BMW 525D 2006 Turbo defect?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
Bioflap
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 dec 2019, 21:26

BMW 525D 2006 Turbo defect?

Bericht door Bioflap » 28 dec 2019, 23:15

Hoi,

Ik zal mijzelf eerst voorstellen(sorry dat ik dit niet eerder heb gedaan, lees al wel een tijdje mee). Ik ben Maik, 27 jaar en begin per 1-1-2020 als ZZP-er. Ik ben IT-consultant en moet door heel Nederland naar klanten. Doordat we ook veel privé rijden zit ik ongeveer op 80.000km per jaar. Om een goede start te maken(en niet te duur) heb ik een BMW 525D uit 2006 met 260k KM’s op de klok. De auto heb ik gekocht met “garantie” voor 10k KM en groot onderhoud. De garage heeft de motor-olie, filters en accu vervangen. Afgelopen maandag hebben we de auto opgehaald.

Dan nu het volgende deel:
Maandag na ophalen kregen we direct een PDC Uitgevallen melding. Kan gebeuren, na uitlezen bleek de sensor rechtsvoor defect. Woensdag zijn we met de auto voor een mini vakantie naar Denemarken gegaan. 4 volwassenen + bagage en onderweg kregen we 2 keer de melding dat er problemen waren met de niveauregeling(auto hangt niet scheef of op de kont).

Onderweg een aantal stops gemaakt en olie gepeild, die zat net onder het maximum. Toen werkten de parkeersensoren ineens wel weer.

600km verder kregen we opeens de melding “storing Rijregelsysteem”. De BMW bleef zelf gas houden, reageerde niet meer op gas geven. Op de vluchtstrook de auto in de vrij gezet, waarna hij uit zichzelf meer toeren begon te maken. Na het uitzetten en opnieuw starten van de auto liep hij rottig en niet op alle 6 cilinders. Auto wordt nu teruggehaald naar NL waarbij de eerste constatering was dat de turbo olie heeft opgezogen, want het oliepeil zat op het minimum. Tevens was de accu helemaal leeg en geeft de auto nu meerdere meldingen waaronder “Storing Transmissie”.

Nu de moeilijke vraag, kan ik deze auto nog wel vertrouwen, en is het vervangen van de turbo wel voldoende? Ik dacht juist een “betrouwbare” auto te kopen, maar heb er nu geen goed gevoel over..

Sorry voor het lange verhaal :)

Rico40
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 jan 2012, 18:05
Locatie: Apeldoorn

Re: BMW 525D 2006 Turbo defect?

Bericht door Rico40 » 29 dec 2019, 07:47

Hoi Maik,

Jammer dat je kennismaking met BMW zo is verlopen, ik ga ervan uit dat je een E61 hebt(Station).
Een bekend euvel bij deze auto;s kan zijn dat er een kabelbreuk is ontstaan bij het scharnier vd achterklep je kan hier verschillende storingen door krijgen, ik heb dit zelf destijds ook gehad en vervelend klusje om te doen.

Daarnaast kan je ook spookmeldingen krijgen als de accuspanning niet meer goed is.
En de Turbo is helaas op een heel vervelend moment kapot gegaan, maar ga ervan uit dat de garage dit voor zijn rekening gaat nemen?
Normaal gesproken zijn deze blokken oer-betrouwbaar en mits goed onderhouden moeten ze makkelijk 500K kunnen draaien.
Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen!

Toink
Berichten: 418
Lid geworden op: 16 jun 2012, 21:58

Re: BMW 525D 2006 Turbo defect?

Bericht door Toink » 29 dec 2019, 07:55

Welkom Maik!

Helder verhaal. Ik vrees dat als alles stuk is wat je hierboven noemt, dat de kostprijs van je E60 nog twee keer uitgegeven moet worden om hem weer op orde te krijgen. En... dat is heel normaal voor een 5 serie E60, wist je dat?

Je zou dus reactie van de garage af kunnen wachten om te weten te komen hoe ze tegen de situatie aankijken, maar dat maakt een E60 5serie niet ineens tot een degelijke auto.

