Distributieketting over!
Re: Distributieketting over!
Als je de hoge druk brandstof nog niet vervangen hebt, doe die er maar meteen bij.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
Re: Distributieketting over!
Dat kan zeker maar wat ik hier lees is dat je de schuld blijft leggen bij BMW en dat is naar mijn mening niet zo, je hebt zelf een bekend probleem genegeerd.
Dat gaat nu ook niet meer lukken, alleen nu kost het meer geld.Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar als k vandaag een probleem constateer dan kan ik niet onmiddellijk morgen terecht bij mijn garagist. Bovendien heb ik zelf ook nog een leven waarbij ik dagelijks ga werken, kinderen naar hobby's moeten gebracht worden etcetera...
Klopt, deze heeft geen onderhoud nodig, alleen op tijd vervangen.- Bmw geeft aan dat een ketting onderhoudsvrij is, maar dat is eigenlijk niet zo...
Heeft iets met milieuaspecten te maken maar nee, zeker als je wat langer wilt doen met je motor, interval max 10.000Km- Bmw geeft onderhoudsintervallen aan van 30 000km, maar dat is eigenlijk ook niet zo...
Als je op tijd het onderhoud doet wel en dan niet volgens BMW- je koopt een exemplaar van €60 000 waarvan je denkt dat je voor jaren gesteld bent, maar dat is eigenlijk een instapmodel, een 'viercilindertje'
Gedegen onderzoek doen voordatje iets koopt lijkt mij een goed punt om mee te starten.-Als je een BMW koopt dan word je verondersteld om op de talloze fora maar te gaan zoeken of je motor behoort tot één van de talloze maandagmorgenmotors
BMW is niet zo goed in het maken van betrouwbare motoren, er zijn er maar een paar die echt zeer degelijk zijn en er zijn er genoeg die links moet laten liggen of accepteren dat het mogelijk veel geld gaat kosten.
€4000 lijkt mij een beetje veel, ik heb net mijn Premium F11 N53 2011 zelf voorzien van de derde set van 6 injectoren á €2500 bij 230.000Km.ehombie schreef: ↑05 okt 2024, 08:44Als iemand op forum komt met de vraag ik wil een bmw kopen met n43 of n53 dan zou ik zeggen houdt rekening met een potentiële kostenpost van 4000 euro voor injectoren. dat zullen verkopers natuurlijk niet zeggen tegen een koper. Dus vooronderzoek ja....het kan je wel aan denken zetten of ik voor bmw ga of ander merk/budget.
Vindt ik dat vervelend - Ja
Wist ik dat van deze N53 - Ja
Ga ik daar BMW de schuld van geven - Nee, want ik wist het toen ik deze Premium auto kocht.
Had ik het liever anders gezien - Ja, helaas is dit een van de issue bij deze N53 motoren.
Laatst gewijzigd door ptrkp op 06 okt 2024, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Re: Distributieketting over!
@ptrkp snelle google search zit al rond de 500 bij hubauer/offinga...nieuw...en dealer specialist doet het niet voor niks. en ben uitgegaan van 6 cilinder...
ik meen recent gelezen te hebben "4000 offerte" op een van de fora..maar ik heb alleen bedrag gezien.
ik meen recent gelezen te hebben "4000 offerte" op een van de fora..maar ik heb alleen bedrag gezien.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Re: Distributieketting over!
Een open gesprek begint niet met het spuien van gal over een fabrikant om in dezelfde post doodleuk te vertellen dat je weken zo gereden hebt.
Fijn dat je dat nog even teruggemeld hebt destijds. Een forum is niet bedoeld om alleen maar de problemen te delen, het is wel zo leuk voor anderen die tegen hetzelfde aanlopen om terug te lezen hoe iets is afgelopen. Helaas lukt dat maar weinigen. Klagen gaat des te beter.Het vorige probleem waar jij naar verwijst is opgelost en staat helemaal los van het huidige.
In een wereld waarin ik herken dat mijn Premium automobielen een navenante level van onderhoudskosten genereren omdat ik graag kies voor rijplezier i.p.v. een saaie Japans of Koreaans vervoersmiddel. Waarin het inderdaad verdraaid lastig kan zijn als het ding stuk besluit te gaan, want dat komt nooit uit.Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar als k vandaag een probleem constateer dan kan ik niet onmiddellijk morgen terecht bij mijn garagist. Bovendien heb ik zelf ook nog een leven waarbij ik dagelijks ga werken, kinderen naar hobby's moeten gebracht worden etcetera...
