Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbediening
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Marien,
Het zijn 4 kabelgootjes met bundels met verschillende aantallen kabels. Deze bundels zijn omwikkeld met een soort tape. Over het algemeen bevindt de breuk zich bij het scharnierpunt zelf (dus het deel wat "in" het dak zit); daar buigt de kabel het sterkst. BMW heeft deze kabels eigenlijk net te weinig lengte gegeven. Nu buigen ze zo ver dat ze knikken en over het randje van het gootje schuren.
Bij mij was de omwikkeling van de kabels gewoon intact, maar bleken bij openhalen divers kabels geheel of gedeeltelijk door te zijn.
Vervangen door een nieuwe kabelbomen lost in mijn optiek alleen maar tijdelijk je probleem op. Hoe je het went of keert deze zijn net zo lang als de bestaande en op den duur gaan deze ook breken.
Ik heb dus de "knullige" manier (no offence ) gedaan en op die manier gezorgd dat er meer lengte in de kabel is bij het scharnierpunt. Ik heb hierbij de soldeerpunten buiten de kabelgootjes gehouden (want die zitten vol genoeg).
Succes met de klus (is een volle zaterdag werk voor alle gootjes),
Robert
Het zijn 4 kabelgootjes met bundels met verschillende aantallen kabels. Deze bundels zijn omwikkeld met een soort tape. Over het algemeen bevindt de breuk zich bij het scharnierpunt zelf (dus het deel wat "in" het dak zit); daar buigt de kabel het sterkst. BMW heeft deze kabels eigenlijk net te weinig lengte gegeven. Nu buigen ze zo ver dat ze knikken en over het randje van het gootje schuren.
Bij mij was de omwikkeling van de kabels gewoon intact, maar bleken bij openhalen divers kabels geheel of gedeeltelijk door te zijn.
Vervangen door een nieuwe kabelbomen lost in mijn optiek alleen maar tijdelijk je probleem op. Hoe je het went of keert deze zijn net zo lang als de bestaande en op den duur gaan deze ook breken.
Ik heb dus de "knullige" manier (no offence ) gedaan en op die manier gezorgd dat er meer lengte in de kabel is bij het scharnierpunt. Ik heb hierbij de soldeerpunten buiten de kabelgootjes gehouden (want die zitten vol genoeg).
Succes met de klus (is een volle zaterdag werk voor alle gootjes),
Robert
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Daar wil ik toch wel een kanttekening bij plaatsen.
De kabels die BMW hier OEM heeft toegepast zijn m.i. gewoon ongeschikt voor de toepassing. Het koper is te stug en er zitten te weinig aders per kabel om deze constructie een lange levensduur mee te geven. Dat heeft niets met de vrije ruimte te maken. Buig maar eens een ijzerdraad totdat hij breekt. Die breekt toch, ook al is de buigradius of de ruimte om te buigen voldoende.Dat is hier niet anders.
De genoemde alternatieve kabels zijn soepeler en met veel meer aders uitgelegd. Na het vervangen voor goede kabels zou het probleem niet meer terug moeten komen imho. Wanneer je weer OEM plaatst zal de levensduur weer net zo kort zijn als die van de eerder gebroken kabels.
De kabels die BMW hier OEM heeft toegepast zijn m.i. gewoon ongeschikt voor de toepassing. Het koper is te stug en er zitten te weinig aders per kabel om deze constructie een lange levensduur mee te geven. Dat heeft niets met de vrije ruimte te maken. Buig maar eens een ijzerdraad totdat hij breekt. Die breekt toch, ook al is de buigradius of de ruimte om te buigen voldoende.Dat is hier niet anders.
De genoemde alternatieve kabels zijn soepeler en met veel meer aders uitgelegd. Na het vervangen voor goede kabels zou het probleem niet meer terug moeten komen imho. Wanneer je weer OEM plaatst zal de levensduur weer net zo kort zijn als die van de eerder gebroken kabels.
If you always do what you always did, you always get what you always got!
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Naast de Bimmer: Lotus Elan M100 S2
en vroegah:
E39 530i touring FL
E39 523i sedan
E39 528i sedan
Z3 2,8
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
De kabels zitten onder een lichte spanning om het lengte verschil bij het openen en sluiten op te vangen.
Bij het sluiten worden de kabels door het gootje waar ze inliggen richten dak geduwd.
Waar ze uit het gootje komen knikken ze 90° graden bij een gesloten koffer richting interieur, door dit knikken worden ze beschadigd daar waar ze uit het gootje komen.
Door het gootje aan te passen aan de uitgang zodat de radius vergroot en ze niet meer onder een scherpe hoek worden geplooid kan je de levesduur sterk vergroten.
