BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Gebruikersavatar
Degids
Berichten: 1016
Lid geworden op: 20 dec 2014, 10:50

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door Degids » 17 nov 2015, 15:52

In YouTube zoeken op:

temp e60

brieanova
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 sep 2010, 18:01

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door brieanova » 17 nov 2015, 23:27

Hier nog een interessante oplossing
forum.bmw5.co.uk/topic/108692-535d-the-extra-thermostat-fitting-guide/#

Gebruikersavatar
d123456
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 mei 2013, 16:21
Locatie: Almere

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door d123456 » 12 dec 2015, 15:10

Ik heb net zelf de EGR thermostaat vervangen. Dat is echt super eenvoudig en kan iedereen zelf doen in een paar minuutjes. Er hoeft niets afgeknepen of gedraind te worden.
Er staan tal van video's op youtube. Bij de E9x 3-serie is het precies hetzelfde.
Nog een mini how to:
-koude motor
-bmw beschermkap eraf
STAP 01: De slang van de pomp die boven de EGR thermostaat zit losmaken. Een torxschrofje. De slang kan een beetje vast zitten. Voorzichtig met een knijptang los proberen te bewegen. De slang van de pomp ios heel stijf. Probeer hem voorzichtig omhoog te manouvreren zodat je bij de EGR thermostaat kan.
STAP 02: EGR thermostaat loschroeven of eerst de slang ervan afhalen. Bij mij kon ik niet zo goed bij de slnagklemmetje komen, dus ik heb eerst de EGR thermostaat losgeschroeft. PAs wel op want er zit een geel rubber sealing ringetje onder de EGR thermostaat. Bij bleef die mooi zitten, maar die moet je wel weer op de nieuwe EGR thermostaat doen. Als die versleten is uiteraard een nieuwe kopen, maar die zal vast nog wel goed zijn.

Dat was het! Uiteraard met de nieuwe EGR thermostaat het proces in omgekeerde volgorde teruglopen.
Start de motor voordat de BMW beschermkap er weer op zit om te kijken of er niets lekt. Ikzelf heb de motor niet de temperatuur laten bereiken van boven de 70 graden op welk moment er pas wat zou moeten gebeuren, maar ik denk dat het wel goed is zo. Ik woon in Almere. Ik heb nog zo'n EGR thermostaat over, dus ik zou er iemand mee kunnen helpen/installeren. Het gaat om een GATES/BEHR thermostaat. Dat is precies dezelfde als de EGR thermostaat die er al af fabriek inzat.

De hoofdthermostaat, die is wel wat lastiger. Moet nog gebeuren......
handbak 2005 e60 525d, kopellingsventiel-delete, chassis versterkende trekstang, straight flow einddemper, dpf off, egr off, turbo van 530d, VVT tune: 253PK 572NM

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door Vintiem » 13 dec 2015, 07:42

De hoofd thermostaat is inderdaad wat lastigr te vervangen maar wel goed te doen, duurt alleen langer.
Echter komt de motortemperatuur nog niet goed omhoog, vervang dat ding dan ook snel want je krijgt er uiteindelijk ellende mee als je een roetfilter in de auto hebt

Gebruikersavatar
Degids
Berichten: 1016
Lid geworden op: 20 dec 2014, 10:50

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door Degids » 13 dec 2015, 20:54

Bij mij is het ook alweer zo ver...
Binnen een jaar nadat de thermostaat vervangen is, istie alweer stuk. Max 81 graden op de snelweg.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door tom_il » 13 dec 2015, 21:16

Dat is niet het ergste.
De hoofdthermostaat vervormd waardoor het openingspunt op 80°c komt te liggen. Maar de opwarmtijd is nog steeds normaal.
De EGR thermo gaat volledig stuk waardoor ook de opwarmtijd aanzienlijk langer is wat veel erger is, zeker voor iemand die kortere afstanden doet.
Laatst gewijzigd door tom_il op 13 dec 2015, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI

Vintiem
Berichten: 1434
Lid geworden op: 16 nov 2014, 10:34

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door Vintiem » 13 dec 2015, 21:18

Zo dan, flink balen. Gewoon dat je niet kan vertrouwen op de kwaliteit. Bagger hoor :roll:
Alleen welke is het nu, de grote of de kleine EGR??

