Martinus' E46 330d -- zoektocht naar vermogen!..
- martinus83
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
- Locatie: Noord-brabant
Re: Martinus' 330d Touring - automattenonline.com .. rommel
Ik wordt nu gewoon compleet genegeerd door mnr Theelen van automattenonline.com. Afijn, zoals ik het van hem begrijp moet ik mn retourkosten maar gewoon slikken terwijl op de site staat dat je die naast het aankoopbedrag óók terugkrijgt.. praktijk blijkt dus anders.
Over naar belangrijkere otortechnische zaken. Het vermogens probleem is nog steeds niet opgelost. Ik loop met het idee het roetfilter leeg te halen, redelijke klus denk ik.. en of dat de oorzaak is, zou kunnen?
Het is dus zo dat de motor af, dan wel regelmatig smoort, flink smoort. Soms heb ik weer vol vermogen en spuit de 3 liter weg! Kan dus geen verstopt roetfilter zijn zou je zeggen. Al zegt Dirk van OBD tuning dat het wellicht zo zou kunnen zijn dat het roetfilter materiaal heen en weer beweegt en daardoor soms wel/niet blokkerend werkt.
Over naar belangrijkere otortechnische zaken. Het vermogens probleem is nog steeds niet opgelost. Ik loop met het idee het roetfilter leeg te halen, redelijke klus denk ik.. en of dat de oorzaak is, zou kunnen?
Het is dus zo dat de motor af, dan wel regelmatig smoort, flink smoort. Soms heb ik weer vol vermogen en spuit de 3 liter weg! Kan dus geen verstopt roetfilter zijn zou je zeggen. Al zegt Dirk van OBD tuning dat het wellicht zo zou kunnen zijn dat het roetfilter materiaal heen en weer beweegt en daardoor soms wel/niet blokkerend werkt.
Re: Martinus' 330d Touring - automattenonline.com .. rommel
heb jij wel een roetfilter dan?
BMW e91 LCI 320da Individual
- martinus83
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
- Locatie: Noord-brabant
Re: Martinus' 330d Touring - katalysator leeggehaald
Ja die heb ik ja, nja had..
Heb de katalysator gedemonteerd en leeggehaald. Merkbaar verschil, zeker in hogere toeren trekt hij nu echt goed door. Net vermogens verlies verschijnsel heb ik echter nog steeds, maar wel duidelijk minder dan voorheen. Het vermogen wordt echt afgeknepen, vooral in 1800-2500 toeren. Of iets met brandstofprijzen of turbo functioneren? Heb geen idee..
Tot overmaat van ramp liep mijn multiriem eergisteren kapot..:-/
Afijn, foto's van het leeghalen van de katalysator;
Men nemen de katalysator (zit direct op je turbo gemonteerd)
Open slijpen aan drie kanten op de las en open buigen.
Materiaal verwijderen en schoonmaken
Dichtbuigen en rondom aflassen.
Daarna goed testen of het 'filter' gasdicht is, lassen inspuiten met zinkspray en weer monteren.
Sidenote: heb je een filter met druk-en temperatuursensor, dan moet je je laten schrijven om motorstoring te voorkomen.
edit: roetfilter -> katalysator
Heb de katalysator gedemonteerd en leeggehaald. Merkbaar verschil, zeker in hogere toeren trekt hij nu echt goed door. Net vermogens verlies verschijnsel heb ik echter nog steeds, maar wel duidelijk minder dan voorheen. Het vermogen wordt echt afgeknepen, vooral in 1800-2500 toeren. Of iets met brandstofprijzen of turbo functioneren? Heb geen idee..
Tot overmaat van ramp liep mijn multiriem eergisteren kapot..:-/
Afijn, foto's van het leeghalen van de katalysator;
Men nemen de katalysator (zit direct op je turbo gemonteerd)
Open slijpen aan drie kanten op de las en open buigen.
Materiaal verwijderen en schoonmaken
Dichtbuigen en rondom aflassen.
Daarna goed testen of het 'filter' gasdicht is, lassen inspuiten met zinkspray en weer monteren.
