Simon - E46 320i 2004
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Ik heb ergens gelezen dat iemand bij een after-market exemplaar ook snel last had van het dobbertje in het vat. Dat die vroegtijdig faalde. Dus dat die ingevreten was door KVS, waardoor die een foutief niveau doorgeeft.
In dat geval lijkt het me goed om terug te grijpen naar originele BMW. Wel wat prijzig (inmiddels gestegen naar 100 piek (!) bij BMW zelf. Gelukkig heb ik nog mijn originele BMW-vat bewaard (2017). Als die tien jaar meegaat dan kan ik nog vijf jaar zeg maar;-)
Maar ik ben benieuwd of iemand van jullie hier ook iets soortgelijks in heeft meegemaakt.
In dat geval lijkt het me goed om terug te grijpen naar originele BMW. Wel wat prijzig (inmiddels gestegen naar 100 piek (!) bij BMW zelf. Gelukkig heb ik nog mijn originele BMW-vat bewaard (2017). Als die tien jaar meegaat dan kan ik nog vijf jaar zeg maar;-)
Maar ik ben benieuwd of iemand van jullie hier ook iets soortgelijks in heeft meegemaakt.
Re: Simon - E46 320i 2004
Zit er een extra massadraad bij dat setje? Want de originele wordt overbelast, vandaar het falen. Een extra massa lost het probleem definitief op.
Wel netjes dat er een reparatieset voorhanden is nu, toen ik mijn E46 had, was het niet voorhanden.
Wel netjes dat er een reparatieset voorhanden is nu, toen ik mijn E46 had, was het niet voorhanden.
Huidig: E46 330Ci cabriolet / S1000R
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Haha daar hebben we hem weer: de massa:-)
Jouw tips geven richting. Ik zal eens kijken zodra ik thuis ben. Zit nu met de auto in Zwitserland ergens op een boerderij vader-zoon-quality-time te ondergaan. Kat en kippen hier zijn gek op de e46 blijkt
Wel het KVS-peil dwangmatig gecontroleerd, maar daar ligt het niet aan indeed. Thanks! Wordt vervolgd.
Jouw tips geven richting. Ik zal eens kijken zodra ik thuis ben. Zit nu met de auto in Zwitserland ergens op een boerderij vader-zoon-quality-time te ondergaan. Kat en kippen hier zijn gek op de e46 blijkt
Wel het KVS-peil dwangmatig gecontroleerd, maar daar ligt het niet aan indeed. Thanks! Wordt vervolgd.
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Net weer terug van een bezoekje Zwitserland. De auto heeft zich goed gehouden. Mijn zoontje en ik zijn naar de Fliegerschiessen 2022 geweest. Naast het geweld van schietende straaljagers, die je vanaf de Axalp op 2200m mag bewonderen, was het weer, de uitzichten én het bergachtige landschap super.
Ik twijfelde om de winterset te plaatsen, want, je weet maar nooit rond deze tijd in de Alpen. De weersvoorspellingen bleken goedgezind en dus last-minute besloten de zomerset te laten zitten. Bij 21 graden hebben de Dunlops Sport Max hun diensten prima bewezen. Inmiddels heb ik redelijk wat bekende passen in Zwitserland met de auto en motor mogen doen. Maar soms heb je zo’n onbekende pas die verrassend blijkt. De Glaubenbergpass (1540m) is er zo een. Bocht na bocht regen zich aaneen, met, afgezien van wat wildroosters aan de noordzijde, goed asfalt. Hier een plaatje van de morgenstond:
Wat is de achterwielaandrijving dan een genot voor het sturen. Bovendien galmt het zes-in-lijn-blok extra lekker met de bergen als klankkast:-)
Naast het smullen op de Zwitserse kronkelwegen met prachtig uitzicht was het fijn gas geven op de Duitse Autobahn. De e46 hield zich goed bij hoge constante snelheden, snelheden tussen de 140 en 170 waren geen probleem, en dat met 418.000 km op de teller. Vind ik, mede gezien de leeftijd van deze auto, niet slecht. Verbruik, gemeten bij de pomp, gecombineerd over 1850km kwam uit op 1 op 9 (Vialle LPG).
