Foutmeldingen bij Coderen/Programmeren

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
PorschefanRoel

Foutmeldingen bij Coderen/Programmeren

Bericht door PorschefanRoel » 17 nov 2017, 08:07

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het monteren van een LM2 module, zoals te lezen is in een andere forumpost op het forum:
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 23&t=55175

Ik heb de LM2 module geplaatst, maar krijg deze niet geprogrammeerd.
Telkens krijg ik foutmeldingen terug, wanneer ik het progrogrammeren start of tijdens dit programmeren.
Een voorbeeld van deze fouten (WinKPF) is bijvoorbeeld deze:
Afbeelding
Een andere waar ik helaas geen foto van is een foutmelding of een HW Adress.

Het lijkt mij niet aan WinKPF liggen, want met het uitlezen van de CAS module voor het VIN Nummer in NCSExpert kreeg ik ook foutmeldingen:
Afbeelding

Nu dacht ik eerst dat het aan mijn OBD Kabel zou liggen, dus hier heb ik een nieuwe van besteld, toen gisteren vol goede moed deze aangesloten, maar helaas nog steeds dezelfde problemen.

Nu begin ik mijn OBD connector van de auto te verdenken, gisteren heb ik dus de panelen die om de connector zitten uit elkaar gehaald zodat ik makkelijk bij de OBD Connector kon.
Wanneer ik vervolgens ging programmeren en de kabel(s) begon te buigen deed de kabel het de ene keer wel en de andere keer niet. Wat mij toch wel heel erg richt op een kabelbreuk of een slecht contact in de stekker.
Hierbij verdenk ik de blauw-witte kabel het meest.

Voorkant Stekker:
Afbeelding

Achterkant Stekker:
Afbeelding

Nu vind ik het best eng om zomaar in deze kabels te gaan knippen of solderen. Dus vroeg ik mij af, zijn er meer mensen die verwachten dat dit het probleem is, of moet ik het ergens anders gaan zoeken?
Zijn er meer gevallen van problemen met een slechte OBD connector bekend?

De Blauw Witte kabel is volgens mij de K-Line:
Afbeelding
X 2005 Hyundai Getz 1.3i
X 2004 BMW E46 318i
- 2003 BMW E60 525i

tom_il

Re: Foutmeldingen bij Coderen/Programmeren

Bericht door tom_il » 17 nov 2017, 08:17

Dat zijn kabels die aan geen enkele belasting/buiging onderhevig zijn. Kabelbreuk is dus eigenlijk uit te sluiten.
Tevens ga je kenmerken zien op de kabel wat hier niet het geval is. Kabel breek niet zomaar daar moet mechanische belasting of electrische belasting bij komen kijken, die is hier zeker niet het geval.
De contacten van de stekker worden ook nauwelijks gebruik. Ook hier weer die dingen gaan stuk door ze te gebruiken, dus dit is ook zeer onwaarschijnlijk.

Slecht contact (als dit het geval is) zou ik gaan zoeken in je USB kabel die allemaal van chineese makelijk zijn.
525d E61 2007 pre-LCI

ehombie

Bericht door ehombie » 17 nov 2017, 08:47

Heb je de FA/VO al aangepast mbv ncsexpert/tool32? Omdat je van een lm1 naar lm2 gaat?

Gebruik inpa eens om wat te monitoren in je dde met lopende motor. Dan weet je in iedergeval dat de kabel enof verbinding oke is.. desnoods wiebel je wat met de kabel.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

PorschefanRoel

Bericht door PorschefanRoel » 17 nov 2017, 10:49

@tom_il
Ik vind het inderdaad ook vreemd dat het aan de auto zijn OBD stekker zou liggen, gezien die amper gebruikt wordt. Maar aan de andere kant vind ik het ook vreemd dat ik nu 2 programmeer kabels heb, die er verschillend uitzien, van verschillende ebay handelaren, die allebij exact dezelfde problemen geven :s
Vandaar dat ik op het spoor werdt gezet dat het aan de auto kant van de OBD zou liggen, maargoed, ik probeer ook maar wat te gissen :P

@ehombie
Ik ben aan het proberen die dingen te wijzigen, volgens deze tutorial (staat ook in mijn andere thread ;) ) :
https://5series.net/forums/diy-do-yours ... m2-115903/
Inpa en NCSExpert gooien ook met allerlei fouten, telkens komen er weer een paar berichten wel door, en dan weer een aantal niet.
Het VIN Nummer uit de CAS module halen heeft met dus ook 10 pogingen gekost totdat deze goed gelezen werdt, zonder een foutmelding tussendoor te geven.
Wanneer ik aan de kabels wiebel gaat het de ene keer beter als de andere keer...

