Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
kleze
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 dec 2008, 20:11

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Bericht door kleze » 22 dec 2008, 19:08

Heel herkenbaar zijn sommige dingen. Ik sluit me ook aan bij een zware en moeilijke koppeling! Verder ind de middenarmsteun kraakt, achterruitverwarming is te traag en ook standkachelachtig ding mag wel sneller warm worden.

Beetje meer ruimte voor de rechtervoet was ook leuk geweest, maar ja, achterwielaandrijving...

Kun je ook de software laten aanpassen dat de sloten weer openspringen bij het contact weer op 0?

Gebruikersavatar
Mooggie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 22 sep 2007, 15:48
Locatie: Lisse

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Bericht door Mooggie » 22 dec 2008, 20:10

Wat ik me trouwens afvraag ...

Kan het zo zijn dat die zware koppeling voornamelijk geldt bij de dieselmotoren (want meer koppel? :roll: ) en het bonkje in de koppeling tussen 1e en 2e voornamelijk bij de benzinemotoren (want altijd wat gevoeliger bij opschakelen? :roll: )?
E90 330dA LCI 2010 245 pk Saphirschwarz M-pakket (2016-heden) Afbeelding
eerder:
E60 535d pre-LCI 2005 272 pk Carbonschwarz M-pakket (2010-2016)
E46 330d pre-LCI 2002 184 pk Saphirschwarz (2006-2010)

Marc 320d

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Bericht door Marc 320d » 22 dec 2008, 20:56

Ik denk niet dat het gerelateerd is...

Maar ik moet zeggen dat ik zowel met de 318i E36, 325i E36 als de 320d E46 geen last heb met schakelen. Alleen wel met koude motor / bak, want dan is het ding gewoon stug en de diesel draait dan nog even als een tractor :D...

bmw-freakske
Berichten: 107
Lid geworden op: 17 mar 2008, 12:35
Locatie: Antwerpen (België)

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Bericht door bmw-freakske » 22 dec 2008, 22:13

Ik herken hier wel meerdere dingen :D ,mij ergert het stug schakelen bij koude motor, en het piepen van de ramen wanneer ik deze omhoog of omlaag doe. En dan het rammelen van de ramen wanneer je je portier dichtdoet wanneer de ramen open zijn. ahja, en ook dat ik nog een cassetespeler heb :s, zou niet mogen vind ik.

Jussi

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Bericht door Jussi » 24 dec 2008, 14:26

Als je ramen rammelen wanneer ze open zijn betekent dat de kunststof geleiders van het mechanisme versleten zijn. Kosten nog geen 2 euro het stuk en je hebt er 4 nodig normaal gezien. Het piepen van de ramen is te wijten aan uitgedroogde raamrubbers. Je moet deze maar nalopen en je kan deze insmeren met een beetje wasverzachter of vaseline. Over die radio.. Dat is de keuze geweest van de vorige eigenaar. De wagen kon ook gewoon geleverd worden met business, professional radio of navigatie.

Niels
Berichten: 1099
Lid geworden op: 20 mei 2008, 12:24
Locatie: vlakbij Groningen

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Bericht door Niels » 25 dec 2008, 13:32

Windgeruis, is wel aanwezig maar ik vind het persoonlijk acceptabel voor een auto van 8 jaar oud en 270.000km. De Golf die ik hiervoor had was vanzelfsprekend rumoeriger. De 318D Touring van m'n pa die 4 jaar en een ton nieuwer is heeft minder wind geruis. Kwestie van deurrubbers vervangen lijkt me. De 2004 318D schakelt wel mooier, de mijne af en toe wat hakerig en met name als ie koud is. Niet geleidelijk schakelen van 1 naar 2 herken ik wel maar dat herken ik wel van een Mercedes 190 die ik wel eens gereden heb. Het zit em met name in de frisheid van de koppeling en dan met name de veertjes die in de plaat zitten om dergelijke schokken in de aandrijflijn te voorkomen. DIe zijn dan gewoon wat vermoeid. Kwam ook veel voor bij de 190 en het lijkt me bij de E46 een soortgelijk probleem.

Ergenissen zijn bij mij met name de typische E46 kwaaltjes:
Slot/CV problemen bij het openen. Werkt regelmatig niet naar wens waardoor je vaker op de knoppen moet drukken.
Clima motor varieert soms in toerental, komt weinig voor gelukkig.
Lichtopbrengst is matig in vergelijking tot b.v. een Golf 4

Dit zijn dingen die ik eigenlijk niet verwacht van een premium merk zoals BMW.

Andere mindere dingen:
De 2.0D motor is mooi stil voor een diesel maar niet verschrikkelijk snel of zuinig. Ik heb betere ervaringen met een 130pk TDI wat dat betreft. Nu is de E46 ook nogal zwaar wat niet meehelpt natuurlijk. Verder geen klagen over de motor want met 0,0 olieverbruik zal het kwalitatief echt een goed blok zijn. Ook goedkoop in onderhoud met een distributie ketting i.p.v. riem.