Toen mijn elektrische waterpomp stuk ging heb ik de auto ook gewoon stil moeten zetten en iets moeten regelen. Ik ga niet willens en wetens rijden met een defect dat de motor kan schaden. BMW is op dat moment niet in mijn aanzien gekelderd, ook niet toen ik de achterlijke prijs van die dingen zag langskomen, want ik wist vooraf dat dit een zwak punt was dat zonder aankondiging een keer faalt. In de file in de ochtendspits.
Een ketting is net zo kritisch, de gevolgschade is groot als het mis gaat en het is een gekend issue. Dat je dat op voorhand niet weet kan ik begrijpen, maar 5 seconden in Google levert je genoeg resultaten op om in no-time dat ding te parkeren tot je garage tijd heeft.
Het is hier laatst al eens behandeld. Een fabrikant ziet die auto's vaak niet meer in de werkplaats als ze de km's en leeftijd hebben waarop de liefhebber instapt of juist besluit door te rijden. Die onderhoudsintervallen zijn bedacht om voor de eerste jaren de eerste eigenaren tegen zo laag mogelijke kosten onderweg te laten zijn en zeker NIET gericht op duurzaamheid en betrouwbaarheid na de 180k km's te realiseren.Een korte resumé van wat ik hier allemaal lees:
- Bmw geeft aan dat een ketting onderhoudsvrij is, maar dat is eigenlijk niet zo...
- Bmw geeft onderhoudsintervallen aan van 30 000km, maar dat is eigenlijk ook niet zo...
Ah, lange tenen.- je koopt een exemplaar van €60 000 waarvan je denkt dat je voor jaren gesteld bent, maar dat is eigenlijk een instapmodel, een 'viercilindertje'
Ik begrijp niet hoe iemand denkt serieus geld uit te geven aan een auto om vervolgens tegen minimale kosten onderhoud te kunnen uitvoeren. Premium producten vereisen vaak premium aandacht om er lang plezier van te hebben.
Talloze maandagochtend producten betekend eerder een product met een aantal inferieure onderdelen waardoor je die zwakke plekken beter voor kan zijn dan achteraf de vervolgschade te moeten afrekenen.-Als je een BMW koopt dan word je verondersteld om op de talloze fora maar te gaan zoeken of je motor behoort tot één van de talloze maandagmorgenmotors
Talloze fora heb je er niet voor nodig, wederom die 5 sec op Google maakt je een hoop wijzer. Je Premium vakantiebestemming kies je vast ook niet uit zonder een beetje vooronderzoek.
De zelfreflectie is in ieder geval niet van Premium niveau.Maar ho maar, als je een woordje kritiek uit over de fabrikant. In ieder geval voor de ondersteunende en opbouwende feedback!
Offenga en hubauer zijn met deze dingen vrij prijzig.
Het wisselen van die dingen is binnen het uur gedaan, wachten tot de motor genoeg afgekoeld is voor je eraan kan zitten duurt langer.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz
Re: Distributieketting over!
Ik ging uit van mijn prijzen (met korting) bij mijn Premium BMW dealer, bij de meeste andere aanbieders zijn de prijzen vaak hoger zoals je aangeeft en montage heb ik zelf gedaan, wat opzicht een makkelijk klusje is.
Ook hier geld even 5 minuten de moeite doen om het een en andere uit te zoeken zodat je te veel hoef te betalen, bij de dealer neerzetten en dan zeker te veel te betalen kan altijd nog.
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +33 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.
- malle pietje
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Distributieketting over!
Zoals bij veel dingen in het leven is het raadzaam om niet te leunen op een goede naam of je eigen verwachtingen. En zijn er voor ieder onderwerp diverse bronnen om je te helpen verrassingen te voorkomen. Bij auto's is dat natuurlijk raadzaam, en helemaal bij BMW geldt des te meer dat beslagen ten ijs komen, zowel bij de aankoop als bij onderhoud of reparaties, je veel geld kan schelen. En dit forum kan je daar natuurlijk bij helpen.
Mijn eigen 2011 520d heeft nu 410d km gereden. Bij 285d zijn ketting en spanners vervangen, vanuit het oogpunt dat de auto verder nog als nieuw was (en is). Dat hij nog als nieuw is, vraagt om preventief onderhoud, regelmatige checks, niet koud belasten en warm af en toe even goed doorblazen. En bij een auto met zo'n km stand hoort af en toe een onaangename verrassing, maar die zijn vaak vlot op te lossen (behalve dan een enkele keer op vakantie).
