Zie hieronder even een quote uit een ander topic. En misschien word ik van dit topic weer wat wijzer....ik ben in principe wel van plan om van het zomer een setje velgen er bij te kopen, maar een breedset onder mijn 318 zie ik het nut niet zo van in, maar wie weet zie ik het verkeerd.

Een 320d of 318Ci kun je moeilijk een sportwagen of exoot noemen lijkt me. Die auto's hebben een flink pak meer vermogen die ze op de achterwielen kwijt moeten. Dat is al een aardige verklaring waarom die bredere achterbanden hebben.Griffendahl schreef:Jij ziet het niet in, omdat je het ten eerste niet ervaren hebt en ten tweede de theorie schijnbaar niet kent. Dat wil niet zeggen dat het niet zo is. Als rondom gelijk beter was, hadden ze vast op alle sportwagens en exoten ook wel rondom gelijk gemonteerd.
En als je de vergelijking nu eens omdraait? BMW leverde tot en met de 330 standaard 225 rondom en met de huidige serie ook, m.u.v. de 335, die heeft 255 achter, maar dat zou terug te leiden kunnen zijn op het extra vermogen wat op de weg moet worden gezet. Waarom zou BMW dit doen? Omdat ze daar niet snappen dat dezelfde maat rondom een minder veilig weggedrag oplevert dan een breedset?
Wat ik wilde aangeven is dat ik heel erg hard een bocht moet nemen voor ik enige vorm van instabiliteit ervaar. En wél met zulke snelheden bochten nemen op de openbare weg lijkt me gewoon niet wenselijk. Daarom vind ik dat geen argument vóór een breedset. De E34 525TDS van mijn pa met 205 à 15 inch rondom kon ik ook met grote snelheid door bochten jagen zonder klamme handen te krijgen. Nog hogere snelheden zegt mijns insziens meer over de persoon die die snelheden aanhoudt dan het gebrek aan grip van de niet-breedset rondom.Wat betreft die grip, 't gaat er niet om hoe hard je die bocht om hoekt het gaat erom hoe je wagen zich gedraagt op als je de bocht omhoekt, jouwe zal veel eerder oversturen dan een wagen met een breedset, het verschil in breedte voor en achter verschuift de balans tussen onder- en overstuur in een veiligere richting, namelijk onderstuur...
Ok, dit zou best zo kunnen zijn. Ik heb in principe nooit te klagen gehad over zijwind en rechtuitstabiliteit, maar misschien dat ik er anders over denk als ik eens een breedset rijd en weer terug ga naar de huidige situatie. Dus het zou best een verbetering kunnen zijn, maar toch kan ik niet zeggen dat ik die twee punten nu als een issue ervaar bij mij.Wat betreft de zijwind, hele rechtuitstabiliteit verbetert, dat merk je ook in veel andere gevallen naast zijwind. Spoorvorming heb ik persoonlijk erg weinig last van, maar mijn voorbanden zijn ook gewoon 225 breed evenals jouwe, en voor sporvorming is de invloed van de voorbanden stukken groter als de achterbanden.
Ja, er valt misschien wel minder regen in de zomer (hoewel...Voor de regen in de zomer heb je gelijk, je hebt sneller last van aquaplaning, maar gelukkig valt er in de zomer in de regel minder regen en zijn de omstandigheden van het asfalt nog dusdanig dat het effect hiervan minder erg is als in de winter.

Het is me nu dus even niet te doen om mijn gelijk te halen, maar de argumenten kunnen mij nog niet geheel overtuigen. En we hebben het hier over normaal sportief rijden hè, niet keihard over de weg jakkeren want dan kunnen we volgens mij beter een andere discussie aangaan.

Maar heren/dames....brand los! Wat denken jullie? Voornamelijk cosmetisch voordeel of ook werkelijk praktisch voordeel?