Als je niet te veel geld uit wil geven, dan is een 5 serie E60 één van de slechtste auto's die je kan kopen... Ze zijn scherp geprijsd omdat er maar weinig mensen zijn die het kunnen betalen om ze rijdend te houden. Of je moet je E60 zien als klusobject, zelf handig zijn met auto's en er een sport van maken om hem op de weg te houden. Er staan hier op het forum veel (lange) topics van handige E60 eigenaren met engelengeduld en veel doorzettingsvermogen.

Mijn advies: ga in overleg met de garage en probeer de koop te ontbinden. Ik zou het trouwens niet te hard spelen mbt de afsleepkosten want je hebt op 1 jan een auto nodig. Voor je het weet ben je maandenlang aan het touwtrekken, daarvan wordt niemand uiteindelijk beter. Veel sucves!

Bioflap
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 dec 2019, 21:26

Re: BMW 525D 2006 Turbo defect?

Bericht door Bioflap » 29 dec 2019, 08:19

Heren,

Bedankt voor de reacties! Het gaat inderdaad om een E61, waar ook overigens de achterruitenwisser niet van werkt. Het raampje openen lukt dan weer wel.

In de zoektocht naar een auto die gemakkelijk 4 of 5 ton kan rijden, werd mij dus de E60/E61 geadviseerd met dit blok. Dat je qua onderhoud meer kwijt bent(meer olie, duurdere onderdelen) was ik van op de hoogte en neem ik dan ook voor lief.

Ik was er al bang voor dat de kosten hoog uit gingen vallen, dus ik heb de garage gevraagd of ze niet gewoon het aankoopbedrag willen retourneren, zodat ik kan kijken naar een andere auto. Hierbij gaven ze aan dat ze voor 4950 euro veel kunnen repareren, en dus eerst willen kijken of ze alleen de turbo hoeven te vervangen. Van een bekende hoor ik dat je meer zaken zoals de intercooler en nog veel meer zaken moet vervangen.

Als alles gemaakt is, dan zo snel mogelijk verkopen?

Edward
Berichten: 1621
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: BMW 525D 2006 Turbo defect?

Bericht door Edward » 29 dec 2019, 14:03

Als alles gemaakt is ga je 'm toch juist niet verkopen? Maar gewoon lekker genieten? Als het je echt dwars zit, de koop ontbinden en lekker veilig een Toyota gaan zoeken of zo (al schijnen die de laatste jaren ook niet meer "je van het" te zijn) :)

Bioflap
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 dec 2019, 21:26

Re: BMW 525D 2006 Turbo defect?

Bericht door Bioflap » 29 dec 2019, 20:03

Het is meer dat ik niet weet wanneer alles is gemaakt? Is het motorblok nog te vertrouwen na zoiets?
Laatst gewijzigd door Bart70 op 02 jan 2020, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan

Edward
Berichten: 1621
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: BMW 525D 2006 Turbo defect?

Bericht door Edward » 29 dec 2019, 20:33

Elke auto heeft wel iets... wil je betrouwbaar òf in ieder geval zekerheid van weinig onderhoudskosten, dan moet je een auto met de "kop eraf" kopen en garantie verlengen tot 100.000km. Bij tweedehands koop je vaak de "inruilreden van een ander".

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: BMW 525D 2006 Turbo defect?

Bericht door Tomba » 29 dec 2019, 20:49

Bioflap schreef: 28 dec 2019, 23:15 De auto heb ik gekocht met “garantie” voor 10k KM en groot onderhoud. De garage heeft de motor-olie, filters en accu vervangen.
Rico40 schreef: 29 dec 2019, 07:47 En de Turbo is helaas op een heel vervelend moment kapot gegaan, maar ga ervan uit dat de garage dit voor zijn rekening gaat nemen?
Hoi Malik,
begrijp ik het goed dat alles binnen de 10dkm onder "garantie" valt? Heb je deze afstand al afgelegd?

En zoals @Rico40 zegt "dat de garage dit voor zijn rekening gaat nemen"?

Of was het meer iets van ..... buiten de deur en einde verhaal?

En wat zijn ze van plan om allemaal te doen voor die bijna €. 5.000,= euro??

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: BMW 525D 2006 Turbo defect?