Sidenote: heb je een filter met druk-en temperatuursensor, dan moet je je laten schrijven om motorstoring te voorkomen.
edit: roetfilter -> katalysator
Laatst gewijzigd door martinus83 op 02 jan 2017, 11:59, 4 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 05 jun 2016, 12:23
Re: Martinus' 330d Touring - roetfilter leeggehaald
Heb je al eens een retour test gedaan op de injectoren?
Ik durf niet zeker te zeggen, hoe die turbo geometrie te verstellen valt, wellicht dat het stel mechanisme blijft hangen wat je sporadische vermogens probleem kan verklaren, maar waarom ga je niet eens rijden met een obd scanner cq latop en je data analyseren? Ook met de brandstof druk uit de injectoren, inspuit moment en aantal ms.
Weten is meten en in dit geval lijkt me voor de hand liggend dan ipv alles gaan open slijpen.
Maar zit bij die 330d`s een sensor wanneer die vol is dat roetfilter? Want er zit geen melding op cq regeneratie programma bij mijn weten?
Enigste manier om zo`n ding schoon te krijgen is of vernieuwen of inleveren en laten schoon bakken in de oven, andere materiaal cq renigers zijn niet afdoende.
Ik durf niet zeker te zeggen, hoe die turbo geometrie te verstellen valt, wellicht dat het stel mechanisme blijft hangen wat je sporadische vermogens probleem kan verklaren, maar waarom ga je niet eens rijden met een obd scanner cq latop en je data analyseren? Ook met de brandstof druk uit de injectoren, inspuit moment en aantal ms.
Weten is meten en in dit geval lijkt me voor de hand liggend dan ipv alles gaan open slijpen.
Maar zit bij die 330d`s een sensor wanneer die vol is dat roetfilter? Want er zit geen melding op cq regeneratie programma bij mijn weten?
Enigste manier om zo`n ding schoon te krijgen is of vernieuwen of inleveren en laten schoon bakken in de oven, andere materiaal cq renigers zijn niet afdoende.
- martinus83
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
- Locatie: Noord-brabant
Re: Martinus' 330d Touring - roetfilter leeggehaald
Ja OBD scanner laptop etc, topidee, als ik iemand tegen kom die dat kan? OBD tuning kon het probleem niet lokaliseren.. (heeft geen run gedaan of rondgereden met de laptop)
Mijn turbo is overigens elektrisch aangestuurd, zo ook de swirl flaps (vandaar dat ik een foutmelding kreeg)
Er zit geen sensor wanneer hij vol is oid, kreeg ook geen melding ofzo. Roetfilter leeghalen kost niks en as je turbo niet aan het einde is doet geen kwaad. Mocht je willen tunen is eerst je filter leeghalen zelfs aan te raden aldus OBD..
Maar goed, zag het zelf ook niet direct als oplossing na wat lezen en rondvragen.
Mijn turbo is overigens elektrisch aangestuurd, zo ook de swirl flaps (vandaar dat ik een foutmelding kreeg)
Er zit geen sensor wanneer hij vol is oid, kreeg ook geen melding ofzo. Roetfilter leeghalen kost niks en as je turbo niet aan het einde is doet geen kwaad. Mocht je willen tunen is eerst je filter leeghalen zelfs aan te raden aldus OBD..
Maar goed, zag het zelf ook niet direct als oplossing na wat lezen en rondvragen.
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 05 jun 2016, 12:23
Re: Martinus' 330d Touring - roetfilter leeggehaald
Ik heb een redelijk diversiteit aan reguliere OBD scanners en een bmw scanner. Mocht je daar een keer gebruik van willen maken, cq data analyseren dan hoor ik dat graag .
Maar in hoeverre kan OBD dit niet oplossen voor je dan? Want ik neem aan dat OBD ook de juiste data uitlezen en analyseren?
Maar in hoeverre kan OBD dit niet oplossen voor je dan? Want ik neem aan dat OBD ook de juiste data uitlezen en analyseren?
- martinus83
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
- Locatie: Noord-brabant
Re: Martinus' 330d Touring -roetfilter leeggehaald
Ok tof, dat zou een optie kunnen zijnmeneer aard schreef:Ik heb een redelijk diversiteit aan reguliere OBD scanners en een bmw scanner. Mocht je daar een keer gebruik van willen maken, cq data analyseren dan hoor ik dat graag .
