veel blauwe rook

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Martin280967

veel blauwe rook

Bericht door Martin280967 » 11 apr 2022, 02:44

Hallo allemaal, sinds kort heb ik enorm veel blauwe rook uitstoot van mijn 330ci. Mijn vermoeden is een lekke koppakking, maar de koelvloeistof en olie zijn niet met elkaar vermengd en de motor loopt normaal. wat ik wel gedaan heb vlak voor de blauwe rook erg werd, is de CCV vernieuwd. Kan het zijn dat deze gewoon niet werkt, het is namelijk geen OEM, of is er meer aan de hand? Ook ruikt het naar olie, alsof het ergens lekt. Vandaar mijn vermoeden dat de koppakking lek is. Hopelijk weet iemand van jullie wat dit kan zijn, alvast bedankt.

martindebelitos

Re: veel blauwe rook

Bericht door martindebelitos » 11 apr 2022, 09:52

hallo hier met mart. vermoed dat je retourleiding verstopt is. deze zit op de peilstok.op de peilstok zitten twee leidinkjes de gebogen leiding zit dicht. effe peilstok demonteren en goed schoonmaken. als deze verstopt is zal de olie in demotor worden gezogen vandaar de blauwe rook. succes mart

Robin
BimmerPortal Team

Bericht door Robin » 11 apr 2022, 15:41

Punt van Martin lijkt erg plausibel. Heb je de CCV in zijn geheel met slangen vervangen? Kan natuurlijk zo zijn dat de retourslang naar je carter verstopt zit als deze niet vervangen is, maar gezien je pas na het vervangen last hebt gekregen van blauwe rook, lijkt mij een knik voordehandliggender.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

rob75

Bericht door rob75 » 11 apr 2022, 17:32

In dit geval is de CCV wel verdacht. Je hebt daar iets aan veranderd, dus logisch gezien is dat de laatste wijziging en dus daar waar je moet zoeken.
Volgens mij zijn alle leidingen gemaakt van buisjes die lijken op elektriciteitsbuis (flexibel). Die hebben de neiging uit te harden en/of dicht te gaan zitten. Knikken kan ook. Advies is dan ook om CCV met alle leidingen te vervangen als je toch bezig bent.

Succes,
Rob

Robin
BimmerPortal Team

Bericht door Robin » 11 apr 2022, 22:29

Precies Rob, dat was dus ook mijn gedachte. Zijn flexibele buizen met (volgens mij) een soort isolatie eromheen. Daarom was dit logischerwijs ook mijn vermoeden.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom

Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw

Martin280967

Bericht door Martin280967 » 12 apr 2022, 05:56

Bedankt voor jullie reacties, ik heb de complete CCV vervangen, dus ook de bijbehorende pijpen/slangen. Ook heb ik een M56 klepdeksel gemonteerd, voordat ik de originele CCV heb vervangen. In eerste instantie heb ik het M56 klepdeksel met ingebouwde CCV direct op het inlaatspruitstuk aangesloten, bron; 50's kid op YouTube. Daarna heb ik als "zekerheid" de originele CCV erbij op aangesloten, maar toen begon het gesodemieter.
Ook lekt er nu olie aan de achterkant van het blok op de uitlaat, wat mijn vermoeden op een lekke koppakking versterkt, of toch een lek aluminium klepdeksel, wat ik me niet kan voorstellen. Ik moet dit uitzoeken, maar heb weinig vrije tijd en het kopen van een ander blok lijkt mij steeds meer de meest logische oplossing. Elke andere suggestie is nog steeds welkom en ik hou jullie op de hoogte over een paar weken.

rob75

Bericht door rob75 » 13 apr 2022, 07:02

Even voor mijn beeld: je hebt nu twee CCV aangesloten? Dan heb je grote kans op een enorme druk in je blok en de olielekkage als gevolg. De klepdekselpakking gaat dat niet leuk vinden.

Succes,
Rob

malle pietje

Bericht door malle pietje » 12 mei 2022, 19:03

Olie achterop je blok en de uitlaat is vaak ‘ gewoon’ een niet goed sluitende kleppendekselpakking.
En inderdaad, als je na het werken aan je carterontluchting problemen hebt gekregen zou ik het daar in zoeken.
Trek eens ter controle, tijdens stationair draaien de olie dop er af. Die zou met een lichte zuigkracht vast moeten zitten. Zit je carterventilatie verstopt, dan ontstaat er overdruk en wordt olie in de cylinders gedrukt, met blauwe rook als gevolg.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”