Hier een zonsopkomst op de Duitse Autobahn ter hoogte van Brechen:
Eigenlijk denk ik erover om eerst nog niet op zoek te gaan naar iets nieuws. De e46 blijkt nog steeds een prima reisgenoot. Vraagt wel het nodige sleutelwerk. Dan voorlopig dus maar boven op het onderhoud blijven zitten…
Ik twijfelde om de winterset te plaatsen, want, je weet maar nooit rond deze tijd in de Alpen. De weersvoorspellingen bleken goedgezind en dus last-minute besloten de zomerset te laten zitten. Bij 21 graden hebben de Dunlops Sport Max hun diensten prima bewezen. Inmiddels heb ik redelijk wat bekende passen in Zwitserland met de auto en motor mogen doen. Maar soms heb je zo’n onbekende pas die verrassend blijkt. De Glaubenbergpass (1540m) is er zo een. Bocht na bocht regen zich aaneen, met, afgezien van wat wildroosters aan de noordzijde, goed asfalt. Hier een plaatje van de morgenstond:
Wat is de achterwielaandrijving dan een genot voor het sturen. Bovendien galmt het zes-in-lijn-blok extra lekker met de bergen als klankkast:-)
Naast het smullen op de Zwitserse kronkelwegen met prachtig uitzicht was het fijn gas geven op de Duitse Autobahn. De e46 hield zich goed bij hoge constante snelheden, snelheden tussen de 140 en 170 waren geen probleem, en dat met 418.000 km op de teller. Vind ik, mede gezien de leeftijd van deze auto, niet slecht. Verbruik, gemeten bij de pomp, gecombineerd over 1850km kwam uit op 1 op 9 (Vialle LPG).
Hier een zonsopkomst op de Duitse Autobahn ter hoogte van Brechen:
Eigenlijk denk ik erover om eerst nog niet op zoek te gaan naar iets nieuws. De e46 blijkt nog steeds een prima reisgenoot. Vraagt wel het nodige sleutelwerk. Dan voorlopig dus maar boven op het onderhoud blijven zitten…
Re: Simon - E46 320i 2004
Wauw, prachtige foto's!
Voor wat betreft het feit dat de e46 een trouwe reisgenoot is: daar kan ik me helemaal in vinden. Heb zelf een 318i Touring uit 2004. Aan het begin heb ik behoorlijk wat achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar op moeten lossen, maar sindsdien rijdt ik al zo'n twee jaar zonder noemenswaardige zaken. Tuurlijk blijf je slijtagedelen als remblokken, schijven en rubbers houden, maar verder heb ik (even afkloppen) ook nog niet de neiging iets nieuws te kopen. Het blok houdt zich ook verbazingwekkend goed gezien de reputatie van de N42. De meeste halen de 325K die de mijne op de klok heeft staan voor zover ik weet niet.
Voor wat betreft het feit dat de e46 een trouwe reisgenoot is: daar kan ik me helemaal in vinden. Heb zelf een 318i Touring uit 2004. Aan het begin heb ik behoorlijk wat achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar op moeten lossen, maar sindsdien rijdt ik al zo'n twee jaar zonder noemenswaardige zaken. Tuurlijk blijf je slijtagedelen als remblokken, schijven en rubbers houden, maar verder heb ik (even afkloppen) ook nog niet de neiging iets nieuws te kopen. Het blok houdt zich ook verbazingwekkend goed gezien de reputatie van de N42. De meeste halen de 325K die de mijne op de klok heeft staan voor zover ik weet niet.
BMW E46 318i Touring, 07/2003 - Showroom
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
Verkocht: BMW E39 528iA Touring, 01/2000 - Showroom
Ik ben beschikbaar voor fotoshoots van jouw BMW! Meer info via PB.
