Versnellingsbak, olie, filter en sleeves vervangen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
malle pietje

Versnellingsbak, olie, filter en sleeves vervangen

Bericht door malle pietje » 21 sep 2019, 20:28

Hoi

gaat over mijn F11 520d uit 2011, inmiddels 277d km gereden en de versnellingsbak olie en filter zijn nog nooit vervangen. Dus tijd om aan te pakken.

Heb overwogen weer naar ZF te gaan, maar man, wat een geld vragen ze! En ik ben altijd geneigd iets zelf te doen, dus ben ik me ook hier in gaan verdiepen. Olie en filter verwisselen lijken eenvoudig. Pan er onder uit, nieuw pan er onder en olie er in (kort samengevat ;) ). Maar de megatronic sleeves (of hoe heten die dingen in het Nederlands? ) lijkt wat meer werk. Megatronic verwijderen en de pakkingen vervangen. Gelukkig is er veel op youtube over te vinden. Hier staat een mooie handleiding https://www.youtube.com/watch?v=2g-5uY_ ... dex=7&t=0s[/youtube]

Maar waar bestel je die megatronic pakkingen? Ik kan nergens de vier rubber en de 8 vormige pakkingen vinden. Begin te twijfelen of die er dus wel op zitten, helaas zijn er geen filmpjes te vinden van een F11 en helemaal geen diesel uitvoering (dat kennen ze in de USA` niet volgens mij).

Heeft iemand hier al ervaring mee?

m.h.

Re: Versnellingsbak, olie, filter en sleeves vervangen

Bericht door m.h. » 22 sep 2019, 04:03

Je zou toch verwachten dat er een afdichting tussen zit idd. Ik weet dat je bij ZF alles kunt bestellen. Even een mailtje sturen.

Volgens mij hebben ze ook een webcatalogus, als ik me het goed herriner

ehombie

Bericht door ehombie » 22 sep 2019, 08:16

Ik zou het alleen doen met een brug...
Idd genoeg youtube videos te vinden.

Heb mijn spullen via ebay gekocht in duitsland (ja alles origneel in verpakking met zelfs handleidingen)

Deze aanbieder levert meerdere sets met of zonder sleeves etc..even op je model nr letten

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3453130031

Die conectorsleeve was een geplaar om eruit te krijgen...ging wel maar die ruimte is verdomd klein..

Mechatronica is best zwaar maar heb ik ook alleen eruit gekregen door de bouten gelijkmatig te verwijderen.

Ik heb de olie erin gedaan met een 12v oliepompje van de lidl. (Gebruik het ook vaak om olie ergens uit te halen)
https://www.lidl-shop.nl/ULTIMATE-SPEED ... p100232419
Laatst gewijzigd door ehombie op 22 sep 2019, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Daytonawim

Bericht door Daytonawim » 22 sep 2019, 10:21

Mooi stukje uitleg.

Persoonlijk vind ik het grote nadeel van deze manier van olie wissel dat je niet alle olie vervangt.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

m.h.

Bericht door m.h. » 22 sep 2019, 15:53

Maar waarom zou je die mechantronic verwijderen? Alleen voor die rubber afdichting te vervangen?

Daytonawim

Bericht door Daytonawim » 22 sep 2019, 19:18

Tja, als die afdichtingen minder worden, heeft dat invloed op de werking van je bak.
Vergeet niet dat die olie behoorlijk heet kan worden, dat gaat ten koste van de levensduur van dergelijke afdichtingen.
Als het niet nodig was zou ZF het ook niet doen.
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995

malle pietje

Bericht door malle pietje » 22 sep 2019, 20:29

Dank voor de reacties! Ik doe tegenwoordig vrijwel niets meer zonder brug, niet in de laatste plaats omdat ik een halve ochtend op mn rug liggen nog dagen erna voel.

Oliepompje is een goeie tip, die heb ik ook nog liggen voor de snelle oliewissel op de oprit. En ik ga die linkjes eens even bestuderen. Alles van 1 adres is top natuurlijk. Liefst van ZF, heb wel begrepen dat dat echt het beste is.

Die pakkingen ga ik zeker vervangen, omdat die echt keihard worden en daar krijg je juist de klachten van. Bovendien op het eerste oog een kleine moeite als je toch het carter er af hebt.

Daytonawim

Bericht door Daytonawim » 22 sep 2019, 22:40

Een heel belangrijk feit, super schoon werken is een must als je met de automaat aan de gang gaat!
Zelf heb ik een kleine momentsleutel zodat ik alles op het juiste moment vast kan zetten.
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995

malle pietje

Bericht door malle pietje » 23 sep 2019, 13:26

Daytonawim schreef: 22 sep 2019, 22:40 Een heel belangrijk feit, super schoon werken is een must als je met de automaat aan de gang gaat!
Zelf heb ik een kleine momentsleutel zodat ik alles op het juiste moment vast kan zetten.
:duim:

In de video wordt tussen neus en lippen nog even benoemd dat als je een nieuwere 5 hebt (vanaf 2010 zeg maar) met electronische P schakelaar, er nog een beugel met kabel losgemaakt moet worden. Helaas kan ik daar nergens iets over vinden.

