Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61
Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61
Ik ben op zoek naar een E61, maar enigszins terughoudend vanwege de bekende kwalen. Weet iemand of BMW zelf in de latere bouwjaren af-fabriek al zaken heeft verbeterd? Bv. standaard montage van betere injectoren, bobines, brandstofpomp e.d. Of bv een modificatie aan het panoramadak?
Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61
Ha vandrankel en turbojong,
Panoramadak kwaal is iig vrij eenvoudig te voorkomen (voor zover mij bekend) , er zitten namelijk in het afvoer kanaal aan beide kanten een klein rubber filtertje die je er even uit moet halen. Doe je dat niet , dan raken de afvoer kanalen door de jaren heen vervuild cq verstopt en dan lopen ze vol terug naar boven en dan gaat het dus via je dak naar je achterbak. Andere elektronische problemen met het pano dak zijn mij iig niet bekend.
Het alom bekende verhaal dat tzt je benzine injectoren een keer gaan haperen en vervangen moeten worden Heb ik wel heel vaak gelezen en is niet te voorkomen. Vraag dus altijd of ze al vervangen zijn! Is dat gedaan dan is het een dikke pre a 1500 Ekkies. Bij de nieuwere types kan je ze namelijk wel per stuk vervangen mocht je er problemen mee krijgen (bij de oudere versie moet je ze altijd alle 6 in 1x vervangen a 1500 euro totaal)
Panoramadak kwaal is iig vrij eenvoudig te voorkomen (voor zover mij bekend) , er zitten namelijk in het afvoer kanaal aan beide kanten een klein rubber filtertje die je er even uit moet halen. Doe je dat niet , dan raken de afvoer kanalen door de jaren heen vervuild cq verstopt en dan lopen ze vol terug naar boven en dan gaat het dus via je dak naar je achterbak. Andere elektronische problemen met het pano dak zijn mij iig niet bekend.
Het alom bekende verhaal dat tzt je benzine injectoren een keer gaan haperen en vervangen moeten worden Heb ik wel heel vaak gelezen en is niet te voorkomen. Vraag dus altijd of ze al vervangen zijn! Is dat gedaan dan is het een dikke pre a 1500 Ekkies. Bij de nieuwere types kan je ze namelijk wel per stuk vervangen mocht je er problemen mee krijgen (bij de oudere versie moet je ze altijd alle 6 in 1x vervangen a 1500 euro totaal)
BMW 525i LCI
Mini ONE 1.5D
Peugeot 206 1.6
Opel Astra 1.6 & Opel Astra 1.6g
BMW 3.0 CS
Mini ONE 1.5D
Peugeot 206 1.6
Opel Astra 1.6 & Opel Astra 1.6g
BMW 3.0 CS
Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61
Waarom moet je ze bij de oudere altijd per 6 vervangen?
Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61
oe technische vraag ! maar heb dat gelezen elders, dat mensen enkel 1 of 2 stuks hadden vervangen , en dat daarna het probleem niet weg was ,en pas was opgelost bij vervangen van alle 6
BMW 525i LCI
Mini ONE 1.5D
Peugeot 206 1.6
Opel Astra 1.6 & Opel Astra 1.6g
BMW 3.0 CS
Mini ONE 1.5D
Peugeot 206 1.6
Opel Astra 1.6 & Opel Astra 1.6g
BMW 3.0 CS
Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61
Mijn is van 10/2008 n53 mijn voorganger heeft 2 van de zes vervangen (cil 1 en 6) met index 6. De rest is index 3.
Ik denk eerder dat het preventief wordt gedaan als ze alle 6 worden vervangen. Een test optelling om injectoren te testen heeft niet iedereen....
MAAR...
Ik heb ook gelezen dat boven index xx (ik dacht 11 en hoger) niet moet samenvoegen met index eronder...ik hoop hier nog een service bulletin van te vinden of bij iemand na te vragen of dit waar is....
Google maar op "service bulletin injectors n53". Info is vaak van de n54 maar volgens mij zijn die hetzelfde als de n53.
Ik denk eerder dat het preventief wordt gedaan als ze alle 6 worden vervangen. Een test optelling om injectoren te testen heeft niet iedereen....
