Toen ik het roetfilter demonteerde zag ik dat er vrij veel olie aan de voorzijde van de motor zat, maar dan ook echt overal. Leek of dit was rondgeslingerd door de multiriem al zag die er niet heel nat uit ofzo. Ook zag ik dat de multiriem (die in april is vervangen) aan beide zijden rafelde.
De garage wilde de riem wel vervangen onder garantie, al zou het kunnen zijn dat die olie de oorzaak is van de rafelende riem? Afijn, afspraak gemaakt om woe 30-11 de riem te vervangen.
Maar afgelopen dinsdag 22-11 liep de multiriem kapot. Kwam met buurman-monteur tot de conclusie dat span- en meeloop rol beide kapot waren.. raar, zijn namelijk ook in April vervangen.
Zou die olie hier nou de oorzaak van kunnen zijn?
Goed, vanmiddag bezig geweest om te kijken waar die olie nu vandaan komt.
- Eerst de resten riem verwijderd zo goed het kon. Ja dit is echt allemaal multiriem, al ben ik het meeste onderweg verloren.
- Dynamo gedemonteerd, deze zat ook redelijk onder de olie en de stukjes riem zitten in de dynamo. Hierbij ook de buis van IC naar EGR (inlaat) gedemonteerd zodat de dynamo verwijderd kon worden.
- Motor van voren goed schoongespoten met remmenreiniger en lucht. Twijfelde de hogedruk erop te zetten met lopende motor maar dan moet de IC buis eerst terug. Nog even niet gedaan.
Wil ik de IC buis even schoonmaken, zie ik tot mijn verbazing dat er een slang gescheurd is! Het gaat hier om de slang die bovenaan de buis zit, dus voor de zwarte kunststof bocht die op de inlaat aansluit.
Zou dit de oorzaak kunnen zijn van het vermogens verlies én van het olielek?