Gaaf,dat ga ik uitproberenMario TT schreef:Je moet daarna eens volgas wegrijden... kan je jezelf zien na het 6uur journaal als erwin kroll de radarbeelden laat zien.
Motor starten bij vriesweer
- largeproject
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
- Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
- Contacteer:
Re: Motor starten bij vriesweer
Re: Motor starten bij vriesweer
Ik heb sinds 1 a 2 weken dat wanneer de wagen koud is en ik netjes voorgloei, de motor ontzettend moeilijk aanslaat (lijkt wel of ik zonder te gloeien start) Als de motor dan eenmaal aanslaat komt er een flinke walm uit de uitlaat met een heerlijk geurtje eraan
Wat kan dit zijn? De gloeispiralen? De gloeistiften (wat zijn dat eigenlijk?) Of nog iets anders?
Kan ik dit zelf verhelpen, of moet ik naar een garage? Is dan een BMW dealer de slimste oplossing, of kan ik op zoek naar de goedkoopste oplossing?
Pls help, baal hier namelijk echt van!
Wat kan dit zijn? De gloeispiralen? De gloeistiften (wat zijn dat eigenlijk?) Of nog iets anders?
Kan ik dit zelf verhelpen, of moet ik naar een garage? Is dan een BMW dealer de slimste oplossing, of kan ik op zoek naar de goedkoopste oplossing?
Pls help, baal hier namelijk echt van!
Re: Motor starten bij vriesweer
Zou zo maar kunnen, die dingen verwarmen de lucht voor, in ik meen je voorwervelkamer, om het starten te vergemakkelijken. door het samenpersen wordt de lucht zó heet dat het ingespoten mengsel ontploft. (zelfontsteker)
De stiften verwarmen de lucht reeds wat voor (ietwat simpele uitleg) Zijn hier vast mensen die er wel een lapje tekst aan willen wagen :>
De stiften verwarmen de lucht reeds wat voor (ietwat simpele uitleg) Zijn hier vast mensen die er wel een lapje tekst aan willen wagen :>
Re: Motor starten bij vriesweer
De gloeispiralen zorgen er voor dat de temperatuur in de cilinders hoog genoeg wordt of blijftblijft om de brandstof te helpen bij de verbranding.
Zoals we allemaal weten ontbrandt de diesel door de verhoging van de druk in de cilinder, met als gevolg dat de warmte in de cilinder toeneemt waardoor de brandstof ontbrandt. Als de temperatuur dus niet hoog genoeg is in de cilinders (bij een koude motor) zullen de gloeistiften het geheel opwarmen. Dit gebeurt dus ook tijdens het rijden of bij stationair draaien, afhankelijk van de temperatuur.
Deze stiften zijn door een normale monteur die iets verstand heeft van diesels gewoon na te meten en te vervangen. Hier hoef je geen echte specialist voor te zijn.
Er zijn verschillende merken stiften. Ik meen dat NGK wel goede stiften heeft die niet zo snel weer stuk gaan. Als je vervangt zou ik ze wel meteen allemaal doen. 1 stuk betekend vaak dat de rest ook bijna stuk is
suc6 ermee
Zoals we allemaal weten ontbrandt de diesel door de verhoging van de druk in de cilinder, met als gevolg dat de warmte in de cilinder toeneemt waardoor de brandstof ontbrandt. Als de temperatuur dus niet hoog genoeg is in de cilinders (bij een koude motor) zullen de gloeistiften het geheel opwarmen. Dit gebeurt dus ook tijdens het rijden of bij stationair draaien, afhankelijk van de temperatuur.
Deze stiften zijn door een normale monteur die iets verstand heeft van diesels gewoon na te meten en te vervangen. Hier hoef je geen echte specialist voor te zijn.
Er zijn verschillende merken stiften. Ik meen dat NGK wel goede stiften heeft die niet zo snel weer stuk gaan. Als je vervangt zou ik ze wel meteen allemaal doen. 1 stuk betekend vaak dat de rest ook bijna stuk is
suc6 ermee
Re: Motor starten bij vriesweer
Denk dat je met cilinder de verbrandingskamer in de kop bedoelt
Re: Motor starten bij vriesweer
Dus: Gloeispiralen verwarmen de cilinderkop en gloeistiften verwarmen de brandstof én de cilinderkop?
Re: Motor starten bij vriesweer
Met gloeispiralen/stiften/bougies wordt hetzelfde bedoelt en deze verwarmen de LUCHT in de verbrandingskamer (cilinderkop)
- Edit:
- of gloeipluggen kunnen ze ook genoemd worden, weet ik sinds net
Laatst gewijzigd door BoMeWm op 03 feb 2009, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Motor starten bij vriesweer
BoMeWm schreef:Denk dat je met cilinder de verbrandingskamer in de kop bedoelt
yeps, thnx voor de verbetering.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Motor starten bij vriesweer
Wat doet ie bij meerdere keren voorgloeien?
Als het dan beter wordt, dan bijna 100% zeker dat je nieuwe gloeipluggen moet hebben.
Als het dan beter wordt, dan bijna 100% zeker dat je nieuwe gloeipluggen moet hebben.
- Spoiler: Laat zien
Re: Motor starten bij vriesweer
Bij meerdere malen gloeien start de wagen niet beter.
Zijn er nog andere 'testjes' die ik kan doen om er achter te komen wat er loos is?
Zijn er nog andere 'testjes' die ik kan doen om er achter te komen wat er loos is?
- Spoiler: Laat zien
Re: Motor starten bij vriesweer
Doormeten
- Spoiler: Laat zien
Re: Motor starten bij vriesweer
was al bang voor dat antwoord...
Nog 'testjes' die je zelf thuis kunt doen, zonder dat je apparatuur hebt om je wagen mee uit te lezen?
Nog 'testjes' die je zelf thuis kunt doen, zonder dat je apparatuur hebt om je wagen mee uit te lezen?
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Motor starten bij vriesweer
Meten is Weten,
Gissen is Missen,
Gokken is dokken.
Nog meer aanvullingen?
Ik denk niet dat er nog meer tests zijn die je kan doen.
Draait de startmotor wel lekker vlotjes rond?
Misschien dat de accu een beetje zwak is.(wat je overigens wel kan meten met een simpele multimeter)
Gissen is Missen,
Gokken is dokken.
Nog meer aanvullingen?
Ik denk niet dat er nog meer tests zijn die je kan doen.
Draait de startmotor wel lekker vlotjes rond?
Misschien dat de accu een beetje zwak is.(wat je overigens wel kan meten met een simpele multimeter)
Re: Motor starten bij vriesweer
Startmotor draait prima... ik laat hem wel ergens uitlezen (en daarna wegwezen)
Re: Motor starten bij vriesweer
Ik bedoeld hiermee niet wat iedereen meteen oppert.
Met meten bedoel ik dus ook niet meteen uitlezen. Grote kans dat je dit niet gaat vinden.
Met meten bedoel ik het nameten van de gloeiers met een simpele volt/ amperemeter.
kijk hier eens: http://wiki.tdiclub.nl/Gloeispiralen
Met meten bedoel ik dus ook niet meteen uitlezen. Grote kans dat je dit niet gaat vinden.
Met meten bedoel ik het nameten van de gloeiers met een simpele volt/ amperemeter.
kijk hier eens: http://wiki.tdiclub.nl/Gloeispiralen
- Spoiler: Laat zien