Breedset beter in de zomer of niet?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
zimbab

Breedset beter in de zomer of niet?

Bericht door zimbab » 30 okt 2008, 12:15

Ik zou graag de meningen van anderen op het forum hier zien. Ik snap dat sommige mensen een breedset mooier vinden staan, maar is het ook rationeel te verdedigen voor normaal weggebruik op een normale auto (in dit geval BMW)?

Zie hieronder even een quote uit een ander topic. En misschien word ik van dit topic weer wat wijzer....ik ben in principe wel van plan om van het zomer een setje velgen er bij te kopen, maar een breedset onder mijn 318 zie ik het nut niet zo van in, maar wie weet zie ik het verkeerd. ;)
Griffendahl schreef:Jij ziet het niet in, omdat je het ten eerste niet ervaren hebt en ten tweede de theorie schijnbaar niet kent. Dat wil niet zeggen dat het niet zo is. Als rondom gelijk beter was, hadden ze vast op alle sportwagens en exoten ook wel rondom gelijk gemonteerd.
Een 320d of 318Ci kun je moeilijk een sportwagen of exoot noemen lijkt me. Die auto's hebben een flink pak meer vermogen die ze op de achterwielen kwijt moeten. Dat is al een aardige verklaring waarom die bredere achterbanden hebben.

En als je de vergelijking nu eens omdraait? BMW leverde tot en met de 330 standaard 225 rondom en met de huidige serie ook, m.u.v. de 335, die heeft 255 achter, maar dat zou terug te leiden kunnen zijn op het extra vermogen wat op de weg moet worden gezet. Waarom zou BMW dit doen? Omdat ze daar niet snappen dat dezelfde maat rondom een minder veilig weggedrag oplevert dan een breedset?
Wat betreft die grip, 't gaat er niet om hoe hard je die bocht om hoekt het gaat erom hoe je wagen zich gedraagt op als je de bocht omhoekt, jouwe zal veel eerder oversturen dan een wagen met een breedset, het verschil in breedte voor en achter verschuift de balans tussen onder- en overstuur in een veiligere richting, namelijk onderstuur...
Wat ik wilde aangeven is dat ik heel erg hard een bocht moet nemen voor ik enige vorm van instabiliteit ervaar. En wél met zulke snelheden bochten nemen op de openbare weg lijkt me gewoon niet wenselijk. Daarom vind ik dat geen argument vóór een breedset. De E34 525TDS van mijn pa met 205 à 15 inch rondom kon ik ook met grote snelheid door bochten jagen zonder klamme handen te krijgen. Nog hogere snelheden zegt mijns insziens meer over de persoon die die snelheden aanhoudt dan het gebrek aan grip van de niet-breedset rondom.
Wat betreft de zijwind, hele rechtuitstabiliteit verbetert, dat merk je ook in veel andere gevallen naast zijwind. Spoorvorming heb ik persoonlijk erg weinig last van, maar mijn voorbanden zijn ook gewoon 225 breed evenals jouwe, en voor sporvorming is de invloed van de voorbanden stukken groter als de achterbanden.
Ok, dit zou best zo kunnen zijn. Ik heb in principe nooit te klagen gehad over zijwind en rechtuitstabiliteit, maar misschien dat ik er anders over denk als ik eens een breedset rijd en weer terug ga naar de huidige situatie. Dus het zou best een verbetering kunnen zijn, maar toch kan ik niet zeggen dat ik die twee punten nu als een issue ervaar bij mij.
Voor de regen in de zomer heb je gelijk, je hebt sneller last van aquaplaning, maar gelukkig valt er in de zomer in de regel minder regen en zijn de omstandigheden van het asfalt nog dusdanig dat het effect hiervan minder erg is als in de winter.
Ja, er valt misschien wel minder regen in de zomer (hoewel... :+ ) maar voor die uitzonderingen is het toch fijn? Ik bedoel...als je als argument neemt dat zo'n situatie meer een uitzondering is dan geldt dat toch ook andersom? Dus dat de situaties waarbij een breedset voordeel oplevert ook meer uitzonderingsituaties zijn?

Het is me nu dus even niet te doen om mijn gelijk te halen, maar de argumenten kunnen mij nog niet geheel overtuigen. En we hebben het hier over normaal sportief rijden hè, niet keihard over de weg jakkeren want dan kunnen we volgens mij beter een andere discussie aangaan. ;)

Maar heren/dames....brand los! Wat denken jullie? Voornamelijk cosmetisch voordeel of ook werkelijk praktisch voordeel?

Farl

Re: Breedset beter in de zomer of niet?

Bericht door Farl » 30 okt 2008, 12:18

Ik heb hier ooit eerder een topic voor geopend: Breedset velgen

zimbab

Bericht door zimbab » 30 okt 2008, 12:20

Oh 8P
Eerst even moeten zoeken...had me wat RSI bespaard. :X Ik zal eens gaan lezen....

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 30 okt 2008, 12:34

zimbab schreef: En als je de vergelijking nu eens omdraait? BMW leverde tot en met de 330 standaard 225 rondom en met de huidige serie ook, m.u.v. de 335, die heeft 255 achter, maar dat zou terug te leiden kunnen zijn op het extra vermogen wat op de weg moet worden gezet. Waarom zou BMW dit doen? Omdat ze daar niet snappen dat dezelfde maat rondom een minder veilig weggedrag oplevert dan een breedset?
Nee, maar wel omdat een setje 225 rondom goedkoper is als een breedset. Komt bij dat de meeste mensen hun auto idd niet op een grens rijden waarbij het verschil houdt. Hoe meer vermogen hoe dichter je bij die grens komt.

