Koppakking?
Re: Koppakking?
Hallo,
Ik krijg het probleem niet verholpen. Het lijkt wel of het steeds anders is. Ik heb de thermostaat vervangen en ontlucht zoals hierboven vermeld. Nu worden beide radiateurslangen keihard en er blijft maar stoom uit de ontluchtingsnippels komen. Verwarming wordt hooguit lauw. Nog steeds geen water in de olie en ook geen olie in het water. Het zal dan toch wel de koppakking of een gescheurde kop zijn. Hier ga ik zelf niet aan beginnen, dus kom ik nog even terug op mijn eerste vraag; weet iemand ergens in Limburg iemand die dit voor een redelijke prijs kan repareren?
Ik heb zelf iemand gevonden die 750 Euro vraagt als het alleen de koppakking betreft en 1100 Euro met een andere gebruikte kop erbij, alles inclusief demontage en montage.
Iedereen bedankt voor de tips en adviezen.
Gr. John
Ik krijg het probleem niet verholpen. Het lijkt wel of het steeds anders is. Ik heb de thermostaat vervangen en ontlucht zoals hierboven vermeld. Nu worden beide radiateurslangen keihard en er blijft maar stoom uit de ontluchtingsnippels komen. Verwarming wordt hooguit lauw. Nog steeds geen water in de olie en ook geen olie in het water. Het zal dan toch wel de koppakking of een gescheurde kop zijn. Hier ga ik zelf niet aan beginnen, dus kom ik nog even terug op mijn eerste vraag; weet iemand ergens in Limburg iemand die dit voor een redelijke prijs kan repareren?
Ik heb zelf iemand gevonden die 750 Euro vraagt als het alleen de koppakking betreft en 1100 Euro met een andere gebruikte kop erbij, alles inclusief demontage en montage.
Iedereen bedankt voor de tips en adviezen.
Gr. John
Re: Koppakking?
Beste John,
Stoom uit de ontluchting nippels!
Dat is een teken dat er wellicht nog ergens een luchtbel aanwezig is.
Dan heb ik nog een vraag aan u, beste John.
Als er afgetapt word, dan moeten de kachelkranen op de warmste stand gezet worden!
Deze beide kranen op het bedienings paneel moeten ook vol open staan bij het vullen!
Zorg dat de fan van de kachel op een aantal streepjes staat voor het starten van de extra electrische waterpomp.
Deze extra pomp moet u horen zoemen, en wellicht maakt deze pomp vaak slurpende geluiden, een teken dat hij werkt!
Beide ontlucht nippels open.
Zorg bij het vullen, dat er echt vloeistof uit deze nippels stroomt, en echt zonder luchtbellen!
Als dit zo is, dan de vuldop sluiten.
Start de motor, en geef een keer of 5 een por gas tussen de 3.500 RPM/Min. en de 5.000 RPM/Min.
Zet nu de motor stil, en controleer het vloeistof peil.
Als de vloeistof peil te laag is, dan bijvullen tot het juiste niveau!
Sluit de vuldop.
Start nu de motor, en denk er om, niet gaan rijden!
Laat de motor nu op de bedrijf temperatuur komen, geef daarom wat gas bij, zo rond de 1.500 tot 2.000 RPM/Min.
Als de naald van de temperatuurmeter bij de normale stand aan komt, dan zal de naald iets voorbij deze normale stand voorbij lopen, en daarna weer terug lopen tot de juiste stand.
Nu is het koelsysteem ontlucht, en dient nu elke dag voordat er gestart word, gecontroleerd te worden.
Doe dit gerust 500 km.
Maar ook daarna dient er wekelijks wel gecontroleerd te worden, of alle vloeistoffen op peil staan.
Nu terug komende op het probleem.
Worden alle slangen, zoals radiateurslangen en de kachelslangen even warm?
Als dit niet het geval is, dan is er geen goede circulatie aanwezig, en dat kan door een aantal zaken komen.
Defecte waterpomp:
Wat ik wel eens tegen kom, een waterpomp van het merk SKF, met een kuststof schoepenwiel.
Waarvan het schoepenwiel los zit op de as.
De as van de pomp draait dus wel, maar het schoepenwiel staat stil.