5jaar geleden zo gerepareerd en tot op heden geen probleem meer gehad.
Bij het sluiten worden de kabels door het gootje waar ze inliggen richten dak geduwd.
Waar ze uit het gootje komen knikken ze 90° graden bij een gesloten koffer richting interieur, door dit knikken worden ze beschadigd daar waar ze uit het gootje komen.
Door het gootje aan te passen aan de uitgang zodat de radius vergroot en ze niet meer onder een scherpe hoek worden geplooid kan je de levesduur sterk vergroten.
5jaar geleden zo gerepareerd en tot op heden geen probleem meer gehad.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Hoi allemaal,
Bij mij is vandaag het rechterdeel van de kabelboom van de achterklep vervangen (nr 3 in volgend schema: http://www.snowspire.cz/staticke/E61-kabely.pdf) voor een Sencom kabelboom. Het 3e remlicht doet het nu weer echter werkt de knop voor het ruitje van de achterklep niet meer + de achterklep openen (dat gaat nog wel via de afstandsbediening). Weet iemand wellicht of dit aan een zekering kan liggen en/of welke kleuren gemoeid gaan met de knoppen voor het achterruitje + achterklep openen?
Alvast bedankt!
Gr. Joost
Bij mij is vandaag het rechterdeel van de kabelboom van de achterklep vervangen (nr 3 in volgend schema: http://www.snowspire.cz/staticke/E61-kabely.pdf) voor een Sencom kabelboom. Het 3e remlicht doet het nu weer echter werkt de knop voor het ruitje van de achterklep niet meer + de achterklep openen (dat gaat nog wel via de afstandsbediening). Weet iemand wellicht of dit aan een zekering kan liggen en/of welke kleuren gemoeid gaan met de knoppen voor het achterruitje + achterklep openen?
Alvast bedankt!
Gr. Joost
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Hallo allen,
Alleen even om te melden dat ik uiteindelijk ervoor gekozen heb mijn auto te laten repareren. Het bleek dat de diversity in orde was maar er inderdaad een kebalbreuk zat.
Ik vond de prijs niet goedkoop maar wel acceptabel voor de zekerheid dat het goed gedaan is en dat ik nog terug kan met vragen en/of garantie. Ik heb het gedaan bij thommy.nl in Lisse - Ronald is een goeie kerel en betrouwbaar.
Bedankt voor alle hulp op dit forum
Groet
Maarten
Alleen even om te melden dat ik uiteindelijk ervoor gekozen heb mijn auto te laten repareren. Het bleek dat de diversity in orde was maar er inderdaad een kebalbreuk zat.
Ik vond de prijs niet goedkoop maar wel acceptabel voor de zekerheid dat het goed gedaan is en dat ik nog terug kan met vragen en/of garantie. Ik heb het gedaan bij thommy.nl in Lisse - Ronald is een goeie kerel en betrouwbaar.
Bedankt voor alle hulp op dit forum
Groet
Maarten
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Ronald is inderdaad en goede kerel, maar zijn prijzen ook.
Goed dat alles gefixt is, geniet ervan
Goed dat alles gefixt is, geniet ervan
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Beste mensen,
Heb de volgende probleem zo van de ene naar de andere dag werkt mijn afstandsbediening niet goed meer. Vlak boven de spoiler werkt het wel heb hem losgehaald maar hij is kurk droog ook niet vochtig ofzo. Het betreft hier nl e61.
Wat kan het probleem zijn? Hoe kan ik het probleem tackellen ?
Heb de volgende probleem zo van de ene naar de andere dag werkt mijn afstandsbediening niet goed meer. Vlak boven de spoiler werkt het wel heb hem losgehaald maar hij is kurk droog ook niet vochtig ofzo. Het betreft hier nl e61.
Wat kan het probleem zijn? Hoe kan ik het probleem tackellen ?
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Was toch nog een slechte massa. Massa kabel vervangen van de scharnier (zwarte kabel) probleem opgelost. Nu kan ik het van afstand ook bedienen.
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Goedendag, ik heb sinds woensdag een E60 sedan, toen ik de auto kocht kon ik de achterklep van de kofferbak openen met de sleutel/afstandsbediening. Sinds gisteren werkt dit niet meer en moet ik de kofferbak handmatig open maken, of via de knop onder het dashboard. Ook geprobeerd met de reserve sleutels maar dan werkt het ook niet. Doe ik iets fout??? Of moet ik iets ressetten? Of toch naar de garage (huilsmiley). Hierbij gelijk mijn volgende vraag dan, welke garage in de regio Utrecht raden jullie dan aan om dit even te laten nakijken.
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Beste forumleden,
Een "kort" dankwoord.
