Aankoopadvies 5-serie
Re: Aankoopadvies 5-serie
Ik moet zeggen dat ik bij mijn vorige F11 een vastgelopen HD brandstofpomp had. Dat is niet grappig, maar kan gebeuren .... net als alle andere mogelijke defecten bij elke mogelijke auto mogelijk zijn. Dus om nou alles preventief te laten vervangen ......
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R
Re: Aankoopadvies 5-serie
Wel de typische dingetjes die ik ook wil aanpakken komende jaren. Lagerschalen bij de N55 is nieuw voor mij om preventief te vervangen, maar met 120,000 km duurt dat nog wel even.
- Edit:
- Luister altijd bij vervangen ruitenwisser vloeistof nauw naar de motor, maar los van de typische N55 tokkel geen gekke zware tik.
B-Buster schreef: ↑22 jan 2023, 22:39Zeker als je het zelf kunt zou ik dat wel doen, zoals hierboven gezegd wordt staat je stil als het fout gaat. Dan kunnen ze een dieplader voor je bestellen. Hier verderop staat een F11 die al maanden elke keer als ik 'm geparkeerd zie staan op 1 oor hangt, het hoeft dus niet meteen mis te gaan maar ik zou het risico niet nemen. Heb je geen meesturende achteras dan kun je ze voordeliger van Arnott nemen.
Die waterpomp ging bij mij bij 130k stuk, achteraf had me liever het gedoe bespaard en deze eerder gewisseld. Ja, het is een duur ding, maar met dank aan BMW voor het achterwege laten van een temperatuurmeter voor het koelwater krijg je pas een melding als het allemaal te warm is geworden en sta je stil. Meteen de thermostaat gedaan zodat het maar 1x een KVS zwembad wordt. Wellicht had die het nog jaren volgehouden maar voor de beperkte meerprijs liever dat dan ook nieuw.Ik denk ook dat het een zeldzaamheid is dat mensen een thermostaat en waterpomp vervangen.
Die 'pech' kun je tot een laag niveau beperken door tijdig de juiste actie te ondernemen. Hier ook de lagerschalen laten doen van de N55. Dat was volgens velen pas vanaf 150k zinvol en alleen als preventieve maatregel. Bij 136k bleek dat echter net op tijd te zijn. Wachten tot wat anderen al vroeg vonden had heel veel pech veroorzaakt. Op enig moment gaat leeftijd ook meespelen en gaat het niet alleen nog maar over de gereden kilometers.Je moet gewoon niet al te veel pech hebben, dat geld voor elke auto.
In ieder geval een stuk minder duur dan mijn vorige 3 Mercedessen en het werken eraan is veel makkelijker.Ik geloof niet dat BMW per definitie duurder is als andere merken.
Er is geen BMW blok in deze generatie welke geen kwaaltjes heeft, als je ze voor bent kan het je toch best wat vervolgschade / kosten schelen.Als ik kosten zou willen besparen zou ik hem dat eerder zoeken in belasting en verzekering dan in onderhoud.
Re: Aankoopadvies 5-serie
Oh valt nog best mee qua kosten zie ik nu. Via Daparto (website ken ik niet?) €260
Via Offenga wel €518. US websites tussen de $300 en $450.
https://www.daparto.nl/onderdeel-zoeken ... gLmCfD_BwE
Via Offenga wel €518. US websites tussen de $300 en $450.
https://www.daparto.nl/onderdeel-zoeken ... gLmCfD_BwE
Re: Aankoopadvies 5-serie
Die staan er ook om bekent stuk te gaan.
Nee dat hoeft zeker niet, dat iets wat je zelf moet bepalen, waar je je zelf het prettigst bij voel. Dat er een onderdeel erom bekend staat kapot te gaan wil nog niet zeggen dat het bij jouw auto ook gebeurd.Dus om nou alles preventief te laten vervangen ......
Helaas is dit ook mede te danken aan die idiote 30.000Km onderhoudsintervallen die BMW voor schrijft, als je een interval aanhoud van uiterlijk 10.000Km (beter nog 7.500Km voor een N55). De motor gaat veel langer meer als je een korte olie wissel interval aanhoudt.
Ergens tussen €250 en €600 voor de pomp en iets van €100 voor de thermostaat (ligt eraan wat voor merk je neemt), prijzen verschillen per motor model. En dan kost het nog wel een uur of 4 á 5 om die dingen te vervangen. tevens heb je nieuwe koelvloeistof nodig.Uit nieuwsgierigheid Wat kost de waterpomp en thermostaat vervangen eigenlijk? Onderdeel is volgens mij al iets van €600?
Als het uit US komt, dan moet je nog met invoerrechten en btw rekening houden.DeDude schreef: ↑05 feb 2023, 08:34 Oh valt nog best mee qua kosten zie ik nu. Via Daparto (website ken ik niet?) €260
Via Offenga wel €518. US websites tussen de $300 en $450.
https://www.daparto.nl/onderdeel-zoeken ... gLmCfD_BwE
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Re: Aankoopadvies 5-serie
Thanks man! Altijd fijn om weer even ervaringen en kosten te lezen. Mijn auto heeft vanaf dag 1 altijd om de 10-15,000 km olie beurten gehad. Zelf plan ik deze ook weer in mei in (terwijl BMW interval pas over 17,000 km is), dus wellicht vang ik dat beetje af ermee.
Re: Aankoopadvies 5-serie
Hou uiterlijk 10.000Km aan.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.