bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
staan beide wielen op het zicht nu wel gelijk na de laatste uitlijning? Een probleem met de ophaning van de BMW is dat zodra de diverse rubber delen in de ophaning te zwak worden en de auto wordt uitgelijnd met de wielen los de uitlijning klopt. Zodra de auto op zn wielen wordt gezet zakt deze in de ophanigrubbers en klopt de uitlijning niet meer.
Ohja en mensen die zeggen dat het niks met de uitlijning te maken kan hebben kunnen beter hun mening over andere zaken geven. Want dat is natuurlijk onzin.
Heb je een "standaard" stappenplan uitgevoerd om goedkoop en gemakkelijk zaken uit te sluiten?
Ohja en mensen die zeggen dat het niks met de uitlijning te maken kan hebben kunnen beter hun mening over andere zaken geven. Want dat is natuurlijk onzin.
Heb je een "standaard" stappenplan uitgevoerd om goedkoop en gemakkelijk zaken uit te sluiten?
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Beste ledenen,
De auto is 2x uitgelijnd met de wielen op de brug door een hunter uitlijn machine. Ze staan nu volgens hun en volgens de uitdraai van de machine gelijk, alles staat op groen. Wat ik vaak hoor is dat omdat het een xdrive is dat de velgen en banden echt gevoelig zijn voor dit soort autos. Eerlijk gezegt zie ik de banden als laatste optie en de velgen ook. Zou de et waarde niet kloppen ? Heb het zo gekocht . Maar dan denk ik weer soms trilt de auto wel en soms weer niet ? Het is gewoon een heel raar situatie . Je kan het bijna niet uitsluiten wat het probleem is .
De auto is 2x uitgelijnd met de wielen op de brug door een hunter uitlijn machine. Ze staan nu volgens hun en volgens de uitdraai van de machine gelijk, alles staat op groen. Wat ik vaak hoor is dat omdat het een xdrive is dat de velgen en banden echt gevoelig zijn voor dit soort autos. Eerlijk gezegt zie ik de banden als laatste optie en de velgen ook. Zou de et waarde niet kloppen ? Heb het zo gekocht . Maar dan denk ik weer soms trilt de auto wel en soms weer niet ? Het is gewoon een heel raar situatie . Je kan het bijna niet uitsluiten wat het probleem is .
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
X-drive is niet gevoelig je moet je gewoon houden aan de regels die in het boekje staan.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
De stappen die ik zou doen als ik er niet uit komt m.b.t. tot trillen van de auto.
Probeer eerst voor jezelf op te maken of het uit de motor, cardan+aanverwant of band/velg komt. De bekende trucjes kun je hiervoor gebruiken
Band/Velg
- Controle van specificaties band en velg fatsoenlijke merk band (eventueel met BMW ster), geen spacers naafringen of andere rommel. Originele BMW velgen zijn van super kwaliteit!
- Radiale en Laterale runout van de band/velg combinatie (kun je eventueel ook op de auto doen ipv van op een balanceer apparaat dan heb je al een idee).
- Speling tussen velg/naaf controleren met voelermaat (wielbouten lichtjes oplossen)
- Eventueel balanceren op een hunter met drukrol
Rem/Naaf
-Controleer met een meetklok of de naaf en remschijf RECHT zijn. Indien dit niet het geval is naaf en/of remschijf vervangen of zoek een bedrijf voor een Brake Disc Alignment
- Controle op vrijlopen van de remmen.(voor, achter en handrem) Zowel koud als warm controleren
- Speling wiellager controleren
- Remschijf demonteren en naaf goed ontroesten (geen vet tussen naaf en schijf en schijf en wiel)
Ophanging
- ALLE draagarmen controleren op stijfheid van de rubbers en spelingen op de kogels
- Stuurstangen binnen/buiten controleren
Aandrijving
- Aandrijfassen controleren op speling
- Cardanas / hardyschijf controleren
- Cardanas eventueel laten balanceren
Ik heb dit even snel gepost, ben vast nog dingen vergeten. bijna alles hier kun je zelf uitvoeren. en kost je nagenoeg niks. als dit alles in orde is en je bent voor een GOEDE uitlijning gegaan kun je altijd voor een trillingsanalyse gaan. Een garagebedrijf met een meerkanaals goede scoop kan rijdend een analyse doen en je of vertellen waar het probleem exact zit of waar je verder moet gaan zoeken
Probeer eerst voor jezelf op te maken of het uit de motor, cardan+aanverwant of band/velg komt. De bekende trucjes kun je hiervoor gebruiken
Band/Velg
- Controle van specificaties band en velg fatsoenlijke merk band (eventueel met BMW ster), geen spacers naafringen of andere rommel. Originele BMW velgen zijn van super kwaliteit!
