BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
In YouTube zoeken op:
temp e60
temp e60
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Hier nog een interessante oplossing
forum.bmw5.co.uk/topic/108692-535d-the-extra-thermostat-fitting-guide/#
forum.bmw5.co.uk/topic/108692-535d-the-extra-thermostat-fitting-guide/#
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Ik heb net zelf de EGR thermostaat vervangen. Dat is echt super eenvoudig en kan iedereen zelf doen in een paar minuutjes. Er hoeft niets afgeknepen of gedraind te worden.
Er staan tal van video's op youtube. Bij de E9x 3-serie is het precies hetzelfde.
Nog een mini how to:
-koude motor
-bmw beschermkap eraf
STAP 01: De slang van de pomp die boven de EGR thermostaat zit losmaken. Een torxschrofje. De slang kan een beetje vast zitten. Voorzichtig met een knijptang los proberen te bewegen. De slang van de pomp ios heel stijf. Probeer hem voorzichtig omhoog te manouvreren zodat je bij de EGR thermostaat kan.
STAP 02: EGR thermostaat loschroeven of eerst de slang ervan afhalen. Bij mij kon ik niet zo goed bij de slnagklemmetje komen, dus ik heb eerst de EGR thermostaat losgeschroeft. PAs wel op want er zit een geel rubber sealing ringetje onder de EGR thermostaat. Bij bleef die mooi zitten, maar die moet je wel weer op de nieuwe EGR thermostaat doen. Als die versleten is uiteraard een nieuwe kopen, maar die zal vast nog wel goed zijn.
Dat was het! Uiteraard met de nieuwe EGR thermostaat het proces in omgekeerde volgorde teruglopen.
Start de motor voordat de BMW beschermkap er weer op zit om te kijken of er niets lekt. Ikzelf heb de motor niet de temperatuur laten bereiken van boven de 70 graden op welk moment er pas wat zou moeten gebeuren, maar ik denk dat het wel goed is zo. Ik woon in Almere. Ik heb nog zo'n EGR thermostaat over, dus ik zou er iemand mee kunnen helpen/installeren. Het gaat om een GATES/BEHR thermostaat. Dat is precies dezelfde als de EGR thermostaat die er al af fabriek inzat.
De hoofdthermostaat, die is wel wat lastiger. Moet nog gebeuren......
Er staan tal van video's op youtube. Bij de E9x 3-serie is het precies hetzelfde.
Nog een mini how to:
-koude motor
-bmw beschermkap eraf
STAP 01: De slang van de pomp die boven de EGR thermostaat zit losmaken. Een torxschrofje. De slang kan een beetje vast zitten. Voorzichtig met een knijptang los proberen te bewegen. De slang van de pomp ios heel stijf. Probeer hem voorzichtig omhoog te manouvreren zodat je bij de EGR thermostaat kan.
STAP 02: EGR thermostaat loschroeven of eerst de slang ervan afhalen. Bij mij kon ik niet zo goed bij de slnagklemmetje komen, dus ik heb eerst de EGR thermostaat losgeschroeft. PAs wel op want er zit een geel rubber sealing ringetje onder de EGR thermostaat. Bij bleef die mooi zitten, maar die moet je wel weer op de nieuwe EGR thermostaat doen. Als die versleten is uiteraard een nieuwe kopen, maar die zal vast nog wel goed zijn.
Dat was het! Uiteraard met de nieuwe EGR thermostaat het proces in omgekeerde volgorde teruglopen.
Start de motor voordat de BMW beschermkap er weer op zit om te kijken of er niets lekt. Ikzelf heb de motor niet de temperatuur laten bereiken van boven de 70 graden op welk moment er pas wat zou moeten gebeuren, maar ik denk dat het wel goed is zo. Ik woon in Almere. Ik heb nog zo'n EGR thermostaat over, dus ik zou er iemand mee kunnen helpen/installeren. Het gaat om een GATES/BEHR thermostaat. Dat is precies dezelfde als de EGR thermostaat die er al af fabriek inzat.
De hoofdthermostaat, die is wel wat lastiger. Moet nog gebeuren......
handbak 2005 e60 525d, kopellingsventiel-delete, chassis versterkende trekstang, straight flow einddemper, dpf off, egr off, turbo van 530d, VVT tune: 253PK 572NM
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
De hoofd thermostaat is inderdaad wat lastigr te vervangen maar wel goed te doen, duurt alleen langer.
Echter komt de motortemperatuur nog niet goed omhoog, vervang dat ding dan ook snel want je krijgt er uiteindelijk ellende mee als je een roetfilter in de auto hebt
Echter komt de motortemperatuur nog niet goed omhoog, vervang dat ding dan ook snel want je krijgt er uiteindelijk ellende mee als je een roetfilter in de auto hebt
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Bij mij is het ook alweer zo ver...
Binnen een jaar nadat de thermostaat vervangen is, istie alweer stuk. Max 81 graden op de snelweg.
