Niels schreef:Marc 320d schreef:Hmmm, topsnelheid zegt wel degelijk iets over tussenacceleratie van een auto. De beperking in topsnelheid is het vermogen. Met meer vermogen is een tussenacceleratie (inhalen op snelweg) beter.
Zegt absoluut 0,0 over tussenacceleratie Marc. Kijk naar een Lotus Elise of iets dergelijks, een super sprinter (zelfs op snelheid) maar relatief weinig vermogen en daarom ook een vrij lage top. Voor acceleratie heb je koppel nodig en voor topsnelheid in principe vermogen.
Uiteraard komt er nog meer bij kijken. Maar het zegt absoluut meer dan de 0,0 die je aangeeft. Voor prestaties is in principe een hoger vermogen altijd beter. De vertragingsbak moet er dan voor zorgen dat je dit vermogen altijd ter beschikking hebt (een hoop kort opeenvolgende vertragingen). Even een voorbeeldje:
Je hebt motor A, deze draai je op 200 Nm koppel bij 2000rpm. Dit is een vermogen van 41.9 kW.
Dan motor B, draai je op 150 Nm bij 4000 rpm. Dit is een vermogen van 62.8 kW.
In beide gevallen rijd je bijv. 80 en wil je naar 100. In principe is motor B daarin gewoon sneller, ondanks dat je met minder koppel rijdt. Dit komt doordat de bak een factor 2 meer vertraging heeft en het koppel op de wielen dus een factor 1.5 hoger ligt.
Dus ja, het gaat om koppel, maar dan wel om koppel op je wielen, niet op de krukas.
Jij vergelijkt ineens een hele andere auto met een andere motor. Dat is pas appels met peren vergelijken. Als je de invloed van de motor wilt weten moet je deze iig in een gelijke auto stoppen. De reden dat een elise om die manier presteert is omdat het een zeer lichte auto is en deze dus weinig rolweerstand heeft. Weinig rolweerstand met weinig gewicht resulteert in een goede acceleratie. De top is idd beperkt, maar dat komt doordat daar het voordeel van het lage gewicht en rolweerstand niet meer geldt. Overigens heeft een elise relatief een hoog vermogen, maar dat terzijde.