Bericht door Tomba » 29 dec 2019, 21:10

De E60 523i die ik 1,5 maand geleden heb gekocht gaf ook wat problemen echter zijn deze netjes opgelost door de garage (of beter gezegd door de BMW Specialist Karremen uit Andijk in dit geval). Er brand nu een storingslampje van de remblokindicator, auto gaat volgende week weer naar de garage en dan zullen ze dit ook wel weer nakijken en maken.
Blijven dan de problemen weg? Geen idee, we zullen het wel zien, heb gelukkig 6 maanden BOVAG garantie erbij genomen bij de aankoop.

Hiervoor een, sorry heren BMW liefhebbers, een Opel Vectra C 2.2 Direct gehad uit 2006 met 126dkm op de teller, overgenomen van 1ste eigenaar, altijd in onderhoud geweest bij de Opel Specialist uit Gorredijk: 10 dagen in kunnen rijden verspreid over 1,5 maand, alleen maar ellende. Netjes geld teruggekregen.

Daarna in de haast een Mercedes C200 Kompressor uit 2001 met 146dkm, ik zou de 3de eigenaar worden. Ook deze was netje afgestempeld.
6 maanden in gereden en alleen maar ellende van nivoregelaars in de tank, hulpveren achter die stuk waren, thermostaat, gaspedaalsensor, klep van de kachel die aan het ratelen was (zitten er 10st in) en nog meer. Dat ding heeft mij gewoon een kleine €. 2.000,- euro gekost.

Ik zou hierna een Peugeot 508 1.6 THP BL Executive uit 2013 nemen met net 106dkm op de teller.
Als ik de horror verhalen lees over dat model met dat blok ..... -_-
Niet gedaan dus.

En ik sluit mij bij de woorden van @CreativeS aan: koop een bijna nieuwe auto en rij deze tot 100dkm, ben je misschien probleemloos.

Onderhoudsboekje is geen garantie dat je geen problemen oploopt, zegt alleen maar dat de auto zijn normale beurtjes heeft gehad.
Het geeft iig wel een beter gevoel dan er eentje te nemen zonder dat boekje.

Misschien was jou voorganger wel een hele slechte rijder die veel van deze auto heeft gevraagd zonder enige rekening te houden met bv de turbo.
Ik wens je iig heel veel geluk met het afhandelen van het e.e.a., hou ons op de hoogte.

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Toink
Berichten: 418
Lid geworden op: 16 jun 2012, 21:58

Re: BMW 525D 2006 Turbo defect?

Bericht door Toink » 30 dec 2019, 13:31

Elke gebruikte auto is een gok. Het verschilt alleen per model hoe groot die gok is. Een E61 is altijd een grote gok.

Er gaat altijd wel weer iets anders stuk, dat is nou net het dilemma waarover je hier zo vaak leest. Mensen die al helemaal leeg zijn gelopen op een E61 en zich bij elke nieuwe storing weer afvragen of daarna de problemen langer wegblijven. Je weet het nooit maar bij een E61 is de kans vrij klein ;-). Ik heb al veel slechte auto's gehad en leergeld betaald; één ding is zeker, een E61 zal ik nooit kopen...

Door alle ellende met "de liefhebberij" heb ik uit pure frustratie een Toyota Yaris hybride gekocht voor mijn vrouw. Rijdt... oké. Verbruikt weinig en onderhoud op 100.000km gebruik is een lachtertje. Beurtje 180 euro en bij de apk worden kapotte lampjes gewoon kosteloos vervangen. Het bestáát, ik moest alleen accepteren dat een Yaris voor de vrouw geen vette gebruikte Mini Cooper, E39 5serie of A6 is.

Nogmaals veel succes. Houd ons op de hoogte?

Bioflap
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 dec 2019, 21:26

Re: BMW 525D 2006 Turbo defect?

Bericht door Bioflap » 30 dec 2019, 14:34

Bedankt voor alle reacties! Ik heb gelukkig 1000 euro extra betaald voor een onderhoudsbeurt en 10.000km garantie. Daarmee kwam het bedrag voor de auto op 4950 euro. Ik heb de garage gevraagd of ze niet gewoon het geld terug willen geven, zodat ik zsm kan kijken voor een andere auto. Ze gaven aan dat ze voor 4950 heel wat kunnen repareren en dus niet zomaar geld terug geven. Misschien dat ik nog via de non-conformiteit wet nog iets kan, maar wil de garage ook geen oor aannaaien.