- Radiale en Laterale runout van de band/velg combinatie (kun je eventueel ook op de auto doen ipv van op een balanceer apparaat dan heb je al een idee).
- Speling tussen velg/naaf controleren met voelermaat (wielbouten lichtjes oplossen)
- Eventueel balanceren op een hunter met drukrol
Rem/Naaf
-Controleer met een meetklok of de naaf en remschijf RECHT zijn. Indien dit niet het geval is naaf en/of remschijf vervangen of zoek een bedrijf voor een Brake Disc Alignment
- Controle op vrijlopen van de remmen.(voor, achter en handrem) Zowel koud als warm controleren
- Speling wiellager controleren
- Remschijf demonteren en naaf goed ontroesten (geen vet tussen naaf en schijf en schijf en wiel)
Ophanging
- ALLE draagarmen controleren op stijfheid van de rubbers en spelingen op de kogels
- Stuurstangen binnen/buiten controleren
Aandrijving
- Aandrijfassen controleren op speling
- Cardanas / hardyschijf controleren
- Cardanas eventueel laten balanceren
Ik heb dit even snel gepost, ben vast nog dingen vergeten. bijna alles hier kun je zelf uitvoeren. en kost je nagenoeg niks. als dit alles in orde is en je bent voor een GOEDE uitlijning gegaan kun je altijd voor een trillingsanalyse gaan. Een garagebedrijf met een meerkanaals goede scoop kan rijdend een analyse doen en je of vertellen waar het probleem exact zit of waar je verder moet gaan zoeken
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Wat hierboven staat is mijn inziens al aardig wat.
Ik weet dat bij bepaalde type ophanging(en), je deze op een bepaalde manier het beste op speling aspecten kunt controleren?....zal eens kijken of ik erop kan komen.
wat m.h. zegt over een scoop meting met NVS (noise vibration harshness) opstelling, zou ook een oplossing kunnen bieden. Maar dit is wel een specialistisch dingetje....voor een garage. Denk dat er niet zo veel zijn. (even googlen)
Je kunt dan inderdaad een directie opgaan zoals, banden/aandrijving of motor etc.
Ik weet dat bij bepaalde type ophanging(en), je deze op een bepaalde manier het beste op speling aspecten kunt controleren?....zal eens kijken of ik erop kan komen.
wat m.h. zegt over een scoop meting met NVS (noise vibration harshness) opstelling, zou ook een oplossing kunnen bieden. Maar dit is wel een specialistisch dingetje....voor een garage. Denk dat er niet zo veel zijn. (even googlen)
Je kunt dan inderdaad een directie opgaan zoals, banden/aandrijving of motor etc.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Is de koppelomvormer 100% goed en gecontroleerd op trillingen? Het is maar een ideeDenisbmw schreef: ↑19 mar 2020, 19:20 Beste leden,
Ik heb vandaag een nieuwe set velgen origineel onder me auto laten zetten en vervolgens mee gaan rijden. Helaas is er nog steeds trilling zowel in het stuur als in de stoel. De monteurs weten geen raad meer en ik ook niet meer. Is er iemand die wel een vermoeden heeft van wat er aan de hand is ? Alle opties zijn geprobeerd maar zonder resultaat.
Mvg,
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
zitten er al Michelin banden met een sterretje er onder
is schijnbaar cruciaal voor een xdrive
is schijnbaar cruciaal voor een xdrive
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
beste mensen,
we hebben echt van alles nagekeken en vervangen. Draagarmrubbers zijn vervangen plus controle, motorsteunen, hardyschijf, cardanaslager, handremschoenen los gedraaid voor de zekerheid zodat ie niet aanloopt maar auto blijft trillen. De ene zegt dat er op de banden een hoogteslag zit, de andere zegt weer van niet en dat dat er niks mee te maken heeft. Ik ga toch maar eens 4 gebruikte banden erop zetten om even te kijken of er iets veranderd voordat ik weer bakken met geld ga uitgeven. Er zitten nu 4 season banden onder van bridgestone. dat is echt me laatste hoop eerlijk gezegt. voor de rest weer ik het ook niet meer. niemand kan echt iets aanwijzen.
we hebben echt van alles nagekeken en vervangen. Draagarmrubbers zijn vervangen plus controle, motorsteunen, hardyschijf, cardanaslager, handremschoenen los gedraaid voor de zekerheid zodat ie niet aanloopt maar auto blijft trillen. De ene zegt dat er op de banden een hoogteslag zit, de andere zegt weer van niet en dat dat er niks mee te maken heeft. Ik ga toch maar eens 4 gebruikte banden erop zetten om even te kijken of er iets veranderd voordat ik weer bakken met geld ga uitgeven. Er zitten nu 4 season banden onder van bridgestone. dat is echt me laatste hoop eerlijk gezegt. voor de rest weer ik het ook niet meer. niemand kan echt iets aanwijzen.