Al langere tijd springt bij mij het raampje open wanneer de achterklep gesloten wordt. Enige remedie is de centrale deurvergrendeling te activeren alvorens de kofferklep gesloten wordt. Je kunt je wellicht voorstellen dat dit tot frustrerende en hilarische momenten leidt, wanneer je als koppel perfect in bent gespeeld op dit gedrag. Een stapt uit, ander doet de centrale deurvergrendeling en opent de andere deur van binnenuit, in de tussentijd gooit de ander het kofferraampje dicht.
Aangezien het mijn eerste BMW is wist ik in eerste instantie niet wat er aan de hand zou kunnen zijn, wellicht een versleten schakelaar? Maar toen vrij recent allerlei waarschuwingen werden getoond tijdens het opstarten aangaande de verlichting in de kofferklep kwam ik al snel op deze thread uit.
Een versleten kabelboom.... bummer... dat wordt een dure grap wist de garagehouder mij te vertellen.
Na veel gelezen te hebben de stoute schoenen aangetrokken en een Sencom setje besteld. In de tussentijd het filmpje van Sencom maar gaan kijken, keer op keer.... op keer. Het filmpje van Sencom kon ik ondertussen dus wel dromen, daar leek het allemaal zo gemakkelijk, zou het bij mij ook zo gaan?
Nou, eigenlijk viel het niet eens zo tegen.... enige wat verkeerd ging was het demonteren van de beugel die aan het raampje vast zit, daar lette ik niet op en sloeg de beugel omhoog, waarbij de laatste moer gelanceerd werd en ik tientallen meter verderop het moertje terug vond. Gelukkig geen schade. Ik heb het filmpje achteraf nog eens terug gekeken en daar wordt de demontage van dit stukje helemaal niet in beeld gebracht.
Al met al ben ik een uurtje of 7 bezig geweest om de twee rechter kabelbomen te vervangen en niet zonder resultaat. De verlichting, radio, kofferklep het werkt allemaal weer. Het is echt een kwestie van geduld en goed opletten. Morgen ga ik verder met de linker kabelboom. Er waren zoveel kabelbreuken in de rechter twee dat ik het risico niet wil lopen om over een week weer van voor af aan te moeten beginnen om de alleen de linker nog te doen.
Nog een vraag. Bij mij was het deel waar de antenne in gehuisvest is dicht gekit met rode en onbekende kit. Hebben jullie hier weer kit aangebracht?
Ik post dit verhaal met name om jullie te bedanken.
De links en tips hebben me ontzetten geholpen en heeft veel geld en ergernis bespaard.
Dank mede beamers!
Een "kort" dankwoord.
Al langere tijd springt bij mij het raampje open wanneer de achterklep gesloten wordt. Enige remedie is de centrale deurvergrendeling te activeren alvorens de kofferklep gesloten wordt. Je kunt je wellicht voorstellen dat dit tot frustrerende en hilarische momenten leidt, wanneer je als koppel perfect in bent gespeeld op dit gedrag. Een stapt uit, ander doet de centrale deurvergrendeling en opent de andere deur van binnenuit, in de tussentijd gooit de ander het kofferraampje dicht.
Aangezien het mijn eerste BMW is wist ik in eerste instantie niet wat er aan de hand zou kunnen zijn, wellicht een versleten schakelaar? Maar toen vrij recent allerlei waarschuwingen werden getoond tijdens het opstarten aangaande de verlichting in de kofferklep kwam ik al snel op deze thread uit.
Een versleten kabelboom.... bummer... dat wordt een dure grap wist de garagehouder mij te vertellen.
Na veel gelezen te hebben de stoute schoenen aangetrokken en een Sencom setje besteld. In de tussentijd het filmpje van Sencom maar gaan kijken, keer op keer.... op keer. Het filmpje van Sencom kon ik ondertussen dus wel dromen, daar leek het allemaal zo gemakkelijk, zou het bij mij ook zo gaan?
Nou, eigenlijk viel het niet eens zo tegen.... enige wat verkeerd ging was het demonteren van de beugel die aan het raampje vast zit, daar lette ik niet op en sloeg de beugel omhoog, waarbij de laatste moer gelanceerd werd en ik tientallen meter verderop het moertje terug vond. Gelukkig geen schade. Ik heb het filmpje achteraf nog eens terug gekeken en daar wordt de demontage van dit stukje helemaal niet in beeld gebracht.
Al met al ben ik een uurtje of 7 bezig geweest om de twee rechter kabelbomen te vervangen en niet zonder resultaat. De verlichting, radio, kofferklep het werkt allemaal weer. Het is echt een kwestie van geduld en goed opletten. Morgen ga ik verder met de linker kabelboom. Er waren zoveel kabelbreuken in de rechter twee dat ik het risico niet wil lopen om over een week weer van voor af aan te moeten beginnen om de alleen de linker nog te doen.
