Online remschijven kopen.. .

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
rfs88
Berichten: 172
Lid geworden op: 28 mar 2017, 10:29

Re: Online remschijven kopen.. .

Bericht door rfs88 » 25 jan 2018, 07:14

ik bestel altijd op www.partsrunner.de - zeer betrouwbaar & snelle levering. Prijzen zijn ook altijd zeer goed!
Remblokken en remschijven achterzijde ATE 52+75 euro (als ik me niet vergis).

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Online remschijven kopen.. .

Bericht door tom_il » 25 jan 2018, 08:16

Bmw 525 Berline schreef: Ps: tom kun je uitleg geven ivm rempedaal niet inhouden bij stoplichten? Ik doe dat wel en merk ook dat iedereen het doet gelijk mijn voorligger enzo? Zie je aan de derde remlicht he. Is beste dan in de P zetten??
Als je na intensief gebruik van de remmen de remblokken op één plaats tegen de schijven gedrukt zou houden, krijg je daar plaatselijk een groot temperatuurverschil met de rest van de schijfrem waardoor ze krom zouden kunnen trekken. Bij gewoon gebruik gaat die niet snel gebeuren. Je kan hem in P zetten of zoals ik wel eens doe een klein beetje laten kruipen zodat de blokken niet op één plaats blijven staan.
525d E61 2007 pre-LCI

Bmw 525 Berline
Berichten: 630
Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56

Re: Online remschijven kopen.. .

Bericht door Bmw 525 Berline » 25 jan 2018, 19:22

tom_il schreef:
Bmw 525 Berline schreef: Ps: tom kun je uitleg geven ivm rempedaal niet inhouden bij stoplichten? Ik doe dat wel en merk ook dat iedereen het doet gelijk mijn voorligger enzo? Zie je aan de derde remlicht he. Is beste dan in de P zetten??
Als je na intensief gebruik van de remmen de remblokken op één plaats tegen de schijven gedrukt zou houden, krijg je daar plaatselijk een groot temperatuurverschil met de rest van de schijfrem waardoor ze krom zouden kunnen trekken. Bij gewoon gebruik gaat die niet snel gebeuren. Je kan hem in P zetten of zoals ik wel eens doe een klein beetje laten kruipen zodat de blokken niet op één plaats blijven staan.
Ok bedankt maar dienen de geperforeerde dan er niet beter voor?? Door die gaatjes koelen ze beter af het schijnt?? Of is dat allemaal weer larie?

Trouwens als de geperforeerde verboden zijn in belgie waarom worden ze dan nog altijd legaal verkocht??

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Online remschijven kopen.. .

Bericht door tom_il » 26 jan 2018, 06:29

Bmw 525 Berline schreef:
tom_il schreef:
Bmw 525 Berline schreef: Ps: tom kun je uitleg geven ivm rempedaal niet inhouden bij stoplichten? Ik doe dat wel en merk ook dat iedereen het doet gelijk mijn voorligger enzo? Zie je aan de derde remlicht he. Is beste dan in de P zetten??
Als je na intensief gebruik van de remmen de remblokken op één plaats tegen de schijven gedrukt zou houden, krijg je daar plaatselijk een groot temperatuurverschil met de rest van de schijfrem waardoor ze krom zouden kunnen trekken. Bij gewoon gebruik gaat die niet snel gebeuren. Je kan hem in P zetten of zoals ik wel eens doe een klein beetje laten kruipen zodat de blokken niet op één plaats blijven staan.
Ok bedankt maar dienen de geperforeerde dan er niet beter voor?? Door die gaatjes koelen ze beter af het schijnt?? Of is dat allemaal weer larie?

Trouwens als de geperforeerde verboden zijn in belgie waarom worden ze dan nog altijd legaal verkocht??
Lees dat artikel van die link eens.
Gaatjes heeft niks met koeling te maken. Daarvoor zijn in midden geventileerd.
Is puur voor de show.
Spacers zijn ook verboden, maar worden ook verkocht en veel gebruikt.
525d E61 2007 pre-LCI

Martijn van Tilburg
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
Locatie: Noord Brabant

Re: Online remschijven kopen.. .

