veel blauwe rook
-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59
veel blauwe rook
Hallo allemaal, sinds kort heb ik enorm veel blauwe rook uitstoot van mijn 330ci. Mijn vermoeden is een lekke koppakking, maar de koelvloeistof en olie zijn niet met elkaar vermengd en de motor loopt normaal. wat ik wel gedaan heb vlak voor de blauwe rook erg werd, is de CCV vernieuwd. Kan het zijn dat deze gewoon niet werkt, het is namelijk geen OEM, of is er meer aan de hand? Ook ruikt het naar olie, alsof het ergens lekt. Vandaar mijn vermoeden dat de koppakking lek is. Hopelijk weet iemand van jullie wat dit kan zijn, alvast bedankt.
-
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25
Re: veel blauwe rook
hallo hier met mart. vermoed dat je retourleiding verstopt is. deze zit op de peilstok.op de peilstok zitten twee leidinkjes de gebogen leiding zit dicht. effe peilstok demonteren en goed schoonmaken. als deze verstopt is zal de olie in demotor worden gezogen vandaar de blauwe rook. succes mart
Re: veel blauwe rook
Punt van Martin lijkt erg plausibel. Heb je de CCV in zijn geheel met slangen vervangen? Kan natuurlijk zo zijn dat de retourslang naar je carter verstopt zit als deze niet vervangen is, maar gezien je pas na het vervangen last hebt gekregen van blauwe rook, lijkt mij een knik voordehandliggender.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Re: veel blauwe rook
In dit geval is de CCV wel verdacht. Je hebt daar iets aan veranderd, dus logisch gezien is dat de laatste wijziging en dus daar waar je moet zoeken.
Volgens mij zijn alle leidingen gemaakt van buisjes die lijken op elektriciteitsbuis (flexibel). Die hebben de neiging uit te harden en/of dicht te gaan zitten. Knikken kan ook. Advies is dan ook om CCV met alle leidingen te vervangen als je toch bezig bent.
Succes,
Rob
Volgens mij zijn alle leidingen gemaakt van buisjes die lijken op elektriciteitsbuis (flexibel). Die hebben de neiging uit te harden en/of dicht te gaan zitten. Knikken kan ook. Advies is dan ook om CCV met alle leidingen te vervangen als je toch bezig bent.
Succes,
Rob
Re: veel blauwe rook
Precies Rob, dat was dus ook mijn gedachte. Zijn flexibele buizen met (volgens mij) een soort isolatie eromheen. Daarom was dit logischerwijs ook mijn vermoeden.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
-
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 25 mei 2014, 19:59
Re: veel blauwe rook
Bedankt voor jullie reacties, ik heb de complete CCV vervangen, dus ook de bijbehorende pijpen/slangen. Ook heb ik een M56 klepdeksel gemonteerd, voordat ik de originele CCV heb vervangen. In eerste instantie heb ik het M56 klepdeksel met ingebouwde CCV direct op het inlaatspruitstuk aangesloten, bron; 50's kid op YouTube. Daarna heb ik als "zekerheid" de originele CCV erbij op aangesloten, maar toen begon het gesodemieter.
Ook lekt er nu olie aan de achterkant van het blok op de uitlaat, wat mijn vermoeden op een lekke koppakking versterkt, of toch een lek aluminium klepdeksel, wat ik me niet kan voorstellen. Ik moet dit uitzoeken, maar heb weinig vrije tijd en het kopen van een ander blok lijkt mij steeds meer de meest logische oplossing. Elke andere suggestie is nog steeds welkom en ik hou jullie op de hoogte over een paar weken.
Ook lekt er nu olie aan de achterkant van het blok op de uitlaat, wat mijn vermoeden op een lekke koppakking versterkt, of toch een lek aluminium klepdeksel, wat ik me niet kan voorstellen. Ik moet dit uitzoeken, maar heb weinig vrije tijd en het kopen van een ander blok lijkt mij steeds meer de meest logische oplossing. Elke andere suggestie is nog steeds welkom en ik hou jullie op de hoogte over een paar weken.
Re: veel blauwe rook
Even voor mijn beeld: je hebt nu twee CCV aangesloten? Dan heb je grote kans op een enorme druk in je blok en de olielekkage als gevolg. De klepdekselpakking gaat dat niet leuk vinden.
Succes,
Rob
Succes,
Rob
- malle pietje
- Berichten: 395
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: veel blauwe rook
Olie achterop je blok en de uitlaat is vaak ‘ gewoon’ een niet goed sluitende kleppendekselpakking.
En inderdaad, als je na het werken aan je carterontluchting problemen hebt gekregen zou ik het daar in zoeken.
Trek eens ter controle, tijdens stationair draaien de olie dop er af. Die zou met een lichte zuigkracht vast moeten zitten. Zit je carterventilatie verstopt, dan ontstaat er overdruk en wordt olie in de cylinders gedrukt, met blauwe rook als gevolg.
En inderdaad, als je na het werken aan je carterontluchting problemen hebt gekregen zou ik het daar in zoeken.
Trek eens ter controle, tijdens stationair draaien de olie dop er af. Die zou met een lichte zuigkracht vast moeten zitten. Zit je carterventilatie verstopt, dan ontstaat er overdruk en wordt olie in de cylinders gedrukt, met blauwe rook als gevolg.