Thermostaat:
De thermostaat werkt niet, gaat een klein gedeelte open, of blijft geheel gesloten.
Ontluchten:
Als er niet goed ontlucht is, dan komen er geheid problemen van.
Zoals geen goede circulatie, een aantal slangen worden niet warm, de rest staat keihard.
Een ander probleem:
Geen water in de olie of anders om.
Dan is er in elk geval geen kanaal of kanalen lek tussen het koelsysteem en het smeer systeem.
Maar, er kan wel een lek aanwezig zijn tussen de verbranding ruimte ( Cilinder ) en het koel systeem.
Dat kan door een doorgeslagen koppakking zijn, of wellicht een scheur in de cilinderkop.
Een scheur in de cilinderkop zit het vaakst, ruim 95 % van deze scheuren in de cilinderkop zit dan tussen de klepzetels! En daar zit dan natuurlijk ook weer een koelkanaal van het koelsysteem!
Dan perst de compressie de druk in het koelsysteem.
Denk er om, dit is vaak 100 Bar of meer!
Deze zeeer hoge druk, dat kan de radiateur echt niet hebben!
Dit probleem kan gemeten worden door een CO test van het koelsysteem.
Als de compressie in het koelsysteem gedrukt word, dan is er ook CO in het koelsysteem aanwezig!
Ik hoop, beste John, dat dit iets heeft bij kunnen dragen aan het probleem van de BMW.
Zijn er verder geen meldingen aanwezig, zoals brandende controle lampjes, of storing lampjes.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Stoom uit de ontluchting nippels!
Dat is een teken dat er wellicht nog ergens een luchtbel aanwezig is.
Dan heb ik nog een vraag aan u, beste John.
Als er afgetapt word, dan moeten de kachelkranen op de warmste stand gezet worden!
Deze beide kranen op het bedienings paneel moeten ook vol open staan bij het vullen!
Zorg dat de fan van de kachel op een aantal streepjes staat voor het starten van de extra electrische waterpomp.
Deze extra pomp moet u horen zoemen, en wellicht maakt deze pomp vaak slurpende geluiden, een teken dat hij werkt!
Beide ontlucht nippels open.
Zorg bij het vullen, dat er echt vloeistof uit deze nippels stroomt, en echt zonder luchtbellen!
Als dit zo is, dan de vuldop sluiten.
Start de motor, en geef een keer of 5 een por gas tussen de 3.500 RPM/Min. en de 5.000 RPM/Min.
Zet nu de motor stil, en controleer het vloeistof peil.
Als de vloeistof peil te laag is, dan bijvullen tot het juiste niveau!
Sluit de vuldop.
Start nu de motor, en denk er om, niet gaan rijden!
Laat de motor nu op de bedrijf temperatuur komen, geef daarom wat gas bij, zo rond de 1.500 tot 2.000 RPM/Min.
Als de naald van de temperatuurmeter bij de normale stand aan komt, dan zal de naald iets voorbij deze normale stand voorbij lopen, en daarna weer terug lopen tot de juiste stand.
Nu is het koelsysteem ontlucht, en dient nu elke dag voordat er gestart word, gecontroleerd te worden.
Doe dit gerust 500 km.
Maar ook daarna dient er wekelijks wel gecontroleerd te worden, of alle vloeistoffen op peil staan.
Nu terug komende op het probleem.
Worden alle slangen, zoals radiateurslangen en de kachelslangen even warm?
Als dit niet het geval is, dan is er geen goede circulatie aanwezig, en dat kan door een aantal zaken komen.
Defecte waterpomp:
Wat ik wel eens tegen kom, een waterpomp van het merk SKF, met een kuststof schoepenwiel.
Waarvan het schoepenwiel los zit op de as.
De as van de pomp draait dus wel, maar het schoepenwiel staat stil.
Thermostaat:
De thermostaat werkt niet, gaat een klein gedeelte open, of blijft geheel gesloten.
Ontluchten:
Als er niet goed ontlucht is, dan komen er geheid problemen van.
Zoals geen goede circulatie, een aantal slangen worden niet warm, de rest staat keihard.
Een ander probleem:
Geen water in de olie of anders om.
Dan is er in elk geval geen kanaal of kanalen lek tussen het koelsysteem en het smeer systeem.