Bericht door Martijn van Tilburg » 26 jan 2018, 09:49

[/quote]Lees dat artikel van die link eens.
Gaatjes heeft niks met koeling te maken. Daarvoor zijn in midden geventileerd.
Is puur voor de show.
Spacers zijn ook verboden, maar worden ook verkocht en veel gebruikt.[/quote]


Tom,
Ben ik het helaas niet mee eens!
Lees onderstaand bericht maar:

Geperforeerde schijven

Dit type remschijf is voorzien van ettelijke gaatjes, al dan niet in een uiterst cool patroon. Deze gaten hebben niet zoveel te maken met koeling. In plaats daarvan zijn ze bedoeld om gas, vuil en eventueel vocht sneller af te kunnen voeren zodat de remwerking (langer) optimaal blijft. Is dat het hele verhaal? Nee!

Met name gasvorming was vroeger een probleem en dat had te maken met het materiaal dat voor de vervaardiging van remblokken werd gebruik. Door de hitte kwam gas vrij dat tussen de schijf en blok kwam te zitten, wat uiteraard zorgde voor een minder goede remwerking. Je wilt immers dat blok en schijf rechtstreeks met elkaar contact maken zodra je het rempedaal intrapt.

De blokken die tegenwoordig worden gebruikt kennen dit probleem niet of nauwelijks nog. Vraag: hebben die gaatjes dan nog nut? Ja en nee. Ze voeren vocht af waardoor de remwerking ook onder natte omstandigheden overeind blijft, hetzelfde geldt voor stof. Daarnaast zorgen de gaatjes natuurlijk wel voor wat extra koeling en da’s mooi meegenomen.

Nadelen? Zijn er ook:

Meer gaatjes = minder bruikbaar remoppervlak = minder hard remmen.
Grotere kans op scheuren in de schijf bij hoge belasting = geen remmen meer.
Bij dat tweede puntje staan we iets langer stil. Doordat de gaatjes wel een koelende werking hebben, ontstaan temperatuurverschillen in de schijf. Bij zware belasting kan dat leiden tot scheuren en barsten en da’s natuurlijk iets dat je absoluut niet wilt.

Schijven met groeven

Gauw door naar die andere variant: gegroefde schijven of slotted disks. Dit type schijf heeft zoals je op de foto’s ziet sleuven die verschillende vormen kunnen aannemen. Belangrijk is dat deze groeven niet door de schijf heen gaan en dat er dus ook geen zwakke(re) punten in de schijven ontstaan. Sterker nog: in sommige gevallen neemt de remkracht juist toe, omdat de groeven soms vrij scherpe randjes hebben. Het spreekt voor zich dat schijven met zulke randen zorgen voor extra slijtage van de blokken.

Groeven hebben dezelfde functie als gaten in geperforeerde schijven. Stof, vocht en eventueel gas worden door de kanaaltjes afgevoerd waardoor het contact tussen schijf en blok optimaal blijft en de blokken netjes worden schoongeveegd bij elke rotatie. Dat deze oplossing efficiënter werkt dan geperforeerde schijven, blijkt wel uit het feit dat je die laatste soort in de racerij vrijwel niet meer tegenkomt.

Ter verificatie hebben we de ellenlange catalogus van de Brembo-raceafdeling nog eens doorgenomen en inderdaad: slotted disks zijn in alle soorten en maten verkrijgbaar en geperforeerde schijven heeft de beroemde remmenfabrikant simpelweg niet meer in het racegamma.

Het enige nadeel dat dit type schijf mogelijk kent, is dat de slots kunnen zorgen voor (veel) meer slijtage van de remblokken. In de racerij niet zo’n punt, maar voor straatgebruik wel iets om rekening mee te houden!

Conclusie

Slotted disks doen hun werk beter en kennen bovendien minder nadelen.

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Online remschijven kopen.. .

Bericht door tom_il » 26 jan 2018, 11:06

Een link naar dat artikel heb ik eerder in dit topic gepost.

Maar je hebt wel een stukje weggelaten :
"Lang verhaal kort: geperforeerde schijven hebben voornamelijk een esthetische functie. Ze doen nog wel íets, maar door ander materiaalgebruik zijn de gaatjes eigenlijk niet meer nodig. En wees niet bang als je een straatauto met geperforeerde schijven hebt. Bij straatgebruik worden die dingen echt niet warm genoeg om te sneuvelen."

En in het tweede deel staat : "Zelfs de Race afdeling van Brembo heeft geen schijven meer met de gaatjes".

Maw: Koeling effect als dat er al is is duidelijk te verwaarlozen tov de koelende werking in het midden van de schijf. Anders zou brembo ze toch verkopen in zijn race afdeling ?

