BMW 130i LCI High Executive. From now on: San Marino Blue

Show je E81 / E82 / E87 / E88. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
-Richard-
Berichten: 324
Lid geworden op: 25 mei 2015, 18:53

Re: BMW 130i LCI High Executive

Bericht door -Richard- » 10 mei 2017, 09:49

Thanks nog!

:on:
Aandrijving
Op dit moment staat de 1er even stil. Enigsinds groot onderhoud aan het doen ivm erge trilling en lawaai.

De wiellagers draaien erg rauw, daar was ik gisteren en vandaag mee bezig en is dus 50% gereed. Komen nieuwe originele lagers in, maar dit is gewoon SKF wat je dan krijgt. Dus tip voor anderen, laat gewoon SKF monteren, krijg je hetzelfde materiaal maar 10 á 20 euro goedkoper.

Aandrijfas eruit (zat ongekend vast)
Afbeelding

Oude lager er al uit geperst
Afbeelding

Naaf er weer in
Afbeelding

2 frisse fusee lichamen
Afbeelding

Vanzelfspreken is alles gereinigd en ontvet. Gemonteerd met vet aan de bouten/moeren en waar nodig nieuwe bouten gemonteerd!

Ook het differentieel is gedemonteerd en optisch gecheckt. In zeer goede staat en ook schone olie etc. Er is schone olie op gekomen en is weer geassembleerd.
Afbeelding


Remmen,
Door een vast zittende remklauw is de remschijf rechtsachter zeer warm geweest. Door de intense warmte van het continue aanlopen is de schijf krom gaan trekken. Dit zorgde voor flinke trillingen en gebonk in de auto. Ben acuut gestopt. Hiervoor zijn nieuwe Coated Disk line schijven van Brembo besteld. De remblokken waren reeds vervangen voor EBC Red Stuff.
Voor de remklauw heb ik een revisie set besteld en ga ik morgen mee bezig. Hierna een ontluchtings- procedure en dan moet het weer goed komen.

Roest in remklauw, het probleem dus.
Afbeelding


Onderhoud,

Ook ga ik weer een oliewissel uitvoeren, met oliefilter en bougie's. Ook maar een setje ruitenwissers mee besteld want die zijn niet echt top..
Dus hopelijk is morgen de 1er weer klaar om kilometers te gaan maken!! En natuurlijk de andere remklauwen goed in de gaten houden op aanlopen. Ik heb er helemaal niets van gemerkt tijdens het rijden .. :bang:
Wat nieuw spul om alles hierboven te voltooien!
Afbeelding

Tevens zijn er een set Philips D1S Xtreme Vision lampen in de koplamp gegaan. De kleur is hetzelfde als wat ik had, de lichtopbrengst is wel wat verbeterd. Maar 150%? Nee. :driving:

Had 12 April de APK laten doen, daar is helaas niets gezegd over wiellagers. De 1er is zonder op of aanmerkingen gekeurd! :D
Tool schreef:Volgens mij moeten je koplampsproeiers wel werken voor de APK als je xenon hebt. Maar daar kom je vanzelf wel achter dan :whistle:
Niet dus :P. Werd zonder problemen APK goed gekeurd bij de dealer! :gekdoen:
Laatst gewijzigd door -Richard- op 23 jul 2017, 18:59, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
spy
Berichten: 342
Lid geworden op: 30 nov 2015, 23:19

Re: BMW 130i LCI High Executive

Bericht door spy » 16 mei 2017, 14:57

Lekker bezig!!

:duimen:

Spy.

Gebruikersavatar
andreass
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 mei 2015, 16:53

Re: BMW 130i LCI High Executive

Bericht door andreass » 19 mei 2017, 17:56

Weer goed bezig Richard!

Wing
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 jan 2014, 22:34
Locatie: Elburg

Re: BMW 130i LCI High Executive

Bericht door Wing » 20 mei 2017, 14:25

Dit soort mensen moeten op het forum verboden worden!! Veel te handig ;-)
Richard, complimenten voor wat je allemaal kunt! Zo handig als jij bent zou je volgens mij moeten overwegen een eigen bedrijf te starten ... hele mooie modificaties allemaal. En een 130I is natuurlijk een geweldige stuurmansauto.
F31 320DA en E88 120i cabrio

Gebruikersavatar
-Richard-
Berichten: 324
Lid geworden op: 25 mei 2015, 18:53

Re: BMW 130i LCI High Executive

Bericht door -Richard- » 30 jul 2017, 14:04

Bedankt voor de reacties, blijft goed om te lezen dat anderen het ook leuk vinden.