Volg mijn auto-avonturen op Instagram: @robinvanarkel.nl | @robins_bmw
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
En we zijn weer 12.000 kilometer verder zonder problemen of onderhoud. Dat gaat natuurlijk maar tijdelijk goed, daarna is er altijd wel iets wat gedaan moet worden.
Eerst heb ik de winterset gemonteerd, 16” BMW velgen met Nokian winterbanden. Wat stuurt dat licht zeg, vergeleken met de 18” set. Mijn verbruik is van 1 op 9 naar 1 op 11 gegaan (LPG) en het comfort is er ook beter op geworden. Toch wil het oog ook wat. Het wordt een heel bescheiden wagen zo:
Vergeleken met de 18” set toch wel een verschil:
Eerst heb ik de winterset gemonteerd, 16” BMW velgen met Nokian winterbanden. Wat stuurt dat licht zeg, vergeleken met de 18” set. Mijn verbruik is van 1 op 9 naar 1 op 11 gegaan (LPG) en het comfort is er ook beter op geworden. Toch wil het oog ook wat. Het wordt een heel bescheiden wagen zo:
Vergeleken met de 18” set toch wel een verschil:
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
De teller staat inmiddels op 428.000 kilometer.
Helaas sneuvelde de deuropener. Bij -6 graden wilde ik instappen en ik hoorde en voelde een ‘knak’. Deur wilde niet meer open.
Ik verdacht eerst het plastic lipje van de deurhendel.
Dus naar de sloop en scoorde er één in precies de goede kleur (zwart black sapphire metallic):
Helaas bleek het iets anders: de kabel binnen in de deur. Die kabel wordt niet los verkocht. BMW verkoopt dit als een groter onderdeel, dus inclusief bracket. Kost rond de 80,00 euro. Pasvorm dan wel weer gegarandeerd ;-)
Hier zie je na demontage dat de kabel op de ronding dun is geworden. En uiteindelijk is geknapt op het zwakke punt:
Om deze te vervangen moest de deur open en de bekleding eraf (à la vervangen van een raammechanisme).
Als je dan toch bezig bent direct even nieuwe pakkingen onder de hendel geplaatst:
Nu werkt alles weer. Je gaat weer waarderen dat de deur open kan zonder lenigheid via de achterdeur of via het geopende raam!
Daarnaast is mijn Novus-demper na drie jaar helemaal leeg, er zat geen isolatiewol meer in. Klonk best lekker, maar met zoveel kilometers is de grap daar gauw vanaf. Het werd tijd voor een andere demper. Ik heb gekozen voor een tweedehands BMW demper waarvan de klep stuk was. Zo hoor je toch nog een sportieve grom. Maar beschaafd genoeg.
Terug bij Eberspächer. Lekker origineel:-)
Verder merkte ik dat ik steeds vaker mijn kentekenlampjes moest vervangen. Na een tijdje brak de fitting af (de dunne metalen plaatjes links en rechts van het steeklampje). Bii verder kijken zag ik dat de boel al flink groen uitsloeg. Stevig geoxideerd dus.. Het werd tijd voor een nieuwe balk op de achterklep:
Deze kostte bij BMW 116,- euro. Ik heb nog overwogen om het tweedehandse pad op te gaan (ongeveer de helft aan kosten), maar ik vrees dat ook deze al ver aan slijtage onderhevig zijn. Dan zit je daarna opnieuw met hetzelfde euvel. Vandaar dat ik opnieuw bij de dealer aanklopte.
Deze werd in matzwart geleverd (zoals bij de 316i standaard is).
Ik wilde hem wel in de kleur van de lak hebben dus ben even langs een bevriende spuiter gegaan. Het resultaat was top!
Nu dat weer voor mekaar is hoop ik dat ik even goed kan sparen voor een groot komend project: het conserveren van de koets (roest aanpak). Gelukkig blijft het rijden onverminderd fijn in deze betrouwbare zes-in-lijn!
Helaas sneuvelde de deuropener. Bij -6 graden wilde ik instappen en ik hoorde en voelde een ‘knak’. Deur wilde niet meer open.
Ik verdacht eerst het plastic lipje van de deurhendel.