Maar in hoeverre kan OBD dit niet oplossen voor je dan? Want ik neem aan dat OBD ook de juiste data uitlezen en analyseren?
Laatst gewijzigd door martinus83 op 05 dec 2016, 19:41, 2 keer totaal gewijzigd.
- martinus83
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
- Locatie: Noord-brabant
Re: Martinus' 330d Touring - Multiriem sttk .. olielek oorza
Toen ik het roetfilter demonteerde zag ik dat er vrij veel olie aan de voorzijde van de motor zat, maar dan ook echt overal. Leek of dit was rondgeslingerd door de multiriem al zag die er niet heel nat uit ofzo. Ook zag ik dat de multiriem (die in april is vervangen) aan beide zijden rafelde.
De garage wilde de riem wel vervangen onder garantie, al zou het kunnen zijn dat die olie de oorzaak is van de rafelende riem? Afijn, afspraak gemaakt om woe 30-11 de riem te vervangen.
Maar afgelopen dinsdag 22-11 liep de multiriem kapot. Kwam met buurman-monteur tot de conclusie dat span- en meeloop rol beide kapot waren.. raar, zijn namelijk ook in April vervangen.
Zou die olie hier nou de oorzaak van kunnen zijn?
Goed, vanmiddag bezig geweest om te kijken waar die olie nu vandaan komt.
- Eerst de resten riem verwijderd zo goed het kon. Ja dit is echt allemaal multiriem, al ben ik het meeste onderweg verloren.
- Dynamo gedemonteerd, deze zat ook redelijk onder de olie en de stukjes riem zitten in de dynamo. Hierbij ook de buis van IC naar EGR (inlaat) gedemonteerd zodat de dynamo verwijderd kon worden.
- Motor van voren goed schoongespoten met remmenreiniger en lucht. Twijfelde de hogedruk erop te zetten met lopende motor maar dan moet de IC buis eerst terug. Nog even niet gedaan.
Wil ik de IC buis even schoonmaken, zie ik tot mijn verbazing dat er een slang gescheurd is! Het gaat hier om de slang die bovenaan de buis zit, dus voor de zwarte kunststof bocht die op de inlaat aansluit.
Zou dit de oorzaak kunnen zijn van het vermogens verlies én van het olielek?
De garage wilde de riem wel vervangen onder garantie, al zou het kunnen zijn dat die olie de oorzaak is van de rafelende riem? Afijn, afspraak gemaakt om woe 30-11 de riem te vervangen.
Maar afgelopen dinsdag 22-11 liep de multiriem kapot. Kwam met buurman-monteur tot de conclusie dat span- en meeloop rol beide kapot waren.. raar, zijn namelijk ook in April vervangen.
Zou die olie hier nou de oorzaak van kunnen zijn?
Goed, vanmiddag bezig geweest om te kijken waar die olie nu vandaan komt.
- Eerst de resten riem verwijderd zo goed het kon. Ja dit is echt allemaal multiriem, al ben ik het meeste onderweg verloren.
- Dynamo gedemonteerd, deze zat ook redelijk onder de olie en de stukjes riem zitten in de dynamo. Hierbij ook de buis van IC naar EGR (inlaat) gedemonteerd zodat de dynamo verwijderd kon worden.
- Motor van voren goed schoongespoten met remmenreiniger en lucht. Twijfelde de hogedruk erop te zetten met lopende motor maar dan moet de IC buis eerst terug. Nog even niet gedaan.
Wil ik de IC buis even schoonmaken, zie ik tot mijn verbazing dat er een slang gescheurd is! Het gaat hier om de slang die bovenaan de buis zit, dus voor de zwarte kunststof bocht die op de inlaat aansluit.
Zou dit de oorzaak kunnen zijn van het vermogens verlies én van het olielek?
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: 10 sep 2011, 16:35
Re: Martinus' 330d Touring - Multiriem stuk .. olielek oorza
Een gat in je inlaattraject zorgt voor valse lucht, dus grote kans dat dit gaat helpen. Had een soortgelijk iets met mijn 325i, klein scheurtje in een buis na de LMM. Soms trok ie, en soms niet. Buis vervangen en nooit geen problemen meer gehad.