Zit nu dus persoonlijk nog een beetje met een dilemma, alles laten maken en verkopen, er mee doorrijden of proberen te koop te ontbinden(desnoods via rechtsbijstand) en kijken voor een andere

Toink
Berichten: 418
Lid geworden op: 16 jun 2012, 21:58

Re: BMW 525D 2006 Turbo defect?

Bericht door Toink » 30 dec 2019, 16:53

Een vreemd verhaal... ze hebben je 525d ook ingekocht dus die 4950 is geen pure winst. Maargoed, als ze hem niet verkopen aan jou ivm defecte turbo dan vinden ze ook geen ander voor een auto die niet rijdt.

Als zij hem willen repareren, tsja, dan heb je weinig om over te klagen tegen hun. De kans bestaat trouwens dat er geen nieuwe onderdelen in gaan. Een gebruikte turbo vind je wel en als hij langer mee gaat dan 10dkm is het niet meer hun probleem.

Als ze de 525d niet terugnemen dan zou ik hem na reparatie zelf verkopen. Als beginnend ZZP-er zit je gewoon niet op zo'n projectbak te wachten...

MatsuMatsu85
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 sep 2017, 20:35

Re: BMW 525D 2006 Turbo defect?

Bericht door MatsuMatsu85 » 30 dec 2019, 17:30

In de basis is de E61 best een goede auto, ik heb er zelf ook een uit 2005, met 288.000 op de klok. Enige dure reparatie die ik zelf gehad heb, is een gescheurd inlaatspruitstuk, zelfs nog de eerste turbo zover ik weet, verder doe ik wel veel preventief onderhoud om grote reparaties te voorkomen dus wat meer running costs. Ik vind het iig een heerlijke reis en gezins auto.

Sterkte met alles, hoop dat alles positief afloopt voor je en kan gaan genieten van de bmw 😊

Toink
Berichten: 418
Lid geworden op: 16 jun 2012, 21:58

Re: BMW 525D 2006 Turbo defect?

Bericht door Toink » 30 dec 2019, 18:12

Als je zegt dat de E61 in de basis een goede auto is dan neem ik aan dat je de reieigenschappen bedoelt? Dat hij niet roest en het blok in principe sterk is, betekent dat er twee onderwerpen zijn waarop je niet leegloopt terwijl je geniet van het rijgedrag.

Spruitstukken, turbos, wervelkleppen, kabelboom achterklep, panoramadak, en sowieso veel elektrische problemen vooral als je eenmaal vocht in je auto hebt gehad. Kleinelektronica gaat ook vaak stuk. En, als één van de motoraanbouwdelen eraan gaat dan kan je als t tegenzit de rest van de motor ook afschrijven.

En natuurlijk, als je mazzel hebt, heb je een goeie E61.

MatsuMatsu85
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 sep 2017, 20:35

Re: BMW 525D 2006 Turbo defect?

Bericht door MatsuMatsu85 » 30 dec 2019, 19:19

@Toink Dan heb ik tot nu toe mazzel denk ik, maar goed ik rij ook veel snelweg km/s naar mijn werk. Dus alles wordt goed warm. Rij ongeveer 36k per jaar. Wel al veel preventief laten doen, blanking plates, cassettes van panoramadak waren al gedaan dat ik hem kocht. Bij 200k automaatbak laten spoelen. Moet nu bijna weer. Ik hoop hem naar 500k te rijden. En dat zou moeten kunnen met de heerlijke zes-in-lijn. Welke ook betrouwbaar is gebleken tot nu toe. Nog geen ketting issues gehad. Ohja gloeipluggen ook al zes stuks vervangen plus relais module.

Dus je hebt een punt, maar gelukkig nog geen grote reparaties, wel veel running costs, maar ik geniet er elke dag van. Mijn beste auto tot nu toe. Veel beter dan de 320i e90 die ik hiervoor had. Probleemloze auto, maar zat totaal geen vut in dat blok.

En tuurlijk is zijn opvolger een stuk beter de F11, maar die was 5jr terug dat ik hem kocht ook minimaal 10k of meer duurder, daar kan je aardig wat reparaties van doen. Nee ik ben voor als nog happy met mijn bejaarde E61!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Techniek”