Oliepeil word niet meer gemeten olie Sensor is goed

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
gogo

Oliepeil word niet meer gemeten olie Sensor is goed

Bericht door gogo » 22 nov 2019, 15:24

Hallo,

Ik zit met een probleem mijn cic geeft onderstaande foutmelding, ik heb een bmw E92 motor 325/330 bouwjaar 2009.

Ik heb al mijn olie sensor vervangen maar de fout blijft erin staan.

Ik ben bij Ryan geweest en die heeft alles uitgelezen en door gemeten en alles werkt goed, hij denkt nu dat het in de ecu zit.

Het ziet er naar uit dat ik die moet laten vervangen, voor de zekerheid vraag ik toch nog maar even op het forum of ooit iemand deze foutmelding heeft gehad of gezien, of nog een idee heeft wat het zou kunnen zijn?

mvg gogo

Afbeelding

ehombie

Re: Oliepeil word niet meer gemeten olie Sensor is goed

Bericht door ehombie » 22 nov 2019, 16:08

Wat waren de foutcodes? Oil sensor communiceert via bsd interface. Net als een ibs, dynamo, waterpomp lees ik snel...

Reparaties uit laten voeren recentelijk?
Als een van deze componenten raar doet op het netwerk KAN dit gevolgen voor signaal vervorming op dit netwerk.

Maar goed...dat is wat ik zo kan verzinnen. Maar dan zul je een scoop moeten hebben en deze beoordelen.

Zoek maar op newtis.info en zoek op bsd interface.
Je DME speelt idd een grote rol in deze wat Ryan zegt.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

gogo

Bericht door gogo » 22 nov 2019, 17:07

Nee ik heb geen reparaties gehad, toen de oliesensor deze melding gaf heb ik hem laten repareren bij de garage waar ik de auto heb gekocht.
Uiteraard was de garantie net afgelopen, ze hebben er toen een nieuwe oliesensor ingezet en alles was weer goed, maar na een week weer dezelfde melding, ik ben terug gegaan en ze hebben er van alle geprobeerd maar ze konden het niet fixen.

Ze vertelde mij dat de storing overal vandaan kan komen, de aftermarkt ledlampjes bij het nummerbord of knipperlicht etc. Ryan vertelde mij dat dat niet kan omdat die niet in het zelfde circuit liggen als de sensor, dat ging dan een welles nietes situatie bij de garage worden
Ik heb de auto maar weer opgehaald zonder dat het gemaakt was.

Daarna alles door Ryan laten meten en die denkt nu dat het de ecu is, voor de zekerheid heb ik weer een nieuwe oliesensor gekocht om die te kunnen uitsluiten, we hebben hem er aan gehangen maar nog steeds de melding, helaas kan ik die sensor ook niet meer terug brengen.

Ik ben bang dat Ryan wel gelijk heeft, hij weet er echt veel van, maar ik had gehoopt dat iemand op het forum dit probleem herkende, en dat we misschien toch nog een andere oplossing konden vinden.

ps is een olie condition sensor een andere benaming voor de olie sensor of zijn dat 2 verschillende sensors?

gr gogo

ehombie

Bericht door ehombie » 22 nov 2019, 18:04

Ik ken ryan persoonlijk niet, maar ik weet wel dat hij (zeer) kundig is. Durf hem ook niet tegen te spreken in die zin... :|

Maar wat die garage zegt is idd kolder...daar heeft ryan gelijk.

Ik weet verder ook niet wat ryan exact heeft gedaan. Maar als het BSD netwerk beinvloed wordt door die andere componenten zou ik toch naar iemand toegang die bijv het bsd signaal kan bekijken en vervolgens een relatie kan zien door bijv een van die andere componenten te ontkoppelen (IBS, dynamo, waterpomp). Stel bij het ontkoppelen van deze componenten "zeg de dynamo" en vervolgens is je olie sensor te zien...(dynamo en oliesensor delen bsd kabel naar dme in onderstaande link)
Kost je hooguit 1 uur diagnose tijd/kosten, schat ik

Hier een link van de bsd kabel configuraties
https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e92- ... or/oYPEvM2

Op bimmerprofs staat ook wat geschreven wanneer men niet de juiste type dynamo monteerd icm BSD signaal.

Conditie en olie sensor zit ineen. Zoek maar op newtis.info op oillevelsensor van jouw betreffende uitvoering
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Source

Bericht door Source » 30 nov 2019, 10:28

Ik laat de uitkomst wel weten.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Source

Bericht door Source » 19 dec 2019, 23:56

Het probleem is opgelost.
Bij de oude ecu lag de BSD poort er uit. Er is een poging gedaan om dit in de ecu te repareren helaas leverde dat niet het gewenste resultaat op.
Er zit nu een gebruikte ecu in waarbij de gegevens zijn overgezet.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

gogo

Bericht door gogo » 22 dec 2019, 10:24

Gelukkig werkt alles weer goed, bedankt Source voor je hulp.

Ik heb nog een nieuwe oliesensor liggen, niet gebruikt in de doos, ik kan hem helaas niet terug brengen naar BMW dat doen ze niet.

Nieuwprijs is 180 euro, ik zat te denken aan 100 euro PM me maar even bij interesse

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”