van N52B25 naar N52B30 wat komt er kijken
Re: van N52B25 naar N52B30 wat komt er kijken
De N52B30 heb ik uitwendig wat gereinigd en nu deze nog naast de auto staat de volgende zaken vervangen:
-Olie Carter pakking vervangen incl boutjes
-Krukas keeringen vervangen voor & achter
-Oliefilterhuis pakking vervangen incl bout-set
-Warmtewisselaar pakking op oliefilterhuis vervangen
-Klepdekselpakking incl bout-set vervangen
-Carterontluchting geheel vervangen incl de pijpjes
Helaas vergeten foto's te maken ...
-Olie Carter pakking vervangen incl boutjes
-Krukas keeringen vervangen voor & achter
-Oliefilterhuis pakking vervangen incl bout-set
-Warmtewisselaar pakking op oliefilterhuis vervangen
-Klepdekselpakking incl bout-set vervangen
-Carterontluchting geheel vervangen incl de pijpjes
Helaas vergeten foto's te maken ...
MvG,
Huub
Huub
Re: van N52B25 naar N52B30 wat komt er kijken
Afgelopen weekeinde de 3 ltr motor in de auto gehesen en vele zaken weer gemonteerd.
Ook heb ik gekozen om het dubbelmassa vliegwiel te vervangen door een singlemassa vliegwiel incl koppeling set van Valeo.
Voor het gewicht kan je deze conversie wel laten heb ik geconstateerd, het originele vliegwiel incl koppeling/drukroep weegt 15,5 kg hier op de weegschaal, de Valeo single Massa set weegt 1 kg meer ....
Originele set dual mass
Nwe Valeo set single mass
Ook heb ik gekozen om het dubbelmassa vliegwiel te vervangen door een singlemassa vliegwiel incl koppeling set van Valeo.
Voor het gewicht kan je deze conversie wel laten heb ik geconstateerd, het originele vliegwiel incl koppeling/drukroep weegt 15,5 kg hier op de weegschaal, de Valeo single Massa set weegt 1 kg meer ....
Originele set dual mass
Nwe Valeo set single mass
Laatst gewijzigd door hlaan op 08 jul 2020, 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
MvG,
Huub
Huub
Re: van N52B25 naar N52B30 wat komt er kijken
Mbv 'Source' is het motormanagement aangepast en gisteravond is de nwe motor voor het eerst in de auto gestart geweest ikke weer blij.
Nu is het zaak om de rest vd auto helemaal af te bouwen, uit te laten lijnen en dan kunnen we weer rijden.
Wordt vervolgt...
Nu is het zaak om de rest vd auto helemaal af te bouwen, uit te laten lijnen en dan kunnen we weer rijden.
Wordt vervolgt...
MvG,
Huub
Huub
Re: van N52B25 naar N52B30 wat komt er kijken
Een paar van mijn vragen welke ik in den beginne had nu beantwoord, verschillen 325i - 330i Pre-Facelift handgeschakeld:
Inlaatspruitstuk, is er een verschil in de inlaatpoort grootte van de inlaatspruitstukken ?
Hierbij bevestigd, inlaatpoorten van de 330 zijn idd groter, ook een klein verschil betreft de carterontluchting aansluitingen op het spruitstuk
uitlaat spruitstukken/cat ook hier de vraag of er verschil is in poort grootte of kan ik die van mijn N52B25 gewoon op de N52B30 schroeven ? Van beide motoren heb ik deze niet gedemonteerd gehad dus ik kan hier nog steeds niets anders over zeggen dan dat ze verschillende onderdeel nrs hebben.
De versnellingsbak is een ander type maar kan ik mijn eigen bak niet gebruiken?
Ja ik had de originele bak kunnen gebruiken maar er zit verschil in de aansluiting van de cardan-as op het diff en de lengte van de v-bak verschilt, m.a.w. wanneer ik de originele v-bak had willen gebruiken was het een puzzel geworden om cardan-as en diff aan elkaar te krijgen. Ik heb dus de originele 330i setup geplaatst dwz andere v-bak, andere cardan-as en ander diff nl verhouding 3.15 tov 3.23 van de 325i.