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Beste Dennis,
In ALLE banden zit een hoogteslag, in een goed A-merk of een band met een BMW ster is dit alleen minder. Geld in gebruikte banden steken is onzin en zonde van je geld, je weet niet eens wat er met deze banden is gebeurd. Als iemand er één keer flink mee op een stoep is geknald kan een band al om zeep zijn. Je hebt toch ook al verschillende banden geprobeerd..... Net als geld in het onderdelenkanon steken, niet doen. Draagarmrubbers vervangen is prima, maar zomaar onderdelen vervangen.
Koop voor 30 euro een meetklok, en voor 5 euro een voelermaat en ga meten. Zo kun je van alles uitsluiten
Meetklok:
- hoogteslag velg en band
- zijwaartse slag velg en band
- rechtheid naaf en remschijf
Voelermaat:
- speling tussen velg en naaf
Dit zijn gewoon hele simpele, MAAR CRUCIALE dingen om te controleren. Hiermee sluit je gewoon je banden/velgen uit.
Kun je voor jezelf uitmaken of het uit de aandrijving komt of uit de wielen?
Gewoon door de motor in neutraal te zetten als je de trillingen ervaart, of 1 of meerdere versnellingen op of af te schakelen.
Wanneer is het het ergst, koud of warm. Heb je je auto al eens na een flinke rit een nacht met de wielen van de grond gezet en de dag erna gekeken of de trillingen even erg aanwezig zijn.
In ALLE banden zit een hoogteslag, in een goed A-merk of een band met een BMW ster is dit alleen minder. Geld in gebruikte banden steken is onzin en zonde van je geld, je weet niet eens wat er met deze banden is gebeurd. Als iemand er één keer flink mee op een stoep is geknald kan een band al om zeep zijn. Je hebt toch ook al verschillende banden geprobeerd..... Net als geld in het onderdelenkanon steken, niet doen. Draagarmrubbers vervangen is prima, maar zomaar onderdelen vervangen.
Koop voor 30 euro een meetklok, en voor 5 euro een voelermaat en ga meten. Zo kun je van alles uitsluiten
Meetklok:
- hoogteslag velg en band
- zijwaartse slag velg en band
- rechtheid naaf en remschijf
Voelermaat:
- speling tussen velg en naaf
Dit zijn gewoon hele simpele, MAAR CRUCIALE dingen om te controleren. Hiermee sluit je gewoon je banden/velgen uit.
Kun je voor jezelf uitmaken of het uit de aandrijving komt of uit de wielen?
Gewoon door de motor in neutraal te zetten als je de trillingen ervaart, of 1 of meerdere versnellingen op of af te schakelen.
Wanneer is het het ergst, koud of warm. Heb je je auto al eens na een flinke rit een nacht met de wielen van de grond gezet en de dag erna gekeken of de trillingen even erg aanwezig zijn.
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Beste mensen,
Ik heb deze week 4 nieuwe banden eronder gegooid om te kijken of het probleem weg zou gaan , nou niet dus. Zoals jullie hebben gezegt heb ik de spelingen laten controleren, velgen of ze krom zijn , naven of ze wel recht zijn etc. We zien niks vreemds. Het is gewoon even erg aanwezig. Wij weten het niet meer. Op de snelweg zetten we de auto op neuteraal vanaf 140 en keken of de auto zou gaan trillen en dat gebeurt ook gewoon.
Ik heb het echt helemaal gehad met deze auto en denk dat ik het maar moet accepteren om zo te rijden.
Buiten dat werkt ineens sinds gisteren me electrishe stoel ( bestuurderszijde) niet meer. Me stoelverwarming knop en de stoelventilatieknop reageert wel op de display maar ze branden niet geel en je kan niks instellen. Nu ook nog dat erbij.
Ik heb deze week 4 nieuwe banden eronder gegooid om te kijken of het probleem weg zou gaan , nou niet dus. Zoals jullie hebben gezegt heb ik de spelingen laten controleren, velgen of ze krom zijn , naven of ze wel recht zijn etc. We zien niks vreemds. Het is gewoon even erg aanwezig. Wij weten het niet meer. Op de snelweg zetten we de auto op neuteraal vanaf 140 en keken of de auto zou gaan trillen en dat gebeurt ook gewoon.
Ik heb het echt helemaal gehad met deze auto en denk dat ik het maar moet accepteren om zo te rijden.
Buiten dat werkt ineens sinds gisteren me electrishe stoel ( bestuurderszijde) niet meer. Me stoelverwarming knop en de stoelventilatieknop reageert wel op de display maar ze branden niet geel en je kan niks instellen. Nu ook nog dat erbij.
