Slechte response en onvoorspelbare automaat BMW 5 Serie
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat BMW 5 Serie
Bijgaand de foto's van Pier van het walnut blasten:
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat BMW 5 Serie
Dat is een groot verschil. Dat moet je wel merken in performance
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat BMW 5 Serie
Namens Pier
egr met koeler gedemonteerd, is anders dan foto van Gijsbertsen
egr met koeler gedemonteerd, is anders dan foto van Gijsbertsen
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat BMW 5 Serie
En dan te bedenken dat hier in geen een serviceinterval voorziet
F10 N57N
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat BMW 5 Serie
Hoe zat het nou met die foto's van de verschillende EGR kleppen?Pier schreef:Nog even een update: na de walnut blasting was het flink verbeterd maar het af en toe een beetje inhouden is niet verdwenen en hij reed ook niet zo zuinig als ik had verwacht. Ik had in de computer nu ook nog een storing dat de luchtmassa te hoog was. Naar garage gegaan en daar hebben ze een flinke speurtocht gehad. Oorzaak was bypass klep van de EGR koeler. Kan niet los vervangen worden helaas. Alleen te koop als set koeler met EGR klep, ongeveer 600 euro. Die hebben ze nu vervangen en nu verbruikt hij een stuk minder en het schakelen is nu ook echt heel goed. Dat af en toe inhouden is alleen nog aanwezig. Dat wordt dus niet veroorzaakt door de EGR of vervuilde inlaat lijkt het.
Nog een ander raar ding. Garage klaagde erover dat ze grote moeite hadden om de EGR klep los te schroeven. Gijsbertsen zou deze losgemaakt hebben en ook schoongemaakt, een paar weken geleden. Zou dus niet vastgeroest moeten zitten. Daarvan heb ik ook foto's gekregen, ook van de EGR klep. Nou heb ik die foto's nog eens bekeken maar de foto van de EGR klep die Gijsbertsen gestuurd had heb ik vergeleken met de EGR klep die de andere garage eraf geschroefd had. Zijn niet hetzelfde. De foto was dus niet van mijn EGR klep en het lijkt ook alsof hij er nooit af geweest is. Ik weet niet precies wat er aan de hand is, maar zal Gijsbertsen nog wel even vragen hiernaar. Vreemd verhaal in ieder geval.
Mocht je nog iets ontdekken over de oorzaak van die kleine rukjes dan hoor ik het natuurlijk graag.
Ik heb vanochtend overigens mijn 'botswaarschuwing' knop uitgezet en de afstandsregeling van de cruise control, om te kijken of dat af en toe plotseling een heel klein beetje afremmen dan weg is. Heb het 35km niet gehad. Maar het is er niet altijd dus moet nog even wat langer testen om te zien of de radar het misschien veroorzaakt. Soms als ik een vrachtwagen inhaal raakt dat ding ook ineens van slag en remt hij af en begint te piepen.
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat BMW 5 Serie
Het blijkt dat de EGR klep zelf niet gedemonteerd was en dat hoeft ook nooit. Deze wordt namelijk niet snel vies. De viezigheid komt later in het traject. Wat op de foto's zichtbaar was, was de pijp van de EGR klep richting de luchtinlaat. De garage in Odijk had wat onhandig gezegd dat ze de EGR schoongemaakt hadden waardoor ik verbaasd was dat de andere garage zei dat de EGR klep nooit losgemaakt was. Het verstoppen van de inlaat wordt veroorzaakt door olie van de ontluchting van de kleppendeksel en van de turbo (wat ik ervan begrepen heb althans). De EGR klep zelf wordt niet snel vies.
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat BMW 5 Serie
En nou is de bimmer helemaal tiptop, en ga ik hem verkopen... in oktober komt mijn andere auto. En ik moet zeggen dat er eigenlijk maar weinig auto's bestaan die kunnen concurreren met een 5 serie. Mercedes E klasse valt af, hoef ik niet uit te leggen denk ik, Audi A6, voorwielaandrijving bij meeste modellen, interieur is niet zo mooi. Blijft er niet zoveel over, behalve een auto waar ik al sinds 2012 al van droom. Mist misschien een paar dingen die de bimmer heeft maar heeft ook weer een paar andere leuke eigenschappen. Een Tesla model S is dat dus...
- Marcel535i
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 25 nov 2014, 22:58
- Locatie: Eindhoven omg.
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat BMW 5 Serie
Ik kan me voorstellen met de problemen die je had dat je overstapt naar iets anders maar een Tesla is het laatste waar ik al petrol head aan zou denken. Ik had hem ingeruild voor een andere 5-serie met premium garantie en dan ... elke dag weer feest met een echte auto.
I was Born to Move Wild .... BMW
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat BMW 5 Serie
BMW is inderdaad ook erg fijn om in te rijden. Het is een beetje star trek vs dukes of hazzard. Ik vind de een niet beter dan de ander. Een BMW kan verder maar een Tesla trekt harder op. Het liefst zou ik ze beiden willen hebben
- Marcel535i
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 25 nov 2014, 22:58
- Locatie: Eindhoven omg.