Mbt tot de olie, die komt als het goed is niet uit je inlaat. Ik ken het 3.0d blok niet, dus weet niet waar het vandaan zou kunnen komen. Weet je overigens wel zeker dat de spanrollen wel vervangen zijn in april? Van een beetje olie zoals op je dynamo mogen ze niet kapot lopen.
Mbt tot de olie, die komt als het goed is niet uit je inlaat. Ik ken het 3.0d blok niet, dus weet niet waar het vandaan zou kunnen komen. Weet je overigens wel zeker dat de spanrollen wel vervangen zijn in april? Van een beetje olie zoals op je dynamo mogen ze niet kapot lopen.
- martinus83
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
- Locatie: Noord-brabant
Re: Martinus' 330d Touring - Multiriem stuk .. olielek oorza
Ik krijg geen enkele beweging in het armpje van de multiriem spanrol, lijkt wel muurvast te zitten.
Dat rollen niet kapot gaan van een beetje olie lekkage ben ik met je eens, dat zei mijn buurman monteur ook. Dat kan de oorzaak nooit zijn. Lijkt eerder dat de spanner zn werk niet doet en te strak (en vast) stond.
In je inlaat circuit zit altijd wel olie, naarmate je turbo ouder wordt zou dat misschien meer kunnen worden? gene idee hoor, denk even hardop. In de EGR (denk ik?) waar bovenstaande buis op aansluit ligt ook olie. Ook in onderin de intercooler lag wat olie. Turbo is al 330k km oud trouwens.
Ik ga de garage houder eens bellen wat hij nou precies vervangen heeft in april, misschien alleen de rol en niet de spanner? De meeloop- en spanrollen (Aircoriem en Mriem) maken een zoomend geluid als je ze ronddraait. De meelooprol van de airco is bijvoorbeeld muisstil als je die rond draait.
Dat rollen niet kapot gaan van een beetje olie lekkage ben ik met je eens, dat zei mijn buurman monteur ook. Dat kan de oorzaak nooit zijn. Lijkt eerder dat de spanner zn werk niet doet en te strak (en vast) stond.
In je inlaat circuit zit altijd wel olie, naarmate je turbo ouder wordt zou dat misschien meer kunnen worden? gene idee hoor, denk even hardop. In de EGR (denk ik?) waar bovenstaande buis op aansluit ligt ook olie. Ook in onderin de intercooler lag wat olie. Turbo is al 330k km oud trouwens.
Ik ga de garage houder eens bellen wat hij nou precies vervangen heeft in april, misschien alleen de rol en niet de spanner? De meeloop- en spanrollen (Aircoriem en Mriem) maken een zoomend geluid als je ze ronddraait. De meelooprol van de airco is bijvoorbeeld muisstil als je die rond draait.
Re: Martinus' 330d Touring - Multiriem stuk .. olielek oorza
Nou is dit een turbo motor dus heb je eerder last van drukverlies, aangezien er druk op komt te staan (turbo druk) raakt deze verloren, heb je nauwelijks of geen turbo druk, en dus ook weinig vermogen.streamline schreef:Een gat in je inlaattraject zorgt voor valse lucht, dus grote kans dat dit gaat helpen. Had een soortgelijk iets met mijn 325i, klein scheurtje in een buis na de LMM. Soms trok ie, en soms niet. Buis vervangen en nooit geen problemen meer gehad.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
- martinus83
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
- Locatie: Noord-brabant
Re: Martinus' 330d Touring - Multiriem stuk .. olielek oorza
Ik zoek me rot naar dat stuk slang, maar vind enkel een complete buis a 200 euro excl. btw bij de dealer. Of een stuk slang via aliexpress.. Iemand een idee waar ik dat stuk slang los kan bestellen?
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 05 jun 2016, 12:23
Re: Martinus' 330d Touring - Multiriem stuk .. olielek oorza
Als alternatief zou je gewoon een standaard siliconen slang nemen. Kijk eens op de site van biesheuvel oid. http://www.siliconeslangen.nl/ dit kan ook.
Ik zou gelijk je hele inlaat traject nalopen. Goede reminder voor mijn inlaat buizen te controleren.