Maar, er kan wel een lek aanwezig zijn tussen de verbranding ruimte ( Cilinder ) en het koel systeem.
Dat kan door een doorgeslagen koppakking zijn, of wellicht een scheur in de cilinderkop.
Een scheur in de cilinderkop zit het vaakst, ruim 95 % van deze scheuren in de cilinderkop zit dan tussen de klepzetels! En daar zit dan natuurlijk ook weer een koelkanaal van het koelsysteem!
Dan perst de compressie de druk in het koelsysteem.
Denk er om, dit is vaak 100 Bar of meer!
Deze zeeer hoge druk, dat kan de radiateur echt niet hebben!
Dit probleem kan gemeten worden door een CO test van het koelsysteem.
Als de compressie in het koelsysteem gedrukt word, dan is er ook CO in het koelsysteem aanwezig!
Ik hoop, beste John, dat dit iets heeft bij kunnen dragen aan het probleem van de BMW.
Zijn er verder geen meldingen aanwezig, zoals brandende controle lampjes, of storing lampjes.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
- elrenegado
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 23 jan 2011, 10:08
Re: Koppakking?
johnbmw schreef:Hallo,
INu worden beide radiateurslangen keihard en er blijft maar stoom uit de ontluchtingsnippels komen.
Gr. John
Volgens mij is dat ook geen goed teken, keiharde slangen.
Hoe warm de motor ook is, de slang kan je altijd iets inknijpen
Wellicht bouwt hij druk op in het koelsysteem ?
Re: Koppakking?
Koelsystemen van BMW werken met 1 bar overdruk, dus een zachte slang bij warme motor wijst op lekkage.
Jedemals lückenlos Scheckheft gepflegt.
Re: Koppakking?
Goede morgen beste Dustman,
Daar ben ik het geheel mee eens.
Maar dan zal er ook ergens iets moeten kunnen waarnemen van een lekkage, klein of groot.
Maar tussen een harde slang of slangen van de radiateur, daar zit een wereld van verschil in!
Wat de een, een harde slang noemt, dat is bij de ander weer een hele normale zaak.
Ook kan een harde slang in combinatie van een te hoge stand van de temperatuurmeter het grote verschil zijn.
En dan is er wel iets aan de hand.
Bij de harde en hete radiateurslangen, kunnen er ook weer koude kachelslangen aanwezig zijn.
Een hele goede reden aan te nemen, dat er niet goed ontlucht is! Dit vaak door een niet geopende kachelkraan!
Daarom voel ik alles langen, of deze gelijkwaardig warm zijn, als ik de motor op bedrijfs temperatuur heb gedraaid.
En natuurlijk de eerste 500 km dagelijks het koelvloeistof peil controleren, ook hier krijgt men weer hele goede aanwijzingen.
Dit is maar een greep uit de vele mogelijkheden.
Voor de forum leden die denken dat de druk in het systeem te hoog is, kan men een druk test laten uitvoeren of zelf uitvoeren.
Dan weet men direct of er iets loos is of niet.
Meten is hier ook weer weten.
Dit alles kan voort gebracht worden door een aantal verschillende oorzaken.
Die ik al eerder heb vernoemd.
Ik hoop echter, dat John het probleem verholpen krijgt.
Ik wens u allen een hele fijne dag toe.
Met vriendelijke groet,
Ad
Daar ben ik het geheel mee eens.
Maar dan zal er ook ergens iets moeten kunnen waarnemen van een lekkage, klein of groot.
Maar tussen een harde slang of slangen van de radiateur, daar zit een wereld van verschil in!
Wat de een, een harde slang noemt, dat is bij de ander weer een hele normale zaak.
Ook kan een harde slang in combinatie van een te hoge stand van de temperatuurmeter het grote verschil zijn.
En dan is er wel iets aan de hand.
Bij de harde en hete radiateurslangen, kunnen er ook weer koude kachelslangen aanwezig zijn.
Een hele goede reden aan te nemen, dat er niet goed ontlucht is! Dit vaak door een niet geopende kachelkraan!
Daarom voel ik alles langen, of deze gelijkwaardig warm zijn, als ik de motor op bedrijfs temperatuur heb gedraaid.
