Aankoopadvies 5-serie
Aankoopadvies 5-serie
Ik ben opzoek naar een 'nieuwe' benzine gezinsauto. De BMW 5 serie Touring F11 (2010-2017) (maar ook de Sedan) vind ik erg mooi en elegant! Ik heb het eea gelezen maar het is me nog niet helemaal helder in hoeverre deze auto's betrouwbaar zijn, welke motoren en bouwjaren het minste problemen geven etc. Ik ben niet perse een liefhebber en neem ook genoegen met een Toyota Avensis maar een BMW 5 serie zou natuurlijk VEEL meer vreugde geven op de weg. Uiteraard ga ik ervanuit dat een BMW meer investering en liefde vergt, maar ik vraag mij af in hoeverre dat het geval zal zijn. Concreet vraag ik mij af of een goed onderhouden BMW 5 serie met ongeveer 200,000 km's, benzine variant, de zuinigere versies, betrouwbare auto's zijn? Hoeveel jaarlijks onderhoud/reparatiekosten ik moet verwachten? Of veel vorkomende euvels wbt problemen met de distributieketting, de luchtlagers e.d. eenmaal opgelost niet snel meer voor zullen komen? Ook overige tips worden zeer gewaardeerd
Re: Aankoopadvies 5-serie
Hoeveel KM per jaar rijd je ongeveer, en benzine of diesel?
Re: Aankoopadvies 5-serie
Ongeveer 25k km’s en benzine
Laatst gewijzigd door Leen op 04 jan 2023, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Reden: Quote verwijderd. Quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan.
Re: Aankoopadvies 5-serie
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Aankoopadvies 5-serie
ik heb zelf voorheen ongeveer een miljoen km's in VW Passats variant gereden, maar heb sinds 2 jaar een F11. Dat verschil is niet te beschrijven; niet alleen qua rijdynamiek, maar ok qua comfort, (gevoel van) luxe en souplesse.
Het onderhoud is me alleszins meegevallen, ik heb de auto zelf een beurt met vloeistoffen en bougies gegeven en was daar iets meer dan €200 aan onderdelen voor kwijt. Mijn auto (een 520) heeft de beruchte N20 4 cilinder motor. Maar gelukkig waren bij die van mij alle issues al aangepakt toen ik hem kocht met 175.000 op de teller. De luchtbalgen bij de F11 zijn inmiddels ook niet zo heel duur meer om te vervangen (uiteraard rekent de BMW dealer je er wél de hoofdprijs voor) en is bovendien een klus die je als handige Harry ook zelf kunt doen.
Wat wel een kostenpost is waar je rekening mee moet houden, zijn de remschijven. Die kun je het beste originele monteren en die zijn niet goedkoop. Maar met 25k per jaar is dat ook niet iets wat je heel vaak zult moeten doen.
Wat mij enigszins tegenvalt is het verbruik. Ik rijd redelijk vlot door, maar krijg het gemiddeld gebruik met moeite op 9/10 liter per 100 km. Het blijft ook een zware auto natuurlijk en die van mij staat op een 20" breedset. Maar dan nog moe je van een 520 niet verwachten dat je er makkelijk 1:15 mee gaat halen.
Het onderhoud is me alleszins meegevallen, ik heb de auto zelf een beurt met vloeistoffen en bougies gegeven en was daar iets meer dan €200 aan onderdelen voor kwijt. Mijn auto (een 520) heeft de beruchte N20 4 cilinder motor. Maar gelukkig waren bij die van mij alle issues al aangepakt toen ik hem kocht met 175.000 op de teller. De luchtbalgen bij de F11 zijn inmiddels ook niet zo heel duur meer om te vervangen (uiteraard rekent de BMW dealer je er wél de hoofdprijs voor) en is bovendien een klus die je als handige Harry ook zelf kunt doen.
Wat wel een kostenpost is waar je rekening mee moet houden, zijn de remschijven. Die kun je het beste originele monteren en die zijn niet goedkoop. Maar met 25k per jaar is dat ook niet iets wat je heel vaak zult moeten doen.
Wat mij enigszins tegenvalt is het verbruik. Ik rijd redelijk vlot door, maar krijg het gemiddeld gebruik met moeite op 9/10 liter per 100 km. Het blijft ook een zware auto natuurlijk en die van mij staat op een 20" breedset. Maar dan nog moe je van een 520 niet verwachten dat je er makkelijk 1:15 mee gaat halen.
- Marcel535i
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 25 nov 2014, 22:58
- Locatie: Eindhoven omg.
Re: Aankoopadvies 5-serie
Als je mijn 6 cil. 535i zou kopen met 220 dkm. zou je een perfecte auto hebben , maar helaas hij is niet te koop. :-(
Ik zou deze type auto van harte aanbevelen en verbruik en onderhoud valt mij in ieder geval erg mee !
