Goed, inmiddels heb ik bij ZF de nodige onderdelen gekocht, waaronder carterpan incl filter en een aantal pakkingen die ik van ZF aanbevolen kreeg. Daarna bij CRV in Veenendaal 10liter ZF lifeguard 8 opgehaald en daar het advies gekregen om vooral niet de megetronic los te halen. Het zou kwa extra oude olie verwijderen vrijwel niets uit maken en de pakkingen vervangen was niet nodig als ik geen klachten had. Dit advies kreeg ik ook van de FCP site die een mooie handleiding had staan.
Kosten bij ZF (incl de megatonic pakkingen) 113,-. Olie bij CRV ca 120,-. Totaal zou dit bij ZF 380euro zijn geweest, dus een eerste besparing binnen
Afgelopen zaterdag de 520d op de brug gezet. Uit Rheingold noch de Carly app kon ik de baktemperatuur uitlezen, maar gelukkig had ik ook INPA waar het mee lukte. Ruim 80 graden.
Begonnen met het aftappen conform instructies, tot mn verbazing stroomde er een enorme hoeveelheid uit de vulplug....dus kennelijk bij warme bak zet de olie enorm uit! Gek genoeg herkende ik niet de kabel aan de buitenkant van de bak en toen ik de carterpan er af had en ook daar een ander aanzicht had dan op de filmpjes (de sleeve zou je met een wit hendeltje moeten kunnen losmaken, maar die kon ik nergens ontdekken) ter plekke besloten om de megatronic te laten zitten. Dat scheelde bovendien tenminste een uur en een hoop zenuwen, dus enigszins opgelucht doorgepakt.
Man wat stinkt die lifeguard! Om misselijk van te worden! En niet de oude afgewerkte olie, maar de kakelverse bedoel ik. Met een elektronische olie pomp de eerste lading terug gepompt om te ontdekken dat een handpomp echt veel sneller gaat. 4 Liter later begon hij over te stromen. In de auto alle versnellingen doorgelopen, temperatuur uitgemeten, die was 45graden en snel toenemend...Navullen moet tussen 30 en 40 dacht ik, maar ergens anders las ik dat het max 65 graden moest zijn, dus met wat haast de laatste liter kunnen toevoegen. Hmmm, slechts 5 liter vervangen gaf niet een voldaan gevoel.
Eenmaal alles terug gezet en na een stuk rijden merk ik dat hij zeker soepeler is geworden. Maar een lichte slip bij het schakelen van 1 naar 2 met koude motor zat er nog steeds in. Balen.
Gelukkig heb ik 10 liter gekocht en heb besloten om over 2 a 3 weken nog eens af te tappen en bij te vullen, zodat 90% van de oude olie er uit is.