Als je dit na gaat, kan dit heel goed je problemen verklaren. Door temperatuur, motor vermogen en verkanting kan het je flat spots verklaren. Je verliest immers druk. Dit zou je terug moeten zien wanneer je live data gaat vergelijken, dat de turbo druk verminderd. De turbo produceert wel maar blaast eruit. Dit zou dus moeten resulteren in extra roeten, maar daar moet je me even niet op vast pinnen want ik durf even niet voor de geest te halen waar de MAF sensor zit bij de diesel.
Ik zou gelijk je hele inlaat traject nalopen. Goede reminder voor mijn inlaat buizen te controleren.
Als je dit na gaat, kan dit heel goed je problemen verklaren. Door temperatuur, motor vermogen en verkanting kan het je flat spots verklaren. Je verliest immers druk. Dit zou je terug moeten zien wanneer je live data gaat vergelijken, dat de turbo druk verminderd. De turbo produceert wel maar blaast eruit. Dit zou dus moeten resulteren in extra roeten, maar daar moet je me even niet op vast pinnen want ik durf even niet voor de geest te halen waar de MAF sensor zit bij de diesel.
- martinus83
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
- Locatie: Noord-brabant
Re: Martinus' 330d Touring - Multiriem stuk .. olielek oorza
Bedankt voor je (jullie) reacties, fijn dat er meegedacht wordt
Ik heb ondertussen deze slang besteld.
Gister avond bezig geweest alle pully's onder de kap schoon te maken, wat een werk.
Door de opgeloste multiriem zat anders onder de plak, elk groefje schoongekrapt, alles risico nemen, alles moet brandschoon!
Vanavond heb ik de dynamo uit elkaar gehaald, dit lukt niet helemaal, ene lager zit te vast in de behuizing en heb geen brander bij de hand. Zo goed als het kan de dynamo schoongemaakt en de troep verwijderd maar ik laat toch maar even checken door een revisiebedrijf. Morgen toch maar even rondbellen.
Kwam stilaan tot de conclusie dat de visco-fan verwijderen wel erg handig zou zijn en je daar dus speciale tools voor nodig hebt. Die heb ik niet dus ook maar even nagaan of het niet handiger is (qua tijd en tis buiten nou niet echt heel aantrekkelijk sleutel weer) de boel allemaal door de monteur te laten monteren.
Ik heb ondertussen deze slang besteld.
Gister avond bezig geweest alle pully's onder de kap schoon te maken, wat een werk.
Door de opgeloste multiriem zat anders onder de plak, elk groefje schoongekrapt, alles risico nemen, alles moet brandschoon!
Vanavond heb ik de dynamo uit elkaar gehaald, dit lukt niet helemaal, ene lager zit te vast in de behuizing en heb geen brander bij de hand. Zo goed als het kan de dynamo schoongemaakt en de troep verwijderd maar ik laat toch maar even checken door een revisiebedrijf. Morgen toch maar even rondbellen.
Kwam stilaan tot de conclusie dat de visco-fan verwijderen wel erg handig zou zijn en je daar dus speciale tools voor nodig hebt. Die heb ik niet dus ook maar even nagaan of het niet handiger is (qua tijd en tis buiten nou niet echt heel aantrekkelijk sleutel weer) de boel allemaal door de monteur te laten monteren.
Laatst gewijzigd door martinus83 op 12 dec 2016, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- martinus83
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 05 jul 2012, 21:25
- Locatie: Noord-brabant
Re: Martinus' 330d Touring - Multiriem stuk .. olielek oorza
We zijn er bijna..
Nieuwe dynamo gemonteerd, Oem bmw (Valeo)
Nieuwe multiriem, spanrol en omkeerrol gemonteerd. Dit kan zonder de visco fan te demonteren heb ik ontdekt.
(Foto van boven af)
(Foto van onderaf, hier zie je de stalen omkeerrol en daar vlak boven de kunststof spanrol met zeskant sw24)
Wacht nog op de aircoriem-spanrol en turbo slang
Nieuwe dynamo gemonteerd, Oem bmw (Valeo)
Nieuwe multiriem, spanrol en omkeerrol gemonteerd. Dit kan zonder de visco fan te demonteren heb ik ontdekt.
(Foto van boven af)
(Foto van onderaf, hier zie je de stalen omkeerrol en daar vlak boven de kunststof spanrol met zeskant sw24)
Wacht nog op de aircoriem-spanrol en turbo slang