Eerdere auto's : 1502 , E30 320i, E32 730i , E46 316ti, E36 325i cabrio, E39 525i LCI, 116i , 118i sport, E53 X5 4.4 LCI, 218i Gan Tourer , E46 323i cabrio.
Nu sinds een jaar de 550i voor de hobby en sinds kort daarbij een 318i touring G21 handbak.. de laatste.
Nu de 550i vooral als hobby auto om mooie ritten mee te maken door de Alpen etc. Gekocht 2021 zomer km stand circa 229k.
Onderhoud en aanpassingen tot nu toe:
De gebruikelijke draagarmen en stuurkogels etc. Die willen wel slijten natuurlijk.
Gescheurde carterventilatie meteen allebei vervangen.
Klepseals en daarbij zijn paar pakkingen en wat slangen ook meteen meegenomen.
2 bobines. Ook al de plastic buizen waar de bobines doorheen gaan vervangen.
Automaat grote beurt, die was hier duidelijk aan toe. En daarna ook de bekende xHP stage 2 erop. Rijdt top.
4 nieuwe remslangen Goodridge RVS ommanteld.
Variabele inlaat vervangen incl servomotoren. 1 servo had storing waardoor inlaat niet vol open ging boven x aantal toeren. Scheelt gauw 30pk. Gelukkig een goede werkende set gevonden met alles er op en aan voor een schijntje.
Uitlaatklep vastgezet in de standaard sport uitlaat. Deze gaat af fabriek pas bij 3700 toeren open. Nu vanaf 0 rpm.
Verder is de motor mooi droog geen olielekkage en geen koelvloeistof lekkage. Loopt zeer netjes en veel trekkracht.
Wat moet er nog gebeuren en wensenlijstje:
Remmen rondom zijn tegen versleten aan. Zit nog te denken welk merk etc er onder gaat. Denk gewoon Brembo ofzo of Bosch. Misschien wel EBC blokjes.
De originele dempers en veren zitten er nog onder. Die zijn vast niet meer wat het geweest is.
Ik denk dat ik voor een Bilstein B12 set ga. Iemand ervaring mee op een E61 ? . Als het goed is komt dat aardig overeen met het M-sport onderstel wat er af fabriek onder zit. Luchtbalgen zijn aan vervanging toe. Setje heb ik al liggen.
Vervangen kabelboom achterklep. Inmiddels 2 keer storing gehad met de afstandsbediening.
Dat was hm voor nu , als ik wat aanpassingen doe post ik dat even en tips zijn welkom.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/PpVLtChg/e61.jpg)
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/4nMKqHWt/e612.jpg)