Roetfilter, of toch iets anders?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Dolf
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2019, 11:47

Roetfilter, of toch iets anders?

Bericht door Dolf » 09 feb 2019, 20:23

Beste mensen, ik heb een hulpvraag.

Begin deze week is een lampje gaan brengen met de melding 'Aandrijving weldra controleren'. Deze melding is er steeds bij het uitzetten, en constant brand een klein driehoekje in mijn dashboard. Er staat bij voertuiginfo dat ik gewoon door kan rijden. Auto doet ook normaal, heb gewoon power (ook al is 't maar een 520d :gay: ).

Nu gaat mijn auto voor onderhoud naar een universeel/ Bovag garage. Die zij dat dit een melding is van het roetfilter. De auto is van 2012 en heeft 240dkm gelopen. De garage heeft een goedje voor t reinigen er in gedaan, alleen kunnen zij de sturingscode niet afmelden. De garage geeft aan dat de fabrikant auto;s programmeert dat deze na zoveel uur/ km standaard aangeeft dat het roetfilter vervangen moet worden. Ook al is dit niet nodig.

Daarom ben ik gaan google en bij iemand in 't Westland uitgekomen. Die heeft vandaag geprobeerd deze code af te melden, maar niet gelukt cq verschijnt direct wanneer je start.
En hierbij krijgt diegene de volgende 4 sturingscodes door:
- 244800, Info - particulate filter system: Limited remaining distance of the particulate filter available
- 244900, Exceeded maximum running distance of the particulate filter: particle filter system
- 2AA000, Thermal Oelniveausensor, Signal: no signal
- 2AA100, Thermal Oelniveausensor, Signal: implausible signal

Lang leve Google-Transate, want Particulate Filter is je roetfilter. Dus de garage lijkt goed te zitten :duimen:

Weet iemand of je deze code van het roetfilter toch kunt afmelden? Of gaat deze toch aan omdat het filter vuil/ vol is? En is dan reinigen de eerste goedkope optie?

En v.w.b. de oelniveausensor. Is dat je olie-hoogtesensor?

Dank voor jullie hulp vast!
Groet, Dolf (Pijnacker/ ZH)

0240613
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 jul 2017, 21:12

Re: Roetfilter, of toch iets anders?

Bericht door 0240613 » 10 feb 2019, 00:22

Ik heb wel de melding bij uitlezen dat het roetfilter binnenkort vervangen moet worden, echter geen oranje driehoekje. Krijg je die melding niet op het moment dat het roetfilter dusdanig vol zot dat deze teveel tegendruk geeft? Turbo moet dan harder werken en dat zou schade kunnen geven op termijn.

Roetfilter demonteren en laten reinigen door gespecialiseerd bedrijf zou mijn voorkeur hebben in dit geval.

Succes!

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2932
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Roetfilter, of toch iets anders?

Bericht door Source » 10 feb 2019, 13:05

Als jij de fout code van het roetfilter niet meer wilt zien tijdens het uitlezen dan kan ik dat wel voor je doen.
Meer info? Mail het chassisnummer naar info@seeitconsultancy.com
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Dolf
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 feb 2019, 11:47

Re: Roetfilter, of toch iets anders?

Bericht door Dolf » 10 feb 2019, 17:23

Ha Source,

Dank voor je reactie.
Codeer je dan deze melding weg? Ik stuur je een mail.

Groet Dolf

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 395
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Roetfilter, of toch iets anders?

Bericht door malle pietje » 06 mar 2019, 09:32

Hoi

in een ander draadje beschrijf ik het zelfde probleem en de vraag welke oplossingen er zijn. Je kunt er gevoegelijk van uit gaan dat het inderdaad het roetfilter is, waarvan de '"uiterste houdbaarheidsdatum" is verlopen. Ik kreeg vrijwel dezelfde meldingen als jij, heb ook een 520d met, toen het lampje ging branden, 246k gereden. Maar zoals je zelf aan geeft, er lijkt motorisch niks aan de hand. Bij mij dus exact zo.

Ik heb een laptop met allerlei dealer software, onder andere Rheingold, waarmee ik deze melding kan weg halen, althans die functie zit er op. Ik heb het alleen nog niet gedaan, omdat ik zeker wil zijn dat dit daarna geen problemen oplevert met regeneratie van het roetfilter.

Daarom ben ik nog aan het achterhalen of de tegendruk inderdaad niet te hoog is. Turbo is overigens wel langzaam aan het overlijden, lekt wat olie en de uitlaat pijpjes zijn ook niet meer glanzend schoon. Dus eigenlijk moeten turbo en roetfilter worden vervangen, dan met Rheingold de datum resetten en hop. Maar waarom een nieuwe roetfilter monteren als die zn werk nog netjes doet?

Hou ons op de hoogte, mocht je de melding hebben gereset. Ben benieuwd naar het resultaat.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”