Dus naar de sloop en scoorde er één in precies de goede kleur (zwart black sapphire metallic):
Helaas bleek het iets anders: de kabel binnen in de deur. Die kabel wordt niet los verkocht. BMW verkoopt dit als een groter onderdeel, dus inclusief bracket. Kost rond de 80,00 euro. Pasvorm dan wel weer gegarandeerd ;-)
Hier zie je na demontage dat de kabel op de ronding dun is geworden. En uiteindelijk is geknapt op het zwakke punt:
Om deze te vervangen moest de deur open en de bekleding eraf (à la vervangen van een raammechanisme).
Als je dan toch bezig bent direct even nieuwe pakkingen onder de hendel geplaatst:
Nu werkt alles weer. Je gaat weer waarderen dat de deur open kan zonder lenigheid via de achterdeur of via het geopende raam!
Daarnaast is mijn Novus-demper na drie jaar helemaal leeg, er zat geen isolatiewol meer in. Klonk best lekker, maar met zoveel kilometers is de grap daar gauw vanaf. Het werd tijd voor een andere demper. Ik heb gekozen voor een tweedehands BMW demper waarvan de klep stuk was. Zo hoor je toch nog een sportieve grom. Maar beschaafd genoeg.
Terug bij Eberspächer. Lekker origineel:-)
Verder merkte ik dat ik steeds vaker mijn kentekenlampjes moest vervangen. Na een tijdje brak de fitting af (de dunne metalen plaatjes links en rechts van het steeklampje). Bii verder kijken zag ik dat de boel al flink groen uitsloeg. Stevig geoxideerd dus.. Het werd tijd voor een nieuwe balk op de achterklep:
Deze kostte bij BMW 116,- euro. Ik heb nog overwogen om het tweedehandse pad op te gaan (ongeveer de helft aan kosten), maar ik vrees dat ook deze al ver aan slijtage onderhevig zijn. Dan zit je daarna opnieuw met hetzelfde euvel. Vandaar dat ik opnieuw bij de dealer aanklopte.
Deze werd in matzwart geleverd (zoals bij de 316i standaard is).
Ik wilde hem wel in de kleur van de lak hebben dus ben even langs een bevriende spuiter gegaan. Het resultaat was top!
Nu dat weer voor mekaar is hoop ik dat ik even goed kan sparen voor een groot komend project: het conserveren van de koets (roest aanpak). Gelukkig blijft het rijden onverminderd fijn in deze betrouwbare zes-in-lijn!
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
De zon laat zich weer wat vaker zien. Fijn Even wat optische/praktische zaken aangepakt:
Achterlicht glazen: in de mijne verzamelde zich onderin wat zwarte stofjes. Langzaam proces wat je bijna niet opmerkt. Je vergroeit ermee. Maar het stoorde me toch wel. Ik wilde graag originele units, dus deze set tweedehands gekocht. Tevens pakkingen bij de BMW-dealer gekocht om dit weer fris te hebben. Achterkant weer klaar voor de lente:
Weer helder allemaal.
Nieuwe pakking.
Met een sopje de randen schoongemaakt.
En de boel weer fris:
Achterlicht glazen: in de mijne verzamelde zich onderin wat zwarte stofjes. Langzaam proces wat je bijna niet opmerkt. Je vergroeit ermee. Maar het stoorde me toch wel. Ik wilde graag originele units, dus deze set tweedehands gekocht. Tevens pakkingen bij de BMW-dealer gekocht om dit weer fris te hebben. Achterkant weer klaar voor de lente:
Weer helder allemaal.
Nieuwe pakking.
Met een sopje de randen schoongemaakt.
En de boel weer fris:
Laatst gewijzigd door Nulkommavierbar op 16 apr 2023, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Daarna ook maar de gasveren van de achterklep aangepakt. De originele exemplaren van BMW (geleverd door Stabilus) zaten er nog op.
Via Autodoc kun je deze kopen, van Stabilus, maar dan zonder het BMW-logo erop. Scheelt serieus geld…. Ik heb ze naast elkaar gelegd en deze zijn identiek. Pasvorm is dus top. En weer meer kracht nodig om de achterklep dicht te duwen, top!
