan vervangen...wat goedkoper zal zijn dan laten spuiten.

Dat was het dan voor deze keer.

Gebruikersavatar
BMWf20 2.0d
Berichten: 1341
Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23

Re: Clint Arends - E46 323i sedan '98

Bericht door BMWf20 2.0d » 08 jan 2017, 11:28

Goed bezig Clint..... :duim:

Soms worden oude prioriteiten ingehaald door nieuwe problemen, tis niet anders.
Wat je plaatwerk aangaat, houd er rekening mee dat men op MP de dingen iets mooier voorspiegeld als de werkelijkheid laat zien.
Heb zelf al 2x voor jandoedel een rit gemaakt om een door de verkoper als "in nieuwstaat" omschreven deur op te halen, wat 2x absolute kul bleek.
Tenzij BMW zijn plaatwerk standaard met butsen, krassen, roest en groenaanslag leverde....... :(

Dit ondanks dat op mijn doorvragen alvorens de rit aan te vangen werd verzekerd dat er absoluut niets aan mankeerde.
Zonde van de peut en de tijd, suc6 iig met zoeken.

Gebruikersavatar
Zoef007
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 okt 2010, 17:51

Re: Clint Arends - E46 323i sedan '98

Bericht door Zoef007 » 08 jan 2017, 12:54

Lekker bezig Clint! Wel een hele missie van 323 naar 325, maar goed als je alles bij elkaar kunt sprokkelen leer je wel heel veel van de auto kennen.
Vervelend als je wielen hebt die trillen, dat blijft een irritatie, elke keer weer als je achter het stuur kruipt. Ik neem aan dat je ook al geprobeerd hebt om de banden een slag te draaien op de velg?

ClintArends
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 aug 2016, 09:03
Locatie: Tolkamer

Re: Clint Arends - E46 323i sedan '98

Bericht door ClintArends » 09 jan 2017, 20:35

Dat draaien van de banden heb ik zelf niet gedaan, dat zou dus nog kunnen. Ik ging er van uit dat na het richten de banden er anders op zouden liggen.

Plaats reactie

Terug naar “Stel jezelf voor”