..Zo, de foto's doen het weer. Heb even alles overgezet op een andere host. :gek:

Verder natuurlijk wat updates. (oh god het blijft zo leuk.... :rolf: )
Paar kleine dingen die ik verder niet zal noemen. :whistle:


-BMW M3 Draag armen en reactie armen
Afbeelding
(op de foto normale reactie armen maar deze heb ik omgewiseld voor M3.
Natuurlijk gewoon TRW gekocht wat absoluut i-den-tiek is aan origineel materiaal.
Heb wel overal nieuwe bouten gemonteerd maar bij het losmaken zag ik dat dat eigenlijk niet nodig is. :duimen:
Afbeelding

- BC Racing Coilover set!
Afbeelding
Afbeelding

Moet nog even wachten op klein materiaal wat besteld is. Maar het is volledig gereinigd en opnieuw gesmeerd met alle vereiste vetten (4 soorten gebruikt, elk zijn toepassing he ;) )

Veer voorspanning, hardheid en rebound alvast ingesteld. De hoogte zal ik even doen aan de hand van wat de hoogte nu is. Mag voor in elk geval wel een stukje omlaag maar zie wel even hoeveel. :kwijl:
De camber (verstelbare camberplates) en sporing naar aanleiding van de M3 draagarmen zal volledig worden hersteld. Wil beide kanten -1,3 graden wielvlucht. Achter staat op -1,5. Dat lijkt me een mooie combinatie zo. De camber kan ik altijd wel een beetje mee spelen, als het in de basis maar goed staat!

Verder ben ik bezig met de velgen 208M schuren en hierna spuiten in Ferric Grey. Als dat gereed is komen de banden er weer om en achter worden het nieuwe Goodyear bandjes, maar eens zien hoe die bevallen. :P

En tenslotte. Mocht ik een M3 stabilisator stang tegen komen van de achterzijde dan wil ik die ook wel monteren. Maar dat is icm dit onderstel eigenlijk nauwlijks meer nodig. (tenzij je op het circuit gaat jagen, en ik heb een automaat dus die kans is in elk geval een stuk kleiner)

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: BMW 130i LCI High Executive

Bericht door Yor » 30 jul 2017, 15:00

Netjes! Dat zal wel snaarstrak sturen straks... maar M3 draagarmen? De 1serie heeft een andere ophanging dan de 3 serie?

Gebruikersavatar
-Richard-
Berichten: 324
Lid geworden op: 25 mei 2015, 18:53

Re: BMW 130i LCI High Executive

Bericht door -Richard- » 30 jul 2017, 16:08

Nee dat is identiek. Maar de M3 heeft wel een andere ophanging. Voorzijde zijn de reactie armen voorzien van solide rubbers in plaats van rubber met ruimte. De draagarmen zijn langer wat -1,3 graden camber geeft met standaard veerpoten. M'n maat heeft het op mijn aanraden ook onder zijn 320D gemonteerd en is zeer lovend over het stuur gedrag. Strak in de bochten (die camber merk je natuurlijk gigantisch goed) en stabiel op de rechte einden.

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: BMW 130i LCI High Executive

Bericht door Yor » 30 jul 2017, 19:50

Ok! Weer wat geleerd. Net je topic doorgelezen, mooi werk.

Gebruikersavatar
-Richard-
Berichten: 324
Lid geworden op: 25 mei 2015, 18:53

Re: BMW 130i LCI High Executive

Bericht door -Richard- » 03 aug 2017, 12:01

Alvorens uitlijnen heb ik natuurlijk nog enkele dingen te doen
- Rubbers spanningsvrij maken
- Hoogte fine-tunen
- Sporing alvast in de goede richting zetten (nu 2&3 graden toe spoor)
- Dubbel check op alles

Op 17 inch winterwielen.
AfbeeldingSneak preview ride height. by Richard Hilverts, on Flickr

De 18 inch zijn inmiddels ook geschuurd en motor nog hier en daar een klein beetje bijgewerkt worden. Bijna klaar om te spuiten.

Anni
Berichten: 281
Lid geworden op: 24 feb 2010, 21:58

Re: BMW 130i LCI High Executive. - Sneak previeuw ride heigh

Bericht door Anni » 03 aug 2017, 12:09

blauwe banden?