Ik heb een M-sport met breedste en doe 9.1 L : 100
Ik zou deze type auto van harte aanbevelen en verbruik en onderhoud valt mij in ieder geval erg mee !
Ik heb een M-sport met breedste en doe 9.1 L : 100
Laatst gewijzigd door Marcel535i op 06 jan 2023, 00:44, 2 keer totaal gewijzigd.
I was Born to Move Wild .... BMW
Re: Aankoopadvies 5-serie
Mijn f11 van 2010 535i staat op 204.000 km.
Bij deze km stand is het belangrijk om te weten wat er aan onderhoud is gedaan. In het geval van 535i, zou de elec waterpomp en thermostaat vervangen moeten zijn. Ook de accu al 2x. De condensor vd airco. Maar ook zou de automatische bak minstens al 1x gespoeld of ververst moeten zijn
Olie verversing minimaal elke keer na 20.000 km. Bougies, al 2x vervangen zijn. De klepdekselpakking en de pakking van het oliefilterhuis zouden ook al minstens 1x vv moeten zijn. Als al deze onderhouds, vervangingen zijn gedaan, dan kun je voorlopig vooruit. Onderhoud is wel betaalbaar als je het zelf kan doen.
Maar je koopt dan wel een fantaschtische auto, die mogelijk probleemloos 300 dkm gaat halen.
Bij deze km stand is het belangrijk om te weten wat er aan onderhoud is gedaan. In het geval van 535i, zou de elec waterpomp en thermostaat vervangen moeten zijn. Ook de accu al 2x. De condensor vd airco. Maar ook zou de automatische bak minstens al 1x gespoeld of ververst moeten zijn
Olie verversing minimaal elke keer na 20.000 km. Bougies, al 2x vervangen zijn. De klepdekselpakking en de pakking van het oliefilterhuis zouden ook al minstens 1x vv moeten zijn. Als al deze onderhouds, vervangingen zijn gedaan, dan kun je voorlopig vooruit. Onderhoud is wel betaalbaar als je het zelf kan doen.
Maar je koopt dan wel een fantaschtische auto, die mogelijk probleemloos 300 dkm gaat halen.
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i
Re: Aankoopadvies 5-serie
Ik ben nog wat vergeten, bij de 11 ook beide luchtbalgen moeten vervangen zijn. Ik heb deze auto nu ca 6 jaar. Totale onderhoud kosten met alle genoemde zaken, ca 750 tot 1000 euro per jaar, dat is inclusief banden en een reparatie van 350 euro van het info systeem. Totaal ca 90dkm gereden.
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i
Re: Aankoopadvies 5-serie
Hoezo luchtbalgen moeten vervangen zijn bij 200dkm. Die ga je toch niet preventief vervangen ?!
Ik denk ook dat het een zeldzaamheid is dat mensen een thermostaat en waterpomp vervangen.
Je moet gewoon niet al te veel pech hebben, dat geld voor elke auto. Ik geloof niet dat BMW per definitie duurder is als andere merken. Ik heb geen daily driver benzine ervaring. Ik rij nu mijn derde 5 serie diesel.
Als ik kosten zou willen besparen zou ik hem dat eerder zoeken in belasting en verzekering dan in onderhoud.
En ik weet niet hoe het met benzine zit, maar ik koop en verkoop mijn auto's gewoon particulier en moet zeggen dat mijn BMW afschrijving beduidend lager is dan van bijvoorbeeld de Volvo's die ik gehad heb. Dus daar mogen weer andere kosten tegenover staan.
Ik denk ook dat het een zeldzaamheid is dat mensen een thermostaat en waterpomp vervangen.
Je moet gewoon niet al te veel pech hebben, dat geld voor elke auto. Ik geloof niet dat BMW per definitie duurder is als andere merken. Ik heb geen daily driver benzine ervaring. Ik rij nu mijn derde 5 serie diesel.
Als ik kosten zou willen besparen zou ik hem dat eerder zoeken in belasting en verzekering dan in onderhoud.
En ik weet niet hoe het met benzine zit, maar ik koop en verkoop mijn auto's gewoon particulier en moet zeggen dat mijn BMW afschrijving beduidend lager is dan van bijvoorbeeld de Volvo's die ik gehad heb. Dus daar mogen weer andere kosten tegenover staan.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Re: Aankoopadvies 5-serie
Ja, dat ga je zeker doen, ergens tussen de 100K en 150K, want die gaan echt stuk en als je te lang wacht en je F11 ligt met zijn reet op straat, dan kan je een takelwagen gaan regelen want je komt niet meer weg, dan ben je nog veel duurder uit.
Ik heb ze bij mij rond de 140K vervangen en dat was echt nodig.