Stoelen zitten goed en vermoeien ook niet maar ik kan net niet de perfecte zithouding creeren jammer genoeg. Het stuur mocht van mij ook een groter axiaal bereik hebben.

Positief zijn:
Stuurgedrag
Kwaliteitsbeleving
Uitvoering (leer, Harman Kardon, clima enz.)

Ik was nooit zo BMW minded maar de E46 is echt een "maatje" geworden na 25.000km in 8 maanden tijd zonder noemenswaardige dingen: 1x kleine beurt met EGR schoonmaken, filters en PC's (zie wel een wee topic) en nu 1x grote beurt + apk met remmerij rondom en voorste draagarmen. Het heeft best wat gekost maar is toch herleiden naar de kilometerstand. Remmerij en draagarmen heb ik via ebay.de gekocht van het merk Meyle en heeft me iets van 400,- gekost. Erg scherp geld als je het vergelijkt met OEM materiaal.

Gebruikersavatar
largeproject
Berichten: 2219
Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
Contacteer:

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Bericht door largeproject » 25 dec 2008, 14:30

Niels schreef:Windgeruis, is wel aanwezig maar ik vind het persoonlijk acceptabel voor een auto van 8 jaar oud en 270.000km. De Golf die ik hiervoor had was vanzelfsprekend rumoeriger. De 318D Touring van m'n pa die 4 jaar en een ton nieuwer is heeft minder wind geruis. Kwestie van deurrubbers vervangen lijkt me. De 2004 318D schakelt wel mooier, de mijne af en toe wat hakerig en met name als ie koud is. Niet geleidelijk schakelen van 1 naar 2 herken ik wel maar dat herken ik wel van een Mercedes 190 die ik wel eens gereden heb. Het zit em met name in de frisheid van de koppeling en dan met name de veertjes die in de plaat zitten om dergelijke schokken in de aandrijflijn te voorkomen. DIe zijn dan gewoon wat vermoeid. Kwam ook veel voor bij de 190 en het lijkt me bij de E46 een soortgelijk probleem.

De 2.0D motor is mooi stil voor een diesel maar niet verschrikkelijk snel of zuinig. Ik heb betere ervaringen met een 130pk TDI wat dat betreft. Nu is de E46 ook nogal zwaar wat niet meehelpt natuurlijk. Verder geen klagen over de motor want met 0,0 olieverbruik zal het kwalitatief echt een goed blok zijn. Ook goedkoop in onderhoud met een distributie ketting i.p.v. riem.

.

Dat schokken heeft nix te maken met de veertjes in het koppelingsplaat,de meeste auto's zijn tegenwoordig uitgerust met een 2 massa vliegwiel,bij VAG bv moet je zo'n ding vervangen bij 180000km (bij chip tuning nog eerder).
Wat BMW aangeeft weet ik zo niet,zo'n 2 maasa vliegwiel is overigens niet goedkoop.

Heb met verbruik van auto's VAG iets anderen ervaring dan jij,met een 90pk A3 reed ik extreem zuinig, dan was dat 1 op 17,zuiniger lukte niet,meestal bleef ik rond de 1 op 15 hangen.
Bij BMW bij heel zuinig rijden 1 op 21 al gehaalt,maar gemiddelt 1 op 17.
BMW/2 liter/136pk/1350kg
Audi/1.9liter/90pk/1140kg
Laatst gewijzigd door largeproject op 25 dec 2008, 20:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Bericht door Mario TT » 25 dec 2008, 18:23

Wat ik jammer vind is het rammelen van de ramen (maar dat is dus te vervangen goedkoop) en het trillen van de motor stationair. Maar achja daar wen je aan. Verders onderhoud ik hem goed waardoor alles nog naar behoren werkt en doet. Mijn auto heeft 326.000km maar loopt nog als een zonnetje. Het verbruik is 1 op 21 maar rij wel veel snelweg en relatief zuinig. Als ik minder zuinig rij dan kom ik eigenlijk nooit over de 1 op 15... Mijn record is 1 op 23,5l gemiddeld op 1 volle tank. En mijn rit record is 1 op 27. Dus kan zo mee doen aan een zuinigheidswedstrijd.

Verders heb ik totaal geen ergernissen aan deze auto al mag van mij de ruimte achterin voor de passagiers wel iets meer zijn.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

spartak
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:42

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Bericht door spartak » 25 dec 2008, 20:08

ik zou zeggen radio/cd geluid. hiervoor reed ik een golf highline.geluid superrrr . dit valt me zwaar tegen van mijn bmw ;(

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Bericht door Mario TT » 25 dec 2008, 21:35

Nou ik heb BMW business met 4 grote(2 grote in de deur en 2 in de hoedeplank) en 2 kleine luidsprekertjes in de deur bij de buitenspiegels... goed geluid hoor... mij hoor je niet klagen.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Gebruikersavatar
///M 330Ci
Berichten: 304
Lid geworden op: 06 apr 2008, 16:51

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Bericht door ///M 330Ci » 26 dec 2008, 02:10

Vreemd, veel dingen herken ik absoluut niet :?

