Motor zit er in, kabeltjes, stekertjes, slangetjes en alles wat daar bij hoort zit aangesloten en vast. Motor kap dicht en we zijn klaar ..... Toch ?
Nee!!!!! nog lang niet haha. Motorkap is op 8 november 2016 dicht gegaan maar er was nog een hoop te doen in een zeer korte tijd, me huidige garage had ik opgezegd en eentje gevonden dichterbij huis, 10 minuten lopen jammer genoeg geen stroom, water of goede verlichting, het is klein maar goed genoeg voor de volgende stap,
daar kom ik later op terug .
Ik had ongeveer 22 dagen om de auto rijdend te maken en naar de nieuwe garage te rijden,
Nog te doen op dat moment terug te bouwen.
- Subframe met nieuwe rubbers
- Differentieel
- Draagarmen en draagarm delen
- Aandrijfassen waarvan eentje vervangen
- Cardanas
- Remschijven + blokken achter
- Torsiestang
- Veren en dempers
- Brandstoftank
- Uitlaatsysteem
- Wielen
Van het meesten heb ik geen foto's gemaakt omdat ik later weer onderuit moest , maar daar kom ik later op terug.
Motorkap weer open omdat ik dan wat meer licht heb
Dit is niet echt een duidelijke foto , maar hier zie je de toestand van de achterkant
Hier ben ik met de subframe bezig, ik moest de rubbers vervangen want deze waren helemaal op na 20 jaar dienst.
De oude tijdelijk hergebruiken waren geen optie jammer genoeg, oude uitpersen ging erg makkelijk met de tool die ik heb gekocht op marktplaats voor een paar tientjes, ik heb nieuwe er in geperst van Febi jammer genoeg geen foto's van.
Uiteindelijk is heel het waslijst terug gemonteerd en konden we de auto starten na een hele lange tijd stil staan,
dacht ik... gelukkig voor dat ik de auto ging voorbereiden op de eerste start kwam ik er achter dat er een lekkage onder de motor lag, liever voor de start dan tijdens dacht ik en heb gelijk maar een nieuwe gekocht , ik had alleen de verkeerde mee gekregen, eentje van een 4 cilinder, dus weer een ritje terug naar de winkel en de juiste opgehaald.
Oke nu zijn we echt beland naar het moment dat ik me eigen werk ga testen, heb ik hem goed in elkaar gezet ?
of draai ik alles in de soep....pootjes op de grond
Dit was lastig om op foto te krijgen, dus dan maar een beschrijving haha.
Koelvloeistof en motorolie afgetopt benzinetank gevuld met verse euro95, ontsteking en benzinepomp zijn uitgeschakeld, en als laatste en nieuwe accu aangesloten. ik hoor een paar klikken en de auto alarm ging af haha ik had de sleutel in me handen voor als de deur op slot gaat, kastje van me alarm ingedrukt en alarm ging uit en kon de motor op de startmotor draaien tot de oliedruk lampje uitging, dit heb ik met drie keer 10 seconden door draaien gedaan met succes, lampje ging uit dus ik had voldoende oliedruk in me blok.
Contact uit, ontsteking aangesloten, benzinepomp aangesloten en contact weer aan in stand 2 en wachten tot de brandstofpomp gestopt is en doorstarten, eerste keer 30 seconden en geen start 2e keer weer 30 seconden en geen teken van leven.
even ging ik twijfelen of ik iets gemist had, en kon met niks komen dus na een paar minuten ging ik nog een poging wagen, maar dit keer ging het anders, na het 15 seconden hoorde ik zijn eerste boertje en sputter uit dat dingetje komen en sprong werkelijk een gaat in de lucht ik was zo blij dat het iets deed en kon me spanning niet meer inhouden de 4e keer moest hem gewoon zijn. En dat was het ook, heel even liep hij wat grof maar na een minuut liep hij lekker op 900 toeren, en wat rook van de motor maar dat was montage vet en olie.
Ik moest hem naar buiten rijden voor dat ik omkom van uitlaatgassen dus heb ik maar een emmer in de auto gezet voor dat full bucket gevoel.