Motor starten bij vriesweer

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Fabian79
Berichten: 4922
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:12

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door Fabian79 » 31 dec 2008, 16:55

Dat was idd het geval, Fabian79 was me net iets te snel af

Dat is dan ook de reden dat ik een 330d rijdt i.p.v. een 320 ;)
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Gebruikersavatar
bibic
Berichten: 411
Lid geworden op: 07 nov 2008, 23:38

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door bibic » 31 dec 2008, 16:59

Jij staat wel vaker bij de tankstation, dus uiteindelijk ben ik sneller :P
Increase the Peace!

Gebruikersavatar
BoMeWm
Berichten: 1507
Lid geworden op: 18 jul 2008, 09:57

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door BoMeWm » 31 dec 2008, 17:01

Moet het spul wel starten hè :) en nu weer :on:

Gebruikersavatar
Fabian79
Berichten: 4922
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:12

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door Fabian79 » 31 dec 2008, 17:02

Bij de tankstation kom ik nooit, wel bij het tankstation! ;)
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Gebruikersavatar
bibic
Berichten: 411
Lid geworden op: 07 nov 2008, 23:38

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door bibic » 31 dec 2008, 17:03

Fabian79 schreef:Bij de tankstation kom ik nooit, wel bij het tankstation! ;)
:z
Increase the Peace!

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door Mario TT » 31 dec 2008, 17:50

Nou mijn motor start gewoon netjes als ik hem goed voorgloei (als het lampje uitgaat pas starten). Soms helpt het wel als je hem 2x gloeit.

Controleer trouwens eens of je luxaflex dicht gaat als je de 2liter diesel start.. die zit achter de radiateur. Bij mij gaat ie niet dicht. Dit hoort te gebeuren als je de motor start.

Overigens hoor ik vele slechte berichten over Vpower diesel, met name de injectoren schijnen ongelooflijk op hun flikker ervan te krijgen en ook schijnt het niet zo goed te zijn. Dit heb ik van een BMW expert begrepen.. de motor KAN er zelfs slecht van gaan lopen.

Probeer niet ver boven de 2000rpm uit te komen met een koude turbo diesel want dan moet de turbo hard gaan werken en dat is absoluut niet goed voor de turbo als hij koud is en de olie ook.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Gebruikersavatar
tweak_master
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 dec 2008, 13:33

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door tweak_master » 31 dec 2008, 18:34

Ik wacht zelfs nog wat langer wanneer het lampje uitgaat en uiteraard zachtjes rijden in het begin. Nuja dat doe je wel automatisch als hij zo onregelmatig draait na het starten, je wil niets stuk doen ;) Morgen eens proberen met 3x te gloeien en hopen :)

Gebruikersavatar
Fabian79
Berichten: 4922
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:12

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door Fabian79 » 31 dec 2008, 19:01

Ik wacht zelfs nog wat langer wanneer het lampje uitgaat
Dat is dus niet zo heel handig. Zolang het lampje brandty wordt er verwarmd. Als het uit is koelt alles alleen maar weer af. Er zit namelijk geen thermostaatje in die dan de temp. gaat regelen. Na het uitgaan van het lampje meteen starten dus. Maar zoalsal eerder gezegd zou ik ff 2 of 3 x dit herhalen alvorens te starten.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Gebruikersavatar
largeproject
Berichten: 2219
Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
Contacteer:

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door largeproject » 31 dec 2008, 19:09

Ik zeg standkachel rulesssssssssss :amen:
Geen ijskrabben,lekker warm van binnen en de motor is ook al aardig op temperatuur.

Gebruikersavatar
Fabian79
Berichten: 4922
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:12

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door Fabian79 » 31 dec 2008, 19:27

Ik zeg binnenzetten rules, ook niet krabben, ook niet koud binnenin en redelijke temperatuur wat betreft de motor.
Enne geen verbruik van accu of brandstof voor standkachel ;) En om on-topic te blijven, geen koudstartproblemen!!

