Auto niet gebruiken in de winter, gevolgen?
Auto niet gebruiken in de winter, gevolgen?
Ik heb een e36 328i Coupe uit 1996. Ik zit er over na te denken, om in de wintermaanden een andere auto als 'daily' te gebruiken en de e36 niet te gebruiken. Laten we dus zeggen, tussen oktober en maart zal de auto gewoon op straat staan (dus geen verwarmde stalling oid), zonder gebruikt te worden.
Hoe slecht is het voor zo'n 'oude' auto om deze enkele maanden niet te gebruiken?
Of maakt bijvoorbeeld een lange rit (laten we zeggen: 100km) 1x per maand een hoop goed?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Hoe slecht is het voor zo'n 'oude' auto om deze enkele maanden niet te gebruiken?
Of maakt bijvoorbeeld een lange rit (laten we zeggen: 100km) 1x per maand een hoop goed?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Re: Auto niet gebruiken in de winter, gevolgen?
Waarom wil je de auto niet in de winter gebruiken?
Re: Auto niet gebruiken in de winter, gevolgen?
ALs je hem niet gebruikt zou ik hem wel ergens binnen zetten, anders heeft t zoveel minder nut om hem stil te laten staan.
Het stilstaan opzich is geen enkel probleem. Zorg alleen dat je maatregelen neem tegen het stil zetten.
Het stilstaan opzich is geen enkel probleem. Zorg alleen dat je maatregelen neem tegen het stil zetten.
Re: Auto niet gebruiken in de winter, gevolgen?
Dit kan best wat gevolgen hebben:
Denk aan roest, zeker als het veel gaat regenen, misschien wel sneeuwen, en in de wintermaanden al het pekel wat gestrooid zal worden (daar heb je als je er niet rijdt misschien dan weer geen last van, als de auto van de straat staat).
Na een aantal maanden stil staan krijgen je banden een vlakke kant, omdat ie constant op dat stuk van de band blijft staan.
Zeker bij koud weer zal rubber hard worden, of vergaan, dus denk aan rubber bussen, koelslangen, inlaatslangen, deurrubbers, enzovoort.
Ook is er een grote kans dat je remmen vast gaan zitten.
Mocht je de auto toch stil laten staan, dan zou ik voordat je er weer mee gaat rijden in ieder geval alle vloeistoffen vervangen, dus olie en koelvloeistof.
Denk aan roest, zeker als het veel gaat regenen, misschien wel sneeuwen, en in de wintermaanden al het pekel wat gestrooid zal worden (daar heb je als je er niet rijdt misschien dan weer geen last van, als de auto van de straat staat).
Na een aantal maanden stil staan krijgen je banden een vlakke kant, omdat ie constant op dat stuk van de band blijft staan.
Zeker bij koud weer zal rubber hard worden, of vergaan, dus denk aan rubber bussen, koelslangen, inlaatslangen, deurrubbers, enzovoort.
Ook is er een grote kans dat je remmen vast gaan zitten.
Mocht je de auto toch stil laten staan, dan zou ik voordat je er weer mee gaat rijden in ieder geval alle vloeistoffen vervangen, dus olie en koelvloeistof.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Auto niet gebruiken in de winter, gevolgen?
Persoonlijk zou ik naast wat Dutchie aangeeft er dan een waterafstotende maar ademende hoes over de auto doen. Zoiets als dit bijvoorbeeld:
BMW 3 Series E36 Sedan Coupe And Convertible Outdoor Car Cover Made With NOAH Breathable Material
-edit-
Alternatief is droog wegzetten in een garage .
BMW 3 Series E36 Sedan Coupe And Convertible Outdoor Car Cover Made With NOAH Breathable Material
-edit-
Alternatief is droog wegzetten in een garage .
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: Auto niet gebruiken in de winter, gevolgen?
Had mijn vorige cabrio altijd van september tot april stil staan en enige wat ik deed was de banden op 3bar en af en toe en paar centimeter vooruit of achteruit rollen zodat de banden niet vierkant worden
Nieuwe jaar gewoon starten en lopen.
Uiteraard werd de auto droog en warm gestald
Nieuwe jaar gewoon starten en lopen.
Uiteraard werd de auto droog en warm gestald
Re: Auto niet gebruiken in de winter, gevolgen?
h3b schreef:Persoonlijk zou ik naast wat Dutchie aangeeft er dan een waterafstotende maar ademende hoes over de auto doen. Zoiets als dit bijvoorbeeld:
BMW 3 Series E36 Sedan Coupe And Convertible Outdoor Car Cover Made With NOAH Breathable Material
-edit-
Alternatief is droog wegzetten in een garage .
Een hoes over een auto die buiten staat is echt heel dom om te doen.
Bij wind gaat de hoes klapperen en door wind komt er zand of andere vuiligheid geheid onder de hoes. met krassen als gevolg.
Hoes enkel binnen gebruiken Of onder een carpoort waarbij die echt uit de wind staat.
Koelvloeistof vooraf vervangen is totaal niet nodig. Olie kan raadzaam zijn, maar ligt ook een beetje aan hoe lang het er al inzit. Zit het er 2.000 km pas in lekker laten zitten, is het meer dan 5.000 km zou ik het wel even doen.
Verder banden keihard oppompen en inderdaad zoals gezegd af en toe stukje voor of achteruit duwen zodat de banden een kwartslag gedraaid zijn.