Binnen een jaar nadat de thermostaat vervangen is, istie alweer stuk. Max 81 graden op de snelweg.
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Dat is niet het ergste.
De hoofdthermostaat vervormd waardoor het openingspunt op 80°c komt te liggen. Maar de opwarmtijd is nog steeds normaal.
De EGR thermo gaat volledig stuk waardoor ook de opwarmtijd aanzienlijk langer is wat veel erger is, zeker voor iemand die kortere afstanden doet.
De hoofdthermostaat vervormd waardoor het openingspunt op 80°c komt te liggen. Maar de opwarmtijd is nog steeds normaal.
De EGR thermo gaat volledig stuk waardoor ook de opwarmtijd aanzienlijk langer is wat veel erger is, zeker voor iemand die kortere afstanden doet.
Laatst gewijzigd door tom_il op 13 dec 2015, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Zo dan, flink balen. Gewoon dat je niet kan vertrouwen op de kwaliteit. Bagger hoor
Alleen welke is het nu, de grote of de kleine EGR??
Alleen welke is het nu, de grote of de kleine EGR??
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
De opwarmtijd lijkt me nog prima met de huidige buitentemperatuur. Ik ga er dus vanuit dat het alleen de hoofdthermostaat is.
Wat Tom zegt zie ik inderdaad bij mij gebeuren. Openingstemp ligt nu rond de 80 graden ipv 88.
Ik hoop dat de garage nog wat productgarantie kan claimen bij de dealer. Hij is immers binnen een jaar weer stuk gegaan.
Wat Tom zegt zie ik inderdaad bij mij gebeuren. Openingstemp ligt nu rond de 80 graden ipv 88.
Ik hoop dat de garage nog wat productgarantie kan claimen bij de dealer. Hij is immers binnen een jaar weer stuk gegaan.
Showroom:
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
BMW E61 535d 2005 Silbergrau Metallic
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 17 apr 2016, 19:28
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
ik heb vandaag mijn motortemp nagekeken omdat ik bij aankomst op mijn werk in de garage de ventilator aansprong. ( al paar weken) rit van 25 km op de snelweg. rijdend heb ik een temp van 97 96 graden en stilstaand stationair 98, 99 waarna de ventilator weer draait. geeft de auto verkeerde waardes aan?
mijn slangen zijn zacht en ik heb warme lucht .
mijn slangen zijn zacht en ik heb warme lucht .
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Jij heb een benzine. Deze worden idd eerder te warm dan te koud. Reden is de meestal de waterpomp. Zoek maar eens op E60 waterpomp.
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 17 apr 2016, 19:28
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
ik heb idd een benzine 525i. ik kan helaas niks vinden over de e60 waterpomp?tom_il schreef:Jij heb een benzine. Deze worden idd eerder te warm dan te koud. Reden is de meestal de waterpomp. Zoek maar eens op E60 waterpomp.
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Hoe komt dan dat als ik in Google E60 waterpomp ingeef onderstaande komt : viewtopic.php?f=123&t=40370
Zucht.
Zucht.
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 17 apr 2016, 19:28
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
ow ja die heb ik wel gezien. maar ik hem multiriem aangedreven en ik heb geen melding van oververhitte motortom_il schreef:Hoe komt dan dat als ik in Google E60 waterpomp ingeef onderstaande komt : viewtopic.php?f=123&t=40370
Zucht.
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
Is het niet tijd dat je dan verteld welke motor je exact in je auto hebt ?
Wij zijn geen helderziende.
Je antwoord in een topic dat gaat over diesels.
Je geeft beetje bij beetje info over je auto.
Je begrijpt toch dat het frustrerend is om je op deze manier proberen te helpen ?
Ik geef het op, maar ik denk niet dat je een probleem hebt met je wagen.
Wij zijn geen helderziende.
Je antwoord in een topic dat gaat over diesels.
Je geeft beetje bij beetje info over je auto.
Je begrijpt toch dat het frustrerend is om je op deze manier proberen te helpen ?
Ik geef het op, maar ik denk niet dat je een probleem hebt met je wagen.
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 17 apr 2016, 19:28
Re: BMW thermostaat / motortemperatuur problemen
oh sorry.. het gaat om een 525i benzine. een m54 motor erin.tom_il schreef:Is het niet tijd dat je dan verteld welke motor je exact in je auto hebt ?
Wij zijn geen helderziende.
Je antwoord in een topic dat gaat over diesels.
Je geeft beetje bij beetje info over je auto.
Je begrijpt toch dat het frustrerend is om je op deze manier proberen te helpen ?
Ik geef het op, maar ik denk niet dat je een probleem hebt met je wagen.
ik had in de middag een bmw specialist gebeld voor informatie en die vertelde mij vervolgens dat de temperatuur van 98 99 graden niet goed is. dus nu weet ik ook niet wat wel normaal is voor een benzine motor? bij mijn andere auto's hoorde ik de ventilator bijna nooit. vind het beetje raar voor een afstand van 25 km naar werk de ventilator aan gaat.