Om het helemaal luxe te hebben, niet eens een jas aantrekken om naar je auto te lopen!
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

KJ_bmw
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 jan 2008, 17:15
Locatie: Vlakbij Rotterdam

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door KJ_bmw » 31 dec 2008, 20:02

Fabian79 schreef:Ik zeg binnenzetten rules, ook niet krabben, ook niet koud binnenin en redelijke temperatuur wat betreft de motor.
Enne geen verbruik van accu of brandstof voor standkachel ;) En om on-topic te blijven, geen koudstartproblemen!!

Om het helemaal luxe te hebben, niet eens een jas aantrekken om naar je auto te lopen!
Heb dit ook: verwarmde, inpandige garage met afstand bediende deur :) :) :)
Is echt super met dit weer, wil nooit meer zonder!
BMW 318CI 2003 M-Technik II Afbeelding

Gebruikersavatar
Bocca
Berichten: 293
Lid geworden op: 30 jun 2008, 22:22

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door Bocca » 01 jan 2009, 11:31

3x voorgloeien heeft volgens mij geen nut bij de moderne diesels zeker niet als hij na 1 keer al wil starten.
De stiften blijven sowieso ook na het starten nog een tijdje gloeien als het kouder dan 7 graden is.

En als zo'n webasto standkachel hebt dan zal deze ook aanslaan na het starten om te helpen met het opwarmen.
Deze blijft zelfs werken wanneer je auto weer uit zet terwijl je een koude motor hebt!
Aan de door mij gedane opmerkingen kunnen geen rechten worden ontleend.

Gebruikersavatar
Fabian79
Berichten: 4922
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:12

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door Fabian79 » 01 jan 2009, 16:20

Daar ben ik het deels mee eens. Bij echt koud weer helpt meerdere keren gloeien wel. Ik ga ook wel eens op wintersport, daar kan het in vergelijking met hier toch echt koud zijn. Geloof me het scheelt. En de ene auto is de andere niet. Ook mijn audi a3 met snelgloeiers vindt het errug lekker als het erg koud is.

Gewoon even proberen, baat het niet schaadt het niet
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Gebruikersavatar
Feluchie
Berichten: 213
Lid geworden op: 31 okt 2008, 17:22

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door Feluchie » 01 jan 2009, 18:24

Hoi
kheb nu 7 winters mee mogen maken met de e46 diesel en het gebeurde weleens dat direct na het starten bij koud weer de toeren op en neer aant schommelen waren. Ik heb er nooit naar gezocht ;(

Mij is lang geleden verteld dat je een diesel niet voor de deur moet laten lopen (zodat hij al warm is) voordat je gaat rijden. Heb ik ook nooit gedaan, altijd starten en gelijk wegrijden. Binnen een km was alles zoals het hoorde..

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door Mario TT » 01 jan 2009, 18:53

Feluchie schreef:Hoi
kheb nu 7 winters mee mogen maken met de e46 diesel en het gebeurde weleens dat direct na het starten bij koud weer de toeren op en neer aant schommelen waren. Ik heb er nooit naar gezocht ;(

Mij is lang geleden verteld dat je een diesel niet voor de deur moet laten lopen (zodat hij al warm is) voordat je gaat rijden. Heb ik ook nooit gedaan, altijd starten en gelijk wegrijden. Binnen een km was alles zoals het hoorde..
Heb je wel BMW Diesel gereden? Bij mij kan ook alles warm zijn binnen een km zeker als het -7 is... moet ik wel het nummer van de sleepdienst bij de hand houden. -_- ... (hoop dat de sleepwagen wel rustig warm wordt gedraaid anders komt die ook niet :+ ).

Het klopt wel dat je een diesel niet met een koude motor stationair moet laten draaien. Dit komt omdat de motor gewoon geen warmte genereert dan. Als het ECHT koud is en je draait 20 minuten stationair en je gebruikt de kachel goed dan zie je heeel langzaam de meter naar beneden gaan(als de naald in het midden stond, op temperatuur dus). Gewoon rustig wegrijden en kom zeker niet over de 2500rpm heen! Ik probeer rond de 2000rpm te schakelen. Geef ook geen VOL gas.. ook niet aan te raden.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”