Voltanken en vergeet geen vochtvreters erin te zetten, zowel kofferbak als voorin.
Accu eruit halen anders loopt die langzaam leeg.
Re: Auto niet gebruiken in de winter, gevolgen?
Over het klapperen e.d. had ik niet over nagedacht, daar heb je zeker een punt.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
Re: Auto niet gebruiken in de winter, gevolgen?
voor die paar maanden: de auto kurkdroog wegzetten. Heb je de mogelijkheid om de auto enigsinds te bewegen, gewoon wekelijk 1x even de motor goed op bedrijfstemperatuur brengen en een blokje om.
Heb je die mogelijkheid niet: auto op 4 krikjes zetten. Banden en schokdempers vrij van belasting. Banden forser oppompen (inderdaad tot 2,8-3 bar is niet verkeerd). Zo heb je de mogelijkheid om de auto toch te starten en hem even door de gangen te laten draaien, met de wielen vrij. Zo worden leidingen en koelsystemen gebruikt en niet poreus. Een volle tank benzine gaat je daarbij helpen. Kun je de stuurbekrachtiging ook even laten werken. 1x per week, of 1 x per 2 weken even laten draaien tot goede bedrijfstemperatuur.
Na de winter, direct de bandenspanning omlaag voordat je dit vergeet.
En koop een goede druppellader voor je accu. Haal deze wel altijd los als je start.
Heb je die mogelijkheid niet: auto op 4 krikjes zetten. Banden en schokdempers vrij van belasting. Banden forser oppompen (inderdaad tot 2,8-3 bar is niet verkeerd). Zo heb je de mogelijkheid om de auto toch te starten en hem even door de gangen te laten draaien, met de wielen vrij. Zo worden leidingen en koelsystemen gebruikt en niet poreus. Een volle tank benzine gaat je daarbij helpen. Kun je de stuurbekrachtiging ook even laten werken. 1x per week, of 1 x per 2 weken even laten draaien tot goede bedrijfstemperatuur.
Na de winter, direct de bandenspanning omlaag voordat je dit vergeet.
En koop een goede druppellader voor je accu. Haal deze wel altijd los als je start.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Auto niet gebruiken in de winter, gevolgen?
Wekelijks de auto starten is echt niet nodig. Ding kan echt makkelijk een paar maanden stil staan, start hem daarna wel even op de goede methode, de zekering van de brandstofpomp trekken en een paart keer starten zodat de oliepomp zn werk alvast kan doen.dw70 schreef:voor die paar maanden: de auto kurkdroog wegzetten. Heb je de mogelijkheid om de auto enigsinds te bewegen, gewoon wekelijk 1x even de motor goed op bedrijfstemperatuur brengen en een blokje om.
Heb je die mogelijkheid niet: auto op 4 krikjes zetten. Banden en schokdempers vrij van belasting. Banden forser oppompen (inderdaad tot 2,8-3 bar is niet verkeerd). Zo heb je de mogelijkheid om de auto toch te starten en hem even door de gangen te laten draaien, met de wielen vrij. Zo worden leidingen en koelsystemen gebruikt en niet poreus. Een volle tank benzine gaat je daarbij helpen. Kun je de stuurbekrachtiging ook even laten werken. 1x per week, of 1 x per 2 weken even laten draaien tot goede bedrijfstemperatuur.
Na de winter, direct de bandenspanning omlaag voordat je dit vergeet.
En koop een goede druppellader voor je accu. Haal deze wel altijd los als je start.
Auto op bokken zetten zie ik het nut ook niet van in. Is alleen maar extra werk, gewoon hard oppompen en af en toe wat heen en weer bewegen 1 x per maand is zat.
Leidingen die poreus worden zou ik ook niet zo bang van worden. dan moet je misschien 1 x in de 15 jr je koelslang vervangen, dat is ook niet spannend.
Re: Auto niet gebruiken in de winter, gevolgen?
Dan doe jij het toch niet Mark.
E36 320i Coupé 1994 verkocht News from the new owner: the car is a total loss after a crash
Re: Auto niet gebruiken in de winter, gevolgen?
hoe hard je de banden ook op pompt, het staal in de band zal buigen naar een rechte toestand waardoor je 'flatspots' krijgt. als je niet een maal in de zoveel tijd een rondje met de auto rijdt dan krijg je deze flatspots ook niet meer uit de banden met trillingen tot gevolg.
Ook blijft het nakijken van de remmen erg belangrijk. schijven gaan roesten en worden poreus, als ook de blokken.
Ook zeker als de auto buiten blijft staan, blijft condens bij de bekabeling en in de olie een issue.
Schokbrekers vinden het ook niet fijn om constant compressed te zijn, vandaar de auto op bokken zetten.
Ook blijft het nakijken van de remmen erg belangrijk. schijven gaan roesten en worden poreus, als ook de blokken.
Ook zeker als de auto buiten blijft staan, blijft condens bij de bekabeling en in de olie een issue.
Schokbrekers vinden het ook niet fijn om constant compressed te zijn, vandaar de auto op bokken zetten.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact
Re: Auto niet gebruiken in de winter, gevolgen?
Bedankt voor jullie reacties.
Toch besloten om geen 2e auto te kopen en de e36 nog (als daily) te blijven gebruiken.
Toch besloten om geen 2e auto te kopen en de e36 nog (als daily) te blijven gebruiken.