Een paar dingen die me verbazen zijn bijvoorbeeld de turbo, die nog origineel is. Net als de dempers voor, en allerlei ophanging op de achteras. De rest is gewoon onderhoud en hoort er bij. Wat slechter is, zijn de ketting (bekend probleem), hard plastic rondom het blok (lekkende koelvloeistof slangen) en de verplichte EGR, die voor veel vervuiling zorgt. En je roetfilter blokkeert op den duur.
Alles overwegend, vind ik deze auto en met name het blok uitermate degelijk.
Tips die ik je zou geven bij deze km-stand is, laat de EGR fysiek en software matig verwijderen om vervuiling te voorkomen. Laat je roetfilter op tijd een keer reinigen en laat hem niet bij een dealer checken of onderhouden, maar zoek een BMW specialist. Die zijn informatie ook van fora haalt en gebruikerservaringen benut om snel de juiste oplossing te vinden.
Doe je dat, dan is de kans erg groot dat je nog jaren plezier hebt van je auto.
Mijn eigen 2011 520d heeft nu 410d km gereden. Bij 285d zijn ketting en spanners vervangen, vanuit het oogpunt dat de auto verder nog als nieuw was (en is). Dat hij nog als nieuw is, vraagt om preventief onderhoud, regelmatige checks, niet koud belasten en warm af en toe even goed doorblazen. En bij een auto met zo'n km stand hoort af en toe een onaangename verrassing, maar die zijn vaak vlot op te lossen (behalve dan een enkele keer op vakantie).
Een paar dingen die me verbazen zijn bijvoorbeeld de turbo, die nog origineel is. Net als de dempers voor, en allerlei ophanging op de achteras. De rest is gewoon onderhoud en hoort er bij. Wat slechter is, zijn de ketting (bekend probleem), hard plastic rondom het blok (lekkende koelvloeistof slangen) en de verplichte EGR, die voor veel vervuiling zorgt. En je roetfilter blokkeert op den duur.
Alles overwegend, vind ik deze auto en met name het blok uitermate degelijk.
Tips die ik je zou geven bij deze km-stand is, laat de EGR fysiek en software matig verwijderen om vervuiling te voorkomen. Laat je roetfilter op tijd een keer reinigen en laat hem niet bij een dealer checken of onderhouden, maar zoek een BMW specialist. Die zijn informatie ook van fora haalt en gebruikerservaringen benut om snel de juiste oplossing te vinden.
Doe je dat, dan is de kans erg groot dat je nog jaren plezier hebt van je auto.
Re: Distributieketting over!
Update, turbo heeft zijn beste tijd ook gehad en wordt ook vervangen. De schade door het knappen van de distributieketting viel dan weer mee volgens revisiebedrijf behalve dat de achterste beschermingsdoos(?) gebroken was. Al bij al mag ik toch tellen op €4000 schade. Bij BMW maken ze op maandagochten precies ook turbo's... Waardeloos.
Malle Pietje, leuk dat je al zo lang kan genieten van je wagen. Ik ben echter erg teleurgesteld in mijn BMW.
Malle Pietje, leuk dat je al zo lang kan genieten van je wagen. Ik ben echter erg teleurgesteld in mijn BMW.
Re: Distributieketting over!
Ik zou blij zijn dat je er zo vanaf komt met je motorschade.
Die turbo wordt gesmeerd door olie die te lang in je motor heeft gezeten om te kunnen garanderen een hoge km stand ermee te behalen. Geen premium service = geen premium ervaring.
Die turbo wordt gesmeerd door olie die te lang in je motor heeft gezeten om te kunnen garanderen een hoge km stand ermee te behalen. Geen premium service = geen premium ervaring.
F10 535i | XHP | Eisenmann | Sophisto Grau
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz
E63 650i | Individual | Rubin Schwarz
Re: Distributieketting over!
Dat ze dan maar eens hun klanten de premiumadvies geven i.p.v. onderhoudsbeurten van 30 000km voor te schrijven om zo de Leasebedrijven tevreden te houden. Ik rijd ook met een Golf rond met meer dan 300 000 km waar duidelijk voorschreven staat dat je op 15 000 km de olie moet laten vervangen en op 180 000km de distributieriem. Wel dat is nu eens duidelijke informatie...
Over de ketting wist de specialist met 40 jaar ervaring het volgende te vertellen: vroeger was dat een dubbelle ketting en die vlogen volgens hem niet stuk. Nu plaats BMW een ketting die niet dikker is als een fietsketting met dit als gekende resultaat. Kettingen die overvliegen na 50 000 km zijn geen uitzondering. Turbo's vliegen aan de lopende band kapot... Met andere woorden: brol is het.