Feit is dat ze gekocht worden omdat ze er cool uitzien wat ik begrijp, en waarschijnlijk om het idee dat ze beter zijn. En als er klanten voor zijn dan zal de "tuning" industrie hier zeker op inspelen.
525d E61 2007 pre-LCI

Martijn van Tilburg
Berichten: 366
Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
Locatie: Noord Brabant

Re: Online remschijven kopen.. .

Bericht door Martijn van Tilburg » 26 jan 2018, 13:32

Volgens mij hebben ze nog steeds allemaal gaatjes bij Brembo...

https://www.racetechnologies.com/product-line

Gebruikersavatar
tom_il
Berichten: 4119
Lid geworden op: 24 jul 2011, 19:32
Locatie: Tienen, belgie

Re: Online remschijven kopen.. .

Bericht door tom_il » 26 jan 2018, 14:29

Martijn van Tilburg schreef:Volgens mij hebben ze nog steeds allemaal gaatjes bij Brembo...

https://www.racetechnologies.com/product-line
Ceramische hebben meestal gaatjes.

Brembo zegt in zijn FAQ :

Slotted discs offer increased durability under extreme conditions. They provide higher thermal capacity than a drilled rotor, which makes them a better setup in race like conditions. This is the more appropriate track setup as it constantly refreshes the pad and improves initial bite. You can also run more aggressive track oriented pads without the potential premature cracking seen with most holed discs.
525d E61 2007 pre-LCI

snoep
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 aug 2016, 07:25

Re: Online remschijven kopen.. .

Bericht door snoep » 26 jan 2018, 20:26

Ik koop alleen OEM onderdelen. Ekris heeft een handige webwinkel (en als lid van sommige BMW Clubs kun je interessante kortingen krijgen):

https://bmwshop.ekris.nl/nl/onderdelen
Initiatiefnemer/oprichter BMW M Club Nederland

Bmw 525 Berline
Berichten: 630
Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56

Re: Online remschijven kopen.. .

Bericht door Bmw 525 Berline » 26 jan 2018, 22:06

snoep schreef:Ik koop alleen OEM onderdelen. Ekris heeft een handige webwinkel (en als lid van sommige BMW Clubs kun je interessante kortingen krijgen):

https://bmwshop.ekris.nl/nl/onderdelen
Heb gekeken maar de E60 staat er nog niet eens tussen??

Gukkus
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 aug 2017, 22:57

Re: Online remschijven kopen.. .

Bericht door Gukkus » 21 nov 2018, 16:40

zijn zimmermann vooras remschijven met brembo remblokken voor de vooras een goede combi ?
E60 530D 2003.

Bmw 525 Berline
Berichten: 630
Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56

Re: Online remschijven kopen.. .

Bericht door Bmw 525 Berline » 21 nov 2018, 22:50

Gukkus schreef:zijn zimmermann vooras remschijven met brembo remblokken voor de vooras een goede combi ?
Ik heb vanalles geprobeerd maar zimmermann schijven met textar remblokken zijn de enigste die geen trillingen geven.

Let wel op waar je ze koopt! Ik koop ze in een fysieke betrouwbare winkel. Online is echt veel namaak! Veel van China die zelfs de serienr. namaken! Belangrijkste is de staal van de schijven.. echte zimmermanns komen uit Duitsland. Ik betaal er iets van 200€ voor alleen voor de voorste schijven. Online heb je ze al voor 50 of 60... .

Gukkus
Berichten: 44
Lid geworden op: 24 aug 2017, 22:57

Re: Online remschijven kopen.. .

Bericht door Gukkus » 16 jan 2019, 11:08

Bmw 525 Berline schreef:
Gukkus schreef:zijn zimmermann vooras remschijven met brembo remblokken voor de vooras een goede combi ?
Ik heb vanalles geprobeerd maar zimmermann schijven met textar remblokken zijn de enigste die geen trillingen geven.

Let wel op waar je ze koopt! Ik koop ze in een fysieke betrouwbare winkel. Online is echt veel namaak! Veel van China die zelfs de serienr. namaken! Belangrijkste is de staal van de schijven.. echte zimmermanns komen uit Duitsland. Ik betaal er iets van 200€ voor alleen voor de voorste schijven. Online heb je ze al voor 50 of 60... .
https://www.auto-onderdelen24.nl/textar/7681671

en

https://www.auto-onderdelen24.nl/textar/7681671

zou een goede moeten zijn ?
E60 530D 2003.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”