Inlaatspruitstuk, is er een verschil in de inlaatpoort grootte van de inlaatspruitstukken ?
Hierbij bevestigd, inlaatpoorten van de 330 zijn idd groter, ook een klein verschil betreft de carterontluchting aansluitingen op het spruitstuk
uitlaat spruitstukken/cat ook hier de vraag of er verschil is in poort grootte of kan ik die van mijn N52B25 gewoon op de N52B30 schroeven ? Van beide motoren heb ik deze niet gedemonteerd gehad dus ik kan hier nog steeds niets anders over zeggen dan dat ze verschillende onderdeel nrs hebben.
De versnellingsbak is een ander type maar kan ik mijn eigen bak niet gebruiken?
Ja ik had de originele bak kunnen gebruiken maar er zit verschil in de aansluiting van de cardan-as op het diff en de lengte van de v-bak verschilt, m.a.w. wanneer ik de originele v-bak had willen gebruiken was het een puzzel geworden om cardan-as en diff aan elkaar te krijgen. Ik heb dus de originele 330i setup geplaatst dwz andere v-bak, andere cardan-as en ander diff nl verhouding 3.15 tov 3.23 van de 325i.
MvG,
Huub
Huub
-
- Berichten: 854
- Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24
Re: van N52B25 naar N52B30 wat komt er kijken
Goed bezig kerel, succes
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986
Re: van N52B25 naar N52B30 wat komt er kijken
Engine Bay completed met de N52B30
Veerpoot met nwe remmerij
Heb de auto een wasbeurt gegeven en een 1e korte test rit gemaakt afgelopen zondag.
Maandag is de auto uitgelijnd
Dinsdag is de airco gevuld en is er gelijk een verse APK op gekomen
Daarna een langere testrit gemaakt met provinciale wegen en ook snelweg pfff max 100 km/hr ....
Moet zeggen het verschil tussen de 2.5 en 3.0 rij-ervaring is groter dan ik had verwacht
Al met al was het een heleboel werk maar nu helemaal gereed op een kleinigheidje na zoals een beugeltje voor de bodem afdekbeplating welke iets anders is/zit ivm de andere v-bak, ook de beugel vd uitlaat aan de v-bak is anders en ik heb de gene die ik heb verbouwd en geplaatst maar ook de juiste besteld omdat het nu net niet helemaal lekker naar mijn zin zit.
Beetje feedback betreft het single mass vliegwiel, iets meer trilling is voelbaar, niet zoveel dat ik me eraan zal ergeren maar het is er wel en tja ook dat zat in de lijn der verwachtingen
Project closed
Veerpoot met nwe remmerij
Heb de auto een wasbeurt gegeven en een 1e korte test rit gemaakt afgelopen zondag.
Maandag is de auto uitgelijnd
Dinsdag is de airco gevuld en is er gelijk een verse APK op gekomen
Daarna een langere testrit gemaakt met provinciale wegen en ook snelweg pfff max 100 km/hr ....
Moet zeggen het verschil tussen de 2.5 en 3.0 rij-ervaring is groter dan ik had verwacht
Al met al was het een heleboel werk maar nu helemaal gereed op een kleinigheidje na zoals een beugeltje voor de bodem afdekbeplating welke iets anders is/zit ivm de andere v-bak, ook de beugel vd uitlaat aan de v-bak is anders en ik heb de gene die ik heb verbouwd en geplaatst maar ook de juiste besteld omdat het nu net niet helemaal lekker naar mijn zin zit.
Beetje feedback betreft het single mass vliegwiel, iets meer trilling is voelbaar, niet zoveel dat ik me eraan zal ergeren maar het is er wel en tja ook dat zat in de lijn der verwachtingen
Project closed
MvG,
Huub
Huub
Re: van N52B25 naar N52B30 wat komt er kijken
Dat is nog eens mooi werk en nu lekker sturen
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||