Dit keer met een wijde boog om de dealer heen…
Veel waar voor weinig geld. Word je best blij van ;-)
Via Autodoc kun je deze kopen, van Stabilus, maar dan zonder het BMW-logo erop. Scheelt serieus geld…. Ik heb ze naast elkaar gelegd en deze zijn identiek. Pasvorm is dus top. En weer meer kracht nodig om de achterklep dicht te duwen, top!
Dit keer met een wijde boog om de dealer heen…
Veel waar voor weinig geld. Word je best blij van ;-)
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Als ik bovenstaande laatste foto bekijk: die gasveren zit op z’n kop… Meteen maar even losgehaald en omgedraaid;-)
Hier een update rondom de bimmer.
Laatst een oliewissel uitgevoerd. Ik kon de smeerput van een vriend gebruiken, dus meteen even de bakolie ververst. De bakolie die eruit kwam was nog goudgeel van kleur, maar better safe than sorry. Hopelijk verlengt het de levensduur van de bak een beetje. Afgelopen jaar is het schakelmechaniek bij Hardeman verfrist, waardoor de 5-bak nog heel fijn en precies schakelt.
Het luchtfilter wil maar niet vies worden: hij oogde nog als nieuw. Dus ook dit keer heb ik hem maar wat uitgeklopt en teruggeplaatst. Herkent iemand dit? Dit is bij mijn motor wel anders, daar is ie altijd echt zanderig en gevuld met klein insectenvlees, vandaar…
Interieurfilter weer vervangen door een Bosch koolstoffilter.
Bougies waren na 58.000 km aan vervanging toe (interval staat bij NGK Laser Line voor 60.000km).
Ze hadden allemaal een koffie-met-melk-bruine kleur wat wijst op een goede verbranding:
Hier een update rondom de bimmer.
Laatst een oliewissel uitgevoerd. Ik kon de smeerput van een vriend gebruiken, dus meteen even de bakolie ververst. De bakolie die eruit kwam was nog goudgeel van kleur, maar better safe than sorry. Hopelijk verlengt het de levensduur van de bak een beetje. Afgelopen jaar is het schakelmechaniek bij Hardeman verfrist, waardoor de 5-bak nog heel fijn en precies schakelt.
Het luchtfilter wil maar niet vies worden: hij oogde nog als nieuw. Dus ook dit keer heb ik hem maar wat uitgeklopt en teruggeplaatst. Herkent iemand dit? Dit is bij mijn motor wel anders, daar is ie altijd echt zanderig en gevuld met klein insectenvlees, vandaar…
Interieurfilter weer vervangen door een Bosch koolstoffilter.
Bougies waren na 58.000 km aan vervanging toe (interval staat bij NGK Laser Line voor 60.000km).
Ze hadden allemaal een koffie-met-melk-bruine kleur wat wijst op een goede verbranding:
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Omdat mijn kachelventilator soms af en toe begon te tjilpen, wilde ik deze vervangen.
Bij Autodoc had ik een Nissins (95,00 euro) gekocht en ben aan de klus begonnen.
En dat was wel even een serieus klusje. Er moest aardig wat onder de kap gedemonteerd worden wil je erbij komen. Zoals men op YT in Amerika beweerd, dat je beter de ruitenwisserarmen omhoog kan doen om er beter bij te komen, was dat bij mij niet nodig. Met een beetje rust en behendigheid draai je de kachelmotor er prima uit.
Dat viel me mee!
Deze kachelmotor zit er al 19 jaar en 440.000 kilometer in. Blazen doet hij perfect, alleen hij begint soms wat geluid te maken.
