Start soms slecht, schokt soms tijdens rijden
Re: Start soms slecht, schokt soms tijdens rijden
Thijs, bedankt. Dat zijn goede tips. Ik ben het eens met in een keer alle injectoren vervangen. Het is logisch en vroeg of laat gaan andere injectoren moeilijk doen. Liever in een keer, dan draait de motor denk ik weer optimaal en voor een hele lange tijd. Je moet ook de kosten en tijd en gedoe van steeds 1 of 2 injectoren vervangen meerekenen.
handbak 2005 e60 525d, kopellingsventiel-delete, chassis versterkende trekstang, straight flow einddemper, dpf off, egr off, turbo van 530d, VVT tune: 253PK 572NM
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Start soms slecht, schokt soms tijdens rijden
Geen dank!
@wasteland: ik zou ze vervangen, niet reinigen. Ze slijten ook tijdens gebruik, reinigen kan natuurlijk wel een verschil maken maar ik denk dat het een korte termijn oplossing is. Uiteindelijk zul je ze toch een keer moeten vervangen. Een slechte verstuiver heeft ook invloed op je 3-weg- en DeNox katalysator, daarbij kunnen je lambadasondes en Nox sensor ook nadelige effecten ondervinden aan een te vet mengsel (dus te grove brandstofdeeltjes) en hun werking verliezen. Lambadasondes zijn 120,- per stuk. (je hebt er wel 4) de Nox sensor is een wat duurdere jongen, die heb je rond de 500,- (alles in een doosje dus ze moeten er nog in)
@ D123456: inderdaad, het is een dure uitgave maar op lange termijn goedkoper.
Dat van dat leidinkje vanaf de EGR heb ik bij iemand anders zijn auto met N43 motor een keer gezien, die stotterde ook enorm. Tijdens het reinigen van het inlaattraject met een speciale reinigingsvloeistof en vernevelaar (dus met inlaat gemonteerd reinigen) kwam de rook achter de motor vandaan. Na verwijdering van het EGR leidinkje was duidelijk een scheurtje in het geribbelde gedeelte zichtbaar. Leiding vervangen en direct resultaat. (uiteraard meteen daarna mijn eigen EGR leidinkje gecontroleerd...)
Dat van die oliedop heb ik bij mijn vorige auto meegemaakt, een Volvo S60. De rubber afdichting van de oliedop was wat hard geworden en sloot niet goed meer af, gevolg ook valse lucht via de carterventilatie. Aangezien dat na de luchtmassameter het inlaat traject instroomt, meet de computer het dus niet. Wordt het te veel lucht dan kan hij het mengsel niet meer goed regelen. Nu was dit vooral bij stationair merkbaar maar ook had het als gevolg dat de auto soms slecht aansloeg. Nieuwe rubber ring van een paar euro en het probleem was verholpen!
@wasteland: ik zou ze vervangen, niet reinigen. Ze slijten ook tijdens gebruik, reinigen kan natuurlijk wel een verschil maken maar ik denk dat het een korte termijn oplossing is. Uiteindelijk zul je ze toch een keer moeten vervangen. Een slechte verstuiver heeft ook invloed op je 3-weg- en DeNox katalysator, daarbij kunnen je lambadasondes en Nox sensor ook nadelige effecten ondervinden aan een te vet mengsel (dus te grove brandstofdeeltjes) en hun werking verliezen. Lambadasondes zijn 120,- per stuk. (je hebt er wel 4) de Nox sensor is een wat duurdere jongen, die heb je rond de 500,- (alles in een doosje dus ze moeten er nog in)
@ D123456: inderdaad, het is een dure uitgave maar op lange termijn goedkoper.
Dat van dat leidinkje vanaf de EGR heb ik bij iemand anders zijn auto met N43 motor een keer gezien, die stotterde ook enorm. Tijdens het reinigen van het inlaattraject met een speciale reinigingsvloeistof en vernevelaar (dus met inlaat gemonteerd reinigen) kwam de rook achter de motor vandaan. Na verwijdering van het EGR leidinkje was duidelijk een scheurtje in het geribbelde gedeelte zichtbaar. Leiding vervangen en direct resultaat. (uiteraard meteen daarna mijn eigen EGR leidinkje gecontroleerd...)
Dat van die oliedop heb ik bij mijn vorige auto meegemaakt, een Volvo S60. De rubber afdichting van de oliedop was wat hard geworden en sloot niet goed meer af, gevolg ook valse lucht via de carterventilatie. Aangezien dat na de luchtmassameter het inlaat traject instroomt, meet de computer het dus niet. Wordt het te veel lucht dan kan hij het mengsel niet meer goed regelen. Nu was dit vooral bij stationair merkbaar maar ook had het als gevolg dat de auto soms slecht aansloeg. Nieuwe rubber ring van een paar euro en het probleem was verholpen!
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: Start soms slecht, schokt soms tijdens rijden
Even een korte status update:
4x injector vervangen
4x bougie vervangen
Bij het vervangen van de bougies werd aangegeven dat de bobines lichte overslag lieten zien (lichte zwarte strepen in de behuizing). Advies is om deze ook te vervangen. Ik heb schijnbaar de variant met een rubberen behuizing. Nieuwe bobines hebben een stalen mantel (update part).
Ik merk dat het vermogen in de motor is hersteld. Ik twijfel nog over de bobines.
4x injector vervangen
4x bougie vervangen
Bij het vervangen van de bougies werd aangegeven dat de bobines lichte overslag lieten zien (lichte zwarte strepen in de behuizing). Advies is om deze ook te vervangen. Ik heb schijnbaar de variant met een rubberen behuizing. Nieuwe bobines hebben een stalen mantel (update part).
Ik merk dat het vermogen in de motor is hersteld. Ik twijfel nog over de bobines.
-
- Berichten: 396
- Lid geworden op: 21 apr 2015, 20:08
- Locatie: Broek op Langedijk
Re: Start soms slecht, schokt soms tijdens rijden
Als je bobines al sporen van overslag vertonen dan doe je er inderdaad verstandig aan ze maar te vervangen. Bobines zijn ook slijtende onderdelen en zullen vroeg of laat een keer kapot gaan. De ellende is dat ze dat doorgaans doen op het moment dat je haast hebt...
Heb je de injectoren door de dealer laten vervangen?
Heb je de injectoren door de dealer laten vervangen?
onderstuur is als je de muur met de voorkant raakt,
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
overstuur is als je de muur met de achterkant raakt
paardenkracht is hoe hard je de muur raakt
en koppel is hoe ver je de muur meesleept.
Re: Start soms slecht, schokt soms tijdens rijden
De injectoren zijn inderdaad door de dealer vervangen. Deze moeten worden ingelezen dus kan ik dat helaas niet zelf. Ik heb 4 nieuwe bobines besteld, zijn online veel goedkoper, exact hetzelfde model en type:
https://www.auto-onderdelen24.nl/delphi/7428308
https://www.auto-onderdelen24.nl/delphi/7428308
Re: Start soms slecht, schokt soms tijdens rijden
Nou heb ik de oplossing voor het injectoren probleem! 30,50 dollar per stuk! Wie doet er mee?
https://dutch.alibaba.com/product-detai ... 7.html?s=p
https://dutch.alibaba.com/product-detai ... 7.html?s=p