520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
djim308
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 dec 2019, 15:27

520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Bericht door djim308 » 28 aug 2020, 14:37

Dag allen,

Het F10 model en dan vanaf 2012 heb ik een klein vraagje over het motorblok wat hierin ligt
Zit momenteel te denken om misschien mijn e92 325i in te ruilen voor F10 520i / 528i

Nou weet ik dat er diversen kwaaltjes met die auto's zijn maar vind het uit eindelijk ook wel weer meevallen.
Nu heb ik een en ander research gedaan en zie ik af en toe voorbij komen dat de 520i vanaf 2012 exact hetzelfde blok is dan die van een 528i alleen gedowngrade.. Maar kan nergens een duidelijk antwoord vinden/krijgen.

Dus mijn vraag is, is dit ook zo en is deze ook simpel up te graden qua software naar een 528i?

Groetjes,

Djim
Yamaha Aerox
Derbi DRD Limited edition
Derbi GPR
Tomos
Yamaha YFZ 450
Mazda 323F
e46 - 318ci
e92 - 2,5L - N52

gang is alles - er hoeft niet altijd links ingehaald te worden :///m:

Edward
Berichten: 1634
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Bericht door Edward » 28 aug 2020, 14:55

Ik zou doorsparen voor een echte 528i. Een 520i heeft minder vermogen, ergo ook mindere remmen en andere dingen die afgestemd zijn op een 520i. Klinkt allemaal leuk, alleen softwarematig gedowngrade... uitlaat, drijfstangen, inlaat, ga zo maar door. Maar goed, in tuningsland zijn nu al zoveel cowboys waarbij het allemaal goed gaat. Persoonlijk had ik het niet gedaan.

djim308
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 dec 2019, 15:27

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Bericht door djim308 » 28 aug 2020, 15:55

Thanks,

Ik ben dan ook altijd een geluksvogel dat het bij mij mis gaat vandaar dat ik het zeker wil weten.
Voornaamste vraag is dan inderdaad ook of het blok EXACT hetzelfde is qua drijfstangen, zuigers, nokkenas, inlaat, uitlaat etc. maar uit jou antwoord maak ik dus op van NIET.

Weet ik voldoende en dan word het inderdaad doorsparen voor 528i of toch weer een e92 maar dan 330/335 rond 2012
Yamaha Aerox
Derbi DRD Limited edition
Derbi GPR
Tomos
Yamaha YFZ 450
Mazda 323F
e46 - 318ci
e92 - 2,5L - N52

gang is alles - er hoeft niet altijd links ingehaald te worden :///m:

Rinkana
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 mar 2020, 15:03

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Bericht door Rinkana » 28 aug 2020, 20:51

Je moet er van uit gaan dat ze niet het zelfde zijn.
Ja, de vervangings onderdelen zijn het zelfde maar af fabriek kan (en zit) er een verschil van kwaliteit in de onderdelen die geplaatst worden.

Voornaamste is dat de 520 lagere kwaliteit onderdelen kan krijgen omdat er vanuit wordt gegaan dat die minder te verwerken krijgen.
Het zijn nog steeds geen slechte onderdelen, maar meer het verschil tussen net volgens het boekje (520) en ruimen marge (528)

Op het moment dat je ze vervangt zul je wel te A+ kwaliteit krijgen aangezien die dus ook voor de 528 zijn.

Zal je motor opblazen na de chip? Waarschijnlijk niet.
Is de kans groter dat er iets kapot gaat dan bij een 528? Ja

Verder heb je hoofdzakelijk nog de transmissie.
De ratio’s voor de 520 en de 528 zijn (fysiek) anders ivm het vermogensverschil.
Dit is ook zeker iets om rekening mee te houden aangezien je wel evenveel pk’s kan hebben, maar je dus nooit het zelfde gevoel krijgt. En ook hier heb je onderdelen die dus meer voor een wat lager vermogen zijn.