--help
Berichten: 739
Lid geworden op: 26 mar 2013, 12:07

Re: BMW 130i LCI High Executive. - Sneak previeuw ride heigh

Bericht door --help » 04 aug 2017, 11:32

Heel leuk (weer) Richard! :D
Bekijk hier mijn E92 M3 voorstel topic! | Volg mij op Instagram via @e92m3alpine :gekdoen:

Gebruikersavatar
andreass
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 mei 2015, 16:53

Re: BMW 130i LCI High Executive. - Sneak previeuw ride heigh

Bericht door andreass » 04 aug 2017, 13:47

Serieuze upgrades Richard! Het standaard onderstel is niet geweldig, in feite is het gewoon een vreselijk ondersturende auto (geld eigenlijk voor alle BMW's standaard).

Goed dat je de sporing alvast aanpast, mijn ritje naar de bandenboer na vervangen van de M3 armen was behoorlijk avontuurlijk ;)

Gebruikersavatar
-Richard-
Berichten: 324
Lid geworden op: 25 mei 2015, 18:53

Re: BMW 130i LCI High Executive. - Sneak previeuw ride heigh

Bericht door -Richard- » 04 aug 2017, 22:42

Jij bent natuurlijk de aanstichter van die draagarmen :whistle: :whistle: :gek:

Pfieuw ja avontuurlijk zeg je.. Die sporing staat 2 graden op toe spoor. Dat is óntzettend veel (28x normaal). Ik ga zelf de stuurstangen wat naar buiten draaien omdat dit echt niet kan zo. Ik heb 2 testritjes gemaakt van een blokje om á 1 km. Die winterbanden trekken dat niet haha. Ik hoor ze wringen als ik de bocht om ga.

Net wat ik zeg, ga ze wat naar buiten zetten zodat ik eerder richting 0.5 toespoor kom, dan mag de uitlijner alles netjes zetten. De afspraak is maandag en dan moeten camber en sporing ingesteld worden.
De voorzijde heb ik de rubbers spanningsvrij. De schroefset staat op hardheid +5.

De hoogte staat nu redelijk laag :devil:
Maar dat zal ik instellen naar gelang de wagen op gelijke hoogte staat op een vlakke ondergrond.. Gelukkig heeft dat niet zo extreem veel invloed bij een kleine verstelling. Camber aanpassen is ook niet lastig.
Verder ga ik morgen bij Offenga een stuurkogel ophalen. De stofhoes is beschadigd, dus meteen voor het uitlijnen nog even vervangen! :duim:

Pfjeuw, druk zeg .. Maar het komt vast wel weer goed :kwijl:
Wordt weer rustig over drempels zoals ik gewend was van mijn 1e auto :amen:
Afbeelding
Anni schreef:blauwe banden?
Zorgt voor blauwe rook :fu:

Anni
Berichten: 281
Lid geworden op: 24 feb 2010, 21:58

Re: BMW 130i LCI High Executive. - Sneak previeuw ride heigh

Bericht door Anni » 05 aug 2017, 06:53

Zorgen slechte foto filters dan ook voor slechte rook

Gebruikersavatar
andreass
Berichten: 128
Lid geworden op: 03 mei 2015, 16:53

Re: BMW 130i LCI High Executive. - Sneak previeuw ride heigh

Bericht door andreass » 06 aug 2017, 16:14

-Richard- schreef:Jij bent natuurlijk de aanstichter van die draagarmen :whistle: :whistle: :gek:

Pfieuw ja avontuurlijk zeg je.. Die sporing staat 2 graden op toe spoor. Dat is óntzettend veel (28x normaal). Ik ga zelf de stuurstangen wat naar buiten draaien omdat dit echt niet kan zo. Ik heb 2 testritjes gemaakt van een blokje om á 1 km. Die winterbanden trekken dat niet haha. Ik hoor ze wringen als ik de bocht om ga.
Haha gelukkig maar, heb ik toch nog wat goede invloed :rolf:
Maar ff serieus, vond dat ik het direct bij aankoop al had moeten doen.
Eventueel kun je nog wel iets meer doen met camber met de BC Racing set, volgens mij gaat tot -2 graden prima op straat.
De rubbers zorgen in ieder geval ook voor een beter stuurgevoel, wat directer. Maar goed, stuurgevoel met elektronische bekrachtiging valt altijd tegen tov ''vroeger'' ;)

Ja de banden wringen flink he! Mooi dat je zelf erg veel kan, en straks als alles klaar is lekker genieten van het rijden :duim:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (E81 / E82 / E87 / E88) Showroom”