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat BMW 5 Serie
Wat zou je zeggen van een i8 ?
Als ik een Tesla naast me zie staan vooraan bij het stoplicht laat ik hem gaan ... (doe ik net of ik niet op zit te letten toch kansloos ... maar in Duitsland is het een ander verhaal of hij moet een vers batterijtje hebben.
Als ik een Tesla naast me zie staan vooraan bij het stoplicht laat ik hem gaan ... (doe ik net of ik niet op zit te letten toch kansloos ... maar in Duitsland is het een ander verhaal of hij moet een vers batterijtje hebben.
Laatst gewijzigd door Leen op 19 mar 2021, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
I was Born to Move Wild .... BMW
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat BMW 5 Serie
Twee kleine kinderen, i8 gaat dan niet werken helaas. Ook veel meer bijtelling.
Re: Slechte response en onvoorspelbare automaat BMW 5 Serie
Hi allen die hier iets over hebben gepost,
F01 2012 740D 306pk EGR en DPF weggeschreven
Ik heb iets soortgelijks aan de hand, echter is mijn motor 2000km geleden compleet gereviseerd. Nieuwe krukas, turbo's, drijfstangen, lagers, oliekoelers, alles origineel BMW. Nieuwe verstuivers zijn ook geplaatst. Tevens is de EGR en DPF weggeschreven. Motor loopt als een zonnetje maar....
Volgende is er aan de hand:
Auto ruikt naar diesel bij stationair draaien, retourleiding zweet niets.
Na 2000km hoorde ik ineens de motor nagelen, alleen bij lage toeren. Als je uit parkeert, wegrijdt bij het stoplicht, etc. Zodra de motor op toeren draait, is alles prima. Diagnose test gedaan van de verstuivers, alles binnen de waardes. Geluid wordt ook niet erger.
2e punt is dat op de 1 of andere manier bij 70Km per uur in de 7e versnelling bij 1200 toeren de auto een vergelijkbaar iets heeft als tegenwind gevoel, echter is het bij die van mij zo dat dit met 2 seconden veranderd. Tegenwind, geen tegenwind, tegenwind geen tegenwind. Ik rijdt daarom altijd een versnelling lager met deze snelheid omdat het probleem dan niet aanwezig is.
Nadat de motor is gereviseerd gaf de auto de eerste 1000km een aantal keren (ook rond 70km) een keiharde bok, alsof het differentieel een tandje miste. Nu doet die dat al 6000km niet meer.
Als de auto koud is, dan schakelt ie beroerd soms op naar 2. Bij gas geven lijkt het of de actuator in de bak niet voldoende oliedruk opbouwt en m vervolgens elektronisch doorpusht.
Als laatste, soms schokt ie bij op en terugschakelen. Als ik heel agressief gas geef dan krijgt de automaat best klappen, doe ik het iets minder agressief dan schakelt ie naadloos over.
Xdrive is gereviseerd
Automaat is niet gespoeld wel gereset.
Ben benieuwd of iemand van jullie hier iets in herkend.
F01 2012 740D 306pk EGR en DPF weggeschreven
Ik heb iets soortgelijks aan de hand, echter is mijn motor 2000km geleden compleet gereviseerd. Nieuwe krukas, turbo's, drijfstangen, lagers, oliekoelers, alles origineel BMW. Nieuwe verstuivers zijn ook geplaatst. Tevens is de EGR en DPF weggeschreven. Motor loopt als een zonnetje maar....
Volgende is er aan de hand:
Auto ruikt naar diesel bij stationair draaien, retourleiding zweet niets.
Na 2000km hoorde ik ineens de motor nagelen, alleen bij lage toeren. Als je uit parkeert, wegrijdt bij het stoplicht, etc. Zodra de motor op toeren draait, is alles prima. Diagnose test gedaan van de verstuivers, alles binnen de waardes. Geluid wordt ook niet erger.
2e punt is dat op de 1 of andere manier bij 70Km per uur in de 7e versnelling bij 1200 toeren de auto een vergelijkbaar iets heeft als tegenwind gevoel, echter is het bij die van mij zo dat dit met 2 seconden veranderd. Tegenwind, geen tegenwind, tegenwind geen tegenwind. Ik rijdt daarom altijd een versnelling lager met deze snelheid omdat het probleem dan niet aanwezig is.
Nadat de motor is gereviseerd gaf de auto de eerste 1000km een aantal keren (ook rond 70km) een keiharde bok, alsof het differentieel een tandje miste. Nu doet die dat al 6000km niet meer.
Als de auto koud is, dan schakelt ie beroerd soms op naar 2. Bij gas geven lijkt het of de actuator in de bak niet voldoende oliedruk opbouwt en m vervolgens elektronisch doorpusht.
Als laatste, soms schokt ie bij op en terugschakelen. Als ik heel agressief gas geef dan krijgt de automaat best klappen, doe ik het iets minder agressief dan schakelt ie naadloos over.
Xdrive is gereviseerd
Automaat is niet gespoeld wel gereset.
Ben benieuwd of iemand van jullie hier iets in herkend.