De breedset is niet voor niks standaard onderdeel van het M-sport pakket

Voor wat betreft het rijden op de grens vind ik je nogal kortzichtig. Jij gaat volledig aan het feit voorbij dat je juist bij het vermijden van ongevallen onbedoeld over deze grens gaat. Dan is het prettig om wat extra marge te hebben... Een uitwijk actie op hoge snelheid ofzo...

Uiteindelijk is het een keuze die je maakt en zowel een gewone set als een breedset hebben hun eigen voor- en nadelen... Je moet de set nemen die het best bij je rijstijl past. In mijn ogen is het een niet beter als het ander. Win je hier iets, verlies je daar iets. Wat ik wel weet is dat een breedset in de winter gewoon niet zo slim is. Ga je voor all seasons of winterbanden dan zou ik altijd voor een standaardset gaan.

marcovandaar

Bericht door marcovandaar » 30 okt 2008, 18:05

Ik snap niet dat je hier zo moeilijk over kan doen voor een gewone straat auto. het is tog niet dat je hele dagen op een race baan rijdt!?

Ik zelf heb ook een breedte set, en de reden daarvan is dat ik het gewone vele malen mooier vind dan gewoon 4 dezelfde velgen. En merk eigenlijk geen verschil bij het rijden.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 30 okt 2008, 18:46

Ik denk niet dat het een kwestie van druk maken is, maar een kwestie van graag willen weten wat de voor en nadelen zijn... En er zijn wel degelijk merkbare verschillen. Vandaag naar mijn werk geweest met de 320d van mijn vader, bouwjaar en km stand nagenoeg gelijk echter rondom 205 ipv mijn breedset, duidelijk merkbaar verschil in weggedrag...

BoMeWm

Bericht door BoMeWm » 30 okt 2008, 18:50

205 ?? is dan waarschijnlijk ook 16 " en dat heeft ook weer invloed op het weggedrag :)

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 30 okt 2008, 18:52

Klopt helemaal

BoMeWm

Bericht door BoMeWm » 30 okt 2008, 18:57

Ok, vertel, mijn ervaring is dat 16" gewoon het meest comfortabel rijdt en nagenoeg geen spoorvorming geeft.
Heb ook 17" en 18" gereden (allen BMW) Heb dan toch behoefte aan meer uitleg. want je vergelijkt nu breedset 18" met 16" 205 rondom. Raak het nu even kwijt :?

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 30 okt 2008, 19:01

Ik heb het ook niet gehad over de verschillen in comfort en spoorvorming tussen de 16" en de 18" set ;)

BoMeWm

Bericht door BoMeWm » 30 okt 2008, 19:07

Griffendahl schreef:Ik denk niet dat het een kwestie van druk maken is, maar een kwestie van graag willen weten wat de voor en nadelen zijn... En er zijn wel degelijk merkbare verschillen. Vandaag naar mijn werk geweest met de 320d van mijn vader, bouwjaar en km stand nagenoeg gelijk echter rondom 205 ipv mijn breedset, duidelijk merkbaar verschil in weggedrag...
Ok, maar ik zocht naar de achterliggende gedachtengang van bovenstaande stelling en die vind/vond ik niet :)

Pegasus

Bericht door Pegasus » 30 okt 2008, 19:08

breedset, vind ik vooral voor de looks.
Vind een breedset wel mooier staan, en denk ook wel wat dat betreft functioneel als je achterwiel aandrijving hebt.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 30 okt 2008, 19:11

Bij mij is het ook vooral voor de mooi, maar ik wilde alleen aangeven dat er wel merkbare verschillen zijn :) ik wil niet zeggen dat het een beter is als het ander... Al vind ik het voor mij uiteindelijk wel de betere keus

Mensen die breedsets rijden werden door de TS aanvankelijk neer gezet als rare mensen die in zouden leveren op rijgedrag puur voor de looks en dat lijkt mij zeker niet het geval.

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 30 okt 2008, 19:25

Ik heb ook even het andere topic gelezen en heb er zo mijn eigen mening over.

225 op 8.5j is niet nuttig. Het staat niet mooi en rijdt zeker niet beter (de wang van de band staat niet op de manier waarvoor deze is gemaakt). Bovendien raak je de velgbescherming kwijt en die werkt zeker wel. Op mijn vorige wagen met M3 velgen (style 22) en 225 rondom werkte het super.

Achter breder gaan dan voor is ook voor de wegligging niet nuttig, zelfs nadelig. Ja het heeft meer grip en ja het geeft meer onderstuur. Echter hebben de wagens standaard al teveel onderstuur. Dat wil je niet verder gaan vergroten. De vorige auto had ik dus rondom gelijk en deze was nog veel te onderstuurt. Hierna nog 2 graden caster bijgedraaid en toen werd de wagen neutraal. En daarmee ga je uiteindelijk harder dan een onderstuurde auto (voor het geval je wel zou willen racen haha).

Oh ja, de looks gaan wel naar breder achter natuurlijk. Maar je zou je af moeten vragen of dat ene punt alle andere nadeling punten weg kan werken.

BoMeWm

Bericht door BoMeWm » 30 okt 2008, 19:37

Griffendahl schreef:Bij mij is het ook vooral voor de mooi,

Mensen die breedsets rijden werden door de TS aanvankelijk neer gezet als rare mensen die in zouden leveren op rijgedrag puur voor de looks en dat lijkt mij zeker niet het geval.
Hier ben ik het helemaal mee eens :duim:

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”