iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
dubbeles
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 nov 2007, 15:35

iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?

Bericht door dubbeles » 20 nov 2007, 15:49

Ben benieuwd of er iemand is die ervaring heeft met een 320D (2001) waarvan de motor rond de 1800-2000 toeren wel eens hapert. Daarmee bedoel ik dat als je rond dit tourental heel licht varieert met het gas, de motor niet altijd 'pakt', danwel een 1-2 seconden later ineens de acceleratie doet.
Luchtmassameter en turbo zijn volgens mij wel OK. (LMM reeds vervangen). Uitlaatgas-recirculatie-klep (EGR) is mij wel eens verteld.

PS. Heeft iemand een fotootje van de exacte locatie van de EGR?

groetjes,
Hans
Laatst gewijzigd door dubbeles op 20 nov 2007, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hennep
Berichten: 3445
Lid geworden op: 18 sep 2007, 14:40
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?

Bericht door Hennep » 20 nov 2007, 15:53

Ik zou je graag helpen, maar ik heb nog nooit van het probleem gehoord dus weet ook de oplossing niet. Maar stel jezelf ook even voor in het voorsteltopic. Het liefst natuurlijk met wat fotos van je bimmer, is wel zo netjes voordat je begint met vragen stellen.

Gebruikersavatar
320d touring
Berichten: 335
Lid geworden op: 20 aug 2007, 16:27

Re: iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?

Bericht door 320d touring » 20 nov 2007, 21:34

Ik ben er bijna zeker van dat dat de ERV-klep is, wordt op den duur steeds erger. Het is een onderdeeltje van niks, dus vervangen zou ik zeggen, is een stukje goedkoper dan een LLM 8)

dubbeles
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 nov 2007, 15:35

Re: iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?

Bericht door dubbeles » 20 nov 2007, 21:53

320d touring schreef:Ik ben er bijna zeker van dat dat de ERV-klep is, wordt op den duur steeds erger. Het is een onderdeeltje van niks, dus vervangen zou ik zeggen, is een stukje goedkoper dan een LLM 8)
Beste voorganger: allereerst dank voor je reactie. Kan je mij vertellen waar die klep exact zit? Ik heb laatst de motor van boven voor een deel kaal gelegd (kappen eraf, filterhuis eraf, etc.), maar kon niet direct een onderdeel identificeren waarbij uitlaatgassen worden afgetakt en weer terug worden gestop (o.i.d.). Is het wellicht mogelijk een fotootje of een plaatje van internet daarvoor te gebruiken?
Alvast hartelijk dank !

Hans
Hans Janssen

dubbeles
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 nov 2007, 15:35

Re: iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?

Bericht door dubbeles » 23 nov 2007, 13:14

320d touring schreef:Ik ben er bijna zeker van dat dat de ERV-klep is, wordt op den duur steeds erger. Het is een onderdeeltje van niks, dus vervangen zou ik zeggen, is een stukje goedkoper dan een LLM 8)
Heb jijzelf enig idee over welk onderdeel ik 't heb?
Een ERV (of AGR) kost namelijk aardig richting de prijs van een LMM, zo'n 150 euro, dus ik denk dat jouw antwoord minder serieus was ...

Gebruikersavatar
320d touring
Berichten: 335
Lid geworden op: 20 aug 2007, 16:27

Re: iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?

Bericht door 320d touring » 23 nov 2007, 20:46

De LMM zou volgens mij garage rond de 300 euro excl. montage zitten, en die klep kostte iets van 100 euro incl montage.

morris
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 okt 2007, 09:37

Re: iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?

Bericht door morris » 26 nov 2007, 12:57

dubbeles schreef:
320d touring schreef:Ik ben er bijna zeker van dat dat de ERV-klep is, wordt op den duur steeds erger. Het is een onderdeeltje van niks, dus vervangen zou ik zeggen, is een stukje goedkoper dan een LLM 8)
Beste voorganger: allereerst dank voor je reactie. Kan je mij vertellen waar die klep exact zit? Ik heb laatst de motor van boven voor een deel kaal gelegd (kappen eraf, filterhuis eraf, etc.), maar kon niet direct een onderdeel identificeren waarbij uitlaatgassen worden afgetakt en weer terug worden gestop (o.i.d.). Is het wellicht mogelijk een fotootje of een plaatje van internet daarvoor te gebruiken?
Alvast hartelijk dank !

Hans
Ik heb niet zo gauw een plaatje er van maar het is vrij simpel:
als je voor de auto staat zit hij aan je rechterkant dmv 4 boutjes aan het kunstof inlaatspruitstuk gemonteerd, dus tussen de slang die VAN de intercooler naar het inlaatspruitstuk gaat.

dubbeles
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 nov 2007, 15:35

Re: iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?

Bericht door dubbeles » 27 nov 2007, 15:45

heb inmiddels de klep helemaal schoongemaakt: was wel aan een beurtje toe ... wat een meuk zit daarin ...
De klep werkte overigens wel goed (vacuum bediend), en ik merk niet echt verschil.

Heeft iemand ervaring met het demonteren, schoonmaken (als dat al kan) en monteren van de turbo?

Aanraders/afraders te melden?
Hans Janssen

mameloe
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 nov 2007, 22:29

Re: iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?

Bericht door mameloe » 27 nov 2007, 22:01

Hoi Hans,

Is je caterventilatie al gemodificeerd(zit onder je luchtfilter) deze kan sterk vervuild zijn. En je kan je egr/agr afdoppen. Gewoon een plaatje tussen buis plaatsen die vanaf de uilaat terug naar de egr/agr gaat. Werkte bij mij in iedergeval.

dubbeles
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 nov 2007, 15:35

Re: iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?

Bericht door dubbeles » 27 nov 2007, 22:18

mameloe schreef:Hoi Hans,

Is je caterventilatie al gemodificeerd(zit onder je luchtfilter) deze kan sterk vervuild zijn. ...
Wat houdt de modificatie precies in? Is het iets dat een techneut zelf ook kan uitvoeren?
Graag wat avies ???
Hans Janssen

mameloe
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 nov 2007, 22:29

Re: iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?

Bericht door mameloe » 01 dec 2007, 10:19

Ja hoor prima zelf te doen, is een compleet onderdeel. De gehele caterventilatie word vervangen.

difrosti
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 dec 2007, 19:34

Re: iemand ervaring met 320d die rond 1800 toeren hapert ?

Bericht door difrosti » 25 dec 2007, 00:31

Ik heb een vergelijkbare klacht gehad met mijn 320d (136pk). Het vervangen van de LMM bracht geen soelaas, echter een fris luchtfilter deed de truuk (halve vogels kwamen daaruit ;) )

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”