T30 VANOS bout afgebroken

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
hylke

T30 VANOS bout afgebroken

Bericht door hylke » 03 dec 2020, 23:19

Hoi

Ik ben druk bezig met het weer rijdend krijgen van mijn '98 323i sedan. Bij koude motor was er altijd iets van een ratel hoorbaar. Dit jaar werd het zo erg dat ik niet meer kon rijden. De auto staat dus al stil sinds mei van dit jaar. Ik heb destijds diagnose laten stellen en daaruit kwam dat de VANOS niet goed werkte. Bekend probleem...

Vandaag heb ik de unit gedemonteerd. Er zat overal vloeibare pakking. Zelfs de hele kleppendeksel was op die manier gemonteerd. Op alle plekken waar olie kan lekken zat deze vloeibare smurrie. Een drama om schoon te maken.

De T30 torx van de inlaatnokkenas was afgebroken. Die zat dus al een tijdje niet vast. De torx van de uitlaatnokkenas kon ik zonder hulpstuk losdraaien, met de hand. Ik had vooraf gekeken hoe vast ze moeten zitten, 8nm. Maar dat was dit duidelijk niet (meer).

Nu het punt, hoe krijg ik dat stukje eruit zonder demontage. Ik heb namelijk geen timing toolkit voor deze motor om de nokkenassen vast te zetten en als ik die nu bestel duurt het wel even voordat ik die in huis heb.

Foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Hoe het wel moet:
Afbeelding

Iemand de gouden tip?

Source

Re: T30 VANOS bout afgebroken

Bericht door Source » 04 dec 2020, 08:39

Uitboren en nieuw draad tappen mits mogelijk maar makkelijker is om een gebruikte nokkenas te monteren.
Timing gereedschap heb je nodig. Online bestellen met een echte koerier en je hebt het zo in huis.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

hylke

Bericht door hylke » 04 dec 2020, 11:26

Het is nummer 11 van dit plaatje.
Afbeelding

Nokkenas hoeft niet los maar voorste ketting wel. Kost vier tientjes bij de dealer. Timing gereedschap is ook nogal prijzig en dan duurt het wel een aantal dagen voordat je het in huis hebt wil je niet de hoofdprijs betalen.

martindebelitos

Bericht door martindebelitos » 04 dec 2020, 13:03

hallo gaatje inboren en met een linkse tap eruit draaien succes. martin

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”