MAAR...
Ik heb ook gelezen dat boven index xx (ik dacht 11 en hoger) niet moet samenvoegen met index eronder...ik hoop hier nog een service bulletin van te vinden of bij iemand na te vragen of dit waar is....
Google maar op "service bulletin injectors n53". Info is vaak van de n54 maar volgens mij zijn die hetzelfde als de n53.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 19 nov 2019, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61
Toevoeging:
E60 LCI N43 motor:
- NoX sensor
- Verstuivers
- Ketting uitgerekt en scheefloop (geleider en spanner)
- Afbreken kettinggeleider waardoor olie aanzuigbuis verstopt kan komen te zitten
- Lekkende carter pakking
- Rubbers draagarmen (gescheurd)
E60 LCI N43 motor:
- NoX sensor
- Verstuivers
- Ketting uitgerekt en scheefloop (geleider en spanner)
- Afbreken kettinggeleider waardoor olie aanzuigbuis verstopt kan komen te zitten
- Lekkende carter pakking
- Rubbers draagarmen (gescheurd)
Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61
@wasteland: is aangepast! Bedankt voor de input!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61
Algemeen
-Eerste generatie(s) CCC prof systemen (mogelijke problemen: ventilator, dvd-drive, condensatoren)
-de oudere metaalachtige IBS sensors
-comfort acces/keyless systeem mogelijk gevoelig voor storingen of defect viewtopic.php?f=125&t=58685
E61
-Microswitch/schakelaar voor het openen van de glazenachterklep
N53
- NOx sensor (oplossing https://bimmerprofs.com/)
- Injectoren (bij alle DI motoren van BMW geven ze wel eens de geest)
- carterventilatie/cartermembraam kan gaan scheuren (na +/- 10 jaar?)
Misschien een disclaimer
Vaak als je zo'n opsomming ziet....denk je al van "wat een bagger wagen". Vergeet niet dat deze modellen al snel > 10 jaar oud zijn en er gebreken aan komen...en gewoon moet incalculeren bij aanschaf. Dit is denk van elk automerk van toepassing!
-Eerste generatie(s) CCC prof systemen (mogelijke problemen: ventilator, dvd-drive, condensatoren)
-de oudere metaalachtige IBS sensors
-comfort acces/keyless systeem mogelijk gevoelig voor storingen of defect viewtopic.php?f=125&t=58685
E61
-Microswitch/schakelaar voor het openen van de glazenachterklep
N53
- NOx sensor (oplossing https://bimmerprofs.com/)
- Injectoren (bij alle DI motoren van BMW geven ze wel eens de geest)
- carterventilatie/cartermembraam kan gaan scheuren (na +/- 10 jaar?)
Misschien een disclaimer
Vaak als je zo'n opsomming ziet....denk je al van "wat een bagger wagen". Vergeet niet dat deze modellen al snel > 10 jaar oud zijn en er gebreken aan komen...en gewoon moet incalculeren bij aanschaf. Dit is denk van elk automerk van toepassing!
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61
Luchtbalgen van de luchtvering en Compressor luchtvering zijn ook E61 specifiek.
De luchtbalgen zijn geen zwak punt vind ik. Ze houden het meestal zeer lang vol. Luchtbalgen zijn nu eenmaal kwetsbaarder dan Stalen veren.
De compressor op zich is ook niet een groot probleem het zwakke punt zit hem in de aanzuigslang die durft scheuren voorbij de filter waardoor de compressor vuile lucht gaat aanzuigen. Daarom steeds die aanzuigslang nachecken op scheuren en preventief vervangen door het versterkte type indien nog niet aanwezig.
Bij de E61 probleem mag zeker ook de diversity antenne vermeld worden onder de spoiler. Als hier water in komt heeft deze geen lang leven beschoren.
Eventueel preventief extra sluiten of foam aanbrengen zodat de deksel beter wordt toe gedrukt.
Algemeen kijken of de toerenteller niet op een neer danst wanneer de wagen een constante snelheid heeft. Dit wijst op de lockup van de automaat die niet meer goed aangrijpt.
