De garage melde mij dat ze van bmw hadden gehoord dat ze een ander onderdeel moesten hebben met code 511 op het einde, wat de voorgaande cijfers zijn weet ik niet. Hij had een rubber liggen zoals de 54107430946, deze was hem twee keer toegestuurd. Dus wellicht bestaat de xxx511 helemaal niet? 946 leek mij wel het rubber zoals op de foto van pagina 1. Maar als daar nog een modificatie voor is kan misschien die er maar in. Realoem geeft alleen 54107430946 als nieuwste type.
Edit:
Deze staat nog wel online http://www.realoem.com/bmw/enUS/part?id ... 4107199533 maar is niet meer leverbaar? Die is 20cm korter dan de 946
Panoramadak windgedruis - opgelost
Re: Panoramadak windgedruis - opgelost
Heb het rubber laten vervangen, wat een verschil inderdaad. Had ik veel eerder moeten doen. echte aanrader.
Re: Panoramadak windgedruis - opgelost
Dat hoor je vaker
Genoet ervan
Genoet ervan
Re: Panoramadak windgedruis - opgelost
Ik heb gisteren zelf de dichting vervangen.
Is goed te doen voor een DIY.
Even in de wasstraat getest op lekdichtheid: OK
Op de Duitse Autobahn getest op windgeruis: ook met 210 km/h geen probleem
Voor in totaal 4 tientjes was ik klaar.
Is goed te doen voor een DIY.
Even in de wasstraat getest op lekdichtheid: OK
Op de Duitse Autobahn getest op windgeruis: ook met 210 km/h geen probleem
Voor in totaal 4 tientjes was ik klaar.
- E61 520d 2008 LCI -
-
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
- Locatie: Noord Brabant
Re: Panoramadak windgedruis - opgelost
Ik heb ze ook in 'Oude Tonge' besteld bij Autobedrijf Admiraal!Matthts schreef:De BMW dealer uit Roosendaal hield maar vol dat het niet te bestellen was. Maar de BMW specialist uit Oude Tonge wist het onderdeel toch te vinden. Kwestie van kennis en ervaring blijkbaar.
Hoewel het op de afbeelding lijkt alsof het een rondom-rubber is gaat het wel degelijk om het stukje tussen de twee glazen delen.
Tussenstuk:
http://www.realoem.com/bmw/enUS/part?id ... 4137127565
Rondom:
http://www.realoem.com/bmw/enUS/part?id ... 4107199533
Ik heb zowel dit stuk als het rubber rondom vervangen. Binnen 1 uur klaar met de gehele klus. Het stelt werkelijk niets voor als je het een beetje handig aanpakt. De rubbers had ik er binnen enkele minuten af. Vrijwel alle plakstrip ook in één keer verwijderd. Daar waar het wat lastig gaat, in de ronding, kun je met een verfroerstokje of een zacht plastic staafje, het restant aan plakstrip losduwen.
Alles even ontvetten met wasbenzine. Vervolgens het rubber netjes vlak inleggen. Een paar keer rondlopen om ervoor te zorgen dat alles echt heel netjes vlak ligt. En dan de oranje strip verwijderen. Ook dat is in enkele minuten gebeurd.
Het geruis is helemaal weg. Bij 150 km/h of meer neem je iets waar. Een wereld van verschil en ik kan het iedereen aanraden. Mijn auto is van 2008 en het rubber was nog nooit vervangen. Dus geweldig resultaat nu het geruis niet meer hoorbaar is vanaf 60 km/h.
Dit scheelde een hoop geld. De dealer wou ook de software weer bijwerken (dat willen ze daar al bij het vervangen van een band of ruitenwisser) dus daar stonk ik niet in. Voor 35 euro klaar en helemaal perfect.
Ze kijken ook echt goed na zodat je de juiste rubbers krijgt op kenteken...
Goede service, en gewoon thuis laten bezorgen!
€ 44.75- (incl. verzenden)
De lijm verwijderen was echt vreselijk, maar wel om te doen!
Heb wel het kleine ruitje er even afgehaald (4x torx-25)
Toen ging het als de brandweer....
En inderdaad GEEN wind geruis meer!
Re: Panoramadak windgedruis - opgelost
Dit topic is alweer oud, maar staat vol goede tips. Vandaag de klus gedaan en even een korte samenvatting:
Ik had besloten om de glasplaten te laten zitten.