Hier de OE en de Nissins naast elkaar:
Ware het niet, dat bij met de hand ronddraaien het schoepje wat heen en weer ging. Kortom, de as was niet geheel recht. Bij het plaatsen en ronddraaien maakte deze contact met de behuizing. En dat wil je niet! Dit was even een baal-momentje, temeer omdat ik geen goedkope eBay-versie had gekozen, maar bewust het duurdere Nissins-exemplaar. Maar wellicht kan ook Nissins hier niets aan doen en betrof dit een transport-schade. Ik heb Autodoc hierover aangeschreven en gelukkig het aankoopbedrag terug gekregen (viel me mee).
Uiteindelijk heb ik de asjes van de originele kachelmotor ingevet met siliconenspray en de motor op goed geluk teruggeplaatst. Resultaat: al een paar weken geen getjilp meer. Ik ben benieuwd hoe lang dit houdt;-) Een voordeel: ik weet nu wel hoe je (straks) deze klus uitvoert, als je de tijd neemt is het prima te doen.
Bij Autodoc had ik een Nissins (95,00 euro) gekocht en ben aan de klus begonnen.
En dat was wel even een serieus klusje. Er moest aardig wat onder de kap gedemonteerd worden wil je erbij komen. Zoals men op YT in Amerika beweerd, dat je beter de ruitenwisserarmen omhoog kan doen om er beter bij te komen, was dat bij mij niet nodig. Met een beetje rust en behendigheid draai je de kachelmotor er prima uit.
Dat viel me mee!
Deze kachelmotor zit er al 19 jaar en 440.000 kilometer in. Blazen doet hij perfect, alleen hij begint soms wat geluid te maken.
Hier de OE en de Nissins naast elkaar:
Ware het niet, dat bij met de hand ronddraaien het schoepje wat heen en weer ging. Kortom, de as was niet geheel recht. Bij het plaatsen en ronddraaien maakte deze contact met de behuizing. En dat wil je niet! Dit was even een baal-momentje, temeer omdat ik geen goedkope eBay-versie had gekozen, maar bewust het duurdere Nissins-exemplaar. Maar wellicht kan ook Nissins hier niets aan doen en betrof dit een transport-schade. Ik heb Autodoc hierover aangeschreven en gelukkig het aankoopbedrag terug gekregen (viel me mee).
Uiteindelijk heb ik de asjes van de originele kachelmotor ingevet met siliconenspray en de motor op goed geluk teruggeplaatst. Resultaat: al een paar weken geen getjilp meer. Ik ben benieuwd hoe lang dit houdt;-) Een voordeel: ik weet nu wel hoe je (straks) deze klus uitvoert, als je de tijd neemt is het prima te doen.
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Hier een nieuwe update aangaande de bimmer: nu ik de uitlaat weer origineel heb wil ik ook de wielen weer origineel hebben. Een beetje aangestoken met het ‘puristen-virus’ denk ik;-)
Sinds ik de auto heb (2017/260.000km) zitten er BMW Style 166 (18”) replica’s onder. Ik moet wel zeggen dat ik ze niet slecht vindt ogen onder dit model:
Close-up:
Maar helaas begonnen deze wat krom te worden. Het rijden op hogere snelheid was niet fijn, met name de trillingen in het stuur werden vermoeiend.
Vandaar dat ik om me heen ben gaan kijken.
En wat bleek, na wat speurwerk ontdekte ik dat de style 166 officieel een 19” maat is die onder de m5 (e60) hoort. In 18” is die door BMW niet geleverd. Vandaar ook ‘replica’ dus. Maar dat betekent dat de velgwaarden (Joule en ET) niet kloppen bij deze auto.
Zo kwam ik uit op een setje gebruikte originele BMW-style 135. Ik kon deze via MP op de kop tikken voor 250,- euro, maar wel in Rosendaal. Dat werd dus een avondritje Zwolle-Roosendaal-Zwolle. Daarna heb ik ze eerst ter diagnose naar Nijkerk gebracht (Wheeltrim). En wat bleek: 3 van de 4 waren krom. Althans niet recht genoeg in hun en mijn ogen. Zodoende hem de opdracht gegeven deze te richten én opnieuw te poedercoaten. Ik moet zeggen dat deze zaak echt een aanrader is qua passie en vakwerk.
Gisteren heb ik ze opgehaald en ik was meer dan tevreden!
