Problemen na nieuwe krukaspoelie..
Re: Problemen na nieuwe krukaspoelie..
@tom_il: dat heb ik bij 240K ook gedaan. Het kan nog zijn dat de krukaspoelie in orde is en het alleen de multiriem is (want die lag eraf) maar ik hoor vandaag meer als het goed is....
Re: Problemen na nieuwe krukaspoelie..
Idd, Meestal stopt de poelie met draaien of draait nog een beetje. Dacht niet dat de riem er meestal direct af ligt. Vind wel vreemd dat die eraf ligt, ben benieuwd. Als de airco er ook mee stopt is het de poelie. De airco heeft een aparte riem op de poelie.
525d E61 2007 pre-LCI
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56
Re: Problemen na nieuwe krukaspoelie..
Ik heb zojuist de diagnose te horen gekregen: inlaatslang is eraf geschoten waardoor de boel onder de olie is gekomen en de multiriem ook eraf geschoten is.
Advies is om inlaatslang + koelvloeistofleidingen + thermostaat + krukaspoelie + riemen te vervangen. Totaal net geen 1500 euro. Ouch .
@tom_il: ik zou dus ook nog even je inlaatslang checken.
Advies is om inlaatslang + koelvloeistofleidingen + thermostaat + krukaspoelie + riemen te vervangen. Totaal net geen 1500 euro. Ouch .
@tom_il: ik zou dus ook nog even je inlaatslang checken.
-
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
- Locatie: Noord Brabant
Re: Problemen na nieuwe krukaspoelie..
Waarom zoveel vervangen? Koelleidingen, thermostaat etc??
Oorzaak is toch bekend? Ik zou de inlaatslang weer deugdelijk monteren, al de gemorste olie schoonmaken en alleen de multiriem vervangen!
Oorzaak is toch bekend? Ik zou de inlaatslang weer deugdelijk monteren, al de gemorste olie schoonmaken en alleen de multiriem vervangen!
-
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 10 jul 2017, 11:54
- Locatie: Noord Brabant
Re: Problemen na nieuwe krukaspoelie..
Waarom zoveel vervangen? Koelleidingen, thermostaat etc??
Oorzaak is toch bekend? Ik zou de inlaatslang weer deugdelijk monteren, al de gemorste olie schoonmaken en alleen de multiriem vervangen!
Oorzaak is toch bekend? Ik zou de inlaatslang weer deugdelijk monteren, al de gemorste olie schoonmaken en alleen de multiriem vervangen!
Re: Problemen na nieuwe krukaspoelie..
Vind ik ook vreemd om zoveel te vervangen.
Weet je waar hij is losgekomen ?
Weet je waar hij is losgekomen ?
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Problemen na nieuwe krukaspoelie..
Ik heb begrepen dat alles onder de olie zat en niet meer bruikbaar was, toen ze zeiden van het is de inlaatslang zei ik nog mooi het is dus niet de krukaspoelie. Nee de krukaspoelie was niet de oorzaak maar was niet meer te gebruiken. Ik kan morgen nog een keer bellen waarom niet....
Zoals je begrijpt schrok ik ook wel toen ik 1479 euro hoorde .
@tom_il: geen idee waar hij is los gekomen. Ze zeiden van je kunt ook alleen de krukaspoelie vervangen maar grote kans dat je dan over een tijdje weer de klos bent als de inlaatslang er weer af gaat.
Zoals je begrijpt schrok ik ook wel toen ik 1479 euro hoorde .
@tom_il: geen idee waar hij is los gekomen. Ze zeiden van je kunt ook alleen de krukaspoelie vervangen maar grote kans dat je dan over een tijdje weer de klos bent als de inlaatslang er weer af gaat.
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 12 aug 2011, 10:56
Re: Problemen na nieuwe krukaspoelie..
Tom ik zie precies geen enkele barst dus als ik jouw was dan zou ik het nog lekker laten zitten hé!!
Controleer gewoon zo eens sporadisch 1 à 2x/maand op barstjes! Desnoods schijn er met een stevige licht op en een klein garagespiegel.. dan zie je het perfect hoor! Meestal begint het met een kleine barst en snel komen er meer en de barsten worden groter.. dan is het gewoon een matter of time!!
Re: Problemen na nieuwe krukaspoelie..
Ik zie toch allemaal barstjes waar de rubber op de centrale as aanhecht. Liever preventief vervangen dan langs de kant te staan.
Langs boven lijkt het mij toch zeer moeilijk. De foto is gemaakt met de ventilator uit de wagen.
Daarbij wil ik ook de airco compressor vervangen, dan maar ineens de riemen en de krukaspoelie erbij nemen.
Langs boven lijkt het mij toch zeer moeilijk. De foto is gemaakt met de ventilator uit de wagen.
Daarbij wil ik ook de airco compressor vervangen, dan maar ineens de riemen en de krukaspoelie erbij nemen.
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Problemen na nieuwe krukaspoelie..