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Welk merk banden heb je.?
Als je je wiel opkrikt en je kijkt naar een vast punt bv je veerschotel, zie je dan een hoogteslag in de band als je je wiel draait.
Heb je ook de speling tussen de naaf en de velg gemeten met de voelermaat?
Je hoeft het niet te accepteren maar met zorg, stukje bij beetje, stap voor stap alles uitsluiten.
Als je je wiel opkrikt en je kijkt naar een vast punt bv je veerschotel, zie je dan een hoogteslag in de band als je je wiel draait.
Heb je ook de speling tussen de naaf en de velg gemeten met de voelermaat?
Je hoeft het niet te accepteren maar met zorg, stukje bij beetje, stap voor stap alles uitsluiten.
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
beste bmw fans,
Na een lange tijd zoeken denken we toch echt dat meerdere velgen krom zijn. Dat wordt dus gewoon een setje nieuwe velgen kopen of ik laat ze opnieuw richten natuurlijk. Mijn volgende vraag is als volgt,
Tot welke ET waarde kan ik gaan met me 525xi ? Standaart zit er et 20 onder dat weet ik wel. Ik heb liever 18 inch rijd ook lekkerder heb ik het idee.
Na een lange tijd zoeken denken we toch echt dat meerdere velgen krom zijn. Dat wordt dus gewoon een setje nieuwe velgen kopen of ik laat ze opnieuw richten natuurlijk. Mijn volgende vraag is als volgt,
Tot welke ET waarde kan ik gaan met me 525xi ? Standaart zit er et 20 onder dat weet ik wel. Ik heb liever 18 inch rijd ook lekkerder heb ik het idee.
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Koop een meetklok voor 30 euro, dan weet je zeker of je velgen krom zijn. Misschien zijn je naven wel krom, waardoor het lijkt dat je velgen krom zijn.
Waarom denk je dat de velgen krom zijn?
Waarom denk je dat de velgen krom zijn?
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Even een paar hele andere serieuze vragen;
Wat is de dagwaarde van deze auto?
Hoeveel geld heb je inmiddels aan dit probleem uitgegeven?
Hoeveel ben je bereid om hier nog aan uit te geven?
Kan je in deze auto rondrijden zonder je kapot te ergeren aan de trilling?
Jouw vreugde is ook een hoop waard. Stress en ergernis verlengen je leven niet. Misschien moet je je verlies nemen en deze auto inruilen. Wellicht is dat verlies kleiner dan alle tijd, ergenis, frustratie en geld die je er nog in gaat stoppen.
“Don’t throw good money after bad money”. Ofwel; dat je er al bakken tijd en geld in hebt zitten betekent niet dat je er nog meer kostbare tijd en geld achteraan moet gooien. Je wil van het probleem af en daar zijn meerdere oplossingen voor.
Just a thought.
Wat is de dagwaarde van deze auto?
Hoeveel geld heb je inmiddels aan dit probleem uitgegeven?
Hoeveel ben je bereid om hier nog aan uit te geven?
Kan je in deze auto rondrijden zonder je kapot te ergeren aan de trilling?
Jouw vreugde is ook een hoop waard. Stress en ergernis verlengen je leven niet. Misschien moet je je verlies nemen en deze auto inruilen. Wellicht is dat verlies kleiner dan alle tijd, ergenis, frustratie en geld die je er nog in gaat stoppen.
“Don’t throw good money after bad money”. Ofwel; dat je er al bakken tijd en geld in hebt zitten betekent niet dat je er nog meer kostbare tijd en geld achteraan moet gooien. Je wil van het probleem af en daar zijn meerdere oplossingen voor.
Just a thought.
Re: bmw E60 525xi trilt bij 100/120kmh
Goed punt van Gurt.
Verzekeringen kijken ook zo naar waardes van objecten en verklaren een auto "total loss" op het moment dat de reparatie waarde de dagwaarde overstijgt. Ik houd dit zelf ook altijd in mijn achterhoofd. Maar ook als de reparaties in een jaar richting de dagwaarde van de auto gaan dan is het (voor mijzelf) een goed moment nog eens na te denken of het wellicht meer rendabel is een andere te kopen.
Verzekeringen kijken ook zo naar waardes van objecten en verklaren een auto "total loss" op het moment dat de reparatie waarde de dagwaarde overstijgt. Ik houd dit zelf ook altijd in mijn achterhoofd. Maar ook als de reparaties in een jaar richting de dagwaarde van de auto gaan dan is het (voor mijzelf) een goed moment nog eens na te denken of het wellicht meer rendabel is een andere te kopen.
BMW E61 - 530d High Executive