En natuurlijk de eerste 500 km dagelijks het koelvloeistof peil controleren, ook hier krijgt men weer hele goede aanwijzingen.
Dit is maar een greep uit de vele mogelijkheden.
Voor de forum leden die denken dat de druk in het systeem te hoog is, kan men een druk test laten uitvoeren of zelf uitvoeren.
Dan weet men direct of er iets loos is of niet.
Meten is hier ook weer weten.
Dit alles kan voort gebracht worden door een aantal verschillende oorzaken.
Die ik al eerder heb vernoemd.
Ik hoop echter, dat John het probleem verholpen krijgt.
Ik wens u allen een hele fijne dag toe.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Koppakking?
Hallo,
Ik vind het wel goed zo. Ik krijg het probleem niet verholpen. Ik sprak gisteren nog een BMW-kenner die het zelfde probleem had als ik, ook met een 523i. Bij hem bleek de kop gescheurd. Ik breng de auto vandaag naar een monteur
die eerst die druktest gaat uitvoeren en van daaruit verder gaat.
Ik houd jullie op de hoogte en ga verder met mijn volgende project, een Z3 2.8i widebody.
Gr. John
Ik vind het wel goed zo. Ik krijg het probleem niet verholpen. Ik sprak gisteren nog een BMW-kenner die het zelfde probleem had als ik, ook met een 523i. Bij hem bleek de kop gescheurd. Ik breng de auto vandaag naar een monteur
die eerst die druktest gaat uitvoeren en van daaruit verder gaat.
Ik houd jullie op de hoogte en ga verder met mijn volgende project, een Z3 2.8i widebody.
Gr. John
Re: Koppakking?
Hallo,
Koppakking toch kapot en misschien ook wel de kop gescheurd. Aan de binnenkant van het kleppendeksel alleen maar gelige drab en ook de binnenkant van het oliefilter helemaal vol met drab. Koelsysteem is schoon. Advies van de monteur is dat ik de motor maar moet afschrijven. Volgens hem krijg je nadat ik eventueel de kop laat vervangen geheid problemen met je krukaslagers omdat zich daar roest gaat vormen doordat er water door de olie zit.
Ik ga de auto maar proberen te verkopen, misschien kan ik er iemand anders nog blij mee maken.
Gr. John
Koppakking toch kapot en misschien ook wel de kop gescheurd. Aan de binnenkant van het kleppendeksel alleen maar gelige drab en ook de binnenkant van het oliefilter helemaal vol met drab. Koelsysteem is schoon. Advies van de monteur is dat ik de motor maar moet afschrijven. Volgens hem krijg je nadat ik eventueel de kop laat vervangen geheid problemen met je krukaslagers omdat zich daar roest gaat vormen doordat er water door de olie zit.
Ik ga de auto maar proberen te verkopen, misschien kan ik er iemand anders nog blij mee maken.
Gr. John
Re: Koppakking?
Beste John,
Nou dat ben ik niet helemaal eens hoor.
Dan zou werkelijk iedereen de auto weg moeten doen, of een andere motor moeten monteren!
In de meeste gevallen is er echt niets mis, met het onderblok, als men een defecte koppakking heeft, of een gescheurde cilinder kop.
Dat er Yellow sludge in de kleppendeksel zit, dat is echt niet vreemd, dat is een heel normaal verschijnsel bij een defecte koppakking, maar het kan ook zelfs veroorzaakt worden, door heel veel korte afstandjes.
U kunt dat zien, als u de auto steeds rijd rond de kerktoren in en om de woonplaats.
Waarbij de motor steeds niet de bedrijfs temperatuur bereikt, het condens wat in de motor vrij komt, dat blijft in de motor zitten, en dat is dan de Yellow sludge die u ziet.
Als u nu dagelijks voldoende kilometers rijdt, dan komt de motor wel op de bedrijfs temperatuur, en dan zal alle
condens ook uit de motor verdwijnen, en dan zal ook de Yellow sludge weer vanzelf weggaan.
Waar ik in uw geval vanuit gaat, dat het slechts een defecte koppakking betreft.
Daardoor is er een lek ontstaan tussen de koelkanalen en de olie kanalen.
Ik zou echt als ik u was, een goed onderzoek laten uitvoeren.