Iemand daar ervaring mee?

ehombie

Bericht door ehombie » 23 sep 2019, 15:17

ZF maakt hierbij onderscheid in een E-Shifter en M-shifter.
Ik heb E61LCI met een 6hp19-#hier hoort letter# met E-shifter
Ik meen dat je die manuele neutraal schakelaar bedoeld (onder afdekking shifter). De kabeluiteinde moet +/- XX mm in die beugeltje zitten buiten de bak. Het betreft die beugel waar ik de tiewrap om heb gedaan.
Bij terugzetten mechatronica KAN deze verplaatsen waardoor die ongemerkt in een andere stand kan komen. Stelt niks voor...
PM me maar met je email dan probeer ik je morgen de bijgeleverde manual te scannen en te mailen. Ik heb ook nog wel andere ZF info o.a resetten van adaptieve waardes. Die kan ik je ook wel delen. (ergens van het web geplukt)

Zie foto van onder
Afbeelding
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

malle pietje

Bericht door malle pietje » 23 sep 2019, 19:10

Hmm, weet niet of we hetzelfde bedoelen. In het filmpje, terwijl hij de carter verwijdert, vertelt hij dat de schakelkabel, waar die de bak in gaat, bij de 5 series wat anders zijn. Met de verwijzing naar de elektronische parkeerstand. Is dat de kabel die jij op de foto hebt gefixeerd?

ehombie

Bericht door ehombie » 24 sep 2019, 06:52

De benaming is volgens mij emercency park release lever want ik met die tiewrap heb vastgemaakt

Zie email
E61 523i LCI verkocht

malle pietje

Bericht door malle pietje » 24 sep 2019, 20:29

Dank voor de email :)

malle pietje

Bericht door malle pietje » 13 nov 2019, 19:34

Goed, inmiddels heb ik bij ZF de nodige onderdelen gekocht, waaronder carterpan incl filter en een aantal pakkingen die ik van ZF aanbevolen kreeg. Daarna bij CRV in Veenendaal 10liter ZF lifeguard 8 opgehaald en daar het advies gekregen om vooral niet de megetronic los te halen. Het zou kwa extra oude olie verwijderen vrijwel niets uit maken en de pakkingen vervangen was niet nodig als ik geen klachten had. Dit advies kreeg ik ook van de FCP site die een mooie handleiding had staan.

Kosten bij ZF (incl de megatonic pakkingen) 113,-. Olie bij CRV ca 120,-. Totaal zou dit bij ZF 380euro zijn geweest, dus een eerste besparing binnen :whistle:

Afgelopen zaterdag de 520d op de brug gezet. Uit Rheingold noch de Carly app kon ik de baktemperatuur uitlezen, maar gelukkig had ik ook INPA waar het mee lukte. Ruim 80 graden.

Begonnen met het aftappen conform instructies, tot mn verbazing stroomde er een enorme hoeveelheid uit de vulplug....dus kennelijk bij warme bak zet de olie enorm uit! Gek genoeg herkende ik niet de kabel aan de buitenkant van de bak en toen ik de carterpan er af had en ook daar een ander aanzicht had dan op de filmpjes (de sleeve zou je met een wit hendeltje moeten kunnen losmaken, maar die kon ik nergens ontdekken) ter plekke besloten om de megatronic te laten zitten. Dat scheelde bovendien tenminste een uur en een hoop zenuwen, dus enigszins opgelucht doorgepakt.

Man wat stinkt die lifeguard! Om misselijk van te worden! En niet de oude afgewerkte olie, maar de kakelverse bedoel ik. Met een elektronische olie pomp de eerste lading terug gepompt om te ontdekken dat een handpomp echt veel sneller gaat. 4 Liter later begon hij over te stromen. In de auto alle versnellingen doorgelopen, temperatuur uitgemeten, die was 45graden en snel toenemend...Navullen moet tussen 30 en 40 dacht ik, maar ergens anders las ik dat het max 65 graden moest zijn, dus met wat haast de laatste liter kunnen toevoegen. Hmmm, slechts 5 liter vervangen gaf niet een voldaan gevoel.

Eenmaal alles terug gezet en na een stuk rijden merk ik dat hij zeker soepeler is geworden. Maar een lichte slip bij het schakelen van 1 naar 2 met koude motor zat er nog steeds in. Balen.

Gelukkig heb ik 10 liter gekocht en heb besloten om over 2 a 3 weken nog eens af te tappen en bij te vullen, zodat 90% van de oude olie er uit is.

MarcF11

Bericht door MarcF11 » 13 dec 2019, 11:46

Dank, houd ons op de hoogte. Heb mijn dealer gevraagd om de bak te spoelen voor me maar hij durft het niet aan. Misschien moet ik er maar eens een ritje naar Delfgauw aan wagen, dan weet ik in elk geval zeker dat het goed gebeurt. Maar ja, wel duur.....
Wat je schrijft over het schokje bij koude motor van 1 naar 2 herken ik trouwens wel.
De mijne schakelt de eerste meters nogal duidleijk voelbaar. Dit wordt snel minder naarmate de boel op temperatuur komt.
M550i XDrive High Executive mediteran blau 2020
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
G30 540I xDrive High Executive M-Sport, karbonschwarz, 2018
F10 535I Luxury Line 2014
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”