De teller staat inmiddels op 428.000 kilometer.
Helaas sneuvelde de deuropener. Bij -6 graden wilde ik instappen en ik hoorde en voelde een ‘knak’. Deur wilde niet meer open.
Ik verdacht eerst het plastic lipje van de deurhendel.
Dus naar de sloop en scoorde er één in precies de goede kleur (zwart black sapphire metallic):
Helaas bleek het iets anders: de kabel binnen in de deur. Die kabel wordt niet los verkocht. BMW verkoopt dit als een groter onderdeel, dus inclusief bracket. Kost rond de 80,00 euro. Pasvorm dan wel weer gegarandeerd ;-)
Hier zie je na demontage dat de kabel op de ronding dun is geworden. En uiteindelijk is geknapt op het zwakke punt:
Om deze te vervangen moest de deur open en de bekleding eraf (à la vervangen van een raammechanisme).
Als je dan toch bezig bent direct even nieuwe pakkingen onder de hendel geplaatst:
Nu werkt alles weer. Je gaat weer waarderen dat de deur open kan zonder lenigheid via de achterdeur of via het geopende raam!
Daarnaast is mijn Novus-demper na drie jaar helemaal leeg, er zat geen isolatiewol meer in. Klonk best lekker, maar met zoveel kilometers is de grap daar gauw vanaf. Het werd tijd voor een andere demper. Ik heb gekozen voor een tweedehands BMW demper waarvan de klep stuk was. Zo hoor je toch nog een sportieve grom. Maar beschaafd genoeg.

Terug bij Eberspächer. Lekker origineel:-)
Verder merkte ik dat ik steeds vaker mijn kentekenlampjes moest vervangen. Na een tijdje brak de fitting af (de dunne metalen plaatjes links en rechts van het steeklampje). Bii verder kijken zag ik dat de boel al flink groen uitsloeg. Stevig geoxideerd dus.. Het werd tijd voor een nieuwe balk op de achterklep:
Deze kostte bij BMW 116,- euro. Ik heb nog overwogen om het tweedehandse pad op te gaan (ongeveer de helft aan kosten), maar ik vrees dat ook deze al ver aan slijtage onderhevig zijn. Dan zit je daarna opnieuw met hetzelfde euvel. Vandaar dat ik opnieuw bij de dealer aanklopte.
Deze werd in matzwart geleverd (zoals bij de 316i standaard is).

Ik wilde hem wel in de kleur van de lak hebben dus ben even langs een bevriende spuiter gegaan. Het resultaat was top!
Nu dat weer voor mekaar is hoop ik dat ik even goed kan sparen voor een groot komend project: het conserveren van de koets (roest aanpak). Gelukkig blijft het rijden onverminderd fijn in deze betrouwbare zes-in-lijn!