Gebruikersavatar
Degids
Berichten: 1016
Lid geworden op: 20 dec 2014, 10:50

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door Degids » 14 dec 2015, 08:38

De opwarmtijd lijkt me nog prima met de huidige buitentemperatuur. Ik ga er dus vanuit dat het alleen de hoofdthermostaat is.
Wat Tom zegt zie ik inderdaad bij mij gebeuren. Openingstemp ligt nu rond de 80 graden ipv 88.
Ik hoop dat de garage nog wat productgarantie kan claimen bij de dealer. Hij is immers binnen een jaar weer stuk gegaan.

stylomusti
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 apr 2016, 19:28

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door stylomusti » 12 jan 2017, 17:03

ik heb vandaag mijn motortemp nagekeken omdat ik bij aankomst op mijn werk in de garage de ventilator aansprong. ( al paar weken) rit van 25 km op de snelweg. rijdend heb ik een temp van 97 96 graden en stilstaand stationair 98, 99 waarna de ventilator weer draait. geeft de auto verkeerde waardes aan?

mijn slangen zijn zacht en ik heb warme lucht .

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door tom_il » 12 jan 2017, 18:20

Jij heb een benzine. Deze worden idd eerder te warm dan te koud. Reden is de meestal de waterpomp. Zoek maar eens op E60 waterpomp.
525d E61 2007 pre-LCI

stylomusti
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 apr 2016, 19:28

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door stylomusti » 12 jan 2017, 19:33

tom_il schreef:Jij heb een benzine. Deze worden idd eerder te warm dan te koud. Reden is de meestal de waterpomp. Zoek maar eens op E60 waterpomp.
ik heb idd een benzine 525i. ik kan helaas niks vinden over de e60 waterpomp?

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door tom_il » 12 jan 2017, 19:58

Hoe komt dan dat als ik in Google E60 waterpomp ingeef onderstaande komt : viewtopic.php?f=123&t=40370
Zucht.
525d E61 2007 pre-LCI

stylomusti
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 apr 2016, 19:28

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door stylomusti » 12 jan 2017, 20:31

tom_il schreef:Hoe komt dan dat als ik in Google E60 waterpomp ingeef onderstaande komt : viewtopic.php?f=123&t=40370
Zucht.
ow ja die heb ik wel gezien. maar ik hem multiriem aangedreven en ik heb geen melding van oververhitte motor :roll:

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door tom_il » 12 jan 2017, 20:43

Is het niet tijd dat je dan verteld welke motor je exact in je auto hebt ?
Wij zijn geen helderziende.
Je antwoord in een topic dat gaat over diesels.
Je geeft beetje bij beetje info over je auto.
Je begrijpt toch dat het frustrerend is om je op deze manier proberen te helpen ?
Ik geef het op, maar ik denk niet dat je een probleem hebt met je wagen.
525d E61 2007 pre-LCI

stylomusti
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 apr 2016, 19:28

Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen

Bericht door stylomusti » 12 jan 2017, 21:13

tom_il schreef:Is het niet tijd dat je dan verteld welke motor je exact in je auto hebt ?
Wij zijn geen helderziende.
Je antwoord in een topic dat gaat over diesels.
Je geeft beetje bij beetje info over je auto.
Je begrijpt toch dat het frustrerend is om je op deze manier proberen te helpen ?
Ik geef het op, maar ik denk niet dat je een probleem hebt met je wagen.
oh sorry.. :bang: het gaat om een 525i benzine. een m54 motor erin.
ik had in de middag een bmw specialist gebeld voor informatie en die vertelde mij vervolgens dat de temperatuur van 98 99 graden niet goed is. dus nu weet ik ook niet wat wel normaal is voor een benzine motor? bij mijn andere auto's hoorde ik de ventilator bijna nooit. vind het beetje raar voor een afstand van 25 km naar werk de ventilator aan gaat.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”