Ook hier maar weer eens een update over de 330CI tracktool. Afgelopen winter heb ik gelukkig niet stil gezeten en zijn er best veel dingen aangepast. Een paar dingen die echt zichtbaar zijn, maar ook veel dingen die veel minder zichtbaar zijn.
Eind vorig seizoen had ik veel startproblemen waardoor ik vaak een lege accu had, uiteindelijk bleek de dynamo stuk te zijn. Doordat de accu zo vaak leeg was geweest, was de accu niet meer te redden.
Van de winter ben ik dus begonnen met het reviseren van de dynamo en de aanschaf van een nieuwe accu. Bij de aanschaf van de accu heb ik nog getwijfeld of ik een hele lichte race accu zou aanschaffen. Dat heb ik nu niet gedaan en is misschien iets voor de toekomst.
Mijn rechter voor schokbreker was lek. De winkel die de BC Racing set 2 jaar geleden geleverd had, deed niet meer in deze producten, dus was ik genoodzaakt om naar een andere partij uit te wijken. Dat leerde al snel dat reviseren duurder was dan een nieuwe schokbreker.
Naast een nieuwe schokbreker had ik ook minder sterke veren besteld, omdat ik het idee had dat de semi slicks wat moeite hadden met de 14 kilo veren. i.p.v. 14 kilo rij ik nu op 12 kilo.
Toen de schokbreker binnen kwam was het helaas de verkeerde. Ik heb een inverted demper en dat was deze niet. Helaas, kan gebeuren.
Daarna kwam de juiste schokbreker binnen, althans dat dacht ik. Ergens in de afgelopen 2 jaar hadden ze dit type schokbreker iets aangepast. De binnenpoot was 1,5cm langer geworden. Door deze extra lengte waren mijn veren dus ook te kort. Daar stond ik dan met een nieuwe schokbreker die niet het zelfde was als de linkerzijde en 2 veren die niet paste. Gelukkig is alles netjes opgelost door Showoff imports en had ik uiteindelijk 2 nieuwe voor schokbrekers met bijpassende 12 kilo veren.
Ik heb bij montage de rechterschokbreker ook meteen 5mm korten afgesteld zodat er wat meer gewicht op de rechter voorzijde zou leunen in de hoop dat het blokkerende voorwiel minder zou worden.
Omdat ik afgelopen 2 seizoenen vaak last had van een blokkerend rechter voorwiel, wilde ik hier graag iets mee doen. In een andere draadje heb ik de discussie omtrent de remmen opgegooid. 1 van de interessante dingen die daar uit kwam was het uitwegen van de auto, dit blijkt erg belangrijk te zijn. Klinkt in mijn oren ook echt heel logisch maar ik had er nooit bij stil gestaan. Omdat ik het resultaat van het uitwegen met de originele remklauwen niet wilde afwachten heb ik de remmen upgrade doorgezet. Na een zoektocht op het internet en de nodige vragen op de diverse fora, ben ik in het bezit gekomen van 4-pots klauwen die optioneel op een f9x 335i of als standaard op een M2 en M4 geleverd werden. Deze heb ik samen met E46 M3 CSL remschijven in de maat 345x28 en Pagid RSL29 remblokken gemonteerd.
Mijn huidige 17 inch OZ velgen passen er gelukkig precies omheen. Helaas was dit niet voor de 17 inch reserve velgen, deze hebben dus ook meteen het veld moeten ruimen. Het voordeel om met 17 inch te kunnen blijven rijden is dat de banden nu nog wat goedkoper zijn. Omdat de 17inch OZ velgen er precies om heen passen was ik bang voor de warmte die daar misschien niet goed weg zou kunnen, hiervoor heb ik geforceerde remkoeling gemaakt.
Standaard remmen
4-Pots setup
2e paasdag heb ik weer voor het eerst kunnen rijden en de remmen kunnen testen. Het is een hele verbetering ten opzichte wat ik eerst had. De terugkoppeling is velen malen beter en op de grens reageert het allemaal veel directer en nauwkeuriger. Het blokkerende rechter voorwiel is nog steeds aanwezig alleen komt het pas veel later en als het blokkeert pakt het veel directer en mooier op als je het pedaal iets lost.
De auto moet nog steeds uitgewogen worden, dus daarmee verwacht ik nog meer progressie te maken.