Ik had u een e-mail adres gegeven van Eric in Stein, deze staat in de PB, dat is niet zo'n grote afstand van uw woonplaats vandaan.
Eric heeft veel know-how van BMW, als hij zegt dat het blok aan zijn einde is, dan geloof ik het echt direct.
Hij heeft echt zeer veel kennis van BMW, en hij heeft ook erg vaak veel onderdelen op voorraad.
Waag er eens een e-mailtje aan.
Hij is ook erg schappelijk met de prijzen, hij kan het zo in een keer vertellen wat de onkosten zijn.
De service bij Eric, die is echt bere goed.
Maar ik ga er vanuit, dat het blok in deze niets heeft geleden!
Tenzij u de motor bloed en bloed heet heeft gereden, en zelfs dan is er soms niets aan de hand.
Ik vind het echt heel erg sneu voor u, beste John.
Maar een BMW op deze wijze verkopen, dan krijgt u enkel schroot waarde, en dan moet er flink bijgelapt worden, om weer een andere auto te kopen.
Ik zou het nog eens goed navragen!
Maar volgens mij is deze motor nog heel goed te repareren, met een gevlakte kop, als deze niet gescheurd is, en met een nieuwe koppakking.
U kunt na een goede reparatie door een vakman nog vele kilometers genieten van deze BMW.
Denk er eens goed over na.
Ik begrijp echt uw teleurstelling maar al te goed.
Met vriendelijke groet,
Ad
Nou dat ben ik niet helemaal eens hoor.
Dan zou werkelijk iedereen de auto weg moeten doen, of een andere motor moeten monteren!
In de meeste gevallen is er echt niets mis, met het onderblok, als men een defecte koppakking heeft, of een gescheurde cilinder kop.
Dat er Yellow sludge in de kleppendeksel zit, dat is echt niet vreemd, dat is een heel normaal verschijnsel bij een defecte koppakking, maar het kan ook zelfs veroorzaakt worden, door heel veel korte afstandjes.
U kunt dat zien, als u de auto steeds rijd rond de kerktoren in en om de woonplaats.
Waarbij de motor steeds niet de bedrijfs temperatuur bereikt, het condens wat in de motor vrij komt, dat blijft in de motor zitten, en dat is dan de Yellow sludge die u ziet.
Als u nu dagelijks voldoende kilometers rijdt, dan komt de motor wel op de bedrijfs temperatuur, en dan zal alle
condens ook uit de motor verdwijnen, en dan zal ook de Yellow sludge weer vanzelf weggaan.
Waar ik in uw geval vanuit gaat, dat het slechts een defecte koppakking betreft.
Daardoor is er een lek ontstaan tussen de koelkanalen en de olie kanalen.
Ik zou echt als ik u was, een goed onderzoek laten uitvoeren.
Ik had u een e-mail adres gegeven van Eric in Stein, deze staat in de PB, dat is niet zo'n grote afstand van uw woonplaats vandaan.
Eric heeft veel know-how van BMW, als hij zegt dat het blok aan zijn einde is, dan geloof ik het echt direct.
Hij heeft echt zeer veel kennis van BMW, en hij heeft ook erg vaak veel onderdelen op voorraad.
Waag er eens een e-mailtje aan.
Hij is ook erg schappelijk met de prijzen, hij kan het zo in een keer vertellen wat de onkosten zijn.
De service bij Eric, die is echt bere goed.
Maar ik ga er vanuit, dat het blok in deze niets heeft geleden!
Tenzij u de motor bloed en bloed heet heeft gereden, en zelfs dan is er soms niets aan de hand.
Ik vind het echt heel erg sneu voor u, beste John.
Maar een BMW op deze wijze verkopen, dan krijgt u enkel schroot waarde, en dan moet er flink bijgelapt worden, om weer een andere auto te kopen.
Ik zou het nog eens goed navragen!
Maar volgens mij is deze motor nog heel goed te repareren, met een gevlakte kop, als deze niet gescheurd is, en met een nieuwe koppakking.
U kunt na een goede reparatie door een vakman nog vele kilometers genieten van deze BMW.
Denk er eens goed over na.
Ik begrijp echt uw teleurstelling maar al te goed.
Met vriendelijke groet,
Ad