Over de ketting wist de specialist met 40 jaar ervaring het volgende te vertellen: vroeger was dat een dubbelle ketting en die vlogen volgens hem niet stuk. Nu plaats BMW een ketting die niet dikker is als een fietsketting met dit als gekende resultaat. Kettingen die overvliegen na 50 000 km zijn geen uitzondering. Turbo's vliegen aan de lopende band kapot... Met andere woorden: brol is het.
Re: Distributieketting over!
Dat van de turbo's dat valt wel mee. Er zijn zoveel oorzaken waarom een turbo defect kan gaan.
Alles draait om milieu tegenwoordig. Als je vertrouwt wat de fabrikant voorschrijft dan weet je zeker dat de motor niet ver zal komen.
Alles draait om milieu tegenwoordig. Als je vertrouwt wat de fabrikant voorschrijft dan weet je zeker dat de motor niet ver zal komen.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||
- malle pietje
- Berichten: 393
- Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
- Locatie: Soest
Re: Distributieketting over!
Je blok en turbo zijn na die € 4.000,- weer fris en fruitig en klaar voor nog eens 1,5 a 2ton.
Verwijder op tijd de EGR, let op je roetfilter en houd rekening met de nodige kleinere (maar niet minder irritante) onderhoudspuntjes. Zoals schokdempers, luchtbalgen, compressor, blowermotor, koplampen (die dof worden), krukaspoelie, tussenlager en hardy schijf, gloeibougies of injecteren, bakolie en filter en natuurlijk kogelgewrichten en remmerij.
Misschien is de logica wel dat BMW een rijders auto voor liefhebbers is. Gevoelig en genuanceerd, maar misschien ook wel (onnodig) gecompliceerd. Een machine die, als je hem als transportmiddel ziet, best vervelend kan worden. En dan veel te veel aandacht en geld vraagt. In dat geval past een Ford Mondeo, Passat of Hyundai Huppeldepup misschien beter.
Vertroetel je hem daarentegen, geef je hem aandacht, luister en voel je goed bij het rijden en acteer je op afwijkingen, dan kan je nog jaren plezier hebben van je auto. Want ik vermoed dat de makers hem ook een beetje voor die doelgroep hebben gemaakt (misschien romantiseer ik hier onze Beierse buren hier iets).
- geef hem eerder dan de boordcomputer vertelt een beurt
- lees hem met enige regelmaat uit
- luister en voel, en ga op onderzoek uit bij afwijkingen
- hou hem gezond met af en toe een preventieve ingreep
- maak m warm voordat je m te grazen neemt en laat m ook weer rustig koud worden voordat je uit stapt
- en vergeet m geen kusje te geven voor t slapen gaan
Ok, dat laatste moet je zelf weten. Maar iets meer 'net als een relatie' en iets minder 'gewoon een gebruiksvoorwerp' zou hier wel eens het verschil kunnen maken.
En dat kusje, tja
Verwijder op tijd de EGR, let op je roetfilter en houd rekening met de nodige kleinere (maar niet minder irritante) onderhoudspuntjes. Zoals schokdempers, luchtbalgen, compressor, blowermotor, koplampen (die dof worden), krukaspoelie, tussenlager en hardy schijf, gloeibougies of injecteren, bakolie en filter en natuurlijk kogelgewrichten en remmerij.
Misschien is de logica wel dat BMW een rijders auto voor liefhebbers is. Gevoelig en genuanceerd, maar misschien ook wel (onnodig) gecompliceerd. Een machine die, als je hem als transportmiddel ziet, best vervelend kan worden. En dan veel te veel aandacht en geld vraagt. In dat geval past een Ford Mondeo, Passat of Hyundai Huppeldepup misschien beter.
Vertroetel je hem daarentegen, geef je hem aandacht, luister en voel je goed bij het rijden en acteer je op afwijkingen, dan kan je nog jaren plezier hebben van je auto. Want ik vermoed dat de makers hem ook een beetje voor die doelgroep hebben gemaakt (misschien romantiseer ik hier onze Beierse buren hier iets).
- geef hem eerder dan de boordcomputer vertelt een beurt
- lees hem met enige regelmaat uit
- luister en voel, en ga op onderzoek uit bij afwijkingen
- hou hem gezond met af en toe een preventieve ingreep
- maak m warm voordat je m te grazen neemt en laat m ook weer rustig koud worden voordat je uit stapt
- en vergeet m geen kusje te geven voor t slapen gaan
Ok, dat laatste moet je zelf weten. Maar iets meer 'net als een relatie' en iets minder 'gewoon een gebruiksvoorwerp' zou hier wel eens het verschil kunnen maken.
En dat kusje, tja