- Ik heb bij BMW twee rubbers gehaald, 1 x rondom, en 1 x voor tussen de twee glasplaten (iets van 55 euro totaal)
- Dak in kantel stand zetten
- Goed met de föhn in de weer, buiten temperatuur zo hoog mogelijk, en dan het rubber los föhnen. Kost misschien wat meer tijd, maar de lijm laat veel beter los. Zet de föhn erop, trek zodanig aan het rubber dat het onder spanning staat, en dan komt het los door de warmte
- Wanneer je bij de overgang naar de grote glasplaat bent, rubbers afsnijden en het dak helemaal opendoen
- Rubber verder verwijderen, en daar waar dikke stukken lijm achterblijven, deze met de vinger er afrollen. Een niet te hard stuk plastic helpt ook, b.v een oude bankpas
- Rest eventueel met sticker verwijderaar weghalen (heeft niet mijn voorkeur)
Monteren:
- Heel goed met ammonia ontvetten, het is echt belangrijk dat de ondergrond goed schoon en vetvrij is
- Wederom een beetje warme temperatuur zal het plakken stuk makkelijker maken
- Bolle kant boven (dat was ook een vraag ergens) er zit een heel klein randje, die kan je mooi langs de dakrand leggen
- Aan de achterkant in het midden beginnen en inderdaad niet de oranje strip tijdens het plaatsen geheel verwijderen. Ik hield steeds 10 cm aan, en dan weer 10 cm verwijderen etc. Dat geeft genoeg ruimte maar maakt eventueel corrigeren ook makkelijk. Op moeilijke plaatsen rubber aandrukken met b.v. een oude bankpas
- Als alles klaar is, resetten/kalibreren zoals eerder omschreven: Contact aan en de knop ingedrukt houden. N.b. Ik heb een 2006 E91 en die wilde dit alleen doen met een draaiende motor.
Bij mij wilde het dak niet meer open toen ik in kantel stand het rubber verwijderd had. Resetten volgens de procedure werkte bij mij niet. Achteraf bleek dit bij mijn auto met draaiende motor te moeten. Daarna ging alles goed. Mijn auto is Italiaanse import, de staat van de rubbers in het algemeen viel mij erg mee, maar die van het dak waren wel erg droog en dun geworden.
Tip: Indien je wel de glasplaten verwijderd, maak dan niet alleen de goten schoon, maar ook de twee afvoerkanalen naar achteren toe. Dit kan met een lange elektriciteit-draad, en dan de versie die je in plafonds tegen komt Overigens ga ik dit sowieso doen, maar dan vanaf de achterzijde. De uitgang zit onder de achterklep, bovenin.
Tip: Ik ga alles smeren met WD40 specialist droogsmeerspray. Dit zou onder hoge temperaturen moeten blijven werken en geen vuil ed aantrekken.
Ik had besloten om de glasplaten te laten zitten.
- Ik heb bij BMW twee rubbers gehaald, 1 x rondom, en 1 x voor tussen de twee glasplaten (iets van 55 euro totaal)
- Dak in kantel stand zetten
- Goed met de föhn in de weer, buiten temperatuur zo hoog mogelijk, en dan het rubber los föhnen. Kost misschien wat meer tijd, maar de lijm laat veel beter los. Zet de föhn erop, trek zodanig aan het rubber dat het onder spanning staat, en dan komt het los door de warmte
- Wanneer je bij de overgang naar de grote glasplaat bent, rubbers afsnijden en het dak helemaal opendoen
- Rubber verder verwijderen, en daar waar dikke stukken lijm achterblijven, deze met de vinger er afrollen. Een niet te hard stuk plastic helpt ook, b.v een oude bankpas
- Rest eventueel met sticker verwijderaar weghalen (heeft niet mijn voorkeur)
Monteren:
- Heel goed met ammonia ontvetten, het is echt belangrijk dat de ondergrond goed schoon en vetvrij is
- Wederom een beetje warme temperatuur zal het plakken stuk makkelijker maken
- Bolle kant boven (dat was ook een vraag ergens) er zit een heel klein randje, die kan je mooi langs de dakrand leggen
- Aan de achterkant in het midden beginnen en inderdaad niet de oranje strip tijdens het plaatsen geheel verwijderen. Ik hield steeds 10 cm aan, en dan weer 10 cm verwijderen etc. Dat geeft genoeg ruimte maar maakt eventueel corrigeren ook makkelijk. Op moeilijke plaatsen rubber aandrukken met b.v. een oude bankpas
- Als alles klaar is, resetten/kalibreren zoals eerder omschreven: Contact aan en de knop ingedrukt houden. N.b. Ik heb een 2006 E91 en die wilde dit alleen doen met een draaiende motor.
Bij mij wilde het dak niet meer open toen ik in kantel stand het rubber verwijderd had. Resetten volgens de procedure werkte bij mij niet. Achteraf bleek dit bij mijn auto met draaiende motor te moeten. Daarna ging alles goed. Mijn auto is Italiaanse import, de staat van de rubbers in het algemeen viel mij erg mee, maar die van het dak waren wel erg droog en dun geworden.
Tip: Indien je wel de glasplaten verwijderd, maak dan niet alleen de goten schoon, maar ook de twee afvoerkanalen naar achteren toe. Dit kan met een lange elektriciteit-draad, en dan de versie die je in plafonds tegen komt Overigens ga ik dit sowieso doen, maar dan vanaf de achterzijde. De uitgang zit onder de achterklep, bovenin.
Tip: Ik ga alles smeren met WD40 specialist droogsmeerspray. Dit zou onder hoge temperaturen moeten blijven werken en geen vuil ed aantrekken.
2006 BMW E91 330XD Touring