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2974
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Bericht door Source » 29 aug 2020, 10:22

Eigenlijk vraag je ik wil voor een dubbeltje op de 1ste rang zitten...ook in 2020 is dat niet mogelijk.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Toink
Berichten: 419
Lid geworden op: 16 jun 2012, 21:58

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Bericht door Toink » 29 aug 2020, 22:56

Rinkana schreef: 28 aug 2020, 20:51 Voornaamste is dat de 520 lagere kwaliteit onderdelen kan krijgen omdat er vanuit wordt gegaan dat die minder te verwerken krijgen.
Het zijn nog steeds geen slechte onderdelen, maar meer het verschil tussen net volgens het boekje (520) en ruimen marge (528)
Interessante opmerking... van welke bron komt deze informatie vandaan?

m.h.
Berichten: 964
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Bericht door m.h. » 30 aug 2020, 05:37

Ja idd, ik vroeg het me ook al af......
En zeker welke onderdelen het dan zou betreffen.

djim308
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 dec 2019, 15:27

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Bericht door djim308 » 30 aug 2020, 11:40

Mmmm, wordt er nog niet allemaal duidelijker op, maar de 520 heb ik inmiddels wel uit me hoofd gezet!
Source schreef: 29 aug 2020, 10:22 Eigenlijk vraag je ik wil voor een dubbeltje op de 1ste rang zitten...ook in 2020 is dat niet mogelijk.
jaa precies daarom me vraag ;)
Als je in het restaurant een biefstuk van 25 euro en 15 euro kan krijgen en de stukjes biefstuk zijn EXACT hetzelfde, ga je toch ook voor die van 15? :ja:
Yamaha Aerox
Derbi DRD Limited edition
Derbi GPR
Tomos
Yamaha YFZ 450
Mazda 323F
e46 - 318ci
e92 - 2,5L - N52

gang is alles - er hoeft niet altijd links ingehaald te worden :///m:

Rinkana
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 mar 2020, 15:03

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Bericht door Rinkana » 30 aug 2020, 18:04

Toink schreef: 29 aug 2020, 22:56Interessante opmerking... van welke bron komt deze informatie vandaan?
O.a hiervandaan:
https://motorblock.at/stalzamt-die-wahr ... otorentod/
Is verder een heel interessant artikel om te lezen. Dit weerhield mij er ook van om te gaan chippen (samen met de andere transmissie).
Nu zit er in die van mij een volledig gereviseerde motor in, dus heb ik er wat meer vertrouwen in.
Laatst gewijzigd door Edward op 30 aug 2020, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat ingekort.

m.h.
Berichten: 964
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Bericht door m.h. » 30 aug 2020, 18:50

:duim: Bedankt voor het delen

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2974
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Bericht door Source » 31 aug 2020, 08:23

djim308 schreef: 30 aug 2020, 11:40jaa precies daarom me vraag ;)
Als je in het restaurant een biefstuk van 25 euro en 15 euro kan krijgen en de stukjes biefstuk zijn EXACT hetzelfde, ga je toch ook voor die van 15? :ja:
Nee want dat weet je niet. Kwaliteitsverschil heet dat.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

djim308
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 dec 2019, 15:27

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Bericht door djim308 » 31 aug 2020, 10:14

Rinkana schreef: 30 aug 2020, 18:04O.a hiervandaan:
https://motorblock.at/stalzamt-die-wahr ... otorentod/
Is verder een heel interessant artikel om te lezen. Dit weerhield mij er ook van om te gaan chippen (samen met de andere transmissie).
Nu zit er in die van mij een volledig gereviseerde motor in, dus heb ik er wat meer vertrouwen in.
Thanks! Dit is precies waar ik naar zocht!
Yamaha Aerox
Derbi DRD Limited edition
Derbi GPR
Tomos
Yamaha YFZ 450
Mazda 323F
e46 - 318ci
e92 - 2,5L - N52

gang is alles - er hoeft niet altijd links ingehaald te worden :///m:

djim308
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 dec 2019, 15:27

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Bericht door djim308 » 31 aug 2020, 10:17

Source schreef: 31 aug 2020, 08:23Nee want dat weet je niet. Kwaliteitsverschil heet dat.
Dit kan een eindeloze discussie worden, maar denk dat we mekaar enigzins toch wel begrijpen ;)
Gelukkig heb ik een goed antwoord op me vraag gekregen! Al was de 520 toch al uit me gedachten verdwijnen
Yamaha Aerox
Derbi DRD Limited edition
Derbi GPR
Tomos
Yamaha YFZ 450
Mazda 323F
e46 - 318ci
e92 - 2,5L - N52

gang is alles - er hoeft niet altijd links ingehaald te worden :///m:

Toink
Berichten: 419
Lid geworden op: 16 jun 2012, 21:58

Re: 520 i / 528i vanaf 2012 zelfde blok?

Bericht door Toink » 31 aug 2020, 12:03

Dat artikel is in elk geval heel duidelijk, dank voor het delen!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”