Hier wat plaatjes van het resultaat:
Het hart wordt weer mooi glad gemaakt en het naafgat wordt weer gefreesd.
Hier de hele set bij elkaar.
Nu met nieuwe BMW-naafkappen én M-stickertjes.
En hier in de rust met een zonnetje gemonteerd.
Resultaat:
Geen trillingen meer, ook niet bij 140 en sneller. Geen zoekerig stuurgedrag meer zoals spoorvorming en getrek aan het stuur. De rust is terug in de koets. Wat ga je dat weer waarderen zeg!
Conclusie: naast het hebben van rechte wielen is de juiste ET-waarde, én de juiste J (Joule)-waarde belangrijker dan ik dacht bij het verkrijgen van een goed-sturende en goed sporende auto.
Sinds ik de auto heb (2017/260.000km) zitten er BMW Style 166 (18”) replica’s onder. Ik moet wel zeggen dat ik ze niet slecht vindt ogen onder dit model:
Close-up:
Maar helaas begonnen deze wat krom te worden. Het rijden op hogere snelheid was niet fijn, met name de trillingen in het stuur werden vermoeiend.
Vandaar dat ik om me heen ben gaan kijken.
En wat bleek, na wat speurwerk ontdekte ik dat de style 166 officieel een 19” maat is die onder de m5 (e60) hoort. In 18” is die door BMW niet geleverd. Vandaar ook ‘replica’ dus. Maar dat betekent dat de velgwaarden (Joule en ET) niet kloppen bij deze auto.
Zo kwam ik uit op een setje gebruikte originele BMW-style 135. Ik kon deze via MP op de kop tikken voor 250,- euro, maar wel in Rosendaal. Dat werd dus een avondritje Zwolle-Roosendaal-Zwolle. Daarna heb ik ze eerst ter diagnose naar Nijkerk gebracht (Wheeltrim). En wat bleek: 3 van de 4 waren krom. Althans niet recht genoeg in hun en mijn ogen. Zodoende hem de opdracht gegeven deze te richten én opnieuw te poedercoaten. Ik moet zeggen dat deze zaak echt een aanrader is qua passie en vakwerk.
Gisteren heb ik ze opgehaald en ik was meer dan tevreden!
Hier wat plaatjes van het resultaat:
Het hart wordt weer mooi glad gemaakt en het naafgat wordt weer gefreesd.
Hier de hele set bij elkaar.
Nu met nieuwe BMW-naafkappen én M-stickertjes.
En hier in de rust met een zonnetje gemonteerd.
Resultaat:
Geen trillingen meer, ook niet bij 140 en sneller. Geen zoekerig stuurgedrag meer zoals spoorvorming en getrek aan het stuur. De rust is terug in de koets. Wat ga je dat weer waarderen zeg!
Conclusie: naast het hebben van rechte wielen is de juiste ET-waarde, én de juiste J (Joule)-waarde belangrijker dan ik dacht bij het verkrijgen van een goed-sturende en goed sporende auto.
-
- Berichten: 175
- Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:01
Re: Simon - E46 320i 2004
Vanavond samen met mijn zoontje de accu vervangen. Op een of andere manier sneuvelen accu’s bij mij elke 5 jaar (motorfiets/auto), en nu dit toch maar even preventief gedaan.
Wat fijn: 5 minuten werk, niets inleren, gewoon plug en play. Heerlijk die oude(re) techniek
Exact dezelfde Varta als in 2018. Krijgt veel voor z’n kiezen (koude starts in de winter/buiten gloeien in de hitte hartje zomer). Ik vind die 100,- euro uitgesmeerd over een periode van vijf jaar helemaal prima.
Wat fijn: 5 minuten werk, niets inleren, gewoon plug en play. Heerlijk die oude(re) techniek
Exact dezelfde Varta als in 2018. Krijgt veel voor z’n kiezen (koude starts in de winter/buiten gloeien in de hitte hartje zomer). Ik vind die 100,- euro uitgesmeerd over een periode van vijf jaar helemaal prima.