Motor starten bij vriesweer

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
largeproject
Berichten: 2219
Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
Contacteer:

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door largeproject » 08 jan 2009, 21:44

Mario TT schreef:Je moet daarna eens volgas wegrijden... kan je jezelf zien na het 6uur journaal als erwin kroll de radarbeelden laat zien.
Gaaf,dat ga ik uitproberen :P

Mac

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door Mac » 03 feb 2009, 17:31

Ik heb sinds 1 a 2 weken dat wanneer de wagen koud is en ik netjes voorgloei, de motor ontzettend moeilijk aanslaat (lijkt wel of ik zonder te gloeien start) Als de motor dan eenmaal aanslaat komt er een flinke walm uit de uitlaat met een heerlijk geurtje eraan :(

Wat kan dit zijn? De gloeispiralen? De gloeistiften (wat zijn dat eigenlijk?) Of nog iets anders?
Kan ik dit zelf verhelpen, of moet ik naar een garage? Is dan een BMW dealer de slimste oplossing, of kan ik op zoek naar de goedkoopste oplossing?

Pls help, baal hier namelijk echt van!

Gebruikersavatar
BoMeWm
Berichten: 1507
Lid geworden op: 18 jul 2008, 09:57

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door BoMeWm » 03 feb 2009, 17:41

Zou zo maar kunnen, die dingen verwarmen de lucht voor, in ik meen je voorwervelkamer, om het starten te vergemakkelijken. door het samenpersen wordt de lucht zó heet dat het ingespoten mengsel ontploft. (zelfontsteker)
De stiften verwarmen de lucht reeds wat voor :) (ietwat simpele uitleg) Zijn hier vast mensen die er wel een lapje tekst aan willen wagen :>

Gebruikersavatar
Fabian79
Berichten: 4922
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:12

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door Fabian79 » 03 feb 2009, 17:42

De gloeispiralen zorgen er voor dat de temperatuur in de cilinders hoog genoeg wordt of blijftblijft om de brandstof te helpen bij de verbranding.

Zoals we allemaal weten ontbrandt de diesel door de verhoging van de druk in de cilinder, met als gevolg dat de warmte in de cilinder toeneemt waardoor de brandstof ontbrandt. Als de temperatuur dus niet hoog genoeg is in de cilinders (bij een koude motor) zullen de gloeistiften het geheel opwarmen. Dit gebeurt dus ook tijdens het rijden of bij stationair draaien, afhankelijk van de temperatuur.

Deze stiften zijn door een normale monteur die iets verstand heeft van diesels gewoon na te meten en te vervangen. Hier hoef je geen echte specialist voor te zijn.
Er zijn verschillende merken stiften. Ik meen dat NGK wel goede stiften heeft die niet zo snel weer stuk gaan. Als je vervangt zou ik ze wel meteen allemaal doen. 1 stuk betekend vaak dat de rest ook bijna stuk is ;)

suc6 ermee
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Gebruikersavatar
BoMeWm
Berichten: 1507
Lid geworden op: 18 jul 2008, 09:57

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door BoMeWm » 03 feb 2009, 17:46

Denk dat je met cilinder de verbrandingskamer in de kop bedoelt :)

Mac

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door Mac » 03 feb 2009, 18:01

Dus: Gloeispiralen verwarmen de cilinderkop en gloeistiften verwarmen de brandstof én de cilinderkop?

Gebruikersavatar
BoMeWm
Berichten: 1507
Lid geworden op: 18 jul 2008, 09:57

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door BoMeWm » 03 feb 2009, 18:04

Met gloeispiralen/stiften/bougies wordt hetzelfde bedoelt en deze verwarmen de LUCHT in de verbrandingskamer (cilinderkop) :)
Edit:
of gloeipluggen kunnen ze ook genoemd worden, weet ik sinds net :)
Laatst gewijzigd door BoMeWm op 03 feb 2009, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fabian79
Berichten: 4922
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:12

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door Fabian79 » 03 feb 2009, 18:10

BoMeWm schreef:Denk dat je met cilinder de verbrandingskamer in de kop bedoelt :)

yeps, thnx voor de verbetering. :)
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door bjornc » 03 feb 2009, 18:33

Wat doet ie bij meerdere keren voorgloeien?
Als het dan beter wordt, dan bijna 100% zeker dat je nieuwe gloeipluggen moet hebben.
Spoiler: Laat zien
En nee, die uit je RC vliegtuigje passen niet. (h)

Mac

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door Mac » 03 feb 2009, 18:52

Bij meerdere malen gloeien start de wagen niet beter.
Zijn er nog andere 'testjes' die ik kan doen om er achter te komen wat er loos is?
Spoiler: Laat zien
Misschien de trekstarter gebruiken Björn? ;)

Gebruikersavatar
Fabian79
Berichten: 4922
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:12

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door Fabian79 » 03 feb 2009, 18:53

Doormeten ;)
Spoiler: Laat zien
meten is weten :P
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Mac

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door Mac » 03 feb 2009, 18:56

-_- was al bang voor dat antwoord...
Nog 'testjes' die je zelf thuis kunt doen, zonder dat je apparatuur hebt om je wagen mee uit te lezen?

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door bjornc » 03 feb 2009, 19:33

Meten is Weten,
Gissen is Missen,
Gokken is dokken.
Nog meer aanvullingen?

Ik denk niet dat er nog meer tests zijn die je kan doen.
Draait de startmotor wel lekker vlotjes rond?
Misschien dat de accu een beetje zwak is.(wat je overigens wel kan meten met een simpele multimeter)

Mac

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door Mac » 03 feb 2009, 19:44

Startmotor draait prima... ik laat hem wel ergens uitlezen (en daarna wegwezen)

Gebruikersavatar
Fabian79
Berichten: 4922
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:12

Re: Motor starten bij vriesweer

Bericht door Fabian79 » 03 feb 2009, 19:53

Ik bedoeld hiermee niet wat iedereen meteen oppert.

Met meten bedoel ik dus ook niet meteen uitlezen. Grote kans dat je dit niet gaat vinden.
Met meten bedoel ik het nameten van de gloeiers met een simpele volt/ amperemeter.


kijk hier eens: http://wiki.tdiclub.nl/Gloeispiralen

Spoiler: Laat zien
dan ga je toch maar even zien dat het betrekkelijk simpel is ;)
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”