BTW, als ik de auto programmeer, kan dat het beste doen met een draaiende motor, contact alleen in stand 2, of contact in stand 1?
X 2005 Hyundai Getz 1.3i
X 2004 BMW E46 318i
- 2003 BMW E60 525i

Source

Bericht door Source » 17 nov 2017, 13:22

Ik kan hem wel voor je programmeren. Ik heb enkel de module nodig.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

gk5

Bericht door gk5 » 17 nov 2017, 23:32

PorschefanRoel schreef:Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het monteren van een LM2 module, zoals te lezen is in een andere forumpost op het forum:
http://bimmerportal.nl/forum/viewtopic. ... 23&t=55175

Ik heb de LM2 module geplaatst, maar krijg deze niet geprogrammeerd.
Telkens krijg ik foutmeldingen terug, wanneer ik het progrogrammeren start of tijdens dit programmeren.
Een voorbeeld van deze fouten (WinKPF) is bijvoorbeeld deze:
Afbeelding
Een andere waar ik helaas geen foto van is een foutmelding of een HW Adress.

Het lijkt mij niet aan WinKPF liggen, want met het uitlezen van de CAS module voor het VIN Nummer in NCSExpert kreeg ik ook foutmeldingen:
Afbeelding

Nu dacht ik eerst dat het aan mijn OBD Kabel zou liggen, dus hier heb ik een nieuwe van besteld, toen gisteren vol goede moed deze aangesloten, maar helaas nog steeds dezelfde problemen.

Nu begin ik mijn OBD connector van de auto te verdenken, gisteren heb ik dus de panelen die om de connector zitten uit elkaar gehaald zodat ik makkelijk bij de OBD Connector kon.
Wanneer ik vervolgens ging programmeren en de kabel(s) begon te buigen deed de kabel het de ene keer wel en de andere keer niet. Wat mij toch wel heel erg richt op een kabelbreuk of een slecht contact in de stekker.
Hierbij verdenk ik de blauw-witte kabel het meest.

Voorkant Stekker:
Afbeelding

Achterkant Stekker:
Afbeelding

Nu vind ik het best eng om zomaar in deze kabels te gaan knippen of solderen. Dus vroeg ik mij af, zijn er meer mensen die verwachten dat dit het probleem is, of moet ik het ergens anders gaan zoeken?
Zijn er meer gevallen van problemen met een slechte OBD connector bekend?

De Blauw Witte kabel is volgens mij de K-Line:
Afbeelding
Instellingen van je laptop/interface zijn niet goed.Voor lm2 te werkend krijgen heb je geen winkfp nodig.Ncs is genoeg.
BMW UITLEZEN(E,F,G series),CODING,PROGRAMMING
FSC’s CIC NBT NBT EVO CARPLAY
RESET ISN 6HP 8HP Versnellingsbakken
BMW SLEUTELS BIJMAKEN E en F Serie.

ehombie

Bericht door ehombie » 18 nov 2017, 11:58

Je kunt het beste op onsteking actief programeren/coderen. Dan zijn alle modules aanspreekbaar. Er zijn ook gasten die het doen met draaiende motor...om de voeding op pijl te houden.

Heb je ook de spelregels gevolgd met installeren omtent je usb/obd stekker. Compoort Latancy op 1? Er zijn ook modellen waarbij pin 7 en 8 doorgelust moeten zijn in de stekker. Maar dat is nvt bij de e6x. Mocht je zo'n stekker hebben weet ik niet of dat invloed heeft op met je nu ondervindt.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Ralph

Bericht door Ralph » 18 nov 2017, 18:38

De meeste mensen gaan eerst met NCSexpert aan de slag.
En dan kleine dingen proberen. Zoals AUX of digitale snelheids weergave.
Zodoende kan je dan testen of je programmatuur naar behoren werkt.

Ik heb trouwens voor iemand de LM2 module middels NCS expert gedaan en werkte prima.
BMW Blijf Maar Werken; maar dan is je geld goed besteedt!

tom_il

Bericht door tom_il » 19 nov 2017, 09:33

Idd coderen tot daar aan toe maar programmeren laat dat aan een ervaren iemand over. Loopt het mis met het programmeren dan kan je de module in de vuilbak gooien.
Ik heb al veel gecodeerd, maar aan programmeren begin ik niet.
525d E61 2007 pre-LCI

Source

Bericht door Source » 19 nov 2017, 11:02

Verstandig :duim:
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

PorschefanRoel

Bericht door PorschefanRoel » 19 nov 2017, 14:15

@ehombie
Bedankt :amen: , dit was het probleem dat ik had. De latency stond nog op 16ms in plaats van 1ms en dit zorgde voor alle problemen :)
Zodra de latency op 1 stond heb ik alles zonder problemen kunnen programmeren. :gekdoen:

@Ralph
Via NCSExpert heb ik al eens vaker wat gecodeerd, dit moest ik destijds doen om mijn Dension 500 werkend te krijgen. Ook toen had ik wat problemen ermee maar ging het uiteindelijk goed, waarschijnlijk kwam dit destijds ook door de latency die verkeerd stond.

@tom_il en Source, ik snap de bezorgdheid, ik weet dat als ik wat fout doe ik flink wat overhoop kan gooien aan mijn auto, vandaar voordat ik iets aanklik wil ik eerst zeker weten wat het doet en dit is nu gelukt :)

Als ik hier niet aan uit was gekomen had ik waarschijnlijk op het aanbod van Source ingegaan en het aan hem over gelaten, maar ik wil dit graag ook zelf kunnen. Geeft toch een berg met mogelijkheden als je het kan :)
X 2005 Hyundai Getz 1.3i
X 2004 BMW E46 318i
- 2003 BMW E60 525i

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”