Heb de garage nog even gebeld en de volgende toelichting gehad:
- Inlaatslang is gescheurd
Gevolg dus olie lekkage waardoor:
- andere leidingen/slangen opgezwollen zijn (zoals koelvloestofleiding)
- Thermostaat lekt koelvloeistof (wellicht is dit de oorzaak dat ik 2x heb moeten bijvullen?)
- Stuk van de multiriem zit in de krukaspoelie gedraaid, is heel lastig te verwijderen en als dat wel lukt is die niet meer in balans
Hij gaf aan dat de opgezwollen leidingen in principe weer te monteren zijn maar dat je dan kans hebt dat je binnen een paar weken weer langs de kant van de weg staat (en dat zijn de kosten ook niet).
Flinke pech dus
- Inlaatslang is gescheurd
Gevolg dus olie lekkage waardoor:
- andere leidingen/slangen opgezwollen zijn (zoals koelvloestofleiding)
- Thermostaat lekt koelvloeistof (wellicht is dit de oorzaak dat ik 2x heb moeten bijvullen?)
- Stuk van de multiriem zit in de krukaspoelie gedraaid, is heel lastig te verwijderen en als dat wel lukt is die niet meer in balans
Hij gaf aan dat de opgezwollen leidingen in principe weer te monteren zijn maar dat je dan kans hebt dat je binnen een paar weken weer langs de kant van de weg staat (en dat zijn de kosten ook niet).
Flinke pech dus
Re: Problemen na nieuwe krukaspoelie..
Ah, nu is het duidelijker. De slang gaat al een tijdje olie gelekt hebben waardoor de koelvloeistof leidingen aangetast zijn, dit gaat niet ineens gebeurt zijn. Idd beter vervangen.
Verband met de thermostaat zag ik ook niet tenzij deze sluk geslagen was. Maar er is er dus niet een direct verband.
Ik heb ook eens een lek gehad aan de thermostaat, bleek de dichting te zijn met de slang. Thermostaat vervangen waarna deze inwendig stuk ging, nieuwe gekregen die dan een te lage openingstemperatuur had. Heb dan de dichting van deze laatste gebruikt om diegene die lek was te repareren.
Die nieuwe thermostaat had dezelfde openingstemperatuur dan de originele die ooit vervangen had omdat de motor niet mooi op temperatuur kwam. Best een groot verschil in openingstemperaturen van die thermostaten, ik test ze in water op het fornuis met een kookthermometer.
Krukaspoelie idd beter vervangen, trillingen wil je niet.
Komen er nu allemaal OEM parts op ?
Verband met de thermostaat zag ik ook niet tenzij deze sluk geslagen was. Maar er is er dus niet een direct verband.
Ik heb ook eens een lek gehad aan de thermostaat, bleek de dichting te zijn met de slang. Thermostaat vervangen waarna deze inwendig stuk ging, nieuwe gekregen die dan een te lage openingstemperatuur had. Heb dan de dichting van deze laatste gebruikt om diegene die lek was te repareren.
Die nieuwe thermostaat had dezelfde openingstemperatuur dan de originele die ooit vervangen had omdat de motor niet mooi op temperatuur kwam. Best een groot verschil in openingstemperaturen van die thermostaten, ik test ze in water op het fornuis met een kookthermometer.
Krukaspoelie idd beter vervangen, trillingen wil je niet.
Komen er nu allemaal OEM parts op ?
525d E61 2007 pre-LCI
Re: Problemen na nieuwe krukaspoelie..
Yep het is nu een stuk duidelijker (maakt de rekening niet minder pijnlijk helaas ).
Er komen nu inderdaad allemaal OEM onderdelen op. Maar opzich was de FEBI krukaspoelie die er 130K onder zat nog goed voor dit verhaal zeg maar.
Maargoed ik wil er toch nog een aantal jaar in rijden dus laat alles gewoon fixen. Hopelijk hierna geen grote onkosten meer (heb de Turbo/Verstuivers/Automaatbak allemaal nog niet gehad dus dat is ook maar afwachten). Nouja automaat krijgt volgend jaar weer een beurt bij ZF bij rond de 4ton. Heb ik bij 3ton ook gedaan puur ter preventie van een revisering (hopelijk dan ).
Er komen nu inderdaad allemaal OEM onderdelen op. Maar opzich was de FEBI krukaspoelie die er 130K onder zat nog goed voor dit verhaal zeg maar.
Maargoed ik wil er toch nog een aantal jaar in rijden dus laat alles gewoon fixen. Hopelijk hierna geen grote onkosten meer (heb de Turbo/Verstuivers/Automaatbak allemaal nog niet gehad dus dat is ook maar afwachten). Nouja automaat krijgt volgend jaar weer een beurt bij ZF bij rond de 4ton. Heb ik bij 3ton ook gedaan puur ter preventie van een revisering (hopelijk dan ).
Re: Problemen na nieuwe krukaspoelie..
Ai, hoop kosten lees ik nu, maar daarentegen had je tot nu toe weinig tot geen problemen geloof ik ;-)