Nog een vraag. Bij mij was het deel waar de antenne in gehuisvest is dicht gekit met rode en onbekende kit. Hebben jullie hier weer kit aangebracht?
Ik post dit verhaal met name om jullie te bedanken.
De links en tips hebben me ontzetten geholpen en heeft veel geld en ergernis bespaard.
Dank mede beamers!
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Begin April ook problemen gehad met mijn bekabeling. Gelukkig stond er een vakantie gepland naar Oost-Europa waar een specialist zit die vaak kabelbomen van E61 fixed. Deze electricien doet niks anders dan electronica van auto's repareren en staat bekend als een van de beste in deze stad. (bevriende autohandelaar daar brengt al zijn auto's met electronica problemen bij hem langs, laatst een passat B6 met electronica problemen waar de duitse VW dealer 3000 euro's had weggegooid aan reparaties en het nog steeds niet kon oplossen was bij hem in 1 dag gefixed voor 100 euro )
Kabelbomen links en rechts gerepareerd en systeem aangepast waardoor de kabelboom geheel meebeweegt bij het openen/sluiten. Met materiaal was ik totaal 100 euro kwijt.....say no more!
Kabelbomen links en rechts gerepareerd en systeem aangepast waardoor de kabelboom geheel meebeweegt bij het openen/sluiten. Met materiaal was ik totaal 100 euro kwijt.....say no more!
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Met repareren bedoel ik alle kabels vervangen!
Tevens 2 jaar garantie wat voor mij natuurlijk beetje moeilijk is door de afstand.
Tevens 2 jaar garantie wat voor mij natuurlijk beetje moeilijk is door de afstand.
- Johnny530d
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 29 jul 2016, 19:04
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Ik heb uiteindelijk ook beide kanten helemaal laten vervangen want de boel bleek slecht gerepareerd. Met twee kids waarvan 1 baby van 2 maanden heb ik simpelweg geen tijd voor en er vielen al zaken uit. Was bij de specialist uiteindelijk 1000 incl. BTW kwijt (dealer kwam met 1900...) en ze zijn er 2 x zo lang mee bezig geweest dan gepland door wat rare problemen. De extra uren hoefde ik overigens niet af te rekenen. Rip uit je lijf en doet prijs want hij wordt er niet mooier of beter van...
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 26 jun 2017, 14:23
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Is er iemand die al een SenCom kabelset geplaatst heeft?
Ik ben vandaag begonnen om alle afdekplaatjes te verwijderen om de kabelbreuk op te lossen maar heb deze actie weer gestaakt. Ik zie door de spreekwoordelijke (gebroken) draadjes de kabelboom niet meer.
Ik ben nu van plan om een SenCom kabelboom te bestellen maar weet niet zeker of ik de vervangening ervan aandurf.
Simpele kabel reparaties durf ik wel, maar van deze warboel heb ik toch wat schrik.
Wellicht zelfs iemand die dit klusje voor mij kan uitvoeren?
Ik ben vandaag begonnen om alle afdekplaatjes te verwijderen om de kabelbreuk op te lossen maar heb deze actie weer gestaakt. Ik zie door de spreekwoordelijke (gebroken) draadjes de kabelboom niet meer.
Ik ben nu van plan om een SenCom kabelboom te bestellen maar weet niet zeker of ik de vervangening ervan aandurf.
Simpele kabel reparaties durf ik wel, maar van deze warboel heb ik toch wat schrik.
Wellicht zelfs iemand die dit klusje voor mij kan uitvoeren?
Re: Kabelbreuk scharnier achterklep: falende afstandsbedieni
Hoi Nico,
Bij mij zijn de SenCom kabelbomen gebruikt maar dit viel aardig tegen heb ik vernomen (heb zelf 2 linkerhanden dus heb het uitbesteed). Qua kleuren klopte het ook niet helemaal en na de eerste reparatie deed het achterruitje het niet meer (kon niet meer open/dicht). Hierna is hij nog een keer terug geweest om dat te verhelpen.
Wellicht anders ook eerst nog even SenCom benaderen voor een duidelijk kleurenschema?
Gr. Joost
Bij mij zijn de SenCom kabelbomen gebruikt maar dit viel aardig tegen heb ik vernomen (heb zelf 2 linkerhanden dus heb het uitbesteed). Qua kleuren klopte het ook niet helemaal en na de eerste reparatie deed het achterruitje het niet meer (kon niet meer open/dicht). Hierna is hij nog een keer terug geweest om dat te verhelpen.
Wellicht anders ook eerst nog even SenCom benaderen voor een duidelijk kleurenschema?
Gr. Joost