iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?
iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?
Ben benieuwd of er iemand is die ervaring heeft met een 320D (2001) waarvan de motor rond de 1800-2000 toeren wel eens hapert. Daarmee bedoel ik dat als je rond dit tourental heel licht varieert met het gas, de motor niet altijd 'pakt', danwel een 1-2 seconden later ineens de acceleratie doet.
Luchtmassameter en turbo zijn volgens mij wel OK. (LMM reeds vervangen). Uitlaatgas-recirculatie-klep (EGR) is mij wel eens verteld.
PS. Heeft iemand een fotootje van de exacte locatie van de EGR?
groetjes,
Hans
Luchtmassameter en turbo zijn volgens mij wel OK. (LMM reeds vervangen). Uitlaatgas-recirculatie-klep (EGR) is mij wel eens verteld.
PS. Heeft iemand een fotootje van de exacte locatie van de EGR?
groetjes,
Hans
Laatst gewijzigd door dubbeles op 20 nov 2007, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?
Ik zou je graag helpen, maar ik heb nog nooit van het probleem gehoord dus weet ook de oplossing niet. Maar stel jezelf ook even voor in het voorsteltopic. Het liefst natuurlijk met wat fotos van je bimmer, is wel zo netjes voordat je begint met vragen stellen.
- 320d touring
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 20 aug 2007, 16:27
Re: iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?
Ik ben er bijna zeker van dat dat de ERV-klep is, wordt op den duur steeds erger. Het is een onderdeeltje van niks, dus vervangen zou ik zeggen, is een stukje goedkoper dan een LLM 

Re: iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?
Beste voorganger: allereerst dank voor je reactie. Kan je mij vertellen waar die klep exact zit? Ik heb laatst de motor van boven voor een deel kaal gelegd (kappen eraf, filterhuis eraf, etc.), maar kon niet direct een onderdeel identificeren waarbij uitlaatgassen worden afgetakt en weer terug worden gestop (o.i.d.). Is het wellicht mogelijk een fotootje of een plaatje van internet daarvoor te gebruiken?320d touring schreef:Ik ben er bijna zeker van dat dat de ERV-klep is, wordt op den duur steeds erger. Het is een onderdeeltje van niks, dus vervangen zou ik zeggen, is een stukje goedkoper dan een LLM
Alvast hartelijk dank !
Hans
Hans Janssen
Re: iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?
Heb jijzelf enig idee over welk onderdeel ik 't heb?320d touring schreef:Ik ben er bijna zeker van dat dat de ERV-klep is, wordt op den duur steeds erger. Het is een onderdeeltje van niks, dus vervangen zou ik zeggen, is een stukje goedkoper dan een LLM
Een ERV (of AGR) kost namelijk aardig richting de prijs van een LMM, zo'n 150 euro, dus ik denk dat jouw antwoord minder serieus was ...
- 320d touring
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 20 aug 2007, 16:27
Re: iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?
De LMM zou volgens mij garage rond de 300 euro excl. montage zitten, en die klep kostte iets van 100 euro incl montage.
Re: iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?
Ik heb niet zo gauw een plaatje er van maar het is vrij simpel:dubbeles schreef:Beste voorganger: allereerst dank voor je reactie. Kan je mij vertellen waar die klep exact zit? Ik heb laatst de motor van boven voor een deel kaal gelegd (kappen eraf, filterhuis eraf, etc.), maar kon niet direct een onderdeel identificeren waarbij uitlaatgassen worden afgetakt en weer terug worden gestop (o.i.d.). Is het wellicht mogelijk een fotootje of een plaatje van internet daarvoor te gebruiken?320d touring schreef:Ik ben er bijna zeker van dat dat de ERV-klep is, wordt op den duur steeds erger. Het is een onderdeeltje van niks, dus vervangen zou ik zeggen, is een stukje goedkoper dan een LLM
Alvast hartelijk dank !
Hans
als je voor de auto staat zit hij aan je rechterkant dmv 4 boutjes aan het kunstof inlaatspruitstuk gemonteerd, dus tussen de slang die VAN de intercooler naar het inlaatspruitstuk gaat.
Re: iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?
heb inmiddels de klep helemaal schoongemaakt: was wel aan een beurtje toe ... wat een meuk zit daarin ...
De klep werkte overigens wel goed (vacuum bediend), en ik merk niet echt verschil.
Heeft iemand ervaring met het demonteren, schoonmaken (als dat al kan) en monteren van de turbo?
Aanraders/afraders te melden?
De klep werkte overigens wel goed (vacuum bediend), en ik merk niet echt verschil.
Heeft iemand ervaring met het demonteren, schoonmaken (als dat al kan) en monteren van de turbo?
Aanraders/afraders te melden?
Hans Janssen
Re: iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?
Hoi Hans,
Is je caterventilatie al gemodificeerd(zit onder je luchtfilter) deze kan sterk vervuild zijn. En je kan je egr/agr afdoppen. Gewoon een plaatje tussen buis plaatsen die vanaf de uilaat terug naar de egr/agr gaat. Werkte bij mij in iedergeval.
Is je caterventilatie al gemodificeerd(zit onder je luchtfilter) deze kan sterk vervuild zijn. En je kan je egr/agr afdoppen. Gewoon een plaatje tussen buis plaatsen die vanaf de uilaat terug naar de egr/agr gaat. Werkte bij mij in iedergeval.
Re: iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?
Wat houdt de modificatie precies in? Is het iets dat een techneut zelf ook kan uitvoeren?mameloe schreef:Hoi Hans,
Is je caterventilatie al gemodificeerd(zit onder je luchtfilter) deze kan sterk vervuild zijn. ...
Graag wat avies ???
Hans Janssen
Re: iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?
Ja hoor prima zelf te doen, is een compleet onderdeel. De gehele caterventilatie word vervangen.
Re: iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?
Ik heb een vergelijkbare klacht gehad met mijn 320d (136pk). Het vervangen van de LMM bracht geen soelaas, echter een fris luchtfilter deed de truuk (halve vogels kwamen daaruit
)