Algemeen, de krukas trillingsdemper/poelie die na een tijd vervangen dient te worden. Meestal opgemerkt tijdens een lange rit naar zonnige oorden wanneer de aircocompressor hard dient te werken.
De luchtbalgen zijn geen zwak punt vind ik. Ze houden het meestal zeer lang vol. Luchtbalgen zijn nu eenmaal kwetsbaarder dan Stalen veren.
De compressor op zich is ook niet een groot probleem het zwakke punt zit hem in de aanzuigslang die durft scheuren voorbij de filter waardoor de compressor vuile lucht gaat aanzuigen. Daarom steeds die aanzuigslang nachecken op scheuren en preventief vervangen door het versterkte type indien nog niet aanwezig.
Bij de E61 probleem mag zeker ook de diversity antenne vermeld worden onder de spoiler. Als hier water in komt heeft deze geen lang leven beschoren.
Eventueel preventief extra sluiten of foam aanbrengen zodat de deksel beter wordt toe gedrukt.
Algemeen kijken of de toerenteller niet op een neer danst wanneer de wagen een constante snelheid heeft. Dit wijst op de lockup van de automaat die niet meer goed aangrijpt.
Algemeen, de krukas trillingsdemper/poelie die na een tijd vervangen dient te worden. Meestal opgemerkt tijdens een lange rit naar zonnige oorden wanneer de aircocompressor hard dient te werken.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61
@ehombie en @tom_il: thanks heren, is aangepast en toegevoegd aan 't rijtje!
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 13 feb 2015, 13:21
- Locatie: Nome AQ
Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61
De beeldschermen van de E60 schijnen ook berucht te zijn voor ' het op zwart gaan ' ook lci. Gelukkig heeft de garage waar ik hem gekocht heb 5 jaar terug dat bij mij verholpen met een nieuwe, zijn 2e hands niet te vinden. Kost maar 1500euro..
Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61
Zijn ook 2e hands best wel te vinden hoor, ook te repareren overigens, maar de meesten gaan meteen naar een CIC, kost ook geen 1500 euro.
Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61
Ik heb jaren geleden een E61 530i van ‘08 gehad met weinig km destijds een hele jonge auto, 1e eigenaar en dealer onderhouden.
Ik heb nu mijn 12e BMW maar de E61 was by far de slechtste auto die ik ooit heb gehad.
Met geen enkele andere auto heb ik zo vaak in de garage gestaan met al het soort kwalen die in dit topic staan beschreven.
Ik zou er nooit maar dan ook nooit meer een kopen. Tuurlijk moet je er ook geluk mee hebben maar dit type BMW is in mijn ogen gewoon een schande voor het merk in deze klasse.
Stond er overigens al ergens aangestipt wbt roest/blaasjes onder het raam vd achterklep ? Dus als je het raampje open maakt zitten er vaak blaasjes of echt roest onder.
Dit is ook een veel voorkomend probleem wat zich bij mij al na 3jaar oud voordeed.
Is wel gemaakt door BMW Nederland destijds.
Ik heb nu mijn 12e BMW maar de E61 was by far de slechtste auto die ik ooit heb gehad.
Met geen enkele andere auto heb ik zo vaak in de garage gestaan met al het soort kwalen die in dit topic staan beschreven.
Ik zou er nooit maar dan ook nooit meer een kopen. Tuurlijk moet je er ook geluk mee hebben maar dit type BMW is in mijn ogen gewoon een schande voor het merk in deze klasse.
Stond er overigens al ergens aangestipt wbt roest/blaasjes onder het raam vd achterklep ? Dus als je het raampje open maakt zitten er vaak blaasjes of echt roest onder.
Dit is ook een veel voorkomend probleem wat zich bij mij al na 3jaar oud voordeed.
Is wel gemaakt door BMW Nederland destijds.
F31 340i M-Sport SHOWROOM
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 13 feb 2015, 13:21
- Locatie: Nome AQ
Re: Bekende kwaaltjes en zwakke punten E60/E61
Vraagje. Als de injectoren eenmaal vervangen zijn (530i, LCI, n53) Is het probleem dan voor altijd weg of komt het na een x aantal KMS weer aan de beurt?