Nee, geen zeldzaamheid, want die staan erom bekend dat ze stuk gaan, zeker de elektrische waterpomp en als daar al bezig ben doe je de thermostaat ook gelijk, je kan er slecht bij om het twee keer te doen. Ook hier geld gaat de waterpomp stuk dan kan je een takelwagen bestellen. Een vervangen van bij iets van 110K en een preventief vervangen bij iets van 175K (andere auto).Ik denk ook dat het een zeldzaamheid is dat mensen een thermostaat en waterpomp vervangen.
Heeft niet veel met pech te maken, het zijn items die erom bekend staan kapot te gaan.Je moet gewoon niet al te veel pech hebben
Hetzelfde geld voor de oliefilterhuispakking, klepdekselpakking carterpakking, die gaan lekken.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Re: Aankoopadvies 5-serie
Zeker als je het zelf kunt zou ik dat wel doen, zoals hierboven gezegd wordt staat je stil als het fout gaat. Dan kunnen ze een dieplader voor je bestellen. Hier verderop staat een F11 die al maanden elke keer als ik 'm geparkeerd zie staan op 1 oor hangt, het hoeft dus niet meteen mis te gaan maar ik zou het risico niet nemen. Heb je geen meesturende achteras dan kun je ze voordeliger van Arnott nemen.
Die waterpomp ging bij mij bij 130k stuk, achteraf had me liever het gedoe bespaard en deze eerder gewisseld. Ja, het is een duur ding, maar met dank aan BMW voor het achterwege laten van een temperatuurmeter voor het koelwater krijg je pas een melding als het allemaal te warm is geworden en sta je stil. Meteen de thermostaat gedaan zodat het maar 1x een KVS zwembad wordt. Wellicht had die het nog jaren volgehouden maar voor de beperkte meerprijs liever dat dan ook nieuw.Ik denk ook dat het een zeldzaamheid is dat mensen een thermostaat en waterpomp vervangen.
Die 'pech' kun je tot een laag niveau beperken door tijdig de juiste actie te ondernemen. Hier ook de lagerschalen laten doen van de N55. Dat was volgens velen pas vanaf 150k zinvol en alleen als preventieve maatregel. Bij 136k bleek dat echter net op tijd te zijn. Wachten tot wat anderen al vroeg vonden had heel veel pech veroorzaakt. Op enig moment gaat leeftijd ook meespelen en gaat het niet alleen nog maar over de gereden kilometers.Je moet gewoon niet al te veel pech hebben, dat geld voor elke auto.
In ieder geval een stuk minder duur dan mijn vorige 3 Mercedessen en het werken eraan is veel makkelijker.Ik geloof niet dat BMW per definitie duurder is als andere merken.
Er is geen BMW blok in deze generatie welke geen kwaaltjes heeft, als je ze voor bent kan het je toch best wat vervolgschade / kosten schelen.Als ik kosten zou willen besparen zou ik hem dat eerder zoeken in belasting en verzekering dan in onderhoud.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz
Re: Aankoopadvies 5-serie
Ik rij mij derde 5. Ik rij ze allemaal tot over de 3 ton en heb tot nu toe 1x luchtbalgen vervangen bij mijn 2e 5. Deze zakte tijdens parkeren. Bij starten pompte hij weer op. Dus naar huis gereden en vervangen. Thermostaat nog nooit vervangen.
Ik moet wel zeggen dat ik ze pas koop vanaf 2 ton. Dus misschien is dat de gouden tip; wacht tot alle reparaties geweest zijn.
Ik moet wel zeggen dat ik ze pas koop vanaf 2 ton. Dus misschien is dat de gouden tip; wacht tot alle reparaties geweest zijn.
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Re: Aankoopadvies 5-serie
De lekke balgen zijn idd vaak het kleine gaatje waardoor die zakt na parkeren onder een bepaalde hoek.
Een enkele keer klapt een balg en kan je niet verder rijden
Een enkele keer klapt een balg en kan je niet verder rijden
Re: Aankoopadvies 5-serie
8 jaar F11 535i, ruim 100.000 km (weinig per jaar). Naast gewoon onderhoud alleen waterpomp plus thermostaat en de linkerkoplamp vervangen. Heerlijke auto!
F11 535i & F33 430ix & i4 35
Re: Aankoopadvies 5-serie
Voor mij:
1x 07/2011 F10 520d van 45.000 naar +/- 120.000 km gereden
De krukas pulley was er letterlijk afgescheurd dus verder rijden kon niet meer. Ik ben teruggereden naar de garage was daar net vertrokken.
Auto 2 jaar gehad voor de rest enkel standaard beurtjes.
1x F10 535d
Geen bijzonderheden. 2 jaar gereden enkel beurtjes laten doen.
1x 07/2011 F10 520d van 45.000 naar +/- 120.000 km gereden
De krukas pulley was er letterlijk afgescheurd dus verder rijden kon niet meer. Ik ben teruggereden naar de garage was daar net vertrokken.
Auto 2 jaar gehad voor de rest enkel standaard beurtjes.
1x F10 535d
Geen bijzonderheden. 2 jaar gereden enkel beurtjes laten doen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||