-Windgeruis? geen last van, vind 'm best stil.
-Bonken met schakelen bij elke E46? Doet mijne niet..
-Koppeling zwaar/moeilijk? Werkt heerlijk en soepel. (zit nu wel een nieuwe in, maar de oude beviel me ook prima)
-Schakelen zwaar/hakerig? Absoluut niet, gaat als boter en zeer trefzeker.
-De audio, tja het kan altijd beter, maar het hifi pakket vind ik toch zeker niet verkeerd klinken.

Andere dingen herken ik wel:
-middenarmsteun kraakt een beetje
-domme casette speler naast de navi (dat anno 2001, wtf (| )
-geen bekerhouders
-en ik vind de deurhendels ook wat zwaar gaan van buiten

Wat ik wil toevoegen:
-Kans op het scheuren van het subframe uit de carrosserie.
Dat vind ik echt te achterlijk voor woorden, BMW heeft wat dat betreft helemaal niets geleerd van de E36, want dat model had exact dezelfde kwaal.
-En de pre-facelift 330i had ook best een 6-bak mogen hebben.

Voor de rest niks meer dan lof, ben geweldig tevreden mijn E46.
Het is een waardige opvolger van de E36 met veel verbeterde punten.
Vooral de 6 cilinder voorin zal me nooit gaan vervelen, geweldige bonk techniek :amen:
Maar dat hadden alle vorige 3 serie's (E21 E30 en E36) ook, dus wat dat betreft houdt BMW de traditie goed in stand.
Onderhoudskosten van de dealer zijn wel fors, 1500 euro voor een nieuwe koppeling en vliegwiel is toch stevig.
Maar na een stukje lekker sturen ben ik dat al lang weer vergeten. :)
Afbeelding
Freude am Fahren

Gebruikersavatar
///M 330Ci
Berichten: 304
Lid geworden op: 06 apr 2008, 16:51

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Bericht door ///M 330Ci » 26 dec 2008, 02:27

largeproject schreef:Wat BMW aangeeft weet ik zo niet,zo'n 2 maasa vliegwiel is overigens niet goedkoop.
2-massa vliegwiel inspecteren bij vervangen van koppeling, aan de hand daarvan en de km-stand besluiten vervangen of niet.
Advies voor mijn auto was vervangen. Had geen klachten, alleen koppeling was iets minder aan het worden.
Slechts 112dkm gereden, het is een duitse ex demo van BMW, ik denk dat dat er wel iets mee te maken heeft.
Heeft veel voordelen maar ook nadelen.

2 massavliegwiel voor een 330i kost 550 eur ex btw.

Er zit nu wel 2 jaar garantie op mijn koppeling en vliegwiel, dat vind dan wel weer netjes.
Maar dat mag ook wel voor het geld dat het moet kosten.
Afbeelding
Freude am Fahren

ranchu
Berichten: 101
Lid geworden op: 26 okt 2007, 16:12

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Bericht door ranchu » 26 dec 2008, 11:05

Ja Dat is een hele goeie 2 massavliegwiel, laat deze altijd even checken want die van mij was afgebroken en ik had een motorschade van 3000,00 euro om dat de krukas gescheurd was en dat ding heeft de boel gesloopt binnen in. :?


grzz

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Bericht door Mario TT » 26 dec 2008, 11:43

Ranchu dat merk je toch?? Ik heb me laten vertellen dat je dan een behoorlijke tingeling hoort als je de motor afzet..Of heb je hem zo gekocht?


Ik kan me ook niet vinden in bepaalde zaken, echter sommige dingen zijn met onderhoud wel te veranderen. Zoals het hakerig schakelen kan je veranderen als je de bakolie vervangt. BMW zegt dat ze sealed for life zijn maar bij hoge kilometerstanden moet het echt vervangen worden.

Windgeruis heb ik ook amper.. maar misschien komt het ook door wat je gewend bent of niet? De bekerhouder vind ik ook wel een gemis. En mijn armsteun trilt sinds kort ook een beetje , maar dat ga ik wel verhelpen.

Dat van het Subframe dat klopt, echter het is een garantiegevalletje bij BMW dus dat vind ik dan wel weer okee. Verders bij elke auto is er toch wel wat??

Bij sommige fora lees je over auto`s die uitvallen als je tehard tegen een stoepje aanrijdt... of waar de auto`s wegroesten en wij maken ons druk over trillende ramen of armsteunen...en een beetje windgeruis..(het is alleen jammer van het subframe dus)

Overigens er zijn auto`s die grotere ergernissen hebben terwijl ze nieuw zijn. Ik reed 2 dagen in een Polo en als het regende en je deed de deur open viel er een hele plas water op je stoel. Ook de isolatie in de auto is heel veel minder.. nu is het wel een andere klasse maar wel een nieuwe auto.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: Zijn er toch kleine ergernissen aan je E46?

Bericht door bofkont » 26 dec 2008, 12:46

Bij de 330i/330ci komen geen gescheurde subframes meer voor, heeft een extra sterke.

Ja ergenissen, vind de climate niet secuur, maar voor de rest niks geen klachten.
Echt een perfecte wagen tot nut toe.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”