Omdat de achter remschijven aardig over bemeten zijn, heeft BMW origineel op de E46 een soort van automatische rembalans op de achterremmen. Wanneer de auto uit de achter veren komt bij het aanremmen, verminderd de druk op de achterwielen en dit systeem verminderd dan ook de remdruk op achterremmen. Dit systeem zit er bij mij niet meer op. Om de rembalans te verbeteren heb ik er originele Meyle remblokken achter gemonteerd. De rembalans was erg goed en misschien wel perfect, alleen kunnen deze remblokken niet zo goed tegen warmte waardoor ze na 5 x 20 min zo goed als op waren.
Dus nu moet ik opzoek naar remblokken met de wrijvingscoëfficiënt van een standaard remblok maar die wel goed kan omgaan met de warmte. Ideeën en suggesties zijn meer dan welkom.
Remdrukregelaar is natuurlijk ook een optie, maar voor later.
Tevens heb ik een begin gemaakt in extra oliedruk- en koelwatertempratuur lampjes in de middenconsole. Ik moet nog even de juiste signaaldraden uit de kabelboom zien te vinden, maar dan kan ik ze verder aansluiten en het paneel verder afwerken. Als iemand een overzicht heeft welke draden dit zijn, ben ik daar enorm meegeholpen omdat ik met de standaard stroomschema’s echt niet verder kom.
De afgelopen 2 seizoenen reed ik met de Nankang NS-2R banden in de compound 120. Helaas was compound 80 en/of 100 toen nog niet beschikbaar. Omdat ik toch wel merkte dat de 120 compound al snel aan de grens zat en ik op het internet las dat de zachtere compound echt een hele verbetering is, heb ik deze banden verkocht en een set Interstate DNRT sprint gekocht, deze banden hebben een treadwear van 80.
Omdat de standaard snorkel naar het luchtfilter wel echt een snorkel is, heb ik de koplamp iets aangepast waardoor er wat makkelijker lucht naar de inlaat kan.
In de afgelopen 2 seizoenen ben ik best wel bezig geweest met het gewicht van de auto. Het uiteindelijke resultaat weet ik nog niet omdat de auto nog niet uitgewogen is. 1 van de gewichtsbesparingen die nog hoog op de wensenlijst stond zijn de deuren. Het vervangen van de stalendeuren met 4mm glas naar polyesterdeuren met 5mm polycarbonaatruiten geeft een gewichtsbesparing van ruim 66%! 19,7 kilo per deur om precies te zijn.
Door de vervanging van de deuren heb ik ook een deel van de kabelboom verwijderd. CV heb ik niet meer nodig en de ruiten aan de voorzijde kunnen toch niet meer bediend worden. Alleen na het verwijderen van dit stuk kabelboom wilde de auto niet meer starten, deden de ruitenwissers het niet meer en kon ik ook de achterste zijruiten niet meer bedienen. Samen met iemand van het DF-forum ben ik gaan trouble shooten. Eerst maar eens de auto aanduwen en ja hoor starten en lopen. Dan maar eens meten of er op de juiste plekken stroom komt. Nee, dat komt het dus niet. Door het verwijderen van de stukjes kabelboom is de GM5 module in de war en laat deze de auto dan meer niet starten. Met een EWS vrije ECU en direct stroom op de draad die naar de startmotor loopt, kon ik de auto weer starten.
Ik heb
www.Hoffperformance.nl een aantal dingen aan de ECU laten wijzigen, zodat ik 2e paasdag op de CPZ kon rijden, ze hebben de volgende aanpassingen gedaan:
- EWS uit geprogrammeerd
- Checksum controle uit
- DISA uit
- RPM limiter naar 6.250
- div injection mappen aangepast
- div ignition mappen aangepast
- OBD readiness aangepast
- Gaspedaal respons aangepast
- nog diversen kleine veranderingen aan DTC suppression.
En ik moet zeggen dat de auto positief anders en fijner reageert. Daar ben ik dus erg blij mee.
Deuren passen en meten en een mal maken voor de polycarbonaat ruiten maken.
Deuren plakken met wrap folie. Deze kleur vond ik heel aardig in de buurt komen.
En het eindresultaat op de auto
Wel had ik een probleem dat de polyesterdeuren aan de bovenzijde van de deur op de rechtestukken bij 160km/u naar buiten getrokken werden, dus daar moet ik nog wat op bedenken. Ondanks dat hebben alle doorgevoerde wijzigingen